Gå til innhold

Plassering av subwoofer


Anbefalte innlegg

Hei kom plutselig til og tenke på noe, en kompis av meg har en ganske kraftig subwoofer som får farger til og vises på pc skjermen hvis han plassere den for nært. Jeg har bestilit meg et Logitech z-5500 anlegg som jeg hadde håpet jeg kunne plassrre i tv benken, men det blir kanskje for nært. Det blir i så fall 20 cm unna tv skjermen. Kan for nær plassering av sub eventuelt skade annet utsyr som pc og ps3 også. Hvor langt unna er anbefalt?

 

Edit: Når det gjelder de andre høytalerne er det best og plassere de på veggen eller i taket for å gi best surround effekt. Så en film på youtube hvor den hadde palssert de i taket så litt stilig ut, hva mener der er best?

Endret av Jo Are
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei kom plutselig til og tenke på noe, en kompis av meg har en ganske kraftig subwoofer som får farger til og vises på pc skjermen hvis han plassere den for nært. Jeg har bestilit meg et Logitech z-5500 anlegg som jeg hadde håpet jeg kunne plassrre i tv benken, men det blir kanskje for nært. Det blir i så fall 20 cm unna tv skjermen. Kan for nær plassering av sub eventuelt skade annet utsyr som pc og ps3 også. Hvor langt unna er anbefalt?

 

Vil anta at dette skal gå helt fint da subwooferen og dertil høytalere(Logtech z-5500) er magnetisk skjermet.Kort fortalt så påvirker de ikke billedrøret i det hele tatt.

Forøvrig så får man bedre stereoperspektiv ved å sette høytalerne bredt,vil tro at ledningene som følger med gir rom for dette.

 

mvh

Lenke til kommentar
Hei kom plutselig til og tenke på noe, en kompis av meg har en ganske kraftig subwoofer som får farger til og vises på pc skjermen hvis han plassere den for nært. Jeg har bestilit meg et Logitech z-5500 anlegg som jeg hadde håpet jeg kunne plassrre i tv benken, men det blir kanskje for nært. Det blir i så fall 20 cm unna tv skjermen. Kan for nær plassering av sub eventuelt skade annet utsyr som pc og ps3 også. Hvor langt unna er anbefalt?

 

Vil anta at dette skal gå helt fint da subwooferen og dertil høytalere(Logtech z-5500) er magnetisk skjermet.Kort fortalt så påvirker de ikke billedrøret i det hele tatt.

Forøvrig så får man bedre stereoperspektiv ved å sette høytalerne bredt,vil tro at ledningene som følger med gir rom for dette.

 

mvh

 

Selvfølgelig skal jeg plassere høytalerne bredt (en i hvert hjørne av rommet og en på tv bordet) men lurer på om jeg vil få en annen effekt hvis jeg plassere de i taket (høytalerne skal peke ned) eller om jeg burde plassere de på veggen. Selv syns jeg det så stilig ut og ha de i taket.

Lenke til kommentar
Hei kom plutselig til og tenke på noe, en kompis av meg har en ganske kraftig subwoofer som får farger til og vises på pc skjermen hvis han plassere den for nært. Jeg har bestilit meg et Logitech z-5500 anlegg som jeg hadde håpet jeg kunne plassrre i tv benken, men det blir kanskje for nært. Det blir i så fall 20 cm unna tv skjermen. Kan for nær plassering av sub eventuelt skade annet utsyr som pc og ps3 også. Hvor langt unna er anbefalt?

 

Vil anta at dette skal gå helt fint da subwooferen og dertil høytalere(Logtech z-5500) er magnetisk skjermet.Kort fortalt så påvirker de ikke billedrøret i det hele tatt.

Forøvrig så får man bedre stereoperspektiv ved å sette høytalerne bredt,vil tro at ledningene som følger med gir rom for dette.

 

mvh

 

Selvfølgelig skal jeg plassere høytalerne bredt (en i hvert hjørne av rommet og en på tv bordet) men lurer på om jeg vil få en annen effekt hvis jeg plassere de i taket (høytalerne skal peke ned) eller om jeg burde plassere de på veggen. Selv syns jeg det så stilig ut og ha de i taket.

 

Vil anbefale å ha høytalerne plassert slik at diskanten kommer i ørehøyde for best mulig punktplassering i lydbilde.I frontrekka så bør man absolutt gjøre dette,men med bakhøytalerne stiller man litt friere med hensyn til plassering.Jeg ville ha plassert disse også i ørehøyde,såfremt jeg ikke hadde omnipolare/diffusjons høytalere bak.Logitech sine er vel ikke det,så plasser de med diskanten i ørehøyde rund baut du.

For all del,prøv deg frem om hva som passer for deg og ditt behov.Jeg skisserer kun ett forslag ovenfor her.

 

Du nevner ikke hvor stort rommet ditt er,men jeg vil heller ikke anbefale å sette fronthøytalerne FOR langt ifra hverandre heller.Da faller lydbilde sammen.Prøv det selv,så finner du hva jeg snakker om.

 

mvh

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...