Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Hva er forskjellen på steinull og glava?


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Var akkurat på Maxbo for å kikke litt på isoleringsalternativer til taket i kjelleren opp mot 1 etg. Maxbo anbefalte steinull da dette var bedre å arbeide med (ikke glasspartikler slik som Glava, men stein som i navnet), holdt stand mot varme opp til 1200 grader mot Glava på 600 grader samt at det var billigere for steinull.

 

Jeg har ikke greie på dette, men er det fordeler Glava har som Steinull ikke har og hva bør man evt velge?

 

Har i dag revet ned en del av taket i kjelleren og da også fått lekt meg litt med glass-vatt som det var isolert med tidligere. Fy rakker'n for et produkt. Tenkte ikke helt på dette med en gang og nå sitter jeg her med hender som stikker bare jeg kommer borti noe som helst.....grrr.

 

Jeg har også fått tilskudd fra enøk for å isolere, men de krever 30 cm isolering i kjellertak. Maxbo hadde kun 20 cm, er det da greit å bruke 20cm+10 cm eller mister man isoleringsevne når man deler opp i to lag?

 

Alle tips og triks tas i mot med takk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Husk at du må fore ut taket om du skal ha i tykkere isolasjon. Å bare stappe sammen isolasjonen så den bare blir mer komprimert øker IKKE isolasjonsevnen.

 

Hansker er også fint på de nye isolasjonstypene, uansett om du velger glass eller stein.

 

Du må nesten sjekke ut hva som isolerer best pr cm tykkelse av de to.

 

Jeg har faktisk veldig god plass i taket der, så det kommer ikke til å bli komperimert. Har hørt at det ikke er noe særlig for isolasjonsevnen nei.

 

Ok, så steinull er ikke noe bedre å arbeide med enn glava altså, det var dumt. Var og kjøpte maske, vernebriller og hansker i går kveld for å slippe å få fullt av disse glasspartiklene over meg.

 

Hvorfor benytter de forresten glass og stein?

Lenke til kommentar

Glava og Rockwool er samme isolasjonevne og nesten samme pris per kvadrat. Roockwool(steinull) er løsere, og loer mer når du jobber med den. Så lenge du ikke deler Glava plater på langsiden, så loer de ikke. De er derfor litt lettere å jobbe med.

 

Den store forskjellen er da at Rockwool er brannsikker, mens Glava smelter.

Endret av Nilsen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Sånn, da jeg endelig har fått ned store deler av taket ser jeg at jeg kun får plass til 20 cm glava/steinull.

 

Jeg lurer på om det er glassvatt det heter det som det er isolert med tidligere (ser ut som nisseskjegg og drysser glass!) :cry:

 

Vet noen av dere om isoleringsevnen til denne glassvatten er mye dårligere enn ny glava/steinull? Har nå dratt ned en del, men dersom det ikke er noe å hente isoleringsmessig så er det ikke noe vits i å dra ned resten.

Jeg innbiller meg at glava/steinull matter på 20 cm isolerer mer enn "løst skjegg" som ligger oppi der, men nå har jeg absolutt ikke noe greie på dette (annet enn at det er et mareritt å jobbe med dette gamle sakene fra 1964)

 

Håper for all del at det er mye enklere å arbeide med nye glava/steinull matter...

Lenke til kommentar

Urp, der satte jeg brusen i halsen. ASBEST?? i mitt hus?? Håper ikke at det er tilfelle, i så fall skal borettslaget få en kjapp tilbakemelding fra meg på det.... :ohmy:

 

Rekkehuset er fra 1964 eller 1962 (husker ikke i farten) og på den tiden brukte man jo slikt, men regner med at borettslag hadde informert om dette og tatt affære dersom det var slik (håper jeg!).

 

Dersom vi da går ut fra at dette er glassvatt (forhåpentligvis), er det da noen som vet om isolasjonsevnen på dette er mye dårligere enn glava/steinull?

Lenke til kommentar
Jeg håper virkelig ikke det er asbest du roter med? Om jeg ikke husker feil, så ligner det veldig på nissesjegg.

 

http://www.arbeidstilsynet.no/c26976/fakta....html?tid=28164

Tror ikke det er asbest. Det er i alle fall meg bekjent at asbest er brukt til isolasjon i vegger. Asbest er som regel en tett duk (kan bli veldig tett og noen ganger hard) og dette har aldri gitt noen god isolasjonsevne utenom der hvor man skal isolere for varme. Asbest ble brukt som bygningsplater (etternitt), duk rundt varme rør (asbest brenner ikke), til deler som har en friksjon mot hverandre (tidligere bremser), etc.

Endret av SirEmanon
Lenke til kommentar

Jeg håper og tror du har rett...

 

MEN er det ingen som vet om det er store isolasjonsforskjeller på dette "nisseskjegget" og ny glava/steinull? Jeg synes glava ser skikkelig kompakt ut, noe absolutt ikke "skjegget" gjør og velger da å tro at ny glava har en mye bedre isolasjonsevne....men dette er nå bare noe jeg tror og jeg kan jo ta grundig feil.

Lenke til kommentar

det er samma isolasjonsevne på begge to.

forskjeller er nevnt tidligere, glava begynner å smelte ved ca 800 grader , mens rockwool klarer seg. rockwool må opp til nesten 1200 grader før den begynner forfalle.

rockwool plater gløder ved høy temp pga bindemiddel i ulla, dette består av fenol , formalin , kalk , amoniak. og litt div.

 

setter du en plate fra rockwool og en plate fra glava i en vegg og setter fyr på dette, vil stenderverket bak glava plata være svart og brent. men rockwool plata vil klare å beholde den lyse fargen på treverket bak.

 

dette er sikkert.

 

 

 

hilsen

rockwool arbeider

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takk for det svaret, blir vel da Rockwool.

 

Det jeg egentlig mente var om den isolasjonen som er i taket fra 1962 isolerer like godt som ny f.eks. Rockwool, i så fall gidder jeg ikke rive ned resten av den gamle isolasjonen. :hmm:

 

Jeg regner vel med at den gamle ikke isolerer så mye som ny?

Lenke til kommentar

det u har finni er en gammel type glava, det er noe av det verste som finnes, klør som bare pokker og er ikkehelt sundt å puste inn(kjemiske bindemidler osv)

 

personlig syntes jeg glava er bedre å jobbe med enn rockwool, begge støver ca like mye, men steinullen er full av bittesmå skarpe stein som er helt jævlige å få i øynene. millimetr store sylskarpe biter som skjærer seg gjennom alt. huffameg...

 

 

rockwoolen tåler heller ikke å bli jobbet med, den faller ifra hverndre og blir vasssen, glavaen holder formen neten uansett hva du gjør med den.

Lenke til kommentar

Det er faktisk bedre å bruke 20 + 10 for da kan du kryssisolere, dvs legge dei øverste mattene på tvers av undermattene og dermed få en tettere isolering uten kuldebro.

Når de gjeld kløingen er Rockwool litt bedre enn Glava, men forskjellen er veldig liten. Det er kommet en ny type isolasjon som er lagd av gamle tekstiler som ikkje klør i de heile tatt. Men eg er litt usikker på navnet!

Lenke til kommentar

Fytte katta, da var jeg ENDELIG ferdig med å dra ned denne gamle glavaen. Jepp, det var riktignok glava fra 1962, fant et merke på den ene duken den var festet til.

 

Nå kjennes det ut som om jeg har hatt et forhold til en kaktus her jeg sitter. Stikker som bare rakker'n i fingre og armer, så dette var noe skikkelig dritt å jobbe med.

 

Håper bare ikke ny isolasjon er like ille å arbeide med. Så Glava kan være greit å gå for dersom man ikke ønsker øynene fulle av skarp småstein ja....hmmm, får ta med det i betraktningen også.....Blir nok en ukes tid til jeg får satt i gang med steg to, innkjøp av materialer så da får vi sjå hva vi ender opp med.

Lenke til kommentar

Jeg jobber en del med glava på jobb, og jeg tror ny glava er ganske mye bedre å jobbe med enn gammel glava. Syns ikke ny glava klør så forferdelig egentlig.(kan være hendene mine er herdet da) Glavaen er også bedre å jobbe med om den er ren, eldre glava som er full av støv, er noe skikkelig dritt å jobbe med.

 

En ting du bør huske på når glavaen skal skjæres til, er at du bør legge til en halv centimeter til målet, slik det blir tett rundt kantene.

Endret av Lefse
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Min erfaring er at rockeoll er mye berde å jobbe med, og jeg plages mye mindre av støvet til steinullen.

Synes også det er mer praktisk med plater i passe størelse en en svær rull med isolasjon.

 

Det der med brannsikkerhet tror jeg ikke er så nøye, for har du ikke kommet deg ut av huset før sofaen er brent opp er du ferdig uansett.

Lenke til kommentar

Har fortsatt ikke hatt tid til å kjøpe isolasjon enda og jeg er skikkelig usikker på hva jeg skal kjøpe. Jeg har veldig lyst til å kjøpe noe som er enkelt å jobbe med samt ikke er plagsomt å arbeide med.

 

Du nevner disse platene istedetfor rull, er det like pris på plater og rull, og er det like mye i hver pakke? Kunne kanskje ha vært enklere å lagt ferdig kuttet isolasjon i taket istedetfor å kjempe med en hel rull....noe som sikkert er veldig greit dersom man legger isolasjonen fra oversiden og ikke arbeider over hodet sitt...

 

Noen som vet hvor prisene på isolasjon er lave og de har både steinull og glava?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...