Gå til innhold

Søndagsåpne butikker - mer frihet


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Det er opp til butikkene selv om de vil holde åpent på søndager. De færreste ønsker det.

Dette er langt ifra opp til butikkene selv. Om butikken er under 100 kvm så KAN de det, og de fleste bybutikker på denne størrelsen er faktisk åpne på søndager. Verre med nærmat på Lesja for eksempel, der lønner det seg jo ikke.

Lenke til kommentar

Jeg synes alle butikker som ønsker å holde åpent på søndager, skal få lov til det. Arbeiderne skal selvfølgelig få overtidsbetaling. Spesielt typiske "shopping-butikker" i sentrum. Det er et herk at hele Oslos befolkning skal til sentrum hver eneste lørdag. Om handelen hadde spredd seg over to dager, lørdag og søndag, ville det blitt mye mindre kø og kaos.

 

Den opprinnelige grunnen til at butikker er søndagsstengt er vel at søndag skal være hviledag i følge Bibelen. I dag er de vel mer "det er sånn det alltid har vært, så vi trenger ikke forandre på lovverket."

Lenke til kommentar
Vi er enige der Boomerang, men da må også de ansatte få bedre betalt. Det er nok ikke mange som ønsker å jobbe på en søndag med vanlig lønn.

 

Nei, det må de få, i hvert fall i en overgangsperiode. Men er det egentlig noen grunn til at man skal få bedre betalt på søndag enn lørdag eller fredag eller torsdag? Man skal så klart ikke jobbe hver dag hele uka...

Lenke til kommentar

Sånn som det nå er i samfunnet er lørdag og søndag ofte hviledager for de fleste. Normalt oppegående mennesker klarer ikke arbeide 7 dager i uka. Alle trenger minst 1, helst 2 dager fri. Da er det ganske logisk at alle arbeidsplassene har fridager samtidig. De som velger å jobbe i helgene må velge fra seg andre ting som tid med venner, bra filmer på TV-en, fotballkamper osv. Da er det riktig at de får mer betalt når de velger fra seg slike goder.

Lenke til kommentar
Da er det ganske logisk at alle arbeidsplassene har fridager samtidig.

Tvert imot. Dette fører kun til rush når butikkene er åpne, noe som igjen fører til mer stress for arbeidstakerne. Hvis man hadde hatt lenger åpningstider og et samfunn som la mer til rette for alternative døgnrytmer hadde det nok blitt jevnere etterspørsel, noe som hadde vært gunstig for de som jobbet i den aktuelle butikken.

 

De som velger å jobbe i helgene må velge fra seg andre ting som tid med venner, bra filmer på TV-en, fotballkamper osv. Da er det riktig at de får mer betalt når de velger fra seg slike goder.

Dette her er et helt subjektivt argument, som ikke er gyldig for samfunn som helhet. Personlig synes jeg alt som er verdt å se på på TV går på hverdagene, fotballkamper er uinteressant og jeg har ofte like god tid til venner i hverdagene. Det er vanskelig å definere noe som ubeleilig arbeidstid hvis man har hele samfunnspekteret som perspektiv, fordi folk er så forskjellige.

Lenke til kommentar

Husk på at det norske riket er en kristen stat og vi må holde hviledagen hellig. Støtter dere synding?

 

Det er kanskje praktisk på kort sikt, men i fremtiden når vi skal til himmelen eller helvete er ikke det særlig praktisk å brenne i skjærsilden. Det eneste som burde være oppe på søndager er kirken sånn at vi alle kan bli gode kristne.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar
Husk på at det norske riket er en kristen stat og vi må holde hviledagen hellig. Støtter dere synding?

 

Det er kanskje praktisk på kort sikt, men i fremtiden når vi skal til himmelen eller helvete er ikke det særlig praktisk å brenne i skjærsilden. Det eneste som burde være oppe på søndager er kirken sånn at vi alle kan bli gode kristne.

enig, synd at ikke onani og homofili er forbudt............

Lenke til kommentar
Husk på at det norske riket er en kristen stat og vi må holde hviledagen hellig. Støtter dere synding?

 

Det er kanskje praktisk på kort sikt, men i fremtiden når vi skal til himmelen eller helvete er ikke det særlig praktisk å brenne i skjærsilden. Det eneste som burde være oppe på søndager er kirken sånn at vi alle kan bli gode kristne.

 

Tuller du nå? Jeg har respekt for kristne, men de fleste kristne jeg kjenner er ganske liberale, og ikke alle ønsker at Norge skal ha en statskirke engang.

Lenke til kommentar
Der bomma du. Vi er ikke frie.

Det stemmer, de rødgrønne styrer nå.

Hehe, jeg tenkte å unngå slike "opplysninger" i mitt innlegg, men la gå.

Forøvrig helt enig med Kalinken om at det klassiske helgefrie mennesket som blir fremstilt av olum ikke kan representere et helt samfunn. Hvilke tidssoner én gruppe mennesker definerer som fritid kontra arbeidstid bør uansett ikke virke inn på andre mennesker frihet til å handle varer eller gå på posten når det passer dem. Jeg sier ikke at vi må innføre 24/7/365 alltid-åpenpolitikken som Wal-Mart fører i USA, men f.eks. like åpningstider på lørdager og søndager.

Endret av carl-erik
Lenke til kommentar
Sånn som det nå er i samfunnet er lørdag og søndag ofte hviledager for de fleste. Normalt oppegående mennesker klarer ikke arbeide 7 dager i uka.

Nå er det vel ikke akkuratt gode gamle skomaker Olafsen det er snakk om. Vi snakker om større butikkkjeder med nok ansatte til at de kan fordele arbeidsdagene jevnt. Dette fører jo også til flere arbeidsplasser.

Endret av Syvertsen
Lenke til kommentar

Var i England for en stund siden, og mere frihet når det gjaldt butikker har jeg jaggu meg aldri opplevd! (nå er jeg ikke så veldig bereist heller at det gjør no da..) Men der var det masse butikker som var søndagsåpne, med øl og vin og hele pakka! Og ikke nok med det, det var åpent hele døgnet.. Hadde vi hatt no slikt i Norge, så kunne de dratt inn umennesklig mye penger, skjønner ikke hvorfor de ikke har åpent søndager??

 

Er jo på søndager folk bare sitter hjemme og kjeder livet av seg! Man har ikke vært på jobb og da har man bedre tid til å handle for man stresser mindre osv..

 

Helt idiotisk og ikke ha det, og jeg ser ikke noe negativt ved det.. og ganske sikkert nok av butikkansatte som er villige til å jobbe..

Endret av Melisma
Lenke til kommentar

Om alle skulle ta fri pås øndag ville ganske mange liv gå tapt og det ville fullstendig endre vårt samfunn. Jeg tror få tenker på hvor mange vi egentlig tar som en selvfølge at de skal jobbe på søndag:

-Leger, sykepleiere, ambulansesjåfører og annet helsepersonell.

-Politi og alle typer vektere.

-Drosjesjåfører, bussførere, flyvere og absolutt alle som jobber innen transportsektoren inkludert innsjekking, billettsalg og kundebehandlere.

-Alle som jobber i aviser, TV, radio og de som jobber med å foredle og distribuere dette.

-Alle som jobber innen kino, teatre, konserter og revy.

-Hoteller og nesten alle som jobber der.

-De som jobber med restaurant, cafeer, barer, gatekjøkken og catering.

-Kiosker og butikker under 100 kvm.

-Alle teknikkere som har vakt og de som betjener forskjellige supporttelefoner.

 

Og det skal liksom bety veldig mye om butikker over 100 kvm får holde åpent på søndag om de ønsker?

Endret av robertaas
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...