Gå til innhold

Canon EOS 30D vs 400D (Samme pris)


Anbefalte innlegg

Jippi! Og dette rett etter at jeg har fått mitt Canon 30d fra USA.. Weheey!

Akkurat som når jeg skulle kjøpe prosessor til PCen. To uker etterpå sank prisen så kraftig at den modellen som var BEDRE enn den jeg hadde kjøpt var nå plutselig 1000kr billigere enn den dårligere som jeg hadde kjøpt. Hvorfor skjer slikt meg hele tiden?

 

Basert på det jeg har lest av tester, så ville jeg absolutt valgt 30D.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jippi! Og dette rett etter at jeg har fått mitt Canon 30d fra USA.. Weheey!

Akkurat som når jeg skulle kjøpe prosessor til PCen. To uker etterpå sank prisen så kraftig at den modellen som var BEDRE enn den jeg hadde kjøpt var nå plutselig 1000kr billigere enn den dårligere som jeg hadde kjøpt. Hvorfor skjer slikt meg hele tiden?

 

Basert på det jeg har lest av tester, så ville jeg absolutt valgt 30D.

Fordi du er for impulsiv.

 

Nå når Canon i senere tid har kommet med to nye modeller, er det ikke utenkelig at produksjonen av 30D stopper, en eller annen forhandler kjøper opp de siste restpartiene, og selger disse til spotpris. (heter det spotpris, egentlig?)

Lenke til kommentar
Jippi! Og dette rett etter at jeg har fått mitt Canon 30d fra USA.. Weheey!

Akkurat som når jeg skulle kjøpe prosessor til PCen. To uker etterpå sank prisen så kraftig at den modellen som var BEDRE enn den jeg hadde kjøpt var nå plutselig 1000kr billigere enn den dårligere som jeg hadde kjøpt. Hvorfor skjer slikt meg hele tiden?

Fordi vi henger oss opp i de negative tingene som hender og ikke setter skikkelig pris på de positive tingene som hender.

Lenke til kommentar
Jippi! Og dette rett etter at jeg har fått mitt Canon 30d fra USA.. Weheey!

Akkurat som når jeg skulle kjøpe prosessor til PCen. To uker etterpå sank prisen så kraftig at den modellen som var BEDRE enn den jeg hadde kjøpt var nå plutselig 1000kr billigere enn den dårligere som jeg hadde kjøpt. Hvorfor skjer slikt meg hele tiden?

 

Basert på det jeg har lest av tester, så ville jeg absolutt valgt 30D.

 

Det er slikt som skjer; når fikk du kameraet, og hvor mye ga du til slutt ?

 

Tom

Lenke til kommentar
Ja jeg får vel se positivt på det. For det er noe positivt og det er at det er bare snakk om 500kr forskjell, men det kommer til å svi litt ekstra hvis kameraet skulle bli ødelagt...

Med EF-s 18-55mm IS ble det litt over 5000kr.

Da har du jo egentlig ikke tapt penger; ihverfall hvis ikke kameraet ryker.

 

Men det er jo ikke å stikke under en stol at dette er årets tilbud. Kom faktisk rett fra Japan Photo med en EOS 30D for en halvtime siden.

 

Tom

Lenke til kommentar

Her er det bare å si gratulerer! Etter min mening er ikke 400D i nærheten av 30D engang. 30D er et fantastisk bra kamera som dere kommer til å få enorm glede av. Misforstå meg rett; 400D er ikke et dårlig kamera, det er bare at 30D er i en annen klasse.

 

Utrolig billig er det ihvertfall. Nesten så jeg kunne tenkt meg å kjøpe ett til :roll:

Lenke til kommentar
Prisen er bra,ser jo på foto.no der aventeres jo brukt 20D for 4000 kr.

 

Jeg velger imidlertid å stå over,ikke fordi kameraet ikke er bra,men fordi det er en utgått modell .

 

Utgått modell, hvorfor er det negativt?

 

Det betyr jo bare to ting?

 

1. Det er billig

2. Det er grundig gjennomtestet og blir levert med en perfekt firmware til huset

 

Å alltid skulle ha det absolutt siste er DYRT

Lenke til kommentar
Prisen er bra,ser jo på foto.no der aventeres jo brukt 20D for 4000 kr.

 

Jeg velger imidlertid å stå over,ikke fordi kameraet ikke er bra,men fordi det er en utgått modell .

 

Utgått modell, hvorfor er det negativt?

 

Det betyr jo bare to ting?

 

1. Det er billig

2. Det er grundig gjennomtestet og blir levert med en perfekt firmware til huset

 

Å alltid skulle ha det absolutt siste er DYRT

 

Jeg står som sagt over fordi det er en utgått modell og dermed ikke har funksjoner jeg ønsker meg,ikke fordi kameraet er dårlig, dermed blir det negativt for meg men ikke for de som dette ikke betyr noe for. Av samme grunn vraket jeg det oprinnelige førstevalget mitt som var en D80 og eneste mulighet for at det blir Nikon er at D90 kommer innen denne mnd, noe som imidlertid ser mørkt ut.

Så 30D er ikke et dårlig kamera i mine øyne,tvert om,jeg betviler faktisk at en ser forskjell på bilder tatt med en 30D- 40D eller en D300 forutsatt at en bruker lik optikk.

Lenke til kommentar
Prisen er bra,ser jo på foto.no der aventeres jo brukt 20D for 4000 kr.

 

Jeg velger imidlertid å stå over,ikke fordi kameraet ikke er bra,men fordi det er en utgått modell .

 

Utgått modell, hvorfor er det negativt?

 

Det betyr jo bare to ting?

 

1. Det er billig

2. Det er grundig gjennomtestet og blir levert med en perfekt firmware til huset

 

Å alltid skulle ha det absolutt siste er DYRT

 

Jeg står som sagt over fordi det er en utgått modell og dermed ikke har funksjoner jeg ønsker meg,ikke fordi kameraet er dårlig, dermed blir det negativt for meg men ikke for de som dette ikke betyr noe for. Av samme grunn vraket jeg det oprinnelige førstevalget mitt som var en D80 og eneste mulighet for at det blir Nikon er at D90 kommer innen denne mnd, noe som imidlertid ser mørkt ut.

Så 30D er ikke et dårlig kamera i mine øyne,tvert om,jeg betviler faktisk at en ser forskjell på bilder tatt med en 30D- 40D eller en D300 forutsatt at en bruker lik optikk.

 

Nei, det er jo forsåvidt helt greit det om du ønsker å betale 8000kr (minus moms) for et kamera som jeg betaler 4000kr for, kun for å ha Liveview.

 

Deg om det, si

Lenke til kommentar
Prisen er bra,ser jo på foto.no der aventeres jo brukt 20D for 4000 kr.

 

Jeg velger imidlertid å stå over,ikke fordi kameraet ikke er bra,men fordi det er en utgått modell .

 

Utgått modell, hvorfor er det negativt?

 

Det betyr jo bare to ting?

 

1. Det er billig

2. Det er grundig gjennomtestet og blir levert med en perfekt firmware til huset

 

Å alltid skulle ha det absolutt siste er DYRT

 

Jeg står som sagt over fordi det er en utgått modell og dermed ikke har funksjoner jeg ønsker meg,ikke fordi kameraet er dårlig, dermed blir det negativt for meg men ikke for de som dette ikke betyr noe for. Av samme grunn vraket jeg det oprinnelige førstevalget mitt som var en D80 og eneste mulighet for at det blir Nikon er at D90 kommer innen denne mnd, noe som imidlertid ser mørkt ut.

Så 30D er ikke et dårlig kamera i mine øyne,tvert om,jeg betviler faktisk at en ser forskjell på bilder tatt med en 30D- 40D eller en D300 forutsatt at en bruker lik optikk.

 

Nei, det er jo forsåvidt helt greit det om du ønsker å betale 8000kr (minus moms) for et kamera som jeg betaler 4000kr for, kun for å ha Liveview.

 

Deg om det, si

 

Nå er det jo ikke bare Liveview da og prisen du presangterer er jo heller ikke riktig.

Jeg betaler 5500 kr  med objektiv, du betaler 3990 uten objektiv, når du har kjøpt det samme objektivet som jeg får med så er vi temmelig likt i pris , bare så det er sagt.

Utover det tror jeg neppe noen av oss får bedre bilder enn den andre med disse kameraene og da sitter vi igjen med smak og behag og det er som kjent forskjellig fra person til person :cool:

Endret av Snekker`n
Lenke til kommentar
Ser 30D "bare" har 8 megapixler, føler at det er litt lite nå til dags, lurer på om jeg skal bytte , mitt 350D med et 30D, men følte 8megapixler var litt lite?

Ettersom du kan skrive ut i 50x70cm med 8mp, så er antall megapiksler det minste du trenger å bekymre deg om. Skal man gå opp i antall MP, så bør man ihvertfall doble - det er min teori.

 

Tom

Lenke til kommentar

Så skal du ha mer mp så er det best og fordoble det?

 

Vil du merke forskjell på 8mp kontra 10/12mp vis du tar store utskrifter 30x40-50x80 osv og vis du skal vise bilder på tv?

 

Leste en artikkel der de sa at 10,12 og 14 megapixler er fremtiden.

Endret av Pirja
Lenke til kommentar
Så skal du ha mer mp så er det best og fordoble det?

 

Vil du merke forskjell på 8mp kontra 10/12mp vis du tar store utskrifter 30x40-50x80 osv og vis du skal vise bilder på tv?

 

Leste en artikkel der de sa at 10,12 og 14 megapixler er fremtiden.

 

På TV trenger du 2MP (1920x1080). En tommelfingerregel sier at 6MP gir gode utskrifter i A3. Så 12MP gir deg da A2. Men når bildene er så store, så er det naturlig å stå lengre unna, så man trenger ikke så mange flere piksler. Fingransker du, så ser du muligens forskjell. Men det krever at du bruker skikkelig optikk.

 

Så det er bedre å gå for en 30D og bruke mer penger på skikkelig optikk.

 

Tom

Lenke til kommentar

Jeg hadde tenkt å oppgradere fra 350D til 40D først og fremst fordi jeg ønsker meg en bedre søker (jeg bruker briller).

Men så var det plutselig penger å spare på å kjøpe 30D, så da må jeg tenke to ganger :hmm:

Noen som vet om det er stor forskjell på søkeren på 30D og 40D? Jeg antar den uansett er bedre enn på 350D :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...