Gå til innhold

Skal kjøpe Full HD LCD TV


Anbefalte innlegg

Men som jeg har sagt mange ganger før her: Det er nok av folk som kjøper ting basert på hva de tror de ser og hva de tror de hører (jfr. høyttalerkabler til 10.000 og oppover). Det virker som du er en av dem og da har jeg en bro til salgs. ;)
Både og. Jeg er selvfølgelig helt enig med deg i dette med at oppløsning ikke er alt og at man burde gå for bildebehandling kontra oppløsning. Men selv liker jeg å vite at jeg har det som viser mest detaljer, kan spille klarest, kan lage mest lyd osv selv om jeg kanskje ikke merker de minste detaljene.

 

Hvis jeg ikke har dette blir jeg sittende å tenke "lurer på hvordan dette hadde sett/hørt ut?" og ødelegger dermed en del av opplevelsen for meg. Er mer psykologisk enn fysisk.

Hvis jeg vet at lyden finnes i en versjon med klarere vokal prøver jeg alltid å få tak i den versjonen, samme gjelder bilde.

 

The Bottom line for min egen del er at jeg liker å tenke at selv om jeg ikke ser det, så er det der.

EDIT: Og, nei, jeg kjøper ikke unødvendig dyre saker ;)

Endret av Lakus
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvordan er det mulig at folk ikke greier å se forskjell på en dobbling i oppløsning?? Er for meg helt fremmed! Kan lett se på min 22" CRT-dataskjerm om det er 576p, 720p, lr 1080p. Akkurat som man lett ser forskjell på om et spill kjøres i 1024x768 eller 1600x1200.

 

Hiver man på en kilde som er 720 eller lavere har man naturligvis ingen eller liten gevinst med større panel men er kilden 1080 (eller mer) Så er dette milevis bedre være det seg 24" 37" eller 52"... eller 100" lerret.

Lenke til kommentar

Det er godt mulig det er fremmed for deg men det er fortsatt like riktig. Som linket til tidligere har man altså testet film fra ulike signalkilder på ulike oppløsninger og konklusjonen er at full HD er bortkastet på normale størrelser (32"-42").

 

Det er et helt vanlig fenomen at mennesker lar seg lure av det som står på prislappen og det man tror og derfor er det kun blindtester som kan avgjøre om man faktisk opplever noen forskjell. Konklusjonen er at det gjør man ikke.

Lenke til kommentar
Hvordan er det mulig at folk ikke greier å se forskjell på en dobbling i oppløsning?? Er for meg helt fremmed! Kan lett se på min 22" CRT-dataskjerm om det er 576p, 720p, lr 1080p. Akkurat som man lett ser forskjell på om et spill kjøres i 1024x768 eller 1600x1200.

 

Hiver man på en kilde som er 720 eller lavere har man naturligvis ingen eller liten gevinst med større panel men er kilden 1080 (eller mer) Så er dette milevis bedre være det seg 24" 37" eller 52"... eller 100" lerret.

Det er forskjell på å sitte 30 cm fra skjermen slik du gjør, og å sitte 3 meter unna, som de aller fleste gjør på sin stue-tv :).

Lenke til kommentar
Men jeg vil jo med glede når jeg får flatskjerm nititte nærme får å se hvor bra den er.

 

Det er et fenomen som er kjent fra hifi-området også. Noen blir mer opptatt av lyden enn av musikken og det er jo et fritt valg. Så lenge man ikke ser (eller hører) forskjell ved vanlig bruk er det for meg uinteressant å kaste bort penger på det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...