Gå til innhold

Netcom super-3G langt fra supert


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Telenor har vel i Drammen i tillegg, og noen andre byer(husker ikke helt).

 

EDIT: Det gjelder HSDPA

Ja, testet selv i går HSDPA i Drammen og Tønsberg. I Drammen oppnådde jeg ca. 750 kbps (riktignok med SE K850i sin nettleser). Hjemme koplet jeg den opp med en kabel til laptopen og da fikk jeg rundt 1,2 Mbps i snitt. :)

 

Netcom kommer nok ikke her i Tønsberg før sommeren hvertfall. Hvordan hastighet oppnår andre?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Har også hoppet på Hsdpa bølgen, men får jo kun 1/10 del av linjekapasiteten?

Var oppe på ca 1,5 mb linje en dag her og nå den siste uken er det "stabilt" på 100-220 på de fleste steder jeg tester ut linja. Sliter til og med å få opp sider til tider og mange ganger må jeg logge av og på for å prøve på nytt. Rimelig håpløst spør du meg!

De skulle justere farten på førsten av Februar. Nå er det snart mars... Hva skjer?

 

 

(Ps : Norge er jo som før, dårlig på ny teknologi, dyrt!, og tregest i klassen... :-( )

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9
Kunder opplever at hastigheten på internett-abonnemenetet Connect er gjørmetreg.

 

Les mer

Vi har NetCom trådløs bedrift på jobben (Helsfyr, Oslo). På grunn av kapasitetsproblemer i 3G-nettet har vi problemer med lydkvaliteten, og det kom nettopp melding på intranettet der vi ble bedt om å skru av 3G-funksjonaliteten.

Lenke til kommentar

Personlig syns jeg norske operatører har fullstendig feil fokus når det kommer til det meste som omhandler datatrafikk. Flat rate er helt klart fremtiden, men det blir helt feil i mine øyne at alle skal ha mulighet til full hastighet. Resultatet er at ingen får det. Samtidig finnes det nok ganske mange som meg, som er intressert i et dataabbonnement, men som synes det er for dyrt.

 

Hvorfor i all verden kan man ikke innføre abbonnementer med strupet hastighet? Folk flest har faktisk ikke utstyr til å motta den tjenesten man betaler for i det man tegner et dataabbonnement. Splitt opp i ulike abbonnement hvor man får hva man betaler for. Skal man fortsette med makspriser pr dag, bør man heller ikke tilby full hastighet. La folk betale for det hvis man ønsker mer enn vanlig 3G-hastighet.

 

For knappe to år siden bodde jeg i Finland. En kollega av meg hadde da en Nokia 6680 og savnet radio på denne. Saunalahti, operatøren hans, tilbød dataabbonnement for 10 euro i måneden. For det fikk han ikke full 3G-hastighet, men nok til å høre radio over internett. At han i tillegg fikk "gratis" internett og e-post på mobilen samt mulighet til å koble til en PC for å komme seg på nett ved behov, gjorde dette til et bra tilbud for hans del.

 

Slik jeg ser det, ville både nettverket, operatører og vi kunder være tjent med valgmuligheter når det kommer til dataabbonnement. Her er en oversikt over Saunalahtis dataabbonnement pr i dag. Den norske operatøren som innfører tilsvarende ville nok fått meg som kunde på dagen.

 

http://saunalahti.fi/gsm/gsmdatapaketti.php

 

(Finsk, men det meste er selvforklarende. Litt usikker, men disse abbonnementene er først og fremst ment som rene dataabbonnement. Mot to års bindingstid får man modem til subsidiert pris eller for €6-8 pr mnd.)

Endret av knutaj
Lenke til kommentar
Såvidt jeg vet er disse eksemplene egnet til å sammenligne fart og kapasitet:

 

------------ Fart (bits) -------Kap (Bytes)---Tid 10 mb nedlasting

EDGE ------ > 200 kb/s ----- > 24 KB/s ---- > 6min 50s

GPRS ------ > 384 kb/s ----- > 47 KB/s ---- > 3min 38s

UMTS ------ > 768 kb/s ----- > 94 KB/s ---- > 1min 50s

HSDPA -- > 3600 kb/s --- > 440 KB/s ------------- > 24s

HSUPA -- > 7200 kb/s --- > 879 KB/s ------------- > 12s

 

Det kan være litt forvirrende når man laster ned fra en server og man leser 24 KB/s, men farten er da ca 200 kb/s.

 

Det er forskjell på hastighet og mengde/kapasitet det er snakk om. Det er også nyttig å huske på at den serveren man kontakter godt kan ha en form for begrensning slik at man får tildelt max 24 KB/s selv om en selv kan håndtere mer. Denne begrensningen kan være at man fordeler max kapasitet på antall brukere slik at kapasiteten varierer, det kan være max antall streams fra en enkelt maskin, eller det kan være at man får 24 KB/s og at når kapasiteten er fullt utnyttet får man beskjed om å komme tilbake senere..

 

EDGE er max 200 kbs.

UMTS/3G har makshastighet 384 kbs.

HSDPA max 3600 kbs.

 

Alle tall er teoretiske.

 

GPRS er sørpetregt.

 

Hvor hentet du den tabellen?

 

Ellers har du nok rett i det du skriver.

Lenke til kommentar
med ett selvsagt forbehold om at det kommer telefoner og operatører som støtter det.

 

ser forresten ut som det er snakk om en standardisert utgave av noe ericsson lanserte i 2006:

http://www.ericsson.com/ericsson/press/rel...4-1111665.shtml

http://www.ericsson.com/ericsson/corpinfo/...006_01/04.shtml

 

Magefølelsen min sier meg at dette kun har akademisk interesse, all den tid UMTS med HSDPA gir bedre ytelser enn GSM med EDGE.

Lenke til kommentar

tja, har den faktisk det?

 

virker som om teori og praksis ikke akkurat går hånd i hånd for tiden ;)

 

og forøvrig tillater edge oppgradering netcom og telenor å oppgradere eksisterende mobilnett, noe som jeg tør banne på er billigere den å bygge nytt som dem driver å gjør med umts.

 

meh, tror edge kommer til å være mobil internett for landsbygda i lang tid framover...

 

om da ikke en føler for å gå ice. men her i området så har deres dekningskart og 3g dekningskarta til telenor og netcom underlig likt utseende...

Endret av hobgoblin
Lenke til kommentar
tja, har den faktisk det?

 

virker som om teori og praksis ikke akkurat går hånd i hånd for tiden ;)

 

og forøvrig tillater edge oppgradering netcom og telenor å oppgradere eksisterende mobilnett, noe som jeg tør banne på er billigere den å bygge nytt som dem driver å gjør med umts.

 

meh, tror edge kommer til å være mobil internett for landsbygda i lang tid framover...

 

om da ikke en føler for å gå ice. men her i området så har deres dekningskart og 3g dekningskarta til telenor og netcom underlig likt utseende...

 

Om så er tilfelle så er det i aller høyeste grad underlig. ICE kjører tross alt på 450-frekvensen som gir mye bedre dekning enn 900/1800.

 

Det vil nok ta lang tid før 3G/UMTS har tilnærmet like god dekning som EDGE. Jeg antar at investeringen en slik utbygging medfører ikke er lønnsom.

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...