Gå til innhold

Ha opplæring på DSLR, hvordan komme igang?


Anbefalte innlegg

Heisann, Jeg har akkurat blitt Fotoansvarlig ved Expert Bonus Stoa, Arendal...

De ansatte ønsker nå at jeg skal holde ett lite foredrag/opplæring på DSLR for dem.

Men det jeg lurer litt på er:

Hvordan legge opp ett slikt foredrag for noen som ikke er så kjent med foto, og spesielt ikke DSLR, slik at De skal kunne få en forståelse på dette på lettest mulig måte?

Hva bør jeg begynne med? og hva er det siste jeg trenger å snakke om?

jeg har har ca. 1t - 1 1/2t på meg.

 

Vil veldig gjerne at det skal være et lærerikt og kunnskapsrikt foredrag som ikke blir for "avansert". Det skal være slik at alle får en liten forståelse av hva jeg snakker om og kunne huske noe av det, så De ikke sitter igjen som noen store "?".

Jeg har aldri holdt et foredrag før, så ville satt pris på noen gode tips her...

 

Takker på forhånd.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-Pqy3rC

Himmel!

 

SLR (dSLR er jo bare litt ekstra) kan neppe forklares uten litt grunnleggende kunnskap innen foto generelt. Kun et par timer på dette kan jo bli en utfordring...

 

Tror du først må bestemme deg hvor du skal sette grensa og dette må gjøres med bakrunn i hva deltakerene kan fra før.

De overodnede prinsipper (hva er objektiv, kamerahus, lysets gang) kan du jo uansett rekke, men derfra å dra det til forklaring av et dSLR's funksjoner er litt av et hopp når ikke ting som blenderåpning, brennvidde, DOF etc. allerede forståes av den lærevillige forsamling.

 

Digital tingene (Hvitebalanse, RAW/JPEG, CCD) kan taes som en egen greie, men det spørs om "elevene" vil få så mye ut av det uten kunnskap resten.

 

Kan du dele ut noe de skal lese igjennom på forhånd ?

Lenke til kommentar

For den gruppen av tilhørere som du beskriver bør du vel snakke om hvilke DSLR som finnes på markedet for nybegynnere, de med noe erfaring og de som er langtkomne amatører. Ville videre ha snakket om fordeler og ulemper med ulike kamera innenfor hver av gruppene. Dernest om ulike typer objektiv med billeddeksempler. Hovedutfordringen er vel å presse alt dette innenfor den tiden du har til rådighet.

Lenke til kommentar

Jeg syns du bør begynne med å skjematisk forklare den generelle forskjellen på et kompakt og et DSLR kamera. Deretter hvilke fotografiske muligheter disse gir i forhold til hverandre. Først når dette er forklart og forhåpentligvis forstått blir "elvene" dine modne for å lære det mer spesielle med DSLR kameraene.

Bruker du powerpoint finner du sikkert en del lettfattelige illustrasjoner å bruke på nettet..

Lenke til kommentar
Her er det vel selgere som skal utdannes, ikke fotografer? Så hva med som noen sier å snakke om de forskjellige modellene, styrker og svakheter, klasser, og litt basic om foto. Husk også å forklare brennvidde, lysstyrke, og fordelen med å kunne bytte objektiver.

 

Jepp, høres fornuftig ut.

Kundene som handler kamera på expert kan sannsynligvis ikke noe særlig om kameraer uansett. SÅ du må egentlig bare lære dem de enkle salgstriksene.

Hvordan få en kunde til å velge dSLR istedet for et kompaktkamera og dermed legge igjen mer penger i kassa.

Lenke til kommentar

Heng opp et stort bilde tatt med et godt speilrefleks, ved siden av et stort bilde tatt med et greit kamera. Gjerne det samme motivet, tatt med minutters mellomrom. Er du lur, så får du med en passe del med dynamisk omfang i bildet, slik at fordelen til speilrefleksen kommer klart frem. Og skriv ut i A2 eller noe slikt.

 

Ferdig! ;)

Lenke til kommentar
Her er det vel selgere som skal utdannes, ikke fotografer? Så hva med som noen sier å snakke om de forskjellige modellene, styrker og svakheter, klasser, og litt basic om foto. Husk også å forklare brennvidde, lysstyrke, og fordelen med å kunne bytte objektiver.

 

Synes du treffer veldig bra på målgruppa her, faktisk vil kjøpegaiden være et ok utgangspunkt.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC
Hvordan få en kunde til å velge dSLR istedet for et kompaktkamera og dermed legge igjen mer penger i kassa.

 

En som ikke kan noe om kameraer skal overbevises av en annen som heller ikke kan noe om kameraer om at det dyreste kameraet er det som bør handles uten at noen av dem vet hvorfor... Nais.

 

Elkjiip politikk, ja.

Lenke til kommentar
Hvordan få en kunde til å velge dSLR istedet for et kompaktkamera og dermed legge igjen mer penger i kassa.

 

En som ikke kan noe om kameraer skal overbevises av en annen som heller ikke kan noe om kameraer om at det dyreste kameraet er det som bør handles uten at noen av dem vet hvorfor... Nais.

 

Elkjiip politikk, ja.

 

Jepp. Min erfaring er at dette gjelder de fleste produktgrupper, enten det er kameraer, printere, mp3-spillere, kjøleskap, komfyrer, vaskemaskiner etc etc

 

Og det er ett fett om vi snakker Elkjøp, Expert, Elprice osv osv. Generelt kan ingen som jobber noe liknende sted, noenting om noe som helst :)

 

(det finnes selvfølgelig et hederlig unntak eller to, men som sagt; her snakker vi kun generelt om hva jeg har erfart)

Lenke til kommentar

takker for svar. Jeg for min del har drevet med foro i mange år, så jeg kan det meste. Tingen for meg er jo at jeg snakker en smule for avansert. Men det er jo bare helt basic i begynnelsen. Mulig jeg tar det over flere kvelder hvis de er inntressert i dette.

 

Men, tusen takk for masse svar;)

Lenke til kommentar

Du kan jo starte det hele med å forklare rask hvordan et speilrefleks er bygd opp, kontra et kompaktkamera.

 

Gutta som skal høre på dette skal vel neppe jobbe med kunder innenfor proffmarkedet. Derfor trenger de vel streng tatt ikke kunne så utrolig mye. Det er ikke mye som skal til for å overbevise en som er helt blank på slikt. Forklar sammenhengen mellom blender/lukkertid. Kanskje forskjellen mellom småformat og fullformat, og crop-faktor

 

Kanskje fortelle litt om de forksjellige modusenne de fleste dSLR har. Elkjøp selger vel for det meste Canon og Nikon(?). Amatør/semi-proff kameraene disse produsentene har går jo stort sett på det samme, de har bare forskjellige betegnelse.

 

La dem leke seg litt med forskjellige kameraer.

 

Dette er bare innspill på hva du kan prate om. Det er jo helt sinnsykt mye man kan si om slikt, men jeg tror det vil være mer lønnsomt å prate om de helt grunnleggende tingene (som moduser, zoom og kvalitet), og de faktiske tingene som kommer til å få en evt. kjøper til å velge dSLR fremfor kompakt :)

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Takker for mange gode svar.

Nå har jeg gjennomført kurset, gikk helt konge! Tok det over 4 mandager etter stengetid. Startet med å vise og fortelle de litt om hvordan et DSLR er oppbygd og fungerer kontra ett Kompaktkamera. Brukte prosjektor og viste diverse illustrasjoner og filmer som jeg fikk tilsendt fra våre produsenter, leverandører og kontaktpersoner. Gav dem mulighet til å holde og teste dem litt før jeg gikk over til litt mer teoretisk kunnskap. Gikk gjennom lista som henger ved kameraene, produktbeskrivelsene, så de fikk litt mer forståelse på de forskjellige verdiene og hvordan de selv kan lese seg til forskjeller på enkelte kameraer. Gikk igjennom fordelere og ulemper gjennom hele kurset. Jeg avsluttet "kurset" med en liten test/prøve som de fleste av det kom seg gjennom veldig greit. Fikk dem til å lese/studere litt på fritiden så de kunne klare testen hvor vinneren vant en liten premie... (et CASIO EX-Z1080) (Takk til Casio Norge)... God motivasjonsaktor...

Lenke til kommentar

Vel, det å henge opp en diplom i butikken er vel ikke akkurat noe sjakktrekk med tanke på at dem ikke har fått et autorisert kurs og er heller ikke fullt utlært. Men at de kan mer nå enn tidligere er det ingen tvil om, og det er jo positivt da;)

Men jeg må bare spørre dere, som potensielle kunder, hehee. Hadde det gjort seg om man hadde tatt ett bilde av akkurat samme motivet, bare med de forskjellige kameraene vi har i utstilling, og henge opp bilde bak/på siden det aktuelle kameraet? Eller vil ikke det være noen lur idé? Jeg har lyst til å prøve noe nytt. Vi selger jo fotoprintere, kunne jo ha printet ut med dem. Det hadde jo blitt en multi-rekalame vel?

Endret av Yawa
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...