Gå til innhold

Nedgrader fra Vista til XP


Anbefalte innlegg

Minner meg om da XP kom dette. Alle ville tilbake til 2000. Blir interessant til Windows 7 kommer, når alle vil tilbake til Vista igjen.

 

Det tror jeg også egentlig.

Historien bare gjentar seg ;)

 

 

Når Windows XP så klagde jo alle på XP, de var så tungt å kjøre og bla bla bla.

Folk skulle aldri over på XP, de holdt seg til Win98 og noen til Win2000.

 

Så kom Service Pack 1, og noen bevegde seg over. Spesielt de som drev med "gaming".

Mens mange fremdeles klagde og skulle aldri over på WinXP.

 

Så kom Service Pack 2, Win98 var jo helt faset ut. Og plutselig var alle over på WinXP.

 

 

Så kom Vista, alle klagde på hvor tungt det er å kjøre osv..

Folk skulle aldri over på Vista, de holdt seg til WinXP (som de for noen år tilbake aldri skulle bruke ;))

 

Så kom Service Pack 1 til Vista, og stadig flere beveger seg over til Vista, spesielt de som ønsker å kjøre 64bit operativsystem og de som ønsker DirectX10.

Men mange klager fremdeles på Vista, og skal aldri over på det.

 

Så kommer vell Service Pack 2 til Vista om noen år, og da er vell plutselig nesten alle over på Vista.

Og når Windows 7 er alle glade og fornøyde med Vista og begynner å slakte Windows 7..

 

 

Er det ikke ironisk ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Er ikke 100% sikker på om dette er nevnt her i diskusjonen, men jeg jobber på en detaljhandel og har ansvaret for data/foto. Ingen av HP's bærbare kan man få med XP og det finnes ingen xp recovery-plater for de nyere PCene. Iflg HP skal du selv gjerne installere XP på maskinene, men da mister du software-garantien (og all support).

 

 

De får vell ikke support på WinXP nei, det sier jo seg selv da de ikke levere WinXP.

De gir ikke kundestøtte til et operativsystem de ikke lever..

Men når det gjelder garantien, så er det vell bare å legge inn Vista igjen før du eventuelt lever den inn eller noe, så er vell både garanti og kundestøtte intakt :)

Lenke til kommentar

Det du har beskrevet der, trenger ikke nødvendigvis å være brukerfeil. Jeg har i jobbsammenheng vært med på å installere rundt 25 makne maskiner samtidig. Fra den samme pallen, serienummer etter hverandre.

 

To maskiner tullet, og vi måtte reinstallere. Da virket de helt fint. Ikke noe hardwarefeil. Ikke har jeg noen forklaring på hvorfor det er sånn noen ganger, men de fleste som har drevet med drift har opplevd slike tilfeller.

Lenke til kommentar
Det tror jeg også egentlig.

Historien bare gjentar seg ;)

 

 

Når Windows XP så klagde jo alle på XP, de var så tungt å kjøre og bla bla bla.

Folk skulle aldri over på XP, de holdt seg til Win98 og noen til Win2000.

 

Når ME kom så klagde også alle, og det var et dritt-OS. Bare fordi det har vært kalging før, så betyr ikke det at klagingen er uberettiget i denne omgang.

 

Ellers er jo dette en grei løsning fra NEC, men personlig hadde jeg gjerne sett det var mer utbredt å leveer XP, spesielt til billig-bærbare, Visa Home Basic er ikke noe optimalt for en bærbare il mindre enn 5k.

 

AtW

Lenke til kommentar
Når ME kom så klagde også alle, og det var et dritt-OS. Bare fordi det har vært kalging før, så betyr ikke det at klagingen er uberettiget i denne omgang.

Ingen som har sagt det. Men alle problemene med Vista er nå så og si løst. Men dessverre henger disse problemene igjen mentalt hos folk flest ennå.

Ellers er jo dette en grei løsning fra NEC, men personlig hadde jeg gjerne sett det var mer utbredt å leveer XP, spesielt til billig-bærbare, Visa Home Basic er ikke noe optimalt for en bærbare il mindre enn 5k.

AtW

Uten Aero Glass effekten o.l. skal Vista fungere veldig bra på en slik PC. Har brukt Vista på en 4 år gammel PC uten problemer med 1 GB minne. Over tid vil Vista optimalisere seg selv etter brukerens vaner, noe XP ikke gjør.

 

XP er et veldig godt OS. Men Vista er langt smartere og sikrere. Jeg syns ikke folk skal nedgradere til XP bare fordi "alle" andre gjør det. Å gå tilbake til et 7 år gammelt OS er ikke bare problemfritt det heller, bare fordi det har fungert fint opp til nå.

Lenke til kommentar
Men over til saken: Hvorfor betale ekstra for dette? Microsoft gir oss jo mulighet i EULA'en til å takke nei til en ferdig innstallert windows og innstallere f.eks Windows XP på egenhånd. I følge EULA'en skal Microsoft også gi pengene tilbake for den ubrukte Vistaen. Mange bedrifter bruker heller egne volumlisenser enn å betale for nye lisenser i tillegg til volumlisensen de allerede har.

Intressant det du sier der. Har nettopp bestillt pc fra dell, men med vista x86. kan jeg si nei på EULAen, og få pengene igjen og heller kjøpe meg en x64 versjon?

Lenke til kommentar
Når ME kom så klagde også alle, og det var et dritt-OS. Bare fordi det har vært kalging før, så betyr ikke det at klagingen er uberettiget i denne omgang.

Ingen som har sagt det. Men alle problemene med Vista er nå så og si løst. Men dessverre henger disse problemene igjen mentalt hos folk flest ennå.

Ellers er jo dette en grei løsning fra NEC, men personlig hadde jeg gjerne sett det var mer utbredt å leveer XP, spesielt til billig-bærbare, Visa Home Basic er ikke noe optimalt for en bærbare il mindre enn 5k.

AtW

Uten Aero Glass effekten o.l. skal Vista fungere veldig bra på en slik PC. Har brukt Vista på en 4 år gammel PC uten problemer med 1 GB minne. Over tid vil Vista optimalisere seg selv etter brukerens vaner, noe XP ikke gjør.

 

XP er et veldig godt OS. Men Vista er langt smartere og sikrere. Jeg syns ikke folk skal nedgradere til XP bare fordi "alle" andre gjør det. Å gå tilbake til et 7 år gammelt OS er ikke bare problemfritt det heller, bare fordi det har fungert fint opp til nå.

 

Alle problemene er ikke så og si løst nei. Nettverksytelsen er vesentlig bedre, men fortsatt ikke bra, for å ikke snakke om at det forsatt throttler ned til sneglefart når man spiller multimedia-filer. Og det er bare et (om enn gangke grellt), eksempel, det mangler ikke på problemer og lite smidige løsninger selv etter SP1.

 

Vista fungerer "veldig bra" på en slik PC, men langt ifra så bra som XP. Optimlaisering over tid eller ikke. Det mangler ikke på bekjentskaper med slike PCer som klager over at maskinen er treg...

 

AtW

Lenke til kommentar
Har ikke merket noen nettverksproblemer selv. Alt går bedre enn XP, spesielt etter SP1. Nå har jeg 64 bit Vista riktignok.

 

Jeg kan hive meg på 64bits bølgen og bekrefte at denne Windows versjonen virker å være langt raskere og bedre enn 32bits. Akkurat dette forstår jeg ikke, men sånn oppleves det i allefall. Særlig etter at SP1 ble installert.

Lenke til kommentar
Har ikke merket noen nettverksproblemer selv. Alt går bedre enn XP, spesielt etter SP1. Nå har jeg 64 bit Vista riktignok.

 

Dette er veldokumenterte og reproduserbare resultater. Det er kanskje ikke så viktig for deg med denne ytelsen, så du ikke merker den, men det betyr ikke at problemet ikke er der.

 

AtW

Endret av ATWindsor
Lenke til kommentar
etter jeg la inn vista(igjen) falt fps i cs ifra 300 til 60 fps med samme grafikk. og crysis små hakker. så tilbake til xp for ørtene gang, eneste som er dumt at jeg ikke får den trådløse nettverkskortet til å fungere ordentlig på xp ellers så hadde jeg kasta vista dvden.

 

Fra 300 ned til 60, da har den nesten garantert noe med vSync eller en eller annen for for Hz "kapp" å gjøre ;)

Lenke til kommentar
etter jeg la inn vista(igjen) falt fps i cs ifra 300 til 60 fps med samme grafikk. og crysis små hakker. så tilbake til xp for ørtene gang, eneste som er dumt at jeg ikke får den trådløse nettverkskortet til å fungere ordentlig på xp ellers så hadde jeg kasta vista dvden.

 

Fra 300 ned til 60, da har den nesten garantert noe med vSync eller en eller annen for for Hz "kapp" å gjøre ;)

Har ikke peil på hvorfor brukte de nyest driverne til både xp og vista og samme instillinger har i tillegg prøvd å fjerna allt av ting som tar fps alltså dårligste grafikk både i driverne og i css og da stiger fps til 120 men da er grafikken helt elendig i forhold til xp som jeg får 300fps.

Lenke til kommentar
Har ikke merket noen nettverksproblemer selv. Alt går bedre enn XP, spesielt etter SP1. Nå har jeg 64 bit Vista riktignok.

 

Dette er veldokumenterte og reproduserbare resultater. Det er kanskje ikke så viktig for deg med denne ytelsen, så du ikke merker den, men det betyr ikke at problemet ikke er der.

 

AtW

 

Du AtW... hehe. Hvor kommer dette med nedsatt nettverksytelse fra? Er det sånn og forstå at WMP dreper linja di? Skjønner ikke helt dette snakket, men noe har jeg fundert på må være feil hos meg.. enkelte ganger er linja som sirup uten at det skal være noen logisk forklaring på det.

Lenke til kommentar
En annen ting er jo at Vista er pre-installert på maskiner som egentlig er for svak og heller burde ha XP, og det gir jo heller ikke noe imponerende inntrykk til de som skaffer seg en ny bærbar med Vista, også er alt sirup fra dag 1.

 

Ser det overalt. Forhandlerne prøver å presse inn Vista på alt de har av laptoper. "Vista Capable" du. Du får installert det m.a.o. Kjenner så mange venner som frusterer seg over problemene med de billigste laptopene de har fra elkjøp.

Lenke til kommentar
Har ikke merket noen nettverksproblemer selv. Alt går bedre enn XP, spesielt etter SP1. Nå har jeg 64 bit Vista riktignok.

 

Dette er veldokumenterte og reproduserbare resultater. Det er kanskje ikke så viktig for deg med denne ytelsen, så du ikke merker den, men det betyr ikke at problemet ikke er der.

 

AtW

WMF filer på 1080p (8GB) og mkv på 1080p (10GB) går helt fint over nettverket hos meg.

Endret av TCi
Lenke til kommentar
Har ikke merket noen nettverksproblemer selv. Alt går bedre enn XP, spesielt etter SP1. Nå har jeg 64 bit Vista riktignok.

 

Dette er veldokumenterte og reproduserbare resultater. Det er kanskje ikke så viktig for deg med denne ytelsen, så du ikke merker den, men det betyr ikke at problemet ikke er der.

 

AtW

 

Du AtW... hehe. Hvor kommer dette med nedsatt nettverksytelse fra? Er det sånn og forstå at WMP dreper linja di? Skjønner ikke helt dette snakket, men noe har jeg fundert på må være feil hos meg.. enkelte ganger er linja som sirup uten at det skal være noen logisk forklaring på det.

 

Jeg vet ikke hvordan det er med akkurat wmp, siden det er integrert i systemet. Men prøv å trøkk over en fil, og så starter du foobar 2000 mp3-spilleren, og begynne å spille en fil, og du vil se en dramatisk drop ned til ca 10 megabyte-hastighet. Det går opp igjen når du stopper sangen (å pause holder ikke). Søkere du lit rundt kan du se me info om dette, MS sin holdning er "it's not a bug, it's a feature"

 

AtW

 

Har ikke merket noen nettverksproblemer selv. Alt går bedre enn XP, spesielt etter SP1. Nå har jeg 64 bit Vista riktignok.

 

Dette er veldokumenterte og reproduserbare resultater. Det er kanskje ikke så viktig for deg med denne ytelsen, så du ikke merker den, men det betyr ikke at problemet ikke er der.

 

AtW

WMF filer på 1080p (8GB) og mkv på 1080p (10GB) går helt fint over nettverket hos meg.

 

Hva legger du i "går helt fint". Om du synes ca 10 megabyte i sekundet er "helt fint", så ja, da går det helt fint. Som sagt, kan hende denne ytelsen ikke er så viktig for deg.

 

AtW

Endret av ATWindsor
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...