Gå til innhold

Nasjonal Samling var eit bra parti!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Om jeg snakker en blanding mellom engelsk og norsk spiller vel egentlig ingen rolle? Ble språket laget på bygden? Er det der de "tar vare på språkarven"? Er det analfabeter i byene? Hadde Nasjonal Samling en handlingsplan for å ivareta språket?

 

Edit:

Jeg føler jeg behersker norsk relativt bra. Engelsk noe dårligere. At folk hadde vært flinkere i norsk hadde Nasjonal Samling styrt tror jeg neppe. Kanskje, sett at man hadde lagt ned forbud mot innvandring, noe de hadde vært kapabel til..

Endret av Sovehest
Lenke til kommentar
Ble språket laget på bygden? Er det der de "tar vare på språkarven"?

 

Ja.

 

Ok. Best å ta utdannelsen på bygda da.

Skrivtspråket jeg bruker har opphav i Danmark. Med moderne tilpassinger etc.

Lafteteknikken har vel egentlig opprinnelse fra øst, men det er fortsatt en viktig del av norsk kultur. Det kan vel snart kebaben også regnes som.

Endret av Sovehest
Lenke til kommentar
Ble språket laget på bygden? Er det der de "tar vare på språkarven"?

 

Ja.

 

Ok. Best å ta utdannelsen på bygda da.

 

Bruk nå din logikk litt.

Kan du si meg hvilken plass i et land som blir minst påvirket av andre?

Jo, nemlig bygdene innerst inne i den mest forlatte dal. Der får språket være helt i fred, mer eller mindre uten påvirkning fra noe som helst. Det er der den spesifike dialekten blir mest brukt. At et språkinstitutt i Oslo har x antall arkiver med dialektord og språk har ingen betydning på hvordan folk prater. Dialekt er og blir dialekt, og "hvermannsen" prater akkurat som han vil her i Norge. Det er en grunn til at vi har såpass mange dialekter i Norge, nemlig fordi bygdene har vært så isolert fra hverandre. Dette er bevaring av språk. Sov du i norsktimene?

 

Hvor språket ble laget, er jo en definisjonssak. Hvor språket blir UTVIKLET er som sagt blant vanlige folk, og da ofte etter hvert som fremmedord og forenklinger slår inn. Derfor vil språkutviklingen være mye høyere i byene, men dog vil jeg ikke si det er en positiv språkutvikling. Heller ren engelsk og ren Norsk enn "Ænglisj".

 

Skriftspråket er en annen ting, da det er de offentlige institusjonene som bestemmer hvordan vi skal skrive "korrekt". Så klart har dagens ungdom brukt alt fra forkortninger, skrivefeil, dialekt og internettspråk til å laget sitt eget språk, men dette er ikke så akseptert at det gjør noe. Selv om overmakten kommer til å bøye seg til slutt for flertallet, håper jeg at språkforskere og andre som bestemmer hvordan vi bør skrive, bør være mye mer konservativ.

Endret av Zaran
Lenke til kommentar

Det er ikke bare språk som er i konstant utvikling, det gjelder hele kulturen. Det er ikke slik at den kulturen vi hadde på 1850 var "den norske kulturen". Hvis vi hadde tatt et snapshot av Norge i 1450, 1550, 1650, 1750, 1850, 1950 og 2050 hadde vi sett kulturen utvikle seg.

 

Vi har hatt innvandring hele veien, først var det fra Sverige og Danmark, så kom tyskerne (Hanseatene), så kom britene, russerne, franskmenn, italienere osv.

 

Norge har aldri vært en isolert "øy" med en totalt egenprodusert kultur. Hvis vi ser tilbake på 2008 om to hundre år, kan det godt hende at Kebab blir sett på som en tradisjonell rett. Who knows?

Lenke til kommentar
Vidgun selv skal visst ha vært en lite sjarmerende fyr, som virkelig ville ha makt.

Vidkun mener du. Visstnok er han fortsatt den som har gjort det best på krigsskolen. Så noen dumskalle var han visst ikke. Han handlet jo etter det han mente var til beste for landet; men uheldigvis for han vant ikke Tyskland. Uansett var det jo ikke mye til krig her i Norge. Vi ble okkupert, stort sett uten større kamper. Og tyskerne oppførte seg jevnt over bra mot folk flest. Okkupert hadde vi forresten blitt uansett. Tyskland kom bare England i forkjøpet. Vi måtte ha kjempet mot en britisk okkupant i stedet for en tysk. Same shit, different wrapping, som det heter.

 

 

Du vet ikke hva du prater om. Det frister å komme med lange remser med retningslinje-brytende ord rettet mot deg, men jeg velger selvfølgelig å avstå fra det. :)

 

Britenes motiv for å okkupere Norge ville være rent forsvarstaktisk, for å forhindre at tyskerne fikk denne fordelen. De udugelige nazistene ønsket å rense landet for jøder, homofile og sigøynere. De ønsket å presse sitt menneskesyn og sine ideer på oss. Det du skriver om at det ikke gikk så hardt for seg er åpent for tolkning. Byer (Kristiansund f.eks) ble bombet, nordmenn ble drept, nye regler/lover ble prakket på oss..

Lenke til kommentar
Vidgun selv skal visst ha vært en lite sjarmerende fyr, som virkelig ville ha makt.

Vidkun mener du. Visstnok er han fortsatt den som har gjort det best på krigsskolen. Så noen dumskalle var han visst ikke. Han handlet jo etter det han mente var til beste for landet; men uheldigvis for han vant ikke Tyskland. Uansett var det jo ikke mye til krig her i Norge. Vi ble okkupert, stort sett uten større kamper. Og tyskerne oppførte seg jevnt over bra mot folk flest. Okkupert hadde vi forresten blitt uansett. Tyskland kom bare England i forkjøpet. Vi måtte ha kjempet mot en britisk okkupant i stedet for en tysk. Same shit, different wrapping, som det heter.

 

 

Du vet ikke hva du prater om. Det frister å komme med lange remser med retningslinje-brytende ord rettet mot deg, men jeg velger selvfølgelig å avstå fra det. :)

 

Britenes motiv for å okkupere Norge ville være rent forsvarstaktisk, for å forhindre at tyskerne fikk denne fordelen. De udugelige nazistene ønsket å rense landet for jøder, homofile og sigøynere. De ønsket å presse sitt menneskesyn og sine ideer på oss. Det du skriver om at det ikke gikk så hardt for seg er åpent for tolkning. Byer (Kristiansund f.eks) ble bombet, nordmenn ble drept, nye regler/lover ble prakket på oss..

What about fishy fishy? And precious metals?

Lenke til kommentar
Kebab er nammenam. Hva gjør at fiskeboller og kokt torsk er mer verdt som kulturmat enn kebab? Fordi kebaben er nyere her i landet?

 

Jaja, det er deres konservative verdier. Ikke prøv å push dem på meg.

 

Typisk norsk å være konservativ. Bare se i sportsverden, vi har vært mot alt av utvikling, men er flinke til å tilpasse oss når vi ser at det er nyttesløst å være konservativ. Eneste forslaget jeg kommer på i farten fra norske sjeler er Donalddrakten som skøytegutta skulle ha. Husker ikke om det var en spøk, men jeg tror det var et seriøst prosjekt.

Lenke til kommentar
Svært trist hvis kebabkulturen slår rot, noe den antagelig gjør.

 

Snakk for deg selv. Jeg personlig syns kebab er godt i forhold til andre norske "tradisjons" retter slik som fisk og pottet. Du har dine preferanser når det gjelder hva som er god mat og andre har sine preferanser. Det er slettes ikke sikkert at majoriteten her til lands mener at kebab smaker pyton. Heller kebab enn andre importerte retter slik som hamburger. Kunne tenkt meg enda mer orientalsk mat her til lands. Disse retter har smak i det minste. Norske spesialiteter smaker det ingentig av. Smakløs og kjedelig.

Endret av jascko
Lenke til kommentar
Svært trist hvis kebabkulturen slår rot, noe den antagelig gjør.

 

Snakk for deg selv. Jeg personlig syns kebab er godt i forhold til andre norske "tradisjons" retter slik som fisk og pottet. Du har dine preferanser når det gjelder hva som er god mat og andre har sine preferanser. Det er slettes ikke sikkert at majoriteten her til lands mener at kebab smaker pyton. Heller kebab enn andre importerte retter slik som hamburger. Kunne tenkt meg enda mer orientalsk mat her til lands. Disse retter har smak i det minste. Norske spesialiteter smaker det ingentig av. Smakløst og kjedelig.

 

Kommer an på hva man er oppvokst med.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...