Gå til innhold

Onkyo Wavio SE-200PCI. Erfaringer/betraktninger/råd?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Flere audiofile selskap som selger musikk, problemet er jo at det ofte er litt sær musikk.

 

Btw, NiN sine siste album er tilgjengelig i HR, startet med DVD-A av with teeth, og siden har de vært tilgjengelig i flere gode format. Ghosts i "vanlig" flac, mens The Slip kan lastes ned i ubesudlet 96kHz/24bits wav.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Lurer på en ting; kan man kjøre et quad-oppsett på dette kortet med RCA-pluggene ut på front og bakhøyttalerne ut på utgangen for denne samtidig, eller må man bruke frontutgangen på adapteret da?

 

Bumper denne - kan man bruke RCA ut til fronten og adapteret til bakkanalene samtidig?

Lenke til kommentar
Lurer på en ting; kan man kjøre et quad-oppsett på dette kortet med RCA-pluggene ut på front og bakhøyttalerne ut på utgangen for denne samtidig, eller må man bruke frontutgangen på adapteret da?

 

Bumper denne - kan man bruke RCA ut til fronten og adapteret til bakkanalene samtidig?

 

Ohi.. lurer på om jeg leste spørsmålet ditt feil første gang. Beklager. Men vet ikke om du kan bruke RCA som front og adapter som bak, eller om både front og bak må tas fra adapter ved analog surround. Men du kan jo prøve å sende en mail til mono.no og høre om de vet noe.

Lenke til kommentar
Lurer på en ting; kan man kjøre et quad-oppsett på dette kortet med RCA-pluggene ut på front og bakhøyttalerne ut på utgangen for denne samtidig, eller må man bruke frontutgangen på adapteret da?

 

Bumper denne - kan man bruke RCA ut til fronten og adapteret til bakkanalene samtidig?

 

Ohi.. lurer på om jeg leste spørsmålet ditt feil første gang. Beklager. Men vet ikke om du kan bruke RCA som front og adapter som bak, eller om både front og bak må tas fra adapter ved analog surround. Men du kan jo prøve å sende en mail til mono.no og høre om de vet noe.

 

Har ringt dem, de visste ikke. Hadde du kunnet teste det, altså om man kan ha 2 ut foran 2 ut bak på denne måten?

Lenke til kommentar

håkei.... Lydkortet er DEFINITIFT verd pengene!!! Med stor fare for å høres ut som en diger klisjè:

 

Fikk mye av det jeg savnet, bl.a. bedre stereobilde og fikk definitift følelsen av at høyttalerene står lenger unna hverandre enn de gjør (romfølelse - noe som er en kjempefordel med liten stue og store høyttalere, som jeg har).

 

Lyden høres definitivt mindre komprimert ut (kan kanskje ha noe med at den ikke blir resamplet i hytt og gevær) og lydbildet ble mye mer nøytralt. Lyder/stemmer/instrumenter ble enklere å plassere, og musikken fikk mye mer dybde. Ble sittende å re-oppdage store deler av spillelista mi! :)

 

Angrer ikke et sekund på kjøpet!!!!!!

 

Ang kombinasjonen rca + surround klarer jeg ikke å se, og har ikke mulighet for å teste nuh heller.

Lenke til kommentar
håkei.... Lydkortet er DEFINITIFT verd pengene!!! Med stor fare for å høres ut som en diger klisjè:

 

Fikk mye av det jeg savnet, bl.a. bedre stereobilde og fikk definitift følelsen av at høyttalerene står lenger unna hverandre enn de gjør (romfølelse - noe som er en kjempefordel med liten stue og store høyttalere, som jeg har).

 

Lyden høres definitivt mindre komprimert ut (kan kanskje ha noe med at den ikke blir resamplet i hytt og gevær) og lydbildet ble mye mer nøytralt. Lyder/stemmer/instrumenter ble enklere å plassere, og musikken fikk mye mer dybde. Ble sittende å re-oppdage store deler av spillelista mi! :)

 

Angrer ikke et sekund på kjøpet!!!!!!

 

Ang kombinasjonen rca + surround klarer jeg ikke å se, og har ikke mulighet for å teste nuh heller.

 

Akkkurat samme opplevelse jeg fikk med mitt 90-kort:)

 

Har du mulighet for 2+2 i kontrollpanelet?

 

Si ifra når du får testet rca+surround, hadde satt veldig pris på det. Du kan jo prøve med hodetelefoner eller til og med et voltmeter.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

øhi. har oppdaget et merkelig problem.

Lydnivået reagerer hverken på windowsmixeren eller på audiodocken til driverene når jeg justere master volume / Device speakers. Samme nivå ut uansett. Men justerer jeg i applikasjon eller pr. applikasjon i mixeren, så funker det.

 

Hjelp?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Planlegger kjøp av ny pc om et par mnd tid. Jeg er på utkikk etter et godt lydkort med følgende krav.

 

- Må ha GODE analog stereo ut muligheter

- Gjerne ha digital ut så jeg kan kjøre surround i fremtiden.

- Støtte HD lydformater.

- Må funke dønn i Vista (muligens 64bit)

 

Støtter det ett og annet EAX tull for spill så gjør heller dette ikke noe.

 

Ellers ting jeg er usikker på:

- Digital ut.. hvordan funker dette og hva støttes? Sender lydkortet bare data ut, også dekodes det i surroundprosessoren/reciveren?

- Digital ut.. Hvilke formater støtter kortet? Dolby digital? DTS?

- Annet jeg sikkert ikke har tenkt på ... ser du hva?

 

 

Derfor har jeg begynt å sett nøyere på Onkyo PCI-SE2000. Er det noen som har erfaringer med dette kortet? Er det noen som har noen formening om hvorfor jeg IKKE bør gå for det? Hvor får jeg skaffet det?

 

Her er noen linker jeg har funnet:

link1

 

Link til onkyos egen side for kortet. Skjønner ikke en drit japansk.

 

 

En annen viktig ting. Kortet er jo ikke akurat nytt lenger, så det er kanskje allerede utdatert på noen fronter. Men jeg har ikke kunnskap nok til å finne noen gode relevante alternativ. Men det er det kanskje noen andre som kan? Hovedpoenget er lydkvalitet i 2 eller flere kanaler til en fornuftig pris (tja... under 2000kr)

 

Start diskusjon.

 

Hei, vet ikke om du allerede har kjøpt kort, men har nettopp installert Onkyo Wavio SE-200PCI selv og kan anbefale det på det varmeste! Tidligere kjørte jeg digital-signal fra et Soundblaster kort med optisk kabel rett inn på min NAD T753 reciever og brukte dermed DAc'en i denne. Jeg syntes dette låt helt knall intil jeg hørte forskjellen på Onkyo kortet. Bruker nå den analoge utgangen på Onkyo kortet inn på NAD recieveren. DAC'en på Onkyo kortet er klart bedre, det gir en klart varmere tone med fyldigere bass og et mer åpent lydbilde. Har også sammenligket direkte med min Denon CD-spiller, her er forskjellen ikke fullt så stor, men klart merkbar. Nå har jeg altså BEDRE lyd fra PC-en enn fra CD spilleren. Jeg bruker selvsagt bare ukomprimert format (wav), ikke MP3... Forskjellene mellom digital og analog utgang på Onkyo-kortet var mest merkbar på musikk med akustiske instrumenter. Du bør også sekvsagt bruke en god kabel...

 

Kan dere gi meg en steg for steg guide på hvordan man installer driverne?

Ska driverne installeres FØR SE-200 settes i pci porten, så får man beskjed om at lydkortet skal settes inn?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...