Gå til innhold

Her er de beste Firefox-utvidelsene


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg har brukt mye mye tid på å titte gjennom addons-sidene til Mozilla, og har noen juveler å komme med, håper andre drar nytte av innlegget. Det er helt klart denne muligheten til å lage eget spesialoppsett som i mine øyne gjør Firefox overlegen de andre :)

 

GooglePedia - For hvert googlesøk du gjør, vises også en relevant wikipedia-side. Denne har hjulpet meg ofte, søker Google, men glemmer ofte å søke wikipedia - denne gjør susen automatisk

 

Speed Dial - Definér et sett med nettsteder du besøker ofte, og få en oversikt over disse som startside, eller hver gang man bruker ctrl+t el.l. - opptil deg. Viser ferske "screens" fra sidene, så du ser om de er blitt oppdatert.

 

HashColouredTabs - For alle nettsider som ikke har eget ikon til tab'en, fargekodes tab-ikonet etter domene, så man får en oversiktlig men lite påtrengende gruppering

 

OpenDownload - aner ikke hvorfor ikke denne er standard... lar deg åpne kjørbare filer direkte

 

Download Manager Tweak - Litt flere options enn standard dialogen, men viktigst: kan settes til å åpnes i ny tab, foretrekker dette langt over statusbar-greia.

 

Locationbar2 - klikkbare "foldere"/emner i url-stien på web slik folk er blitt vant med i Vista sin adresselinje. Decoder også URL slik at man får lesbare tegn, f.eks mellomrom vises som mellomrom, ikke %20 i URL'en, og diakritiske merker vises som de er ment. Meget tidsbesparende å kunne gå "ett nivå opp" på websider vha. enkelt klikk

 

Link Alert - pek på en link så får du et ikon som forteller om linken åpnes i nytt vindu, evt om det linkes til en pdf eller bare er en javascript-link... supert.

 

Bookmarks Sync and Sort - For deg som ikke ønsker å lagre alle dine bookmarks hos en tredjepart (alá Foxmarks), med denne kan du lagre på din egen ftp

 

IEtab er finfin for oss webutviklere, men også kjekt som et argument for å få mor og far til å bytte vekk fra IE. Kan lagre valg per domene, slik at om man har f.eks elendig IE-only nettbank, vil motoren i gjeldende tab automatisk byttes om til IE når man besøker nettbanken. Dette ble spikern i kista for IE i min familie :)

 

Greasemonkey bruker jeg til å kjøre disse:

Linkify (gjør tekst-linker klikkbare)

Alt tooltips - hvis alt eller title mangler for et element, kopieres det automagisk, slik at du alltid får en bildeforklaring ved hover.

Allow password remembering - mange sider prøver å stoppe nettleseren fra å lagre logininfo, denne lar deg lagre logins overalt

 

Som flere andre her sverger også jeg til BBCode, Adblock med filterset.G, Firebug, View source chart, Gestures m.m.

Happy browsing :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

I tillegg til Smart Bookmarks Bar som allerede er nevnt, vil jeg anbefale Favicon Picker 2. Grunnen til det er at mange av ikonene på min vertøylinje for bokmerker (Bookmark bar), bare inneholder det såkalte hvite "default" arket selv om websiden har et ikon tilgjengelig i adressefeltet.

 

Med Smart Bookmarks Bar blir det da temmelig rotete med masse hvite ark på rekke og rad, og halve poenget med denne utvidelsen forsvinner dermed. Etter jeg la inn Favicon Picker, kunne jeg med alt+printscr kopiere opp adressefeltet (hele siden for å være nøyaktig), lime det inn i Paint, og hviske vekk alt utenom ikonet i adressefeltet. Til slutt når du har kun ikonet igjen, lagrer du det som en 16x16 pixlers bmp fil, og kan dermed legge filen inn i det tomme bokmerke-ikonet ved å gå innpå dens egenskapene.

 

Dette har vært til stor hjelp for meg :cool:

Lenke til kommentar
I tillegg til Smart Bookmarks Bar som allerede er nevnt, vil jeg anbefale Favicon Picker 2. Grunnen til det er at mange av ikonene på min vertøylinje for bokmerker (Bookmark bar), bare inneholder det såkalte hvite "default" arket selv om websiden har et ikon tilgjengelig i adressefeltet.

 

Med Smart Bookmarks Bar blir det da temmelig rotete med masse hvite ark på rekke og rad, og halve poenget med denne utvidelsen forsvinner dermed. Etter jeg la inn Favicon Picker, kunne jeg med alt+printscr kopiere opp adressefeltet (hele siden for å være nøyaktig), lime det inn i Paint, og hviske vekk alt utenom ikonet i adressefeltet. Til slutt når du har kun ikonet igjen, lagrer du det som en 16x16 pixlers bmp fil, og kan dermed legge filen inn i det tomme bokmerke-ikonet ved å gå innpå dens egenskapene.

 

Dette har vært til stor hjelp for meg :cool:

Vil anbefale deg å heller bruke gimp eller noe annet lite dedikert verktøy og lagre det som en ico fil eller en png eller gif. Bmp bruker drastisk mye mer minne enn de andre nevnte formater.

Lenke til kommentar
Vil anbefale deg å heller bruke gimp eller noe annet lite dedikert verktøy og lagre det som en ico fil eller en png eller gif. Bmp bruker drastisk mye mer minne enn de andre nevnte formater.

 

Ok, trudde det ikke hadde så mye å si pga ikonene var så små, men i og med at MS Paint også kan lagre ico filer, skader det nok ikke å omkonvertere filene :)

Lenke til kommentar
Mye raskere å finne adressen i koden og laste ned favicon.ico direkte.

 

Hmm, da må jeg vel laste ned firebug eller hva det heter, for å så finne koden der? Jeg nølte litt med å sette meg inn i dette pluginet, så jeg brukte Favicon Picker 2 i stedet. Noen nettsider har jo tilogmed bare en grønn/lilla firkant som favicon, og da kan det jo være like greit å bare finne et mer forklarlig ikon på nettet, og bruke det i stedet :)

Lenke til kommentar

Må anbefale en extension ingen har nevnt som heter Google Browser Sync. Den lar deg synkronisere bokmerker, historie, cookies, passord mellom flere ulike maskiner. Når du starter opp firefox (og logger deg på automatisk med GBS) så åpner du til og med vinduene som var åpene på sist maskin du var logga på. Supert om du bruker en maskin hjemme, en maskin på jobben, har en laptop osv. Utrolig praktisk!!

Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...
*snip*

EDIT: Får ikke SamePlace Addon'en til å virke med MSN.. Andre?

Jepp

 

Går greit å logge på sameplace, men får feilmelding fra sameplace etter 15-30 sek ca om at:

Failed to connect to MSN servers: [Failure instance: Traceback (failure with no frames): exceptions.Exception: Timeout ]

 

Dette skjedde på tirsdag denne uka, altså 05/08-08

 

Bruker SP mot msn på jobb, og da dette problemet oppsto så installerte jeg SP og testet og samme problem/feilmelding får jeg med alle pc`er her hjemme.

Dette skjer både på Firefox 2 og Firefox 3

 

Om andre bruke SP mot msn og har samme problem/feilmelding eller ikke har dette problemet så hadde det vært fint å høre.

 

Mvh Kenneth

Lenke til kommentar

Dette med MSN *kan* skyldes at MS hadde sine gamle MSN-servere nede noen dager i forrige uke. Folk som bruker Live Messenger (8.x) hadde ingen problemer, men eldre klienter som MSN 7.5 og andre klienter som bruker den gamle protokollen hadde diverse påloggingsproblemer.

Lenke til kommentar
  • 7 måneder senere...

Jeg er på utkikk etter en utvidelse som likner Operas Speed Dial og Chrome's vanlige startside. Har funnet et par (Speed Dial, Fast Dial) som jo virker veldig bra, men finnes det en som automatisk legger inn snarveiene etter hvilke sider som er mest besøkt?

 

Ettersom det finnes en auto-mappe under bokmerker i FF som heter nettopp "mest besøkt" kan vel ikke det være så vanskelig?

Endret av jj_
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...