Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Bør polygami bli lovlig?


Anbefalte innlegg

  • 2 måneder senere...
Videoannonse
Annonse
Det finnes endel folk som ikke lar seg binde av vårt foreldede syn på Den Rette og derfor har andre typer forhold. Noen har en hovedkjæreste og flere kjærester på si, noen lever i tresomhet, noen er 3-4 mennesker som elsker hverandre, bor sammen, har sex sammen osv. Jeg ser ingen grunn til at folk som ønsker å gifte seg med flere ikke skal få lov til det så lenge det ikke er noe tvang involvert. Det er da vitterlig ikke vår sak hvordan andre ønsker å leve livet sitt!

 

Jeg synes faktisk heller ikke at et foreldet syn på Den Rette er et overbevisende argument for at det skal være riktig å fordømme kjærlighet mellom flere enn to personer. Jeg har tro på at det kanskje finnes en som er den ultimate match for meg der ute et sted, men hun kan ikke være mye til Rette om hun er monoamorisk av seg.

 

Opplyste sjeler bes signere på opprop for polygami:

http://www.opprop.no/opprop.php?id=oly

Lenke til kommentar

Det er lite naturgitt med ekteskap, og det er heller ikke mulig å se på verden under ett og si hva et ekteskap er. La det være sagt at polygami er idealet, om ikke normalen, i større deler av verden enn monogami er det. Ekteskap har vært og er mer en økonomisk foranstaltning enn noe annet i mange kulturer, og økonomi er ikke en ubetydelig del av vår ekteskapsintitusjon heller.

 

Jeg tror vårt syn på "den eneste ene" er mye kultur selv om den stikker dypt, og jeg tror ikke vi har anledning til å påstå at det er den eneste riktige måten å leve på og at man ikke kan være lykkelig i et polygamisk forhold. Kanskje mye av kvalene folk opplever når de er forelsket i to mennesker samtidig kommer av omgivelsene sier nei til helt naturlige følelser som om det ikke skulle være mulig og at det er noe galt med den som har dem. Om vår (serie)monogamiske struktur er noe vi har fordi vi har kommet lenger enn andre og har en "bedre" kultur er absolutt noe som kan diskuteres, men noe klart svar vil vi aldri få uansett, for hva er "bra"?

 

Burde polygami være lov? Ja. Burde det bli lovlig? Tja. Politikerne har sikkert bedre ting å bruke tida på enn å krangle med halvparten av de abrahamiske religionenes følgere over noe såpass vagt. Skulle det skje noe med lovgivningen måtte det vært på et tidspunkt det er klima for det. Ikke i dag, i hvert fall. En unntaksordning bør imidlertid kunne innføres for folk som lever i slike forhold før de kommer til landet.

Endret av Isbilen
Lenke til kommentar
For meg kan det bare være én..

 

Hvem da? Og hvorfor? Tenk om det hadde vært ulovlig å bare ha én? Da skulle jeg kjempet for din rett til å kunne velge det!

 

Øh, hadde foretrukket ei flott jente en vakker dag. Fordi jeg ikke kunne tenke meg å dele en potensiell ektemake med noen andre. Nå er det altså ikke ulovlig med -bare- én. Takk for omtanken, men jeg vil likevel bare ha én.

Lenke til kommentar
For meg kan det bare være én..

 

Hvem da? Og hvorfor? Tenk om det hadde vært ulovlig å bare ha én? Da skulle jeg kjempet for din rett til å kunne velge det!

 

Øh, hadde foretrukket ei flott jente en vakker dag. Fordi jeg ikke kunne tenke meg å dele en potensiell ektemake med noen andre. Nå er det altså ikke ulovlig med -bare- én. Takk for omtanken, men jeg vil likevel bare ha én.

 

Nei, men det er altså ulovlig med flere enn én, så poenget var å høre hvordan f.eks. du ville ha reagert om det var du som var utsatt for dette forbudet, slik de som "er polygame" er nu. Ville du ikke opplevd at det var litt feil?

Og det er mange som lever opp til dine krav om å være ei flott jente, det skal jeg love deg!

Endret av Saganaki
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Bør det bli lov i Norge å gifte seg med mer enn én person? Både for kvinner å ha flere menn og for menn å ha flere koner. Bør kjærligheten begrenses av antall? Og hvilke konsekvenser tror dere dette vil få i samfunnet?

 

Hvorfor ikke, det er jo lovlig med homofilt ekteskap nå... Så lenge alle er med på det burde det vel ikke være et problem.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Hvorfor ikke, det er jo lovlig med homofilt ekteskap nå... Så lenge alle er med på det burde det vel ikke være et problem.

 

Burde det ikke være lovlig uavhengig av homofile ekteskap?

 

Jeg har ingenting imot flere som lever sammen som en familie. Men siden vi er et kristent land mister ekteskapet betydningen hvis det er mer enn to parter. Men det er ikke utenkelig at det blir lovlig her også en dag.

 

Hvorfor mister ekteskapet betydningen hvis det er mer enn to parter? Er det fordi at det å begrense antallet er viktigere enn kjærligheten, tryggheten og stabiliteten? Kristendommen har ingen enerett på ekteskapet, og ikke engang den "normale" monogame tolkningen av kristendommen har enerett på det kristne ekteskapet.

La oss for guds skyld håpe det blir lov snart, ja!

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
  • 3 uker senere...
Bør det bli lov i Norge å gifte seg med mer enn én person? Både for kvinner å ha flere menn og for menn å ha flere koner. Bør kjærligheten begrenses av antall? Og hvilke konsekvenser tror dere dette vil få i samfunnet?

 

Ser ingen grunn til det. Hva folk gjør av arrangementer som ikke er formaliserte er en ting, men ser ingen grunn til at det skal bli lov. Det er dessuten en fare for at det ville skade likestillinga. Man kan jo tenke seg at f.eks. enkelte muslimske menn ønsker å ha flere koner.

Lenke til kommentar

Om en av de tre dør, så skjer det vel ikke noe med arven, så fremst ikke den personen har skrevet et testament som tilsier noe annet? Blir vel som når en av to besteforeldre dør. Man må nok vente til den andre også har dødd, før man får fatt i arven...

 

Leste forresten om en mann fra Lier/Drammen (norsk), som hadde to damer/koner han bodde sammen med. Han var gift med en dame på sin alder (ca 40), og det hadde de vært i flere år da han forelsket seg i en annen dame (28 elns). Kona godtok det, og de endte opp med å bo sammen, noe som fungerte for dem. Så ser ikke helt problemet med polygami. Et motargument kan selfølgelig være at dette kan misbrukes, mot kvinner (eller menn). Men det kan man tross alt når man er i et parforhold også. Eneste forksjellen, er at det da går ut over noen færre personer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...