Gå til innhold

Økonomi og IT Ledelse på BI


Axm

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Fint om noen kunne sagt litt om jobbmarkedet for dette studiet. Begynner på 2.året til høsten.

 

Regner med at man også kan tre inn i økonomistillinger etter endt studie, da det omfatter mange økonomiske emner.

 

 

Noen her som har gått der og vet om de studente er ettertraktet på jobbmarkedet?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 2 uker senere...

Hei

Et lite innspill til diskusjonen deres. SAP er et stort område, og man kan ikke si helt konkret hva slags utdannelse som kreves. Selv jobber jeg med SAP Enterprice Core Component, hovedsaklig med økonomimodulene. Er siv.øk. utdannet, og ser ikke helt hvordan jeg skulle kunne gjort jobben min uten en skikkelig basiskunnskap. De fleste konsulenter jeg kjenner (og jeg kjenner mange) er siviløkonomer eller sivilingeniører. Å være applikasjonskonsulent på SAP forutsetter først og fremst fagforståelse og forretningsforståelse. Skal man være programmerer for eksempel tror jeg en utdannelse som dere nevner kan være et godt utgangspunkt. En programmerer uten evne til å sette seg inn i forretningskravene blir aldri en god programmerer i SAP markedet.

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Heisann,

 

Har også lyst å komme med et lite innspill til diskusjonen. Jeg går i dag på tredje året på bachelor i økonomi og IT-ledelse, og har akkurat en pause fra jobbing med prosjektoppgave.

 

Utdannelsen BI tilbyr er perfekt for folk som ønsker en utdannelse innen økonomi, men samtidig ikke ønsker å bli tallknusere. Samtidig som man er IT interessert, men ikke i hvordan en datamaskin henger sammen eller for teknisk detaljert. For min egen del har jeg relativt lang teknisk erfaring innen IT for alderen, men samtidig alltid hatt interesse fra økonomi. Driver eget IT konsulentselskap samtidig som jeg studerer, med fire ansatte. Kombinasjonen økonomi og IT er meget etterspurt i næringslivet da disse to feltene i stor grad overlapper hverandre, og mange jobber krever at man må kunne snakke to språk. Tidligere studenter har fått jobber innen mange ulike felt. Prosjektmedarbeider (kommende ledere), ulike typer konsulenter (for det meste innen ERP), kunderådgivere i regnskapsbyrå, IT headhunting, selger i de store IT selskapene, startet eget selskap, osvosv.

 

Litt om hva utdanningen tar for seg: Første året er stort sett likt for de fleste økonomirelaterte studier på BI. Her skiller IT-ledelse seg ut med at det er to grunnleggende IT fag, som skal sørge for å gjøre deg kjent med tekniske deler av IT. Dette er så og si det eneste tekniske studiet tilbyr. Resten av første året går med til økonomi, markedsføring/ledelse, statistikk, o.l.. Andre året er ca. 50-50 økonomi og IT. Her kommer fag som finans og mikro inn, men samtidig ledelsefag innen IT. Tredje året er dedikert så og si kun til IT (har også strategi) og bacheloroppgaven.

 

For å kort gå litt inn på hva "...IT-ledelse" i denne sammenheng er for noe, så går dette mye på forretningsforståelse, prosesser, prosjektledelse (IT rettet), kravspec, innføring i TBF (tre bokstav forkortelse) systemer (ERP, CRM, osvosv), osv.

 

Mye av tiden brukes på å skrive fag- eller prosjektoppgaver. De aller fleste av disse oppgavene inkluderer å finne en bedrift hvor man skal kartlegge hvordan IT funksjonene fungerer i "virkeligheten". På denne måten kan teorien i pensumbøkene veier opp mot om den faktisk fungerer i praksis. Samtidig skal det sies at de som faktisk er fagansvarlig og forelesere i de ulike studiene, er mennesker med tung bakgrunn fra næringslivet. Kommende studenter vil oppleve å lese om foreleserne i media (IT rettet) nesten ukentlig.

 

Det skal sies at IT-ledelse studiet nok ikke er for dem av dere som er mest interessert i nettverk og serverdrift eller programmering - mer praktiske/operasjonelle IT funksjoner kan man si. Studiet tar så og si kun for seg IT fra et overordnet og ledelsesperspektiv. Vil derfor ikke si at IT delen er "vag" slik det var antydet, men det er IT på en annen måte - IT teori kan man kanskje kalle det. Om du er interessert i IT, og ønsker å en jobb som leder vil jeg absolutt anbefale studiet!

 

Håper dette var utfyllende og gav dere noen svar! :-)

 

Lykke til i valget!

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 2 uker senere...
Heisann,

 

Har også lyst å komme med et lite innspill til diskusjonen. Jeg går i dag på tredje året på bachelor i økonomi og IT-ledelse, og har akkurat en pause fra jobbing med prosjektoppgave.

 

Utdannelsen BI tilbyr er perfekt for folk som ønsker en utdannelse innen økonomi, men samtidig ikke ønsker å bli tallknusere. Samtidig som man er IT interessert, men ikke i hvordan en datamaskin henger sammen eller for teknisk detaljert. For min egen del har jeg relativt lang teknisk erfaring innen IT for alderen, men samtidig alltid hatt interesse fra økonomi. Driver eget IT konsulentselskap samtidig som jeg studerer, med fire ansatte. Kombinasjonen økonomi og IT er meget etterspurt i næringslivet da disse to feltene i stor grad overlapper hverandre, og mange jobber krever at man må kunne snakke to språk. Tidligere studenter har fått jobber innen mange ulike felt. Prosjektmedarbeider (kommende ledere), ulike typer konsulenter (for det meste innen ERP), kunderådgivere i regnskapsbyrå, IT headhunting, selger i de store IT selskapene, startet eget selskap, osvosv.

 

Litt om hva utdanningen tar for seg: Første året er stort sett likt for de fleste økonomirelaterte studier på BI. Her skiller IT-ledelse seg ut med at det er to grunnleggende IT fag, som skal sørge for å gjøre deg kjent med tekniske deler av IT. Dette er så og si det eneste tekniske studiet tilbyr. Resten av første året går med til økonomi, markedsføring/ledelse, statistikk, o.l.. Andre året er ca. 50-50 økonomi og IT. Her kommer fag som finans og mikro inn, men samtidig ledelsefag innen IT. Tredje året er dedikert så og si kun til IT (har også strategi) og bacheloroppgaven.

 

For å kort gå litt inn på hva "...IT-ledelse" i denne sammenheng er for noe, så går dette mye på forretningsforståelse, prosesser, prosjektledelse (IT rettet), kravspec, innføring i TBF (tre bokstav forkortelse) systemer (ERP, CRM, osvosv), osv.

 

Mye av tiden brukes på å skrive fag- eller prosjektoppgaver. De aller fleste av disse oppgavene inkluderer å finne en bedrift hvor man skal kartlegge hvordan IT funksjonene fungerer i "virkeligheten". På denne måten kan teorien i pensumbøkene veier opp mot om den faktisk fungerer i praksis. Samtidig skal det sies at de som faktisk er fagansvarlig og forelesere i de ulike studiene, er mennesker med tung bakgrunn fra næringslivet. Kommende studenter vil oppleve å lese om foreleserne i media (IT rettet) nesten ukentlig.

 

Det skal sies at IT-ledelse studiet nok ikke er for dem av dere som er mest interessert i nettverk og serverdrift eller programmering - mer praktiske/operasjonelle IT funksjoner kan man si. Studiet tar så og si kun for seg IT fra et overordnet og ledelsesperspektiv. Vil derfor ikke si at IT delen er "vag" slik det var antydet, men det er IT på en annen måte - IT teori kan man kanskje kalle det. Om du er interessert i IT, og ønsker å en jobb som leder vil jeg absolutt anbefale studiet!

 

Håper dette var utfyllende og gav dere noen svar! :-)

 

Lykke til i valget!

 

Takk for flott innlegg!

 

Men hvor lett er det å få en grei jobb med grei betaling etter utdannelsen? Jeg synes det er helt latterlig så dårlige jobber de fleste som tar ØKAD får.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Heisann,

 

Har også lyst å komme med et lite innspill til diskusjonen. Jeg går i dag på tredje året på bachelor i økonomi og IT-ledelse, og har akkurat en pause fra jobbing med prosjektoppgave.

 

Utdannelsen BI tilbyr er perfekt for folk som ønsker en utdannelse innen økonomi, men samtidig ikke ønsker å bli tallknusere. Samtidig som man er IT interessert, men ikke i hvordan en datamaskin henger sammen eller for teknisk detaljert. For min egen del har jeg relativt lang teknisk erfaring innen IT for alderen, men samtidig alltid hatt interesse fra økonomi. Driver eget IT konsulentselskap samtidig som jeg studerer, med fire ansatte. Kombinasjonen økonomi og IT er meget etterspurt i næringslivet da disse to feltene i stor grad overlapper hverandre, og mange jobber krever at man må kunne snakke to språk. Tidligere studenter har fått jobber innen mange ulike felt. Prosjektmedarbeider (kommende ledere), ulike typer konsulenter (for det meste innen ERP), kunderådgivere i regnskapsbyrå, IT headhunting, selger i de store IT selskapene, startet eget selskap, osvosv.

 

Litt om hva utdanningen tar for seg: Første året er stort sett likt for de fleste økonomirelaterte studier på BI. Her skiller IT-ledelse seg ut med at det er to grunnleggende IT fag, som skal sørge for å gjøre deg kjent med tekniske deler av IT. Dette er så og si det eneste tekniske studiet tilbyr. Resten av første året går med til økonomi, markedsføring/ledelse, statistikk, o.l.. Andre året er ca. 50-50 økonomi og IT. Her kommer fag som finans og mikro inn, men samtidig ledelsefag innen IT. Tredje året er dedikert så og si kun til IT (har også strategi) og bacheloroppgaven.

 

For å kort gå litt inn på hva "...IT-ledelse" i denne sammenheng er for noe, så går dette mye på forretningsforståelse, prosesser, prosjektledelse (IT rettet), kravspec, innføring i TBF (tre bokstav forkortelse) systemer (ERP, CRM, osvosv), osv.

 

Mye av tiden brukes på å skrive fag- eller prosjektoppgaver. De aller fleste av disse oppgavene inkluderer å finne en bedrift hvor man skal kartlegge hvordan IT funksjonene fungerer i "virkeligheten". På denne måten kan teorien i pensumbøkene veier opp mot om den faktisk fungerer i praksis. Samtidig skal det sies at de som faktisk er fagansvarlig og forelesere i de ulike studiene, er mennesker med tung bakgrunn fra næringslivet. Kommende studenter vil oppleve å lese om foreleserne i media (IT rettet) nesten ukentlig.

 

Det skal sies at IT-ledelse studiet nok ikke er for dem av dere som er mest interessert i nettverk og serverdrift eller programmering - mer praktiske/operasjonelle IT funksjoner kan man si. Studiet tar så og si kun for seg IT fra et overordnet og ledelsesperspektiv. Vil derfor ikke si at IT delen er "vag" slik det var antydet, men det er IT på en annen måte - IT teori kan man kanskje kalle det. Om du er interessert i IT, og ønsker å en jobb som leder vil jeg absolutt anbefale studiet!

 

Håper dette var utfyllende og gav dere noen svar! :-)

 

Lykke til i valget!

 

Takk for flott innlegg!

 

Men hvor lett er det å få en grei jobb med grei betaling etter utdannelsen? Jeg synes det er helt latterlig så dårlige jobber de fleste som tar ØKAD får.

 

Godt spørsmål!=)

Lenke til kommentar

Hadde jeg vært deg hadde jeg prøvd å kontakt noen i næringslivet fremfor å stole blindt på en studieveileder ved BI. Det gjorde hvertfall jeg når jeg bestemte meg.

 

Jeg studerer selv øk.adm etter å ha vurdert økonomi og it-ledelse i lang tid, var også aktiv i denne tråden tidligere. Men etter at jeg tok kontakt med flere av de store aktørene i næringslivet som jeg kunne tenke meg å jobbe hos feks Google Norge og HP Norge ,falt valget på øk.adm.

 

Rett og slett fordi det er en utdanning "folk vet om". Mange vegrer seg for å ansette nyutdannende med nisjeutdanninger. I Google sa de rett og slett at dersom de ønsket en med it kompetanse hentet de en ingeniør, ville de ha en med økonomikompetanse hentet de en øk.adm/siv.øk.

Lenke til kommentar

Hehe, jeg kjenner meg igjen. Jeg har brukt like mye tid på å fundere frem og tilbake. Jeg startet faktisk først på internasjonal markedsføring. Der gikk jeg i et år, så gikk jeg over på øk.adm. Rett og slett fordi jeg følte markedsføringslinjene var for mye "svada" og lette fag.

 

Jeg tror at både øk.adm og it-ledelse gir deg relativt mange muligheter. Men jeg tror øk.adm er mer kjent, og en enda mer alsidig utdannig, slik at den gir deg flere muligheter. Men ta en ringerunde til et par bedrifte å hør hva de sier.. Mulig du får et annet svar enn det jeg fikk.

 

Har du tenkt til å ta en mastergrad?? Jeg mener å huske det er færre alterativer til master dersom du tar it-ledelse.

 

Men en dag så må du rett og slett bare ta et valg å kjøre det løpet. For et år siden så fikk vel ca 90% av alle BI studenter relevant jobb innen 6 måneder. Markedet er nok litt mer trangt nå pga finanskrise, men innen du skal ut i jobb er det nok blitt bedre. Ofte så er det like viktig hva du gjør i tillegg til skole som hvilken fagkombinasjon du har. Få deg en relevant ekstrajobb, blir med i diverse utvalg, still opp som frivillig på div arrangemanger og skaff deg erfaring!

Lenke til kommentar

Hadde det ikke vært for at jeg ikke kom inn på markedskommunikasjon, hadde jeg aldri vurdert en økonomilinje i det hele tatt, det var helt utenfor min verden. Nå som jeg går økonomi så tenker jeg at det kanskje ikke er så gale, og fagene er definitivt mer tyngde i. Jeg skjønner egentlig ikke hvorfor jeg går IT, bortsett fra det at jeg tenkte at det er en utdanning som ikke "alle andre" har, og at it blir jo mer og mer viktig fremover, samtidig som jeg får samme økonomifagene som øk.ad klassen . Jeg er jo egentlig ikke intr. i it i det hele tatt? Kan jo ikke bare basere utdanningen min på det at jeg får noe som ikke alle andre har..selv om jeg ikke liker det godt liksom?

 

Hvordan er det å få jobb etter endt øk.ad da? Jeg bare tenker på alle de ca 300 som blir ferdig samtidig som meg, må jo sloss om jobbene?

 

Når jeg ser på faglistene har øk.ad flere fag som virker interessante for meg, som juridiske emner, markedsøkonomiens utvikling, internasjonal markedsføring..+ at man kan spesialisere seg innenfor et felt det siste året..f.eks prosjektledelse eller logistikk.

 

Det er SÅ utrolig vanskelig... men jeg tror det blir øk.ad..

Lenke til kommentar

Vanskelig å si hvordan det er å få jobb. Det som jeg nevnte i mitt forrige innlegg mange andre faktorer som spiller inn.. Jeg tror ikke du har noen MINDRE sjans til å få jobb etter øk.adm kontra it-ledelse, med unntak av stillinger som innvolverer IT selvfølgelig. Men der må du igjen kanskje krige mot folk som har ingeniørutdanning, informatikk osv.

 

Jeg kan gjerne svare på flere spørsmål du har angående øk.adm eller andre ting. Men send gjerne en PM slik at vi slipper å bruke denne tråden på dine beslutningsproblemer ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...