Gå til innhold

Søndagsåpne butikker - mer frihet


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

hahah.. ler meg igjen av mange av disse inleggene.., 100% lønn for å jobbe en søndag? why?

skal vi ha stengt slik at vi kan hvile på søndager? why?

( tenkt deg litt om hva som faktisk er åpent på en søndag )

 

mange hundre tusen nordmenn jobber søndager... uten at de får noe særlig ekstra betalt, (20-30kr eller no )

syns at alt burde vært åpent så lenge det er lønnsomt nok, søndag er blitt en vanlig dag , hviledagene får vi når vi blir eldre...

 

jeg er for Søndagsåpne butikker-mer frihet

Lenke til kommentar
jeg håper virkelig ikke at min prix butikk begynner å holde oppe på søndager.

kan ikke si at det frister å jobbe på søndager, selv om tilleggene hadde vært utrolig greit.

 

Det går jo an å si nei. Om det ikke aksepteres, vis fingern. Om du får sparken, utplasser noen C4-ladninger strategisk rundt omkring.

Lenke til kommentar
Da er det ganske logisk at alle arbeidsplassene har fridager samtidig.

Tvert imot. Dette fører kun til rush når butikkene er åpne, noe som igjen fører til mer stress for arbeidstakerne. Hvis man hadde hatt lenger åpningstider og et samfunn som la mer til rette for alternative døgnrytmer hadde det nok blitt jevnere etterspørsel, noe som hadde vært gunstig for de som jobbet i den aktuelle butikken.

 

Det der er noe av der morsomste jeg har sett.. Vi har seks andre dager å handle på, vi skal nok klare å avlede rushet på de dagene om vi vil. At folk ikke evner å kjøpe det de skal på man - lør er rart. Dessuten er det bensinstasjoner oppe på søndager, og de har mye dagligvarer (mange av dem)

Lenke til kommentar
Da er det ganske logisk at alle arbeidsplassene har fridager samtidig.

Tvert imot. Dette fører kun til rush når butikkene er åpne, noe som igjen fører til mer stress for arbeidstakerne. Hvis man hadde hatt lenger åpningstider og et samfunn som la mer til rette for alternative døgnrytmer hadde det nok blitt jevnere etterspørsel, noe som hadde vært gunstig for de som jobbet i den aktuelle butikken.

 

Det der er noe av der morsomste jeg har sett.. Vi har seks andre dager å handle på, vi skal nok klare å avlede rushet på de dagene om vi vil. At folk ikke evner å kjøpe det de skal på man - lør er rart. Dessuten er det bensinstasjoner oppe på søndager, og de har mye dagligvarer (mange av dem)

Hva er morsomt? Hvorfor skal butikker lovpålegges å måtte stenge på søndager når butikker er villige til å være åpne og kunder er villige til å handle da? Det er ikke snakk om å hva man at man ikke er istand til å handle fra mandag til lørdag, det er snakk om hva som er praktisk og hvor mye staten skal regulere. Bensinstasjoner er forøvrig dyrere og har dårligere utvalg, så det er heller ikke noe godt argument.

 

Når jeg leser over innlegget ditt finner jeg forsåvidt ingen argumenter mot dette forslaget, bare dine oppfatninger om hva andre mennesker burde være istand til og hva de burde kunne nøye seg med. Det er jo egentlig ganske uinteressant i debatten.

Lenke til kommentar
Da er det ganske logisk at alle arbeidsplassene har fridager samtidig.

Tvert imot. Dette fører kun til rush når butikkene er åpne, noe som igjen fører til mer stress for arbeidstakerne. Hvis man hadde hatt lenger åpningstider og et samfunn som la mer til rette for alternative døgnrytmer hadde det nok blitt jevnere etterspørsel, noe som hadde vært gunstig for de som jobbet i den aktuelle butikken.

 

Det der er noe av der morsomste jeg har sett.. Vi har seks andre dager å handle på, vi skal nok klare å avlede rushet på de dagene om vi vil. At folk ikke evner å kjøpe det de skal på man - lør er rart. Dessuten er det bensinstasjoner oppe på søndager, og de har mye dagligvarer (mange av dem)

Hva er morsomt? Hvorfor skal butikker lovpålegges å måtte stenge på søndager når butikker er villige til å være åpne og kunder er villige til å handle da? Det er ikke snakk om å hva man at man ikke er istand til å handle fra mandag til lørdag, det er snakk om hva som er praktisk og hvor mye staten skal regulere. Bensinstasjoner er forøvrig dyrere og har dårligere utvalg, så det er heller ikke noe godt argument.

 

Når jeg leser over innlegget ditt finner jeg forsåvidt ingen argumenter mot dette forslaget, bare dine oppfatninger om hva andre mennesker burde være istand til og hva de burde kunne nøye seg med. Det er jo egentlig ganske uinteressant i debatten.

 

Gjett tre ganger hvorfor bensinstasjoner er dyrere..

 

Det morsomme var dine argumenter for søndagsåpent. Om rush i butikkene.

Lenke til kommentar
jeg håper virkelig ikke at min prix butikk begynner å holde oppe på søndager.

kan ikke si at det frister å jobbe på søndager, selv om tilleggene hadde vært utrolig greit.

Poenget er at det ikke blir du som skal jobbe denne ekstra dagen, men noen andre. Dette ville gjort at flere kom i arbeid, i tillegg til å la kundene få større frihet.

 

Det der er noe av der morsomste jeg har sett.. Vi har seks andre dager å handle på, vi skal nok klare å avlede rushet på de dagene om vi vil. At folk ikke evner å kjøpe det de skal på man - lør er rart. Dessuten er det bensinstasjoner oppe på søndager, og de har mye dagligvarer (mange av dem)

Hør på deg selv da - du er utrolig subjektiv i din uttalelse... "at folk ikke evner å kjøpe det de skal på man - lør er rart" - med andre ord tror du at alle er som deg og evner å få kjøpt det de skal i løpet av de gitte dagene? Ingen mennesker er like, alle har forskjellige behov, med andre ord finnes det ingen fasit på hvilke dager "folk" handler på. Å hindre individer å handle på søndager er frihetsberøvelse.

Lenke til kommentar

Det der er noe av der morsomste jeg har sett.. Vi har seks andre dager å handle på, vi skal nok klare å avlede rushet på de dagene om vi vil. At folk ikke evner å kjøpe det de skal på man - lør er rart. Dessuten er det bensinstasjoner oppe på søndager, og de har mye dagligvarer (mange av dem)

Hva er morsomt? Hvorfor skal butikker lovpålegges å måtte stenge på søndager når butikker er villige til å være åpne og kunder er villige til å handle da? Det er ikke snakk om å hva man at man ikke er istand til å handle fra mandag til lørdag, det er snakk om hva som er praktisk og hvor mye staten skal regulere. Bensinstasjoner er forøvrig dyrere og har dårligere utvalg, så det er heller ikke noe godt argument.

 

Når jeg leser over innlegget ditt finner jeg forsåvidt ingen argumenter mot dette forslaget, bare dine oppfatninger om hva andre mennesker burde være istand til og hva de burde kunne nøye seg med. Det er jo egentlig ganske uinteressant i debatten.

 

Gjett tre ganger hvorfor bensinstasjoner er dyrere..

Det er nok riktig at lang åpningstid kan være en del av grunnen, men jeg tviler på at vi hadde sett en sterk prisstigning i matvarebutikkene hvis de hadde fått lov til å ha åpent på søndager. Til det er det for hard konkurranse i matbransjen. Dessuten må jo hver enkelt butikk vurdere hvorvidt å ha åpent på søndager er lønnsomt for dem, hvis det ikke blir det er det ingen som tvinger dem.

 

Det morsomme var dine argumenter for søndagsåpent. Om rush i butikkene.

Jo kortere tid man har å handle på, jo flere mennesker vil befinne seg i butikkene samtidig. Behovet for matvarer minker ikke med åpningstiden. Du får heller prøve å komme med noen motargumenter istedenfor å komme med patetiske forsøk på hersketeknikker.

Endret av Kalinken
Lenke til kommentar
Gjett tre ganger hvorfor bensinstasjoner er dyrere..

Manglende omsetning og konkurranse. Har 2 søndagsåpne Bunnpris like ved der jeg bor og de er absolutt ikke dyrere enn andre butikker. Den største forskjellen er at det er veldig trangt der.

 

Så for noen år siden en surrealistisk debatt på tv. Brustad diskutert 100 kvm grense mot ei fra Krf som mente en grense på 3000 varer var bedre. Og så begynte hun fra Krf til og med å foreslå begrensninger i vareutvalget, hun mente man måtte tillate salg av bleier da man plutselig kunne få bruk for det på søndag, men ikke fløte for det kunne man planlegge innkjøp av.

 

Utrolig at noen vil stemme på slike politikere.

Lenke til kommentar
Grunnen til at butikker som hovedregel skal være stengt søndager, er at søndagen er en helligdag på linje med nyttårsdag, skjærtorsdag, første og annen påskedag osv.

Netopp! INGEN grunn til at det skal være stengt på søndager

 

Du mener vi like godt kan fjerne alle helligdagene? Vel, tradisjonene er lange, og det er en del av vår kultur; dessuten synes jeg det er greit med en dag i uken som skal være rolig. Og klarer man ikke å kjøpe inn det man trenger ellers i uken, kan man jo alltids dra til en brustadbu/bensinstasjon/kiosk. Så jeg for min del ser ikke poenget i å skulle endre tingenes tilstand.

Lenke til kommentar
Grunnen til at butikker som hovedregel skal være stengt søndager, er at søndagen er en helligdag på linje med nyttårsdag, skjærtorsdag, første og annen påskedag osv.

 

Så lenge bensinstasjoner ol. kan ha åpent på disse dagene, er det komplett ulogisk at andre butikker

må ha stengt. Noen må fortelle meg grunnlaget for denne idéen. Her er det jo snakk om forskjellsbehandling mellom de som er ansatt på bensinstasjoner og de i vanlige butikker.

 

Dette landet er bare helt :wallbash:

Lenke til kommentar

Det der er noe av der morsomste jeg har sett.. Vi har seks andre dager å handle på, vi skal nok klare å avlede rushet på de dagene om vi vil. At folk ikke evner å kjøpe det de skal på man - lør er rart. Dessuten er det bensinstasjoner oppe på søndager, og de har mye dagligvarer (mange av dem)

Hva er morsomt? Hvorfor skal butikker lovpålegges å måtte stenge på søndager når butikker er villige til å være åpne og kunder er villige til å handle da? Det er ikke snakk om å hva man at man ikke er istand til å handle fra mandag til lørdag, det er snakk om hva som er praktisk og hvor mye staten skal regulere. Bensinstasjoner er forøvrig dyrere og har dårligere utvalg, så det er heller ikke noe godt argument.

 

Når jeg leser over innlegget ditt finner jeg forsåvidt ingen argumenter mot dette forslaget, bare dine oppfatninger om hva andre mennesker burde være istand til og hva de burde kunne nøye seg med. Det er jo egentlig ganske uinteressant i debatten.

 

Gjett tre ganger hvorfor bensinstasjoner er dyrere..

Det er nok riktig at lang åpningstid kan være en del av grunnen, men jeg tviler på at vi hadde sett en sterk prisstigning i matvarebutikkene hvis de hadde fått lov til å ha åpent på søndager. Til det er det for hard konkurranse i matbransjen. Dessuten må jo hver enkelt butikk vurdere hvorvidt å ha åpent på søndager er lønnsomt for dem, hvis det ikke blir det er det ingen som tvinger dem.

 

Det morsomme var dine argumenter for søndagsåpent. Om rush i butikkene.

Jo kortere tid man har å handle på, jo flere mennesker vil befinne seg i butikkene samtidig. Behovet for matvarer minker ikke med åpningstiden. Du får heller prøve å komme med noen motargumenter istedenfor å komme med patetiske forsøk på hersketeknikker.

 

 

Det er dyrere der som følge av at bensinstasjoner tilbyr et hundreganger mer mangfoldig servicetilbud enn en butikk.

 

Og nei, det er ikke en hersketeknikk. Det er fakta. Hvis et av hovedargumentene for å ha åpent på søndag er for å unngå rush i butikkene så har du ikke så stor innsikt som du burde for å uttale deg. Folk er vanedyr, de handler ofte til en viss tid en viss dag. Butikker har mer enn nok tid hvor kapasiteten ikke utnyttes per i dag.

Endret av Dux ducis
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...