Gå til innhold

Luringer og rariteter på bruktmarkedet


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er fine spesifikasjoner, men 300mm f/4 uten IS er en konstruksjon fra 1991 med bare 8 glasselementer. (IS-versjonen har 15.) Jeg ville ikke forventet nevneverdig bedre optisk kvalitet enn moderne billigzoomer i klassen 70-300mm. Til tross for L-benevnelsen så er den neppe værtettet heller. 6500 kr for dette synes jeg er mer en luring enn et kupp.

Lenke til kommentar
En god pris for en Canon 50D.

Hvorfor folk byr 12 dager før auksjonen stenger er for meg et mysterie.

 

For selger er det helt topp,prisen stiger jamt og trutt.

Det beste er og legge inn Bud sekunder før auksjonen avsluttes.

 

Legger en inn bud sekunder før slutt, blir auksjonen forlenget med 5 min. Gjelder qxl.

 

Fem minuter er bedre en tolv dager skulle jeg tro :)

Lenke til kommentar
Det er fine spesifikasjoner, men 300mm f/4 uten IS er en konstruksjon fra 1991 med bare 8 glasselementer. (IS-versjonen har 15.)

 

Hvordan kan du uttale deg om objektivenes yteevne basert på antall glass i grupper?! Antall glass gir intet utgangspunkt for objektivets kvalitet, men kompleksitet. Derimot kan man forvente mer intern refleksjon mellom glassene, men det gjenstår hvor mye jobb produsenten har lagt ned. Å bedømme objektivet ut fra IS-varianten har dobbelt så mange glass er rimelig håpløst.

 

Det er en god del personer ute i verden som har testet objektivene opp mot hverandre og konkluderer med at non-IS har høyere oppløsningsevne, men litt svakere (langt fra dårlig) kontrast. At optikken er designet fra tidlig 90-tall skal være verdt å påpeke er også nonsense. Se foreksempel på disse to testene som skiller ikke mindre enn 50 år i optisk sammenheng:

 

50 år - F/1.8

50 år - F/1.4

 

I den første testen har det gamle objektivet 7 glass i 6 grupper mot 6 glass i 5 grupper på dagens objektiv. Totalt sett er det svært vanskelig å se nevneverdig forskjell uten å ta en titt på exif under bildene. Det gamle objektivet vinner på konstruksjon, CA, coma m.m. Det nye vinner på vignettering og oppløsningsevne. De gir resultatene totalt sett uavgjort.

 

I den andre testen har Møkkaobjektivet fått 8 glass i 7 grupper mot det 50 år gamle objektivets 7 glass i 6 grupper. De små ytelsene Møkkaobjektivet vinner på er ikke verdt 50 år med teknologisk fremgang slik jeg ser det. Det er så skuffende at jeg må selge mitt Møkkaobjektiv snarest. Så sitter jeg igjen med mitt sære manuellfokus 50mm f/2.0 Makro-Planar fra Zeiss...

 

Til tross for L-benevnelsen så er den neppe værtettet heller.

 

Angående værtetting er dette det berømte salgstrikset til Canon. Kast din gamle L-optikk og oppgrader til de superdupre nye objektivene våres. Vi tjener penger og nyter livet. Litt mer seriøst så kan dette begrunnes i at det første kameraet som var værtettet kom i 1994 (Canon EOS 1n) og Canon har nok sett sitt i hva konkurrentene planla og ikke minst inntektskilde fra de som skal ha det nyeste. Men likevel det sier ingenting om at IS-varianten er bedre optisk.

 

Jeg ville ikke forventet nevneverdig bedre optisk kvalitet enn moderne billigzoomer i klassen 70-300mm.

 

Du vil ikke forvente mer enn en 1500 kroners 70-300 fra Sigma? Det vitner mer om din synsing og inkompetase i dette tilfellet enn noe annet.

 

 

6500 kr for dette synes jeg er mer en luring enn et kupp.

 

Jeg har herved tatt kontakt med B&H på vegne av "bruktforumet.akam.no" og bestilt Canon 1200mm F/5.6 USM (OMG DEN HAR IKKE IS!!!) med priskrav på 15000kr inkl. frakt. Ut i fra forventningene til objektivet finner jeg ikke rom for bedre pris. Objektivet er fra 1993 og har en heller kjedelig USM-motor, den har heller ikke værtetting og mest skuffende av alt har den ikke IS. :yucky:

 

Heldigvis har jeg minst 18 måneder på meg til å skaffe kronasjene fra forumet siden det tar 15 måneder å lage (gro) de uhyggelig svære UD-glassene... Så kanskje vi får tidenes kupp, eller?

Endret av Shocktrauma
Lenke til kommentar

Da er det vel bare begynne å by... hvis objektivet er godt nok for norske test-plakat-etterforskere. :!: Objektivet ligner mistenkelig mye på en nyere utgave av Canons 85mm f/1.2 L... Kanskje Canon svindler oss med lavere lysstyrke og lengre brennvidde med dagens modell? :ph34r::thumbdown:

 

Canon 50mm f/1.0 L

 

 

Det som er litt moro å se på er at glasset bakerst er så stort at de elektroniske kontaktene er limt på glasset! Helsikkes langt bilde lagt i spoiler.

 

canon50f10.jpg

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...