Gå til innhold

Økonomi og IT Ledelse på BI


Axm

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg vurderer å gå "Økonomi og IT ledelse" på BI til høsten. Har hørt mye poritivt om studiet, men også noe negativt. Det negative er stort sett av IT biten blir for dårlig.

 

Planen er å kanskje begynne som IT konsulent etter endt studie.

 

Er det noen som har gått denne linjen, eller kan si litt om studiet og muligheter videre?

 

På forhånd takk for all respons!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, det ser jeg på fagoversikten på BI's hjemmesider. Men det er egentlig bare bra da det gjør det lettere og evt bytte til økonomi og administrasjon e.l. hvis det ikke er noe for meg alikevel.

 

Skulle tro at en kombinasjon av økonomi og it vil være atraktivt i årene som kommer, men hvis IT biten blir for dårlig står man fort dårlig kvalifisert til en rekke jobber.

Lenke til kommentar
Hva er en SAP konsulent??

 

Jeg står mellom å studere kun økonomi eller ta økonomi og IT-ledelse. Studerer markedsføring i år, men vil ha litt mer tyngde.

 

Jeg også står mellom Øk/Ad og Øk/IT. Har mest lyst til å gå Økonomi og IT, men er redd man fort står dårlig kvalifisert i forhold til en som har gått rein Økonomilinje eller rein IT-Linje.

 

Jobber til daglig sammen med en rekke SAP konsulenter og har nylig deltatt på et SAP overview kurs for å få et innblikk i hva det dreier seg om. Det viker som veldig mange av SAP konsulentene har interessante jobber, mens andre sitter fast på kontoret hele dagen (ja det kan vel også være interessant for noen:)

Endret av Axm
Lenke til kommentar
Hva er en SAP konsulent??

 

Jeg står mellom å studere kun økonomi eller ta økonomi og IT-ledelse. Studerer markedsføring i år, men vil ha litt mer tyngde.

 

Jeg også står mellom Øk/Ad og Øk/IT. Har mest lyst til å gå Økonomi og IT, men er redd man fort står dårlig kvalifisert i forhold til en som har gått rein Økonomilinje eller rein IT-Linje.

 

Jobber til daglig sammen med en rekke SAP konsulenter og har nylig deltatt på et SAP overview kurs for å få et innblikk i hva det dreier seg om. Det viker som veldig mange av SAP konsulentene har interessante jobber, mens andre sitter fast på kontoret hele dagen (ja det kan vel også være interessant for noen:)

 

Det samme frykter jeg. Egentlig så burde vi ha samarbeidet litt å sendt ut 10-20 mailer til bedrifter som muligens kunne foretrekke personer med en slik kompetanse å høre om de har, eller ville ha ansatt en med den fagkombinasjonen.

Lenke til kommentar

Absolutt ikke dumt!

 

Vi kan jo for eksempel sende 3-4 mail hver i første omgang og se om det er noe respons å få. Greit hvis man kanskje også legger ut en liste over hvilke bedrifter man har sendt mail til, slik at ikke vi sender til samme?

Lenke til kommentar

Svar fra BIT:

 

Du har kommet rett sted, og jeg skal forsøke å svare etter beste evne:

 

Jobbsituasjonen for studenter på Økonomi og IT-ledelse er meget god. Markedet er i sterk vekst, og dataindustrien har kommet seg godt på fote etter den stygge dot.com-boblen rundt år 2000. Av våre avgangsstudenter er det vanlig at over 90% av studentene har jobb med en gang de går ut med eksamen. En student som behersker både økonomi og IT står igjen med flere valg enn en som kun ønsker å studere IT eller økonomi. Dette fordi at en slik kombinasjon er uhyre viktig, da det tradisjonelt har vært dårlig samarbeid mellom disse to fagretningene. Du blir på ingen måte stående igjen med halvveis kompetanse etter endt studium. Ikke bare blir du økonom, men du vil samtidig ha mye praktisk erfaring med å jobbe i IT-prosjekter som er meget relevante i dagens marked.

 

Gode eksempler på jobber er f.eks. ERP/CRM-konsulent, SAP-konsulent, Systemarkitekt, Prosjektleder, mm. Jeg kan sende deg noen linker til hvorfor denne kombinasjonen av fag er så ettertraktet:

 

http://www.digi.no/php/art.php?id=371564

 

http://www.dagensit.no/bransje/article1314...vl=sistenyheter

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

BI oppgir sjelden slike tall for nisjestudiene, men generelt er dette ett av studiene som følger BIs prinsipp om at alle skal få prøve seg men hvor lista ikke legges etter de dårligste. Jeg vil dermed anta at man kommer inn nærmest uansett, men man vil oppleve at mange av de en starter med stryker ut eller slutter etter første året.

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...
  • 3 uker senere...
Jeg har kommet inn på økonomi og it-ledelese på BI. Gruer meg litt, tror dette blir svært tungt for meg. Jeg skal nok alltids klare meg hvis jeg virkelig gir 110% av meg selv. Men, hvis jeg skulle finne ut at dette ikke fungerer for meg, kan jeg lett bytte over til økonomi og admin.?

 

 

 

SirKenneth89: Utifra det jeg har lest om dette studiet, så har de som studerer dette utrolig gode jobb muligheter etter endt studie.

 

Gidder du fortelle litt mer om det du har lest? Gjerne på PM! Hadde vært veldig fint ;)

 

Som svar på ditt spørsmål tror jeg kanskje at du må fullføre eventuelt slutte, for så å begynne på øk+adm. neste året! Men hvis det er omtrent samme pensum, kan det jo være at du lett kan bytte over...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...