vikingkylling Skrevet 7. februar 2008 Skrevet 7. februar 2008 Jeg var for en del år siden er stor fan av RTS sjangeren med spill som WarCraft, StarCraft og Command & Conquer. Dessverre har det kommet så mange dårlige RTS spill de siste årene at jeg nesten har gitt opp, men det må da være noe der ute som er spillbart? Det jeg ser etter er en liste der dere sier hvilke(t) RTS spill dere anbefaler og hvorfor dere anbefaler det. Det siste er veldig viktig. Det holder ikke å si "World in Conflict er bra fordi jeg sier det." Vi liker alle forskjellige spill, så om du elsker et spill betyr det ikke at noen andre ikke hater det. Og bare så det er sagt, du kan fint liste flere spill om gangen, og gjerne noen som allerede er sagt så vi får flere synsvinkler. Dessuten er det også viktig å ta med hvorfor du ikke liker et spill, så vi er forberedt når vi prøver det. La meg starte. Universe At War: Earth Assault Positivte sider: * Tre forskjellige raser som sloss om kontroll over jorden, og ingen av dem er mennesker. Disse rasene er ikke bare forskjellig i utseende, men spilles helt forskjellig. Noen kan for eksempel sende meget raskt enheter via strømnettet, mens en annen har mobile baser på føtter. Disse basene er selvsagt viktige å beskytte, men det skal veldig mye til for å knuse dem og de har enorm ildkraft. Det føles nesten litt som juksing å bruke dem, men så er det jo de gangene det ikke går helt etter planen... * Laget av Petroglyph, dvs veteraner fra Westwood. De igjen lagde som kjent blandt annet Command & Conquer. * Meget bra grafikk til tider da det støtter DX10. * Bra stemmer og grei nok historie. * Du kan drite i historien og heller spille "fritt" der dere sloss om territorier. Negative sider: * Selv om du kan spille gratis over nettet må du abonnere på Games For Windows Live (PC'ens versjon av Xbox Live) for å spille i en Ranked Match eller i Conquer The World. (har ikke prøvd noen av dem, så jeg aner ikke hva CTW er. Jeg antar det er kamp om territorier som i mot AI'en) * Ser meget pent ut til tider, og det har sin pris. Sjekk systemkravene før du løper og kjøper (eller test en demo). * Finnes på xboksen også. Aner ikke hvorfor.
edahl Skrevet 7. februar 2008 Skrevet 7. februar 2008 Selv spiller jeg fortsatt StarCraft, fordi det er så utrolig godt balansert balansert. Grafikken er tidløs, så man føler ikke at man spiller et spill fra steinalderen heller. Synes du bør gi det en sjanse eller tre til. På siden av det spiller jeg Company of Heroes. Synes det er veldig gøy. Kanskje litt tungt i forhold til StarCrafts raske matcher, men morro none the less. Eneste som er litt dumt med det, er at Relic gjør så mye rart! Overbooster og overnerfer, i hytt og pine. Til tider føles spillet direkte broken. Det gir nok feil inntrykk her, det er ikke bare ubalansert og dårlig. Du har den tradisjonelle banebyggingen, tech-treet er dypt. Meh, prøv det. Jeg er litt for trøtt til å skrive noe annet enn grøt.
vikingkylling Skrevet 7. februar 2008 Forfatter Skrevet 7. februar 2008 Har prøvd Company of Heroes, men det falt ikke helt i smak. Kanskje er det fordi det er "enda en WW2", eller fordi det er "Dawn of War under andre verdenskrig". Eller det rett og slett var kjedelig. Men takk for tips, det er jo mange som liker det. Warhammer 40k: Dawn of War har definitivt sine sider og er et av de bedre RTS'ene jeg har spilt de siste årene, men også det har sine mangler. Grafikken er meget bra og man kan male enhetene sine som man selv vil. Dessuten er det jo en brukbar historie (om en ganske klisje til tider), og tredje expansjon er rett rundt hjørnet. Men likevel, selv om jeg likte det første DoW gikk jeg ganske lei etter en stund, og Winter Assault (første ekspansjon) ble for treg for min del. Har ikke prøvd den andre ekspansjonen ennå. Dessuten har vi jo Command & Conquer 3. Jeg likte det en stund før de begynte med de evige rushene, der man får en jevn strøm fiender rett mot basen hele tiden uten sjanse til å gjøre noe særlig imot det. Gikk fort lei da. Age of Empires III er fortsatt konge, selv om det begynner å dra på årene. Det første AoE III er fortsatt det beste, men det har jo sine sider å bygge en hær samuraier i Asian Dynasties.
Bata Skrevet 8. februar 2008 Skrevet 8. februar 2008 Supreme Commander, EPISKE slag! Flott grafikk og man har ALLE aspektene, luft., vann. og landstyrker. Dessuten så har det tre ganske distinktive raser, til den grad det går an å ha dem distinktive og fremdeles være et balansert spill. Mulighet for å zoome ut bør vel være et eget punkt, eget for dette spillet og sammen med ektremt gode måte å gi kommandoer på gjør det til en av de mer strategiske RTSene der ute. Rotete post, jeg er trøtt.
Kanius Skrevet 8. februar 2008 Skrevet 8. februar 2008 WarCraft3 fordi det er en god gammel klassiker. Jeg går ofte tilbake til det siden det alltid er mye liv online der, selv om det ikke er så mye klassisk base-til-base RTS som foregår der. Generals/Zero Hour fordi det alltid er like morsomt å være USA, lage Colonel Burton, sende han inn i motstanderens base for å plassere C4 på hver eneste bygning, og sprenge alt til hvemvethvor =) Klarer ikke unngå å legge merke til at jeg aldri har prøvd Starcraft ...
Crossfire Skrevet 8. februar 2008 Skrevet 8. februar 2008 (endret) Supreme commander er veldig fint ja, litt sjelløst og kanskje for mange enheter, men veldig bra strategi med gode løsninger for ressursstyring og et over gjennomsnittet bra kommandosystem. Selv om jeg mener forgjengeren Total Annihilation (med utvidelsespakker) er en del bedre - gammelt men ser absolutt godt ut. Eller vil jeg nevne Medieval 2 Total War. Det er kanskje ikke Real-time hele tiden, men i slagene som jo har et stort fokus er det jo et RTS. Kjempebra særlig hvis du har litt tålmodighet. Strategi er kanskje ikke så synlig for en nybegynner som gjerne bare sender alle folkene sine rett på. Men kommer man litt inn i det føler man seg litt som napoleon eller noe, som styrer på slagmarken. Moral spiller en viss rolle også, og skal man gjøre det bra må man være god til å manøvrere, koordinere, og å vite hver enkelt enhets styrker og svakheter. Det er veldig sjelden eller aldri at man bare kan kjøre på med en type enhet og måke i vei som i feks command & conquer. Det går jo også an å bare spille quick battles selv om det ikke er like interessant. En negativ ting er at multiplayer ikke har like mye fokus som enspiller. Endret 8. februar 2008 av Crossfire
AvidGamer Skrevet 8. februar 2008 Skrevet 8. februar 2008 Supreme Commander, EPISKE slag! Flott grafikk og man har ALLE aspektene, luft., vann. og landstyrker. Dessuten så har det tre ganske distinktive raser, til den grad det går an å ha dem distinktive og fremdeles være et balansert spill.Mulighet for å zoome ut bør vel være et eget punkt, eget for dette spillet og sammen med ektremt gode måte å gi kommandoer på gjør det til en av de mer strategiske RTSene der ute. Rotete post, jeg er trøtt. Enige i denne. Supreme Commander er svært bra. Ellers er Company of Heroes verdt å nevne. Svært bra spill om du liker hurtig RTS action.
edahl Skrevet 8. februar 2008 Skrevet 8. februar 2008 Supreme commander er veldig fint ja, litt sjelløst og kanskje for mange enheter. Sjelløst er faktisk akkurat samme ordet jeg pleier å bruke når jeg beskriver supcom. Det er sikkert episk strategi, men gir meg ingen ting. Blir for dødt, så for min del kan jeg like gjerne regne ut matchene i Excel. Men det er jo for all del verdt å prøve, om man gidder å gi det noen matcher.
MrVilla Skrevet 8. februar 2008 Skrevet 8. februar 2008 Cossacks spillene (ikke 2'ern). Disse spillene synes jeg er skikkelig morsome og selv om dem begynner å bli gamle så spiller jeg dem fortsatt! Grafikken er vel diskutabel i dag, men det flyter utrolig fint og personlig så synes jeg at det er godt nok. Kan ha tusenvis av enheter og dette synes jeg er stilig ettersom det er i 17 og 18 århundre. Digger å kjempe med kanoner! Har båt og landenheter. Supreme Commander er bra og jeg liker veldig godt enhetene der. Synes også singleplayer delen er rimelig bra, men jeg har ikke noe problem med å rive meg løs fra det. Som dem sier ovenfor så blir det litt sjeleløst, men jeg elsker grfikken og detaljene på enhetene.
Hrodebert Skrevet 8. februar 2008 Skrevet 8. februar 2008 Jeg synes Company Of Heroes og (litt eldre) Act Of War var og er de beste RTS spillene. Likte særlig COH fordi det inneholder intense WW2 kamper som faktisk ser utrolig fete ut. Ulempen med COH er at det krever en ganske high-end maskin, men det er utroig fett!
Eirikrj Skrevet 8. februar 2008 Skrevet 8. februar 2008 Jeg synes Company Of Heroes og (litt eldre) Act Of War var og er de beste RTS spillene. Likte særlig COH fordi det inneholder intense WW2 kamper som faktisk ser utrolig fete ut. Ulempen med COH er at det krever en ganske high-end maskin, men det er utroig fett! Vil ikke si dette krever noen high-end maskin. Jeg kjører det helt fint på medium med 6800gt, amd 2400+, 1 gig ram etc. Da ser det helt fint imo.
vikingkylling Skrevet 9. februar 2008 Forfatter Skrevet 9. februar 2008 Jeg er enig i at SupCom er sjelløst. Teknisk sett er det meget bra med veldig mange enheter, enorme kart, bra grafikk og alt det der. Men personlig synes jeg enhetene og sidene ble for anonyme. Selv etter noen timers spilling husker jeg ikke engang hva en eneste av de tre sidene heter eller hvilke enheter de får. StarCraft er fortsatt meget bra og et av de mest balanserte RTS'ene jeg har prøvd. Det sier jo litt når de tre sidene er ¨så forskjellige som de er. Terran er for eksempel vanlige mennesker med vanlige baser og vanlige enheter, mens Zerg er mer Alien-like. (som i Alien-filmene). Der Terran fokuserer på få, men sterke enheter fokuserer Zerg på enormt mange, men svake enheter. I tillegg er det jo Protoss som virker nesten udødelige til tider, men på en bra måte. StarCraft II kommer jo om en stund, så StarCraft kan absolutt være verdt å prøve. Det er jo en grunn til at det er en egen StarCraft TV-stasjon i Korea...
edahl Skrevet 9. februar 2008 Skrevet 9. februar 2008 Åh! Jeg elsker professjonelle Zerg mot Zerg-kamper! Det er kanskje noe av det mest spennende. Eller å fly inn en Barracks i fienden sin base, og NESTEN vinne, hadde det ikke vært for at hydralisk den var bevoktet av en Sunken ^^ Få spill jeg blir så engasjert i at jeg begynner å skjelve. Min battle.net-ID er edahl.
Desperatos Skrevet 26. mars 2008 Skrevet 26. mars 2008 Starcraft er all time high for meg. Aner ikke hvor mange døgn jeg brukte på det, men det var nok til at kona (som den gang var samboer) lurte på om jeg var verdt det... Utrolig festlig og vanvittig vanedannende. Velbalansert og med mange ulike strategier tilgjengelige. Jeg har prøvd det igjen nå, og selv nesten 10 år etter avslutter jeg spillene oppglødd og engasjert. Har imidlertid begynt å spille Company of Heroes. Selv om Relic er irriterende ustabilt er selve spillet vanvittig rått både når det gjelder grafikk og lyd. Gameplay har blitt mer balansert etter de siste patchene. Selv om det tar sin tid å komme inn i det, er jeg redd CoH har potensiale til å bli et nytt Starcraft for meg Venter ellers med spenning på Starcraft 2.
Hotel Papa Skrevet 26. mars 2008 Skrevet 26. mars 2008 (endret) WarCraft3 fordi det er en god gammel klassiker. Jeg går ofte tilbake til det siden det alltid er mye liv online der, selv om det ikke er så mye klassisk base-til-base RTS som foregår der. Generals/Zero Hour fordi det alltid er like morsomt å være USA, lage Colonel Burton, sende han inn i motstanderens base for å plassere C4 på hver eneste bygning, og sprenge alt til hvemvethvor =) Klarer ikke unngå å legge merke til at jeg aldri har prøvd Starcraft ... Hvis man spiller mot noobs, er det MYE kulere å være kina Lage masse hackere i et hjørne av basen, hvor fienden aldri kommer til. Kjøre på med ørten overlord stridsvogner = Win Ellers er Starcraft et av de beste strategispillene jeg har spilt. Endret 26. mars 2008 av EvenruD
FinalResistens Skrevet 26. mars 2008 Skrevet 26. mars 2008 Jeg synes Axis and Allies er et bra RTS spill det er ganske gøy å spille det online det er forskjellige maper for vær kamp, man må analysere banen det er forskjeller mellom lanene team play er dritt vikitg. den har sine ulemper også som den har ikke hat noen patch, gamespy suger, litt hardt å få seg en game.
Piratpjokken Skrevet 27. mars 2008 Skrevet 27. mars 2008 Går ikke Tiberium Wars under dette da? Historie som holder fast ved det gode gamle Tiberian Sun. Grafisk pent Fint i SP og i MP (mange fine timer i multiplayeren!) Faller fort i smak hos nesten alle! Prøv det litt du
Henrik™ Skrevet 27. mars 2008 Skrevet 27. mars 2008 Sier du at Age of Empires III begynner å dra på årene? Eller var det Age of Empires II du mente? Hvis du mente det første, kan jeg anbefale Age of Empires II. Ganske enkelt, men utrolig morsomt. (Med enkelt mener jeg at spillet ikke er komplisert. Det har justerbar vanskelighetsgrad med noe for alle).
alleibruk Skrevet 27. mars 2008 Skrevet 27. mars 2008 Vil anbefale en glemt perle. War Front turning point. Veldig velpolert og veldig bra vist du liker red alert stilen. Mye bra untis og velge mellom, utrulig bra campaign (dog med vri på ww2 hvor Hitler blir drept tidlig, og Stalin er den store stygge ulven. Så tyskerene er på parti med allierte og er helter.) Trenger ikke patches heller, fungere flott rett fra første install. Vil også anbefale settlers 2 ten years edition. Vist du er glad i settlers, og mente att 2ern er var den beste... Kan sitte i timesvis med det.
Odovacer Skrevet 27. mars 2008 Skrevet 27. mars 2008 Er enig med thecrow77 at Dawn of War er et spill man burde prøve, gjennom steam får man Dawn of War pluss de to første expansjonene for 30$, som er rundt 150 NOK. Helt klart verdt pengene. Aner ikke hvor mange timer jeg har brukt på dette spillet
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå