Gå til innhold

Nasjonal Samling var eit bra parti!


Anbefalte innlegg

Og ikkje minst språket vårt. Er folk totalt likegyldige til om vi snakkar ei kvalm blanding mellom norsk og engelsk? Eller kanskje norsk og urdu? Det er vel slik du snakkar Sovehest :thumbup:

 

Det opprinnelige norske språket som ble brukt ikke minst på vestlandet ligner ihvertfall ikke på verken nynorsk, bokmål eller noen av dialektene som brukes i dag. Etter den danske okkupasjonen var det jo dansk som ble språket her i norge og bokmål , nynorsk og din dialket er nært opptil dette språket , det opprinnelige norske språket ligner vell mer på det som snakkes på island i dag.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Språket vårt er vel verdt å ta vare på, selv om det har variert litt gjennom tiden. Vi har dog ikke snakket afrikansk her oppe, så språket er ikke så fjernt og lånt av andre land som enkelte her vil ha det til. Dessuten oppsto språket i Europa før landegrensene ble slik vi kjenner dem i dag.

 

Men Norge som selvstendig land er en hysterisk morsom tanke. Uten handel med omverdenen hadde vi hatt det mye verre. Dumme som vi er sitter vi med EØS-avtalen. Vi er faktisk så dumme at vi eksporterer råvarer. Foredlingen (og den største fortjenesten) tar de andre seg av..

 

 

Zaran: Hæ?

Lenke til kommentar
Hva annet er det som er typisk norsk? Nå er jeg spent! Jeg håper du har linker til statistisk materiale som backer deg opp på dine påstander? Eller kanskje det bare er typisk deg?

 

Ski.

Hva er det du trenger statistikk til forresten? Antallet ski som har blitt produsert siden det ble oppfunnet?

 

Typisk norsk er vel f.eks. barnetog på grunnlovsdagen, den tradisjonelle norske frokosten, brødskive med brunost (f.eks.) til skolemat, etc.

 

Dux Ducis:

Altså, sikker på at de ikke ville ha mineraler og fisk også? Det sto så klart ikke i planene, men sånn egentlig hadde vi jo masse råvarer som Storbritannia trengte.

Endret av Zaran
Lenke til kommentar
Men man kan lage den samme maten med utenlandske råvarer. På samme måte som man kan lage orientalsk mat med norske råvarer, sett at man ser bort fra krydderet og andre mindre detaljer..

 

Det blir slett ikkje det same med utanlandske råvarer!

 

Eg meiner og at det er synd vi ikkje lagar maten vår sjølve lenger. No kan ein til og med kjøpe poteteballar i butikken, noko som ikkje kan måle seg med ekte heimelaga. Folk gidd ikkje ta vare på den norske matkulturen lenger. Dei overlet det til industrien, som ikkje lagar den god.

Lenke til kommentar

For min del er det greit å ikke spise min egen sau eller kanin.

Jeg smaker ikke forskjell, og de gangene jeg har smakt forskjell har gjerne utenlandsk smakt best. Om noen velger å kjøpe ferdigkomle /raspeballer /potetballer, er det opp til dem. Kjøttkaker som er fra butikk smaker hest for min del. Der foretrekker jeg faktisk Ikea sine, by far. Gilde sine er som seige sprettballer.

Endret av Sovehest
Lenke til kommentar
Svært trist hvis kebabkulturen slår rot, noe den antagelig gjør.

 

Snakk for deg selv. Jeg personlig syns kebab er godt i forhold til andre norske "tradisjons" retter slik som fisk og pottet. Du har dine preferanser når det gjelder hva som er god mat og andre har sine preferanser. Det er slettes ikke sikkert at majoriteten her til lands mener at kebab smaker pyton. Heller kebab enn andre importerte retter slik som hamburger. Kunne tenkt meg enda mer orientalsk mat her til lands. Disse retter har smak i det minste. Norske spesialiteter smaker det ingentig av. Smakløs og kjedelig.

 

Hehe. Nyter gjerne en god kebab på fylla, fint det. Det er hele kulturen rundt kebab jeg er imot, som forsåvidt ikke har noen direkte relevans til matretten. Poenget mitt er at jeg synes det er trist at "opprinnelig" norsk kultur er et skjellsord for tiden. Jeg er ingen rasist, mange innvandrere gjør STOR nytte for seg i Norge idag, men det blir litt for mye. Når innvandrere er i flertall på 43 skoler bare i Oslo, og mange av disse nektes av sine foreldre og integrere seg, synes jeg det er på tide å roe ned. Med integrering mener jeg å lære seg språket, respektere normer og lover osv.

 

Men jeg klandrer ikke innvandrere for noe av dette. Problemet ligger i innvandrings- og integreringspolitikken. Oppfølgingen er en vits, og det stilles ikke krav. Kåre Willoch har i ettertid stille beklaget den meget liberale politikken man førte på dette området i seneste halvdel av åttitallet.

 

Skulle likt å sett reaksjonen hadde vi innvandret til midt-østen et sted, bygd våre egne kirker, krevd å få fjernet islam i skolen osv. Hvorfor kan ikke vi og ta vare på vår kultur og nasjonale identitet?

Lenke til kommentar
Du vet ikke hva du prater om. Det frister å komme med lange remser med retningslinje-brytende ord rettet mot deg, men jeg velger selvfølgelig å avstå fra det. :)

 

Britenes motiv for å okkupere Norge ville være rent forsvarstaktisk, for å forhindre at tyskerne fikk denne fordelen. De udugelige nazistene ønsket å rense landet for jøder, homofile og sigøynere. De ønsket å presse sitt menneskesyn og sine ideer på oss. Det du skriver om at det ikke gikk så hardt for seg er åpent for tolkning. Byer (Kristiansund f.eks) ble bombet, nordmenn ble drept, nye regler/lover ble prakket på oss..

 

Upraktisk for deg at flere i denne tråden med bedre kunnskap om historien enn deg, skriver omtrent det samme som meg da. Men du skal selvsagt få narre deg inn i en tro om at Norge var ett av de heftigste "battle theatres" i 2. verdenskrig, og at det var stort sett ufred i landet mellom tyskere og nordmenn. Kanskje du sover bedre om natten av å tro det, men det gjør det neimen ikke mer sant :)

Lenke til kommentar
bevare norsk kultur.

Kom med et eneste eksempel på hva du anser som bevaringsverdig norsk kultur og så skal jeg fortelle deg når vi fikk det innført til Norge. :roll:

 

Her på Vestlandet har det i alle fall aldri budd samar. har vel kanskje slengt ein eller annan på villstrå... Den norske kulturen er den vi har bygd opp med folkeviser, folkeeventyr, mat og mykje meir. Som er i ferd med å felle i frå no for tida :(

 

Om folkeviser og folkeeventyr er norsk kultur, så kommer jeg ikke akkurat til å strigråte om "norsk kultur" forsvinner.

 

Du kan gråte så mye du vil, men det er nå engang slik at den kulturen som de siste 50 årene har ført frem til at Norge er verdens beste land å bo i, utvannes i stor fart. Nå handler alt om hvor bra det er med våre nye landsmenn, som UTEN unntak "bidrar" med hjerte og sjel til det norske samfunn! Bønder og distriktene kan bare legge seg, nå er tiden kommet for innvandrernes era!

 

Hvordan får du min kommentar om folkeviser og folkeeventyr til å ha noen som helst relevans i forhold til innvandring? Og på hvilken måte har folkeviser og folkeeventyr bidratt til at Norge er verdens beste land å bo i? Jeg snakket ikke om norsk kultur som helhet, men spesifikt folkeviser og folkeeventyr, noe jeg bryr meg forsvinnende lite om.

 

Og ikkje minst språket vårt. Er folk totalt likegyldige til om vi snakkar ei kvalm blanding mellom norsk og engelsk? Eller kanskje norsk og urdu? Det er vel slik du snakkar Sovehest :thumbup:

 

Det hadde ikke gjort meg noe om vi kvittet oss med norsk og gikk over til engelsk, da jeg personlig synes det engelske språket er å foretrekke foran norsk.

Lenke til kommentar
bevare norsk kultur.

Kom med et eneste eksempel på hva du anser som bevaringsverdig norsk kultur og så skal jeg fortelle deg når vi fikk det innført til Norge. :roll:

 

Her på Vestlandet har det i alle fall aldri budd samar. har vel kanskje slengt ein eller annan på villstrå... Den norske kulturen er den vi har bygd opp med folkeviser, folkeeventyr, mat og mykje meir. Som er i ferd med å felle i frå no for tida :(

 

Om folkeviser og folkeeventyr er norsk kultur, så kommer jeg ikke akkurat til å strigråte om "norsk kultur" forsvinner.

 

Du kan gråte så mye du vil, men det er nå engang slik at den kulturen som de siste 50 årene har ført frem til at Norge er verdens beste land å bo i, utvannes i stor fart. Nå handler alt om hvor bra det er med våre nye landsmenn, som UTEN unntak "bidrar" med hjerte og sjel til det norske samfunn! Bønder og distriktene kan bare legge seg, nå er tiden kommet for innvandrernes era!

 

Hvordan får du min kommentar om folkeviser og folkeeventyr til å ha noen som helst relevans i forhold til innvandring? Og på hvilken måte har folkeviser og folkeeventyr bidratt til at Norge er verdens beste land å bo i? Jeg snakket ikke om norsk kultur som helhet, men spesifikt folkeviser og folkeeventyr, noe jeg bryr meg forsvinnende lite om.

 

Og ikkje minst språket vårt. Er folk totalt likegyldige til om vi snakkar ei kvalm blanding mellom norsk og engelsk? Eller kanskje norsk og urdu? Det er vel slik du snakkar Sovehest :thumbup:

 

Det hadde ikke gjort meg noe om vi kvittet oss med norsk og gikk over til engelsk, da jeg personlig synes det engelske språket er å foretrekke foran norsk.

 

Var nok ikke ditt innlegg jeg først og fremst svarte på her. Følelsene tok overhånd og jeg kom med et hjertesukk ang utviklingen slik jeg ser den. Ser at jeg burde ha skrevet det i ett eget innlegg.

Synes uansett at det trist om folkevisene forsvinner og norsk blir fullstendig erstattet av engelsk.

Lenke til kommentar
Tør eg spørje kva du gjer på 17. mai Eldritch? Sit inne og sturar kanskje?

 

Jeg er nok hjemme ja, men jeg kan ikke akkurat si at jeg sturer (faktisk har jeg det langt mer koselig med å være hjemme enn jeg ville hatt ved å være ute på 17. mai). Jeg klarer meg fint uten å se nordmenn bedrive egoonani til nasjonalfølelsen tyter ut av ørene på dem.

Lenke til kommentar
Tør eg spørje kva du gjer på 17. mai Eldritch? Sit inne og sturar kanskje?

 

Jeg er nok hjemme ja, men jeg kan ikke akkurat si at jeg sturer (faktisk har jeg det langt mer koselig med å være hjemme enn jeg ville hatt ved å være ute på 17. mai). Jeg klarer meg fint uten å se nordmenn bedrive egoonani til nasjonalfølelsen tyter ut av ørene på dem.

 

Då er nok ikkje Noreg rette staden for deg å bu...

Lenke til kommentar
Det er fortsatt sant at Storbritannia hadde planer om å innvadere Norge,

 

De landsatte tropper rundt Narvik.

 

samt at de faktisk angrep den franske marinen.

 

Sikter du til hendelsene på nordafrikakysten? Det var isåfall skip under Vichy-kommando og helt legitime mål, iogmed at de tilhørte fienden.

Lenke til kommentar
Tør eg spørje kva du gjer på 17. mai Eldritch? Sit inne og sturar kanskje?

 

Jeg er nok hjemme ja, men jeg kan ikke akkurat si at jeg sturer (faktisk har jeg det langt mer koselig med å være hjemme enn jeg ville hatt ved å være ute på 17. mai). Jeg klarer meg fint uten å se nordmenn bedrive egoonani til nasjonalfølelsen tyter ut av ørene på dem.

 

Då er nok ikkje Noreg rette staden for deg å bu...

 

Jeg har ikke noe imot Norge som land (jeg er jo tross alt født og oppvokst her, og slekta er rotnorsk som noen), men den overdrevne nasjonalfølelsen nordmenn har ("det er Norge som er bra, det er Norge som er best" etc.) gjør meg egentlig bare flau på vår vegne. Vi liker å bygge opp under et selvbilde der vi fremstår som en internasjonalt viktig nasjon, men i realiteten er vi bare et lite land langt oppe i den nordlige utkanten av Europa, og hadde det ikke vært for oljen, gassen, A-Ha, Turboneger og black metal, så hadde nok ingen brydd seg særlig mye om oss.

Endret av Eldritch
Lenke til kommentar
Tør eg spørje kva du gjer på 17. mai Eldritch? Sit inne og sturar kanskje?

 

Jeg er nok hjemme ja, men jeg kan ikke akkurat si at jeg sturer (faktisk har jeg det langt mer koselig med å være hjemme enn jeg ville hatt ved å være ute på 17. mai). Jeg klarer meg fint uten å se nordmenn bedrive egoonani til nasjonalfølelsen tyter ut av ørene på dem.

 

Då er nok ikkje Noreg rette staden for deg å bu...

 

Jeg har ikke noe imot Norge som land (jeg er jo tross alt født og oppvokst her, og slekta er rotnorsk som noen), men den overdrevne nasjonalfølelsen nordmenn har ("det er Norge som er bra, det er Norge som er best" etc.) gjør meg egentlig bare flau på vår vegne. Vi liker å bygge opp under et selvbilde der vi fremstår som en internasjonalt viktig nasjon, men i realiteten er vi bare et lite land langt oppe i den nordlige utkanten av Europa, og hadde det ikke vært for oljen, gassen, A-Ha, Turboneger og black metal, så hadde nok ingen brydd seg særlig mye om oss.

 

Gode poeng her. Samtidig er det litt stas med en overdreven nasjonalfølelse og. I hvert fall for hærmannen i meg ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...