Gå til innhold

SE nye flaggskip: XPERIA X1 Diskuter den her!


Abba91

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jeg kan ikke produsere fotobevis for at rammen sprekker. Du får ta mitt ord for at den er skiftet på min telefon eller se bort fra det.

 

Ja jeg vet at Xperia ikke er produsert av SE. Den er produsert av Htc. Men hvorfor gjør det saken bedre? Det er SE som har satt logoen sin på et produkt de har utviklet. Jeg formoder at de har testet kvaliteten på telefonen før de sender den ut på markedet. Jeg formoder også at en telefon til 6000 kroner ikke må ha reservedeler i drøssevis etter et par måneder. Diverse deksler skal det være unødvendig å skifte etter så kort tid. Det er rett og slett for dårlig.

 

At dekslene sprekker er en produksjonsfeil, og SE bytter dem uten ekstra kostnad for deg. Men gidder du ikke vente på at telefonen skal inn på verksted, kan du enkelt gjøre dette selv. At den blanke rammen rundt telefonen sprekker uten ytre påkjenninger, er meg ukjent. Kan godt hende det skjedde med din telefon, men har ikke lest om dette noen andre steder, så å påstå at dette er en gjenganger blir for drøyt. Og sprekkene du peker til som oppstår inne i selve "housingen" er også svært sjeldne. Er vel snakk om et fåtall produksjonsnummer dette har skjedd på.

 

Og telefonen koster da slettes ikke 6000,-. At du har betalt det for din, betyr ikke at dette er hva riktig pris er. Telefonen koster under 4000,- og da spør jeg; hvilken annen telefonen får du med slike spesifikasjoner til under 4K?

https://prisguiden.no/product.php?product_id=90175

 

For meg er ikke disse sprekken ukjent: Min X1 har nå sprekker både i plastdekselet rundt antenna, i "metalldekselet" som går rundt hele telefonen og i plastrammen som går rundt batteriet... Men enn så lenge ser det kun stygt ut...telefonen funker som bare det...

Å si at X1 nå koster under 4000 er en sannhet med modifikasjoner: Det gjelder fortsatt kun engelsk utgave. Norsk utgave ligger fortsatt ca 1000 over i pris.

Lenke til kommentar
For meg er ikke disse sprekken ukjent: Min X1 har nå sprekker både i plastdekselet rundt antenna, i "metalldekselet" som går rundt hele telefonen og i plastrammen som går rundt batteriet... Men enn så lenge ser det kun stygt ut...telefonen funker som bare det...

Å si at X1 nå koster under 4000 er en sannhet med modifikasjoner: Det gjelder fortsatt kun engelsk utgave. Norsk utgave ligger fortsatt ca 1000 over i pris.

 

Ja men du kan flashe den Engleske med Norsk ROM, og da har du kun kosmetiske forskjeller på den og den Norske utgaven. Eller du kan gjøre som jeg, flytte æ,ø og å til lett tilgjengelige plasser og installere SPB mobile shell på Norsk.

 

Det virker som om det er enkelte produksjons serier som har problemer med sprekker, og er vel mer eller mindre fikset på i de siste utgavene. Min er dog fra Desember 2008, men den er helt uten sprekker eller synlig slitasje av noen betydning.

Lenke til kommentar

 

Noen andre muligheter som ikke krever nett tilgang under prosessen?

Og vet ikke helt om jeg er komfortabel med å synce ting opp mot internett.

 

Mulig jeg må prøve en Vista maskin for å se om jeg får det til med mobile device center...

 

Har du PC med XP er det MS ActiveSync som er programmet.

Lykke til!

 

Ser du post #1623 på forige side, så ser du problemene jeg har med MS activesync.

 

Alle kontaktene ligger ikke i en fil, det bare er å kopiere til disken/minnekort da?

Klarer ikke å finne noen fil på telefonen.

 

Prøvde litt på en Vista maskin nå uten suksess også.

Siste frist for å sende telefonen til service går ut i dag. Så det ser ut til at det blir og kopiere det som går til SIM på vanlig måte. Så får jeg heller ta helvetesjobben med å rette opp i alt som blir fucket etter at den kommer fra service :(

Endret av Nervevrak
Lenke til kommentar
Og telefonen koster da slettes ikke 6000,-. At du har betalt det for din, betyr ikke at dette er hva riktig pris er. Telefonen koster under 4000,- og da spør jeg; hvilken annen telefonen får du med slike spesifikasjoner til under 4K?

https://prisguiden.no/product.php?product_id=90175

 

Jeg betalte 5700 kroner for min telefon. Uten binding selvsagt. 6500 inkludert porto og minnekort. Det er hva jeg har betalt for telefonen og det er det jeg sier at den kostet når jeg diskuterer telefonen. Hva den koster i dag eller om 4 år er meg totalt uvesentlig. Jeg betalte uansett 5700 kroner for telefonen.

 

Prisen du oppgir er for en engelsk telefon uten norsk tastatur. Den er ikke sammenlignbar med min i det hele tatt da jeg har en norsk telefon med norsk tastatur og ROM. Hvis jeg skulle ha kjøpt en telefon i dag så hadde jeg sannsynligvis valgt en Omnia HD til ca 6000 eller en Nokia N97 til ca 6000 eller en HTC touch pro 2 som også koster ca 6000 foran en SE Xprekkia X1 til ca 5000 kroner.

 

Jeg sier ikke at de som har valgt eller velger en X1 er dumme mennesker, jeg sier bare at man skal være obs på enkelte svakheter. Som byggekvaliteten. At prisen på X1 gikk forholdsvis raskt ned tror jeg skyldes ryktet om dårlig byggekvalitet som ganske raskt spredte seg. Jeg visste ikke om dette da jeg kjøpte mobilen men fikk høre det fra vår IT-ansvarlig da jeg leverte min nye Xperia til han for å få den satt opp med exchange. Hadde jeg visst om disse sprekkdannelsene på forhånd så hadde jeg ikke valgt Xperia da jeg som nevnt tidligere hadde en P1 som nå også sprekker i chassiet. (etter 2 år)

Lenke til kommentar
De sprekkene du beskriver i en annen post, er ikke de du har på bildet du linker til. Disse sprekkene sitter i dekslet som omkranser antennen, og er rimelig lett å bytte selv. Sitter kun klipset på, og kan kjøpes for ca 100,-, slik at du slipper å sende telefonen inn for en slik bagatell. At den blanke rammen rundt, sprekker, er ikke et kjent problem, men kan selvfølgelig skje hvis man er uforsiktig med telefonen.

 

Etter min mening leverer Xperia varene, og det til gangs, og til den prisen er det rett og slett et "røverkjøp".

 

eneste jeg er misfornøyd med er at malingen på batteridekselet er ganske slitt selv etter en drøy måned.

 

Du valgte den sorte ja? ;)

 

 

Hva mener du? At jeg ikke snakker sant angående sprekker? Den blanke rammen er allerede skiftet en gang. Nå har jeg fått sprekker i selve chassiet som går helt inn til batteriet. Altså i tillegg til den blanke rammen som går rundt telefonen. Og dette er en telefon som ligger på et skrivebord. Uforsiktig bruk kan du stryke. Den har ikke en stripe eller flekk noe sted.

 

Jeg synes det er rimelig dårlig at en telefon til 6000 kroner er bygget i plast som er så dårlig at det sprekker etter kort tid. Hvor enkelt og billig det er å skifte er helt uvesentlig, det skal ikke være slik på en telefon til 6000 kroner. Når den også slipper lakken på batteridekslet etter en måned så er det krystallklart at dette ikke holder mål.

 

Dessuten er disse sprekkene et kjent problem:

http://www.google.no/search?hl=no&q=xp...mp;aq=f&oq=

 

Mobilsalget til SE stuper og flere toppsjefer har måtte forlate selskapet. Årsaken er blant annet at produktene selskapet sender på markedet ikke holder mål. Vi har flere titalls mobiler i proffbruk her. 4 av dem er HTC telefoner, 2 er SE og resten er Nokia. Ingen av Nokiatelefonene og ingen av HTC'ene har vært inne til reparasjon men begge SE telefonene har vært inne. Den ene to ganger. Jeg har alltid likt SE og vært fornøyd med disse men hvis det er slik at man må leve med et chassi som regelmessig må skiftes så velger jeg mobil fra andre selskaper.

 

Jeg vil legge til at jeg stiller spørsmål til hvilken agenda du har her når du påstår at en telefon som går i oppløsning og slipper lakken etter en måned er et røverkjøp. Jeg vil heller si at det er et røversalg.

 

Kunne ikke vært mer enig, dette er en telefon med elednig byggekvalitet, har prøvd å ta dette opp her på forumet tidligere men det var heller laber interesse, har hatt min Xperia inne flere ganger for å fikse sprekker, både overfladiske og de som går helt inn i rammen under batteriet, ikke noe problem å finne bilder av dette på nettet, har prøvd å heve hele kjøpet men fikk ny telefon istedenfor, men det hjelper jo ikke mye da denne også ganske sikkert kommer til å begynne å sprekke.

 

Hele poenget er at SE markedsførte denne telefonen som et SUPER kvalitetsprodukt og så viser det seg at det er helt feil, jeg ga også 6500 for min telefon og selv om den virker like bra med disse sprekkene vil den jo selvfølgelig ikke vare like mange år, jeg pleier å kjøpe dyre telefoner som jeg har lenge og det tror jeg ikke er mulig med denne. I tillegg til sprekker flasser også lakk/maling av på hele telefonen+tastaturet så den ser gammel og slitt ut.

 

en kamerat av meg fikk hevet kjøpet og pengene igjen men det har altså ikke lykkes meg enda....

Lenke til kommentar
Hele poenget er at SE markedsførte denne telefonen som et SUPER kvalitetsprodukt og så viser det seg at det er helt feil, jeg ga også 6500 for min telefon og selv om den virker like bra med disse sprekkene vil den jo selvfølgelig ikke vare like mange år, jeg pleier å kjøpe dyre telefoner som jeg har lenge og det tror jeg ikke er mulig med denne. I tillegg til sprekker flasser også lakk/maling av på hele telefonen+tastaturet så den ser gammel og slitt ut.

 

en kamerat av meg fikk hevet kjøpet og pengene igjen men det har altså ikke lykkes meg enda....

 

Det som er klart at dette gjelder noen telefoner og ikke alle. Telefonen er produsert av HTC som tidligere har slitt med kvaliteten på delene de har brukt på andre telefoner. Jeg vil tippe at dette må være en av flere underleverandører som har sviktet, ettersom mange kan melde om telefoner uten en eneste sprekk, selv etter røff behandling.

 

Min har ikke en eneste sprekk, og lakken er tilnærmet like bra som da jeg fikk telefonen.

Lenke til kommentar

Min telefon er av de desidert først produserte, har en engelsk utgave som ble kjøpt det øyeblikket forhandleren fikk telefonen inn. Telefonen har vært mye, og tildels hardt brukt og er uten sprekker noen steder. SE har sagt opp samarbeidet med HTC, og det er vel ikke uten grunn. Når det er sagt så tror jeg SE har flere og større problemer men det er en annen diskusjon.

Lenke til kommentar
Min telefon er av de desidert først produserte, har en engelsk utgave som ble kjøpt det øyeblikket forhandleren fikk telefonen inn. Telefonen har vært mye, og tildels hardt brukt og er uten sprekker noen steder. SE har sagt opp samarbeidet med HTC, og det er vel ikke uten grunn. Når det er sagt så tror jeg SE har flere og større problemer men det er en annen diskusjon.

 

Det er det som er så merkelig med hele problemstillingen. Tror kanskje det er noen som overdriver problemet, men at det eksisterer, er jeg ikke i tvil om. Men ikke i det omfanget som enkelte her hevder. At en P1i skulle sprekke i chassiet finner jeg meget misstenkelig, og da er det nødt til å skyldes ytre påvirkninger. Min P1i har blitt utsatt for meget røff behandling, og den har merker og riper over alt, men ingen sprekker.

Se sine problemer er vel at de selger for få telefoner. Men med deres nye telefoner, X2 og X3, tror jeg de vil kapre et ganske stort marked fra HTC, Samsung og selvfølgelig Nokia, som mangler en telefon i det segmentet. N97 er ingen konkurrent, noe jeg tror flere og flere vil oppdage.

Lenke til kommentar
Min telefon er av de desidert først produserte, har en engelsk utgave som ble kjøpt det øyeblikket forhandleren fikk telefonen inn. Telefonen har vært mye, og tildels hardt brukt og er uten sprekker noen steder. SE har sagt opp samarbeidet med HTC, og det er vel ikke uten grunn. Når det er sagt så tror jeg SE har flere og større problemer men det er en annen diskusjon.

 

Det er det som er så merkelig med hele problemstillingen. Tror kanskje det er noen som overdriver problemet, men at det eksisterer, er jeg ikke i tvil om. Men ikke i det omfanget som enkelte her hevder. At en P1i skulle sprekke i chassiet finner jeg meget misstenkelig, og da er det nødt til å skyldes ytre påvirkninger. Min P1i har blitt utsatt for meget røff behandling, og den har merker og riper over alt, men ingen sprekker.

Se sine problemer er vel at de selger for få telefoner. Men med deres nye telefoner, X2 og X3, tror jeg de vil kapre et ganske stort marked fra HTC, Samsung og selvfølgelig Nokia, som mangler en telefon i det segmentet. N97 er ingen konkurrent, noe jeg tror flere og flere vil oppdage.

 

Kommer helt ann på hva du mener med overdriver, for min egen del overdriver jeg ikke, dette er ikke mine bilder men kunne like godt vært det da jeg har hatt helt indentiske sprekker på min telefon 2 ganger + ramma rundt og andre plasser på telefonen, i tillegg så flasser som nevnt lakk fra chassis og tastatur, har tidligere hatt P800, P910, P990 og P1 som har vært brukt hardt over lang tid, ingen av disse ble slitt på samme måte som Xperia'en... Når slike sprekker kommer på en telefon som jeg har betalt rundt 6500 for blir jeg sur, spesielt når SE/Elkjøp krangler på reklamasjon/heving når dette er et kjent problem.....

post-62129-1250806840_thumb.jpg

post-62129-1250806753_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Det er det som er så merkelig med hele problemstillingen. Tror kanskje det er noen som overdriver problemet, men at det eksisterer, er jeg ikke i tvil om. Men ikke i det omfanget som enkelte her hevder.

 

Hva mener du blir overdrevet? Antall telefoner som har sprekker eller antall sprekker på disse telefonene?

 

Hvis du tror dette er overdrevet så er det bare å google "Xperia + cracks" så får du både bilder og tusenvis av poster og saker om dette. Saken har vært skrevet om av en rekke store nettsteder for mobiler inkludert amobil.

 

Så hva mener du med "ikke i det omfanget som enkelte her hevder"? Hva har blitt overdrevet?

 

Og hva er det som er så merkelig med problemstillingen? SE har sendt en batch med Xperia i bedriten kvalitet på markedet. Så enkelt er det.

 

Når det gjelder P1 så er det ikke noe utbredt problem at den sprekker. Men det har vært tilfeller der plasten sprekker rundt styluspennen.

Lenke til kommentar

Overdrivelsen ligger i antallet vil jeg tro. Ble gjort en poll på et forum dedikert for X1, og det var forbausende få som hadde sprekker i telefonen. Vil tro du ville fått samme resultat med hvilken som helst annen telefon. Bildene som blir brukt til illustrasjon av sprekkene er ofte de samme bildene.

Men jeg drar ingen konklusjon, men tipper auditman har rett i sin antagelser at dette gjelder en batch med telefoner.

 

Lakken som enkelte her hevder flasser av tastaturet, er heller ikke noe typisk for denne telefonen. Dette er første gang jeg hører om dette, og jeg vil tro det må skyldes feil/hard bruk.

 

Og igjen må jeg påpeke at det ikke er noe kjent problem at P1i sprekker noen som helst plass. Dette er en av de mest solide telefonen jeg noen gang har eid, og da medberegnet Nokia 5110.

Lenke til kommentar
Overdrivelsen ligger i antallet vil jeg tro. Ble gjort en poll på et forum dedikert for X1, og det var forbausende få som hadde sprekker i telefonen. Vil tro du ville fått samme resultat med hvilken som helst annen telefon. Bildene som blir brukt til illustrasjon av sprekkene er ofte de samme bildene.

Men jeg drar ingen konklusjon, men tipper auditman har rett i sin antagelser at dette gjelder en batch med telefoner.

 

Lakken som enkelte her hevder flasser av tastaturet, er heller ikke noe typisk for denne telefonen. Dette er første gang jeg hører om dette, og jeg vil tro det må skyldes feil/hard bruk.

 

Og igjen må jeg påpeke at det ikke er noe kjent problem at P1i sprekker noen som helst plass. Dette er en av de mest solide telefonen jeg noen gang har eid, og da medberegnet Nokia 5110.

 

Fint om du legger ut en link til denne pollen. Den vil jeg gjerne se.

Lenke til kommentar
Fint om du legger ut en link til denne pollen. Den vil jeg gjerne se.

 

Denne pollen ble gjort i Januar/Februar en gang, og jeg har dessverre ikke adressen lengre. Men skal se om jeg klarer å hoste opp en link.

 

Edit: Ser at det er gjort en del flere undersøkelser siden den gang, og der er det ca 20% av telefonene som har sprekker. Dette er i meste laget, og det ser ut til å ramme Sølv-versjonen hardest.

 

Men 80% uten sprekker er vel en grei sjans å ta for en slik telefon. En av de beste telefonene på markedet og til en pris av 3800,-.

 

 

http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=460132

Endret av poe
Lenke til kommentar
For meg er ikke disse sprekken ukjent: Min X1 har nå sprekker både i plastdekselet rundt antenna, i "metalldekselet" som går rundt hele telefonen og i plastrammen som går rundt batteriet... Men enn så lenge ser det kun stygt ut...telefonen funker som bare det...

Å si at X1 nå koster under 4000 er en sannhet med modifikasjoner: Det gjelder fortsatt kun engelsk utgave. Norsk utgave ligger fortsatt ca 1000 over i pris.

 

Ja men du kan flashe den Engleske med Norsk ROM, og da har du kun kosmetiske forskjeller på den og den Norske utgaven. Eller du kan gjøre som jeg, flytte æ,ø og å til lett tilgjengelige plasser og installere SPB mobile shell på Norsk.

 

Det virker som om det er enkelte produksjons serier som har problemer med sprekker, og er vel mer eller mindre fikset på i de siste utgavene. Min er dog fra Desember 2008, men den er helt uten sprekker eller synlig slitasje av noen betydning.

 

Javisst: Har selv den engelske flasha med norsk ROM + SPB Mobile shell. Aner ikke hvor gammel den er - kjøpt for 3000 på auksjon på nettet på nyåret... Men jeg mener fortsatt at når man snakker om pris - er det mest korrekt å referere til norske utgaver når slikt eksisterer.

Ellers er dette den mest stabile Windowsmobilen jeg har hatt til nå - sammenlikner med Qtec 8020 og 8310.

Når det gjelder sprekker er det ikke et ubetydelig antall av oss som sliter med det - ser ut til å dreie seg om rundt 20% jfr. Xda. Og aller verst for oss med sølvutgaven :-(

Lenke til kommentar

 

Noen andre muligheter som ikke krever nett tilgang under prosessen?

Og vet ikke helt om jeg er komfortabel med å synce ting opp mot internett.

 

Mulig jeg må prøve en Vista maskin for å se om jeg får det til med mobile device center...

 

Har du PC med XP er det MS ActiveSync som er programmet.

Lykke til!

 

Ser du post #1623 på forige side, så ser du problemene jeg har med MS activesync.

 

Alle kontaktene ligger ikke i en fil, det bare er å kopiere til disken/minnekort da?

Klarer ikke å finne noen fil på telefonen.

 

Prøvde litt på en Vista maskin nå uten suksess også.

Siste frist for å sende telefonen til service går ut i dag. Så det ser ut til at det blir og kopiere det som går til SIM på vanlig måte. Så får jeg heller ta helvetesjobben med å rette opp i alt som blir fucket etter at den kommer fra service :(

 

Beklager - fikk ikke med meg at det dreide seg om trøbbel med Activesync... Mulig at SPB Backup kan være tingen??

Lenke til kommentar

Jeg fikk tilbake min Xperia fra andre garantireparasjon i dag pga sprekker i chassiet. Ut av pakken kommer en telefon med sprekk et annet sted i den samme delen som ble skiftet.

 

Heldigvis har jeg en grei sjef. Han har bedt meg bestille meg en ny telefon så får vi bruke Xperiaen som reservetelefon.

Lenke til kommentar
Jeg fikk tilbake min Xperia fra andre garantireparasjon i dag pga sprekker i chassiet. Ut av pakken kommer en telefon med sprekk et annet sted i den samme delen som ble skiftet.

 

Heldigvis har jeg en grei sjef. Han har bedt meg bestille meg en ny telefon så får vi bruke Xperiaen som reservetelefon.

 

Kan du poste et bilde av denne sprekken?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...