Gå til innhold

Visuelt vakre filmer


Speik

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Føler at det blir dratt litt i to retninger i denne tråden her, det er de som finner filmer som ligner på det trådstarter ramset opp, så er det de som tolker visuelt vakker som storslåtte spesialeffekter. Selv forstår jeg det som filmer som fokuserer på landskap kamerføring, rolige vakre scener med inntrykk som glir inn hos betrakteren.

 

Som nevnt av flere andre så er Kieslowskis Tricolor filmer noe man absolutt må se hvis man liker det estetiske utrykket til fabelaktige Amelie. Dette er filmer som fokuserer på farger og da i særdeleshet farger brukt i forbindelse med følser.

 

Filmene til Stanley Kubrick må nevnes, trådstarter har med 2001, men de andre filmene hans bærer også preg av at mannen hadde bakgrunn som fotograf. Tarkovsky sine filmer er også veldig vakre og se på selv om enkelte sier at filmene hans er omtrent like spennende som det er å se på at maling størkner, her er det altså lite narativ framgang. Desuten har Sergio Leone fantastiske visuelle scener, som bare er sinnsykt vakre.

Lenke til kommentar
Åh. Den filmen er forferdelig. :p Ikke nødvendigvis det visuelle inntrykket, men storyen. Verken jeg eller den jeg så den med skjønte noe av den.

 

Det er ikke en film for 15 åringer Knewt, det er ikke meningen at du skal forstå den, en film om savn, kjærlighet og tap. Atpåtil er den utilgjengelig i sin form, ikke bare for en 15 åring, men også for de aller fleste voksne. Noe sier meg at svært mye god filmkunst vil bli betegnet som elendig av uerfarne mennesker, kunsten krever som kjent økt estetisk kompetanse for å forstås.

Lenke til kommentar
Det er ikke en film for 15 åringer Knewt, det er ikke meningen at du skal forstå den, en film om savn, kjærlighet og tap. Atpåtil er den utilgjengelig i sin form, ikke bare for en 15 åring, men også for de aller fleste voksne. Noe sier meg at svært mye god filmkunst vil bli betegnet som elendig av uerfarne mennesker, kunsten krever som kjent økt estetisk kompetanse for å forstås.
Man er da ikke nødvendigvis uerfaren selv om man ikke liker slike filmer. Det finnes folk som liker den slags filmer selv om det er noe av det første de ser, og det er folk som hater slike filmer selv om de har sett mange hundre andre. Personlig har jeg ikke sett denne filmen dere snakker om, men likevel... om noe er god eller dårlig kunst er subjektivt.

 

On Topic:

Sin City er veldig visuelt unik, men den er kanskje ikke hva som kan kalles "vakker".

Endret av teletubbiekid
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-dUuoCe48tm

Jeg så litt på Kurosawas Ran tidligere i dag, og det må være en av de vakreste fargefilmene laget. Når det gjelder svarthvitt så er Sword of Doom verdt en titt. Snøværsscenen der vi møter på Toshiro Mifune, er noe av det råeste jeg har sett.

Lenke til kommentar
Åh. Den filmen er forferdelig. :p Ikke nødvendigvis det visuelle inntrykket, men storyen. Verken jeg eller den jeg så den med skjønte noe av den.

 

Det er ikke en film for 15 åringer Knewt, det er ikke meningen at du skal forstå den, en film om savn, kjærlighet og tap. Atpåtil er den utilgjengelig i sin form, ikke bare for en 15 åring, men også for de aller fleste voksne. Noe sier meg at svært mye god filmkunst vil bli betegnet som elendig av uerfarne mennesker, kunsten krever som kjent økt estetisk kompetanse for å forstås.

Modin, du er så typisk. Hvorfor kan du dømme slikt etter alderen?

Lenke til kommentar

Nå er jo veldig mye vakkert allerede nevnt, men en film jeg synes bør trekkes frem i denne sammenhengen er Marc Forsters Stay, en film jeg personlig fant særs visuelt tiltrekkende. Filmen sånn ellers når ikke helt opp til det visuelle, men pen, det er den.

 

Edit: Stokka om på noen ord.

Endret av Bruckiania
Lenke til kommentar
Jeg synes å huske at Twelve Monkeys var fin å se på.

 

Det er en stund siden jeg så den, men jeg fikk det stikk motsatte inntrykket. Jeg følte at den var "skitten" og ikke noe pen i det hele tatt.

 

Mine favoritter er The Fountain, Sin City og 300.

Her kommer spørsmålet inn om dette kanskje også går under samme kategori. Hvis hvordan filmen ser ut er prioritert, og gjort riktig, så trenger det ikke være harmonisk og pent - da kan kanskje disharmoni og den røffe, skitne stilen være likt "visuelt vakkert".

 

Hvorvidt trådstarter er enig eller ikke vet jeg ikke.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...