Gå til innhold

Yahoo-oppkjøpet truer nettet?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Så hvordan du kan si at google er den eneste store i dag skjønner jeg ikke...

Ikke at jeg er uenig i det du sier, og det var vel heller ikke meg dette var ment mot, men fra et europeisk ståsted så kan man forstå at flere tror det.

Den var definitivt ikke myntet på deg nei :)

 

Blant mine bekjente som _IKKE_ har en nerd i nær familie/som venn, så er det utelukkende MS-produkt som benyttes. (Det fins en og annen som bruker gmail, men det er utelukkende fordi gmail er uendelig mye bedre enn hotmail. De fleste som ikke bruker isp'en sin bruker likevel hotmail.) MS Search, hotmail, msn messenger, etc. Dermed har ikke jeg inntrykk av at google er såå store. Men jeg mener å ha lest et sted at google på søk har 50% markedsandel i Norge? Nå er uansett søk bare en liten del av nett-tjenestene i dag.

Lenke til kommentar

Dette er rett og slett litt trist... Jeg har brukt hotmail, gmail og yahoo mail, og etter min mening er Yahoo-mail den klart beste. Håper ikke dette medfører en "microsoftifisering" av tjenestene til Yahoo.

 

Når det gjelder monopolsituasjonen, synes jeg det virker som vi har en ok balanse idag. Microsoft har nok makt som det er, med sin implementering og tette integrering av tjenester i Windows. Det var en tid da få trodde at Internet Explorer skulle vokse seg større enn Netscape Navigator, men de klarte det med sin integrering i Windows. Eneste som kan redde internett fra Microsoft sine klør i lengden, er vel en overgang til alternative OS for vanlige forbrukere. En slags masse-migrasjon til linux, eller et Google-OS :)

Lenke til kommentar
Tror faktisk det hadde vært verre om Google hadde kjøpt opp Yahoo.

Hva som er verst av at Google eller MS kjøper Yahoo har jeg ikke gjort meg opp noen mening om ennå, men at mastodonten Yahoo blir kjøpt opp av en annen nett-mastodont er slett ikke bra for mangfoldet på nettet. Særlig ikke hvis det kobles opp mot andre produkter.

 

Det må jo være et spørsmål om tid før konkurransetilsynet i USA tvangs-splitter Microsoft. Oppkjøpsraidene og monopoliseringen kan jo ikke foregå i det uendelige.

Lenke til kommentar

Microsoft er jo alltid den o store stygge, samme hva de bedriver med visst nok. Akkurat i dette tilfelle vil jeg si at M$ gjør en god ting, både for yahoo og seg selv.

Casen er at Yahoo ligger ikke så veldig bra ann for tiden, og kursen på selskapet er på vei nedover. Tilogmed ikke et bud som er så langt over kursen får aksjene til yahoo til å stige, og det sier litt om tilstanden til yahoo.

Når det gjelder oppkjøp, markedsandel (monopol) og "stjeling" fra andre, så er det ingen av de "store" (M$/google/apple/*nix/Nokia/Sony) som ikke gjør det på en eller alle måter. Tenk om kun nokia moibler skulle hatt 3g fordi de var først? Eller kun hotmail med webmail? Eller kun linux skulle hatt flere desktops (aka osx spaces)? All denne "stjelingen" og "låningen" (eller inspirasjonen som det også kalles) er jo litt av det som driver teknoligien fremover :)

Lenke til kommentar
Zappy: Du påstår at Microsoft "does evil"?

Ja. La meg utdype? Det google mener med den rettningslinjen er at det er mulig å tjene penger uten å være griske, ekle og horete.

 

Det finnes jo nesten ikke ondskap i verden om det er sånn du vil se på det, bare forskjellige motiver.

 

MS er kjent for å lage relativt dårlige produkter (i forhold til konkuransen) og å suge til seg det de kan av penger. Ikke at det er noe galt i det som et firma som vil tjene penger, men du får ikke meg til å like det. Da støtter jeg heller en gigant som google som har til gode å utnytte monopolet.

Endret av Zappy
Lenke til kommentar
Zappy: Du påstår at Microsoft "does evil"?

Ja. La meg utdype? Det google mener med den rettningslinjen er at det er mulig å tjene penger uten å være griske, ekle og horete.

 

Det finnes jo nesten ikke ondskap i verden om det er sånn du vil se på det, bare forskjellige motiver.

 

MS er kjent for å lage relativt dårlige produkter (i forhold til konkuransen) og å suge til seg det de kan av penger. Ikke at det er noe galt i det som et firma som vil tjene penger, men du får ikke meg til å like det. Da støtter jeg heller en gigant som google som har til gode å utnytte monopolet.

 

Så du er *nix bruker selv går jeg utifra, eller kjøper du ting du mener er dårligere enn det som er på markedet ? :)

Lenke til kommentar

Hmm... Det at Google (av og til) neglisjerer mindre brukergrupper bekymrer meg litt. Nå har flere av Googles tjenester fungert mindre bra på Opera i lang tid, og da Opera kom i ny (beta)versjon, 9.5, og dette endelig fungerte ordentlig igjen, oppdaterte Google straks sine tjenester slik at den samme feilen kom tilbake. Selvfølgelig er det både Opera Software og Google som er skyld i dette, men det bekymrer meg litt, likevel. Tenk på hvilken enorm makt Google allerede har, og er i ferd med å opparbeide seg i form av brukerlogger osv. Men det var vel ikke dette vi egentlig snakket om?

 

Et eventuelt oppkjøp bekymrer meg, ikke bare fordi det vil hindre mangfoldet, og fordi Microsoft har mer enn nok dominans allerede, men også fordi budet var så høyt, og fordi de nettopp har kjøpt opp FAST. Et eller annet sted må dette tjenes inn, og jeg er usikker på om produktet vil bli så godt at folk bruker det uten at det medfører en større ulempe ikke å bruke det (dvs. monopol).

 

Det at Google kommer med uttalelsen er vel ikke overraskende. Microsoft er (kanskje) i ferd med å utvide sin monopolvirksomhet, og Google kan tape penger, og de blir kanskje nødt til å stramme grepet om informasjonsflyten, dvs. mindre åpen kildekode og Summer of Code.

Lenke til kommentar

Tror ikke Google har noe mer hederlige hensikter enn Microsoft. Ethvert selskap har som mål å tjene mest mulig penger. Å ha mest mulig markedsandel, i beste fall monopol, er da selvsagt positivt for bedriften. Her er det verdens myndigheters ansvar å unngå dette.

 

Som sagt hadde jeg sett det som mer negativt hvis Google og Yahoo hadde gått sammen da de ville fått en enorm makt i søke/annonsemarkedet på nettet. Med MS+Yahoo VS Google har man i det minste to gigantaktører som kjemper mot hverandre.

 

Da er det heller viktige å unngå at MS får større markedsandel eller opprettholder markedsandelen på hjemme-OS-markedet hvor de allerede har rundt 95% (tilnærmet monopol). Myndighetene bør her kjøre på med strenge krav for åpne filformat og standarder for å unngå at MS bruker proteksjonistiske virkemidler.

Lenke til kommentar
Er det noen har som virkelig kan si at de syntes Microsoft sin versjon av YouTube, Live Search, Live Spaces, Hotmail / Live Mail osv er noe bra? For min del er G-Mail, YouTube, Google Search osv.. langt bedre!
Må nesten bare kommentere dette: Youtube var da ikke noe Google utviklet sjøl, de bare kjøpte det av noen.
Lenke til kommentar

Når vi snakker om sola:

 

"Reuters is reporting that Yahoo might consider a business alliance with Google as a way to top a $44.6 billion takeover proposal by Microsoft. 'Yahoo management is considering revisiting talks it held with Google several months ago on an alliance as an alternative to Microsoft's bid, that source said. At $31 a share, Yahoo believes the bid undervalues the company, two sources said. A second source close to Yahoo said it had received a procession of preliminary contacts by media, technology, telephone and financial companies. But the source said they were unaware whether any alternative bid was in the offing.'"

 

Yahoo May Re-Consider Google Alliance, Rebuff Microsoft

 

 

mer lesing:

 

Google And Microsoft Cross Swords Over Yahoo!

Endret av meastp
Lenke til kommentar
For meg er det Google som brukes, og det kommer ikke til å endres selv om Microsoft skulle få kjøpt seg Yahoo!

Takk chberge, du sier de forløsende ord. Jeg tror det er akkurat det som kommer til å skje; hvis Microsoft kjøper Yahoo! vil folk forsette å bruke Google allikevel. Derfor er jeg ikke så redd for dette oppkjøpet, selv om jeg synes det blir alt for mye makt hos Microsoft og det burde derfor vært klubba ned av konkurransemyndighetene i USA. Microsoft vil få samme opplevelse med Yahoo! som de har med MSN Search (eller hva det nå heter). Det er ingen eller få som vil komme til å bruke det. Da vil Microsoft ha kastet $45 mrd. ut av vinduet og det er jo bare positivt! Så dette er kanskje ikke så dumt allikevel. Nei, la Microsoft få kjøpe Yahoo! og kaste bort en haug dollar, sier jeg! Ha-ha. :whistle:

Lenke til kommentar

Det blir litt anerledes å sammenligne oppkjøp fra MS og Google.

 

MS blander seg opp i alle områder innen IT, de har nesten monopol på operativ systemer og kan lett stjele markedsandeler ved å legge inn sine nye tjenester og oppkjøp i sitt operativsystem for å presse andre konkurrenter ut av markedet. I sin helhet i IT-sammenheng så ser jeg mer skepsitsk på at MS gjør et slikt oppkjøp enn Google, men jeg sier ikke at jeg liker oppkjøpene til Google heller! ...men så må vi huske at Google også gjør mye for utviklingen innen IT og ikke stoppe den i den som MS ofte gjør. Google har gjort mye for åpen-kildekodemiljøet med Summer of Code, de holder seg til åpne løsninger og tvinger ikke brukere til seg.

 

 

Og når det gjelder andeler så har vel MS veldig mye større andeler av både mail (hotmail) og messenger. MSN... som i motsetning til Google som har en åpen løsning, er en propriær løsning, Google har valgt Jabber og hvem som helst kan lage klienter, servere, osv. Her tvinger ikke Google på seg IM brukere, men lar dem bestemme hva de vil bruke for å kommunisere med Gtalk brukere. Dette er etter min mening helt bak mål, i utgangspunktet burde IM-tjenester ha samme utgangspunkt som mailtjenester, dvs at man kan sende mail fra og til Gmail til Hotmail, men MS stopper for dette når det gjelder å chatte mellom Talk og MSN brukere (her er det ikke bare MS som har urent mel i posen, veldig mange, også Yahoo, bruker samme taktikker på å holde på kundene sine).

 

Det at programmer og tjenester som Google og Firefox gjør det så stort på Windows enda MS har IE installert og i mange tilfeller linker alle hjemmesider til sine egne og om du taster feil i addressefeltet havner du hos MSN-søk må jo fortelle litt om konkurrentene også.

 

Den eneste grunnen jeg kan se at MS kjøper opp kunkurrenter er at de er redd for at deres tjenester kommer til å bli bedre enn deres egne og føre til at kunder bytter over til en konkurrent sine tjenester.

 

Om MS hadde kjøpt opp Yahoo og Google (noe som er rent fiktivt!), hvor mye trenger de å fornye seg da? På kort sikt kommer vi sikkert til å se noen store forandringer, men kundene har jo ikke noen steder å gå, hvorfor gidde å bruke penger på å fornye seg da?

Endret av tamarin
Lenke til kommentar

Det der med monopoltilstander hos Microsoft mener jeg vi løser best på en annen måte: EU og andre må påby OEM-leverandører å tilby annet enn Windows og Office preinstallert på nye PC-er. Enten får de selge PC-er helt uten operativsystem og programvare, eller så får de også tilby alternativer. Det er ikke mer enn rett og rimelig, synes jeg. Og siden Microsoft får det meste av inntektene sine fra OEM-salg, vil de da bli mindre når de får reell konkurranse.

Lenke til kommentar
Zappy: Du påstår at Microsoft "does evil"?

Ja. La meg utdype? Det google mener med den rettningslinjen er at det er mulig å tjene penger uten å være griske, ekle og horete.

 

Det finnes jo nesten ikke ondskap i verden om det er sånn du vil se på det, bare forskjellige motiver.

 

MS er kjent for å lage relativt dårlige produkter (i forhold til konkuransen) og å suge til seg det de kan av penger. Ikke at det er noe galt i det som et firma som vil tjene penger, men du får ikke meg til å like det. Da støtter jeg heller en gigant som google som har til gode å utnytte monopolet.

 

Så du er *nix bruker selv går jeg utifra, eller kjøper du ting du mener er dårligere enn det som er på markedet ? :)

Nei, jeg er en stakkars gamer som ikke har noe valg. Windows XP duger, men det finnes så veldig mye bedre. Aldri vært noe nix bruker, men jeg hadde garantert vært det om jeg ikke var en gamer eller om spill kunne brukes på samme måte på linux.

Lenke til kommentar
Det der med monopoltilstander hos Microsoft mener jeg vi løser best på en annen måte: EU og andre må påby OEM-leverandører å tilby annet enn Windows og Office preinstallert på nye PC-er.

Er det ikke litt drøyt å forby folk å tjene penger da? Hovedgrunnen til at Windows bundles med nye maskiner er jo at forhandleren tjener et par hundrelapper pr. OEM-versjon de selger.

 

Hadde de tjent det samme eller mer med en annen OS-variant hadde de skiftet på dagen.

Lenke til kommentar

De kan tjene på andre - også Linux. Det er en utbredt misforståelse at man ikke kan tjene penger på Open Source. Selve Linux kan de ikke ta betalt for, men ved at OEM-forhandleren installerer Linux for kunden, legger ved CD og evt. dokumentasjon, tilbyr support og e-opplæring, og slike ting, lager han en merverdi til Linux og tar betalt for den tjenesten.

 

Men jeg er enig med deg; det er drøyt å "forby" folk å tjene penger, derfor må andre alternativer slippe til, så de også kan få solgt produktene sine. Apple vil kanskje selge MacOS uten Mac, Vmware vil kanskje selge et virtualiseringsprodukt, IBM vil kanskje selge Symphony, osv.

 

Men viktigst av alt er at folk vil ha et valg om hva de skal kjøpe.

Lenke til kommentar
Det der med monopoltilstander hos Microsoft mener jeg vi løser best på en annen måte: EU og andre må påby OEM-leverandører å tilby annet enn Windows og Office preinstallert på nye PC-er.

Er det ikke litt drøyt å forby folk å tjene penger da? Hovedgrunnen til at Windows bundles med nye maskiner er jo at forhandleren tjener et par hundrelapper pr. OEM-versjon de selger.

 

Hadde de tjent det samme eller mer med en annen OS-variant hadde de skiftet på dagen.

Liff offtopic her men...

Det måtte i såfall ha vert mye mer penger å tjene på det.

Kjøper: "Jeg vil ha en bærbar pc"

Selger: "Har en her med Mandrake på"

Kjøper: "Hva er det?"

Selger: "Linux, et operativ system"

Kjøper: "???" ...

 

Windows er "standarden". Og stort sett er alle oppgaver lettere på windows enn i de fleste andre OS. OSX er vel kansje muligens lettere, men skal man rette kritikk for lukkede systemer og ønsker om monopol bør Apple komme før M$ (men det er en annen diskusjon)...

 

Ontopic:

Jeg tror ingen av de store har forbrukerens beste i tankene når de tenker ut måter å tjene penger på.

 

Men sånn btw, har google andre tjenester enn søkemotor da ? Som ikke er annsvarsløse beta utgaver ?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...