Gå til innhold

Yahoo-oppkjøpet truer nettet?


Anbefalte innlegg

crysys: Oppgaver er slettes ikke lettere å utføre på windows enn på en brukervennlig linux-distro, men folk har brukt windows i alle herrens år. Tror ikke en person som aldri har sett en datamaskin vil lære seg windows fortere og bli mer effektiv enn en som lærer å bruke linux.

Nei, men verdenen er sånn at man stort sett starter på windows og fortsetter på windows, og dermed blir oppgaver enkleste på windows. Jeg tør påstå at mange oppgaver er enklere i ruby enn python, perl osv., men det er bare fordi jeg kan ruby, og det hjelper fint lite for en som ikke kan det.

 

Personlig er jeg storfornøyd med min mac ettersom det eneste jeg likte med linux var kommandolinjen, og den har jeg fått sammen med flott design og godt utviklermiljø.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det der med monopoltilstander hos Microsoft mener jeg vi løser best på en annen måte: EU og andre må påby OEM-leverandører å tilby annet enn Windows og Office preinstallert på nye PC-er.
Er det ikke litt drøyt å forby folk å tjene penger da? Hovedgrunnen til at Windows bundles med nye maskiner er jo at forhandleren tjener et par hundrelapper pr. OEM-versjon de selger. Hadde de tjent det samme eller mer med en annen OS-variant hadde de skiftet på dagen.

Hvordan klarer du å tolke den uttalelsen som et forbud mot å tjene penger?

 

Liff offtopic her men... Det måtte i såfall ha vert mye mer penger å tjene på det.

Kjøper: "Jeg vil ha en bærbar pc"

Selger: "Har en her med Mandrake på"

Kjøper: "Hva er det?"

Selger: "Linux, et operativ system"

Kjøper: "???" ...

Kjøper: "Jeg vil ha en bærbar pc"

Selger: "Har en her med netburst kjerne og 3 double pumped ALU'er på"

Kjøper: "Hva er det?"

Selger: "Egenskapene til den sentrale mikroprosessor-enheten"

Kjøper: "???" ...

 

Poenget mitt er at kunden ikke behøver å få fortalt alle krinkelkroker av detaljer. De vil bare ha en PC som ser pen ut, fungerer osv. Noe en PC med Mandrake gjør helt utmerket. Jeg tror faktisk spesielt uerfarne kunder ville følt seg til rette med det siden Mandrake inkluderer OpenOffice og en rekke andre nyttige programmer som man sjeldent får med maskiner som har Windows eller OSX på. Fraværet av virus, malvare, kjøpepress for installerte demo-programmer, osv er nok ikke noe kunden vil tenke over hvis han får en maskin med Mandrake på.

Lenke til kommentar
Nei, men verdenen er sånn at man stort sett starter på windows og fortsetter på windows, og dermed blir oppgaver enkleste på windows.

Ja, men verden har jo blitt sånn fordi Microsoft og OEM-forhandlerne tvinger Windows på alle! At folk finner seg i den behandlingen er utrolig, når de må betale for det også. Det blir omtrent som om du måtte kjøpe geitost fra Tine hver gang du var på Rema 1000, enten du ville eller ikke.

Lenke til kommentar
Nei, men verdenen er sånn at man stort sett starter på windows og fortsetter på windows, og dermed blir oppgaver enkleste på windows.

Ja, men verden har jo blitt sånn fordi Microsoft og OEM-forhandlerne tvinger Windows på alle! At folk finner seg i den behandlingen er utrolig, når de må betale for det også. Det blir omtrent som om du måtte kjøpe geitost fra Tine hver gang du var på Rema 1000, enten du ville eller ikke.

Tvinger? Jeg har aldri opplevd å ikke få installere noe annet enn windows på mine maskiner, DERSOM jeg hadde ønsket det eller sett et behov for det.

Jeg tror oppriktig mine foreldre hadde blitt skuffet og fort returnert maskinen dersom de hadde fått noe annet enn windows på den. Det er windows de er vant med, og de trives med det. Det finnes alltid alternativer, men noen ganger er standardpakken helt ok.

At Microsoft er villig til å betale for å være første alternativ i rekken ser jeg egentlig ikke som noe problem, akkurat som at folk kjøper seg opp i annonseplassene hos google.

Lenke til kommentar
Tvinger? Jeg har aldri opplevd å ikke få installere noe annet enn windows på mine maskiner, DERSOM jeg hadde ønsket det eller sett et behov for det.
Dell er vel de eneste som gir oss valgfrihet, har f.eks et Vista Business-lisens liggende her som jeg ikke kunne velge vekk. Litt irriterende å betale Microsoft-skatt.
Lenke til kommentar
Er det ikke litt drøyt å forby folk å tjene penger da? Hovedgrunnen til at Windows bundles med nye maskiner er jo at forhandleren tjener et par hundrelapper pr. OEM-versjon de selger.

 

Hadde de tjent det samme eller mer med en annen OS-variant hadde de skiftet på dagen.

Jeg hadde gledelig betalt 500kr for "OEM"-utgave av Ubuntu for å slippe å betale for Windows som jeg ikke bruker og ikke vil støtte på noen som helst måte uansett, men få er intressert å fjerne Windows, utrolig nok har jeg vært borti ansatte som jobber med å selge PC-er som ikke aner hva Linux er en gang.

 

Vi er vel kloke nok til å ta slike valg selv uten å måtte bli påtvunget noe?

 

Tvinger? Jeg har aldri opplevd å ikke få installere noe annet enn windows på mine maskiner, DERSOM jeg hadde ønsket det eller sett et behov for det.

Jeg tror oppriktig mine foreldre hadde blitt skuffet og fort returnert maskinen dersom de hadde fått noe annet enn windows på den. Det er windows de er vant med, og de trives med det. Det finnes alltid alternativer, men noen ganger er standardpakken helt ok.

At Microsoft er villig til å betale for å være første alternativ i rekken ser jeg egentlig ikke som noe problem, akkurat som at folk kjøper seg opp i annonseplassene hos google.

De tvinger mange til å betale for noe de kanskje ikke vil bruke, og tjener penger på folk som kanskje har politisk og etisk motiverte grunner til å ikke støtte MS på noen som helst måte, ikke økonomisk heller.

 

Mange blir indirekte tvunget til å bruke Windows, enten:

-på jobb og skole.

-om man spiller.

-om HW ikke støtter noe annet.

-om man er avhengig av å bruke tjenester, formater og programvare som er eid av MS for å kunne åpne filer, kommunisere, etc. med andre fordi MS enten kjøper opp eller ødelegger og lager sitt eget der de ikke kan kjøpe opp og legger det til OS'et sitt for å gjøre det lett tilgjengelig for massen... og selvfølgelig ikke gjøre noe av dette tilgjengelig på de fleste andre OS, hverken gratis eller kommersielt.

 

I Norge for en tid tilbake inngikk MS en avtale i flere fylker som inneberte at skolene måtte betale Windows-lisens per PC de hadde, uavhengig av vilket OS de ville ha, ikke akkurat direkte tvang, men de er flinke til å holde seg på vippepunktet... og snakke for seg.

 

EDIT:

Alikevel, hadde ikke foreldrene dine blitt mer fornøyd om de hadde hatt et valg... tenk om de hadde en versjon av Windows liggende (ikke OEM) og alikevel måtte betale enda en gang for å bruke noe de allerede har betalt for å bruke?

 

...og tror nok mange i den eldre generasjonen ikke hadde merket forskjell om man hadde gjort om litt på utseende i grensesnittet og lagt de få programmene de bruker på samme sted i startmenyen eller på skrivebordet som de er vant med i Windows uansett.

 

 

Det er forskjell på å betale for annonseplass og prakke ting på folk!

Endret av tamarin
Lenke til kommentar

Artig at Windows/Linux bestandig diskuteres i enhver nyhet tilknyttet Microsoft. Jeg liker det. :)

 

Når vi likevel er inne på åpen kildekode, så er det vel ingen tvil om at bidragene fra Yahoo til open source-miljøet vil bli inndratt. Kanskje får vi teknologi basert på Silverlight, som kan brukes i Windows og MacOS, men ikke Linux.

Lenke til kommentar

Jeg tror at OSX er det letteste å lære seg og enklest å bruke. Og f.eks Mandrake og (k)ubuntu er veldig brukervennlige opp til et visst punkt. For en uerfaren bruker er instalasjon av programmer på linux like lett. Og hvor mange rundt deg kan egentlig hjelpe viss du får et problem i linux? Joda, man har google, forumet her og tusenvis av ressurser tilgjengelig på nettet, men en uerfaren bruker vet ikke om alt dette. Derfor synes jeg det er helt greit at Windows følger med, har man et problem med dette, er det jo bare å installere det man ønsker selv, og retunere ms lisensen.

Lenke til kommentar
Kanskje får vi teknologi basert på Silverlight, som kan brukes i Windows og MacOS, men ikke Linux.

 

Moonlight

 

Joda, men husk at Mono er en klone av .Net, og det er en hel del patenter. Foreløpig kommer Novell seg unna dette ved betaling, men likevel, det er en trussel.

 

Det hindrer fri distribuering, bl.a, noe som jo er viktig.

Lenke til kommentar
Jeg tror at OSX er det letteste å lære seg og enklest å bruke. Og f.eks Mandrake og (k)ubuntu er veldig brukervennlige opp til et visst punkt. For en uerfaren bruker er instalasjon av programmer på linux like lett. Og hvor mange rundt deg kan egentlig hjelpe viss du får et problem i linux? Joda, man har google, forumet her og tusenvis av ressurser tilgjengelig på nettet, men en uerfaren bruker vet ikke om alt dette. Derfor synes jeg det er helt greit at Windows følger med, har man et problem med dette, er det jo bare å installere det man ønsker selv, og retunere ms lisensen.

Tviler på at det er så veldig vanskelig å lære noe som helst, problemer oppstår i alle OS, det er nok lettere å finne en Windows-nerd enn en Linux-nerd som kan hjelpe til med problemet, men når det gjelder OSX og Linux så er det nokså jevnt med brukere.

 

Får man PC forhåndsinstallert med enten OSX eller Ubuntu betaler man også ofte for support og man er også sikker på at hw funker til PC-en.

 

Det er greit at Windows følger med, men om du leser hva veldig mange prøver å si er det ikke det som er problemet... problemet er at man ikke kan velge det bort eller velge noe annet. Det er ikke alle som refunderer pengene for lisensen og da hjelper det lite å returnere MS lisensen.

Lenke til kommentar
Det er greit at Windows følger med, men om du leser hva veldig mange prøver å si er det ikke det som er problemet... problemet er at man ikke kan velge det bort eller velge noe annet. Det er ikke alle som refunderer pengene for lisensen og da hjelper det lite å returnere MS lisensen.

Går du til Ving for å returnere reisen du bestilte hos StarTour?

Microsoft refunderer pengene, ingen andre.

 

(Hvis det var det du mente da)

Lenke til kommentar
Det er greit at Windows følger med, men om du leser hva veldig mange prøver å si er det ikke det som er problemet... problemet er at man ikke kan velge det bort eller velge noe annet. Det er ikke alle som refunderer pengene for lisensen og da hjelper det lite å returnere MS lisensen.

Går du til Ving for å returnere reisen du bestilte hos StarTour?

Microsoft refunderer pengene, ingen andre.

 

(Hvis det var det du mente da)

Gjorde regning med at det var selskapet som distrubirte PC'ene refunderte pengene, var i alle fall ikke noe informasjon om det når jeg ringte til HP (tror jeg det var) her i Norge.

 

...nei jeg mente ikke at Mandriva refunderer pengene for en Windows-lisens om det var det du trodde jeg mente :p

Lenke til kommentar

Siste nytt er at Yahoo! avviser Microsofts tilbud og sier at de ikke vil akseptere en pris på under $40 per aksje, hvilket vil prise selskapet til ca. $57 mrd.

 

Personlig tror jeg at Microsoft nå vil gå ut med et tilbud direkte til Yahoo!s aksjonærer, og med det forsøke å sikre seg aksjemajoriteten. Hvis man ser på Microsofts brev til styret i Yahoo! ( i pressemeldingen), vil følgende forbehold være avslørende for hva de nå vil gjøre (nest nederste avsnitt i tilbudet):

 

"Depending on the nature of your response, Microsoft reserves the right to pursue all necessary steps to ensure that Yahoo!’s shareholders are provided with the opportunity to realize the value inherent in our proposal."

 

Mulig at Microsoft også vil heve tilbudet litt samtidig, men jeg tviler på at de er villige til å gå så langt opp som til $40 per aksje, når aksjen står i under $30 for øyeblikket.

Endret av Prognatus
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...