Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

UPC har stengt min FTP!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Du får nok lese kontrakten en gang til før du klager...

 

Hvem klager?

 

Men det er litt meningsløst at fileshare via f.eks. winmx, kazaa og Edonkey er tillatt, mens ftp ikke er det.

 

Skjønner at UPC ikke vil ha alment tilgjengelige internett-servere i sitt personkundenett - men i praksis så er det akkurat det som blir resultatet nå. Med ftp-server kan jeg begrense tilgangen til download til noen få venner, mens dersom jeg blir nødt til å bruke winmx vil mine filer være alment tilgjengelig. Og belastningen på linjen øker... :roll:

Lenke til kommentar

portene 1-1023 er såkalte well known ports. det vil si at alle portene opp til og med port 1023 er 'faste' porter som brukes når datamaskiner skal kommunisere med hverandre. port 20 og 21 er for eksempel porter som skal brukes til ftp.

 

en kan, som du nevner, bruke hvilken som helst port til ftp _forutsatt_ at dette er over port 1023.

 

her en en oversikt over noen av de vanligste portene:

7 echo

20 ftp

21 ftp

22 telnet

25 smtp (mail)

80 html

125 Pop (mail)

 

komplett liste over porter finnes (blandt annet) her

Lenke til kommentar
portene 1-1023 er såkalte well known ports. det vil si at alle portene opp til og med port 1023 er 'faste' porter som brukes når datamaskiner skal kommunisere med hverandre. port 20 og 21 er for eksempel porter som skal brukes til ftp.  

 

 

Stemmer ikke. IANA sin liste over well known assigned ports inneholder mye mer enn portene 1-1023 http://www.iana.org/assignments/port-numbers

 

Det er ikke noe krav at ftp skal kjøre på port 21, du kan gjøre ftp på en vilkårlig port, såsant porten er ledig på maskinen.

 

en kan, som du nevner, bruke hvilken som helst port til ftp _forutsatt_ at dette er over port 1023.  

 

Nei, du kan bruke hvilken som helst port , såsant den ikke er ibruk på maskinen fra før av.

 

 

her en en oversikt over noen av de vanligste portene:

7 echo

20 ftp

 

20 er ftp-data

 

21 ftp

22 telnet

25 smtp (mail)

80 html

 

 

80 er http

 

 

125 Pop (mail)

 

 

port 110 er pop3.

Lenke til kommentar

I UNIX verden må man være root (administrator) for å få lov til å bruke porter under 1024.

 

Dette er en begrensning OSet har og har ikke noe med hvorvidt man kan bruke den porten man vil til hva man vil eller ikke :)

 

Forøvrig er det med å ha begrensinger mtp hva som / ikke kan kjøres under root en smart ting mtp sikkerhet, men lite brukervennlig for desktoppen :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...