Gå til innhold

Endelig smelter isen i Artkis!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er jo dumt at vi får subtropisk klima i Nord-Norge. Da mister vi momsfradraget på strøm. :p

 

Men fra spøk til alvor; At isen på nordpolen forsvinner er ikke spesielt bra for isbjørnen, som allerede sliter med at store deler av dens område smelter bort. I verste fall vil bestanden til isbjøren ikke være levedyktig og dermed sakte men sikkert dø ut.

Lenke til kommentar

Ja, men det er bare kortsiktig.. Langsiktig, vel og merke om man ser på historien, så vil Arktis få et tilbakeslag som kan resultere i en ny istid. Men jeg tar gjerne noen år med subtropisk klima. Forrige gang det var isfri nordpol tok det faktisk noen hundre år før istiden slo til.

 

Men 25% på et år, det er jo egentlig helt vilt. Jeg tviler på at det som skjer er reversibelt uansett hva vi gjør. det betyr ikke at vi ikke skal prøve. Jeg hadde en ide om at detrte kom til å skje, da issmelting forårsaker mer issmelting. Den vil øke ekspansjonelt. Men det virker ikke som noen forskere har en ide hva som egentlig foregår. Trur det er mye synsing.

Lenke til kommentar
Kanskje vi snart kan få litt subtropisk klima i Nord-Norge.

For så å få en ny istid. Tror ikke de. Dessuten så vil havnivået stige, å de vil få dramatiske konsekvenser i mange land.

 

Vil heller ha de litt kjøligere her for å si de sånn.

kommer i alle fall til å gå ut over fiske torget i bergen, men det er vel det minste problemet. tenker litt på danmark og nederland. og en viss stat i USA.

Lenke til kommentar
Dessuten så vil havnivået stige

Om all isen på polishavet i nord smelter, så vil ikke havnivået stige en eneste millimeter.

 

Ikke pga at vannet fortrenger mer masse enn is som flyter, men albedoeffekten (?) blir mindre og vannet varmes opp og utvider seg.

Endret av Boomerang
Lenke til kommentar
25% av isen har smeltet, men har noen merket at havet har steget?

Hvor mye utvider vannet seg hvis tempen stiger 5 grader?

 

Håhåhå, jævlig mye!

 

Det har ikke så mye å si om nordpolen smelter men innlandsisen bidrar direkte til havstigning. Jeg vil likevel tro at en temperaturendring på 5 grader vil få større effekt. Snakker vi tre-fire meter?

Endret av Boomerang
Lenke til kommentar
Dessuten så vil havnivået stige

Om all isen på polishavet i nord smelter, så vil ikke havnivået stige en eneste millimeter.

Snakker selvsagt om fastlands is.

Se "En ubehagelig sannhet".

"6 degrees could change the world", som begynner snart på NGC skal vist nok vere vell så bra.

Endret av Messi91
Lenke til kommentar

Herrigud så forkastelig. Skjønner ikke at noen faktisk vil se klimaendringer. Sier bare hvor lite personen som sier det vet om klimasystemet i verden. Blir litt som å si under kalde krigen: "Jeg har hørt så mye om atombomber og trusselen mot verden. Håper at vi får en atombombe ned i Norge så jeg får kjenne på effektene. Så får vi kule mutanter." Ren idioti..

Lenke til kommentar
Herrigud så forkastelig. Skjønner ikke at noen faktisk vil se klimaendringer. Sier bare hvor lite personen som sier det vet om klimasystemet i verden. Blir litt som å si under kalde krigen: "Jeg har hørt så mye om atombomber og trusselen mot verden. Håper at vi får en atombombe ned i Norge så jeg får kjenne på effektene. Så får vi kule mutanter." Ren idioti..

 

Word!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...