Gå til innhold

Søndagsåpne butikker - mer frihet


Anbefalte innlegg

Og nei, det er ikke en hersketeknikk. Det er fakta.

Herre. Jeg snakket ikke om argumentet ditt, men hvordan du imøtegikk mitt med forsøk på å latterliggjøre det.

 

Hvis et av hovedargumentene for å ha åpent på søndag er for å unngå rush i butikkene så har du ikke så stor innsikt som du burde for å uttale deg.

Jo. Du har ennå ikke klart å komme med noe gyldig motargument, så det er nok din innsikt som mangler utifra hva jeg har sett så langt i debatten.

 

Folk er vanedyr, de handler ofte til en viss tid en viss dag.

Vaner forandres over tid. Det er ikke rart at mange har vanen om å handle på lørdag, når butikkene ikke kan ha åpent dagen etterpå. Ville alle de som stresser med å få handlet på lørdager stresset like mye når de hadde visst at de hadde kunnet dra dagen etterpå? Sannsynligvis ikke. Man hadde nok tilpasset seg den nye friheten etter individuelle behov.

 

Butikker har mer enn nok tid hvor kapasiteten ikke utnyttes per i dag.

Ja. Dette som følge av at vi har et standardisert samfunn som ikke i stor nok grad tar høyde for personlige forskjeller. Forskjeller i naturlig døgnrytme tas det ikke høyde for, noe som fører til at en stor overvekt av alle arbeidstakerne i dette landet jobber fra 8/9 til 4/5, selv om dette er altfor tidlig for mange.

 

Dette skaper også rush ved at folk slutter samtidig på jobben og må handle middag ++ samtidig (for ikke å snakke om på veiene inn og ut av byen). Et samfunn hvor det var akseptert med fleksibel arbeidstid, hvor folk hadde fått lystret sin egen biologi og ikke a-menneskenes, hadde nok ført til jevnere etterspørsel utover dagen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Den opprinnelige grunnen til at butikker er søndagsstengt er vel at søndag skal være hviledag i følge Bibelen.

 

Alikevel står det ikke i bibelen at unntak gjelder for butikker mindre enn 100 kvm.? :p

 

Den "religiøse verdien" vedr. søndagstengt er vel bare noe vi liker å smykke oss med når det snakkes om vår såkallte "kristene kulturarv" :innocent:

 

Er tariffavtaler og behovet for en "fredet" fridag, som mest effektivt regulerer dette. Selv ikke human-etikere og ateister har vel et spesiellt ønske om å innføre generell søndagsjobbing vil jeg tro. :whistle:

Lenke til kommentar
Den opprinnelige grunnen til at butikker er søndagsstengt er vel at søndag skal være hviledag i følge Bibelen.
Alikevel står det ikke i bibelen at unntak gjelder for butikker mindre enn 100 kvm.? :p
Står vel heller ikke noe om unntak for kirkene som holder åpent på søndag.

 

Bodde ved siden av en kirke før. Det er en uting at de skal vekke folk tidlig søndag morgen med masse unødig klokkeringing. Kunne de ikke bare sendt en SMS med påminnelse om at showet snart begynner til de som er interessert?

Lenke til kommentar
Det er dyrere der som følge av at bensinstasjoner tilbyr et hundreganger mer mangfoldig servicetilbud enn en butikk.

Dagens bensinstasjoner pusher pølser, leier ut filmer og har noen dagligvarer. Også har noen bensinstasjoner vasketilbud. Også bensin da så klart.

 

Det er lenge siden bensinstasjonene var servicestasjoner.

Lenke til kommentar
Det er dyrere der som følge av at bensinstasjoner tilbyr et hundreganger mer mangfoldig servicetilbud enn en butikk.

Dagens bensinstasjoner pusher pølser, leier ut filmer og har noen dagligvarer. Også har noen bensinstasjoner vasketilbud. Også bensin da så klart.

 

Det er lenge siden bensinstasjonene var servicestasjoner.

 

 

 

Er det sånn at bensinstasjoner MÅ ha do? Jeg bare syns å huske at det var en sånn regel.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...