Gå til innhold

Kjøpegaid for digitalspeilrefleks/ dSLR


Anbefalte innlegg

Det hyggelige for deg som skal kjøpe digital speilreflekes er at samtlige dSLR kameraer holder høy kvalitet. Det er vanskelig å peke på ett av kameraene og si at det er best. Derfor vil denne gaiden peke på hvilke styrker og innvendinger brukerne har mot kameraene. Her er det viktig at du som kjøper tenker gjennom hvilke behov du har.

 

Kameraanbefaling?

Ergonomi bør være avgjørende. Passer det ikke til hånden, da er sjansen for at det blir lite brukt, veldig stor. En av de første tingene man må gjøre er: Gå i butikken og prøv! Hvordan ligger det i hånda? Sitter knapper og funksjoner der de skal? Er menyen lettfattlig? Gir det deg en god følelse? Om mulig ta bilder og sammenligne disse.

 

Sammenlign bilder tatt i forbindelse med tester på gode testsider:

Digit , Dpreview, Steve's Digicams, DCresource, Imaging Resource.

 

Cropfaktor

dSLR har mindre sensor enn den negativstørrelsen, som objektivene er laget for. I praksis betyr dette at sensoren kun benytter den indre delen av objektivet.

 

Dette betyr at man skal gange med mer med cropfaktoren for å få, hvor mange mm objektivet svarer til montert på ditt kamera for forhold til analoge kamera, som er sammenligningstandarden for brennvidder innen foto.

 

Sony Alpha A100 har en cropfaktor på 1,5 dette betyr i praksis at kitobjektivet på 18-70mm tilsvarer 27-105mm.

 

Ikke zoom, men brennvidde!

Kompaktkameraer opererer svært ofte med zoom, mange som skal kjøpe dSLR lurer på hvor mye man kan zoome med objektivet som følger med. Brukere av SLR snakker i svært liten grad om zoom, men om brennvidde. Brennvidde måles i mm og kan deles inn Vidvinkel, Normal (slik det øyet ser det) og Tele. Dette er en standard ble brukt for ”gammeldags” 35mm film.

 

Vidvinkel er mindre enn 35mm

Normal ligger mellom 35-50mm

Tele er alt større enn 50mm

 

Skal vi overføre dette til en kompakt kamera må du se hva som er brennviddene på denne. Panasonic DMC FZ-5 har et 6-72mm objektiv og en cropfaktor på 6. Da vil kameraet i praksis ha en brennvidde på 36-432mm.

 

Grunnen til at vi hele tiden snakker om hva det "tilsvarer" er at fotoverdenen er vant til å forholde seg til utsnittene fra vanlig analog film, og disse "cropfaktorene" har ganske riktig med størrelsen på brikkene å gjøre. Objektivets fysiske brennvide multipliseres med cropfaktoren, og så får man hva det "tilsvarer" på vanlig film. Grunnen til at vi gjør det er at vi trenger et felles referansepunkt for utsnittene.

 

 

Fordeler dSLR kontra kompakt digitalt:

 

+ Raskere og mer responsivt, derunder oppstart, autofokus, bilde-til-bilde-forsinkelse og i de fleste tilfeller blitzlysmåling og latterlige forsøk på anti-røde-øyne-blinking

+ Optisk søker

+ Mekanisk zoom (og fokus om det skulle være ønskelig)

+ Mulighet for mindre dybdeskarphet takket være større bildebrikke

+ Muligheter for ekstern og da indirekte eller på annen måte softet blitz!

+ Uendelig mye bedre batterilevetid

+ Gjennomsnittelig sett mindre overprosesserte bilder

+ Mer ergonomisk

+ Gjerne bedre bygd og mer solid

+ Mulighet til å skifte optikk tilpasset bruken

+ Mye mindre bildestøy

+ Mulighet for både manuell og automatisk fokus

+ Mer stabilt, pga størrelse og vekt

 

 

Ulemper:

- Dyrere

- Lett å legge igjen, fordi det er stort og dyrt

- Vanskelig å ta "naturlige" bilder, siden alle legger merke til kameraet

- Bildene trenger i utgangspunktet gjerne etterbehandling.

- Man kan ikke bruke skjermen som søker, men få unntak (se styrker på aktuelle modeller)

 

 

Forøvrig vil jeg anbefale å lese denne artikkelen fra akam.

 

 

Obligatorisk lesning for den som skal kjøpe dSLR:

Fotokompendium

Fototips (dansk)

 

 

Aktuelle kameraer i nybegynnerklassen

 

Pentax K100D/ Pentax K100D Super

Bildekvalitet

+ generellt god bildekvalitet

 

Funksjoner

+ Bildestabilisator

+ Bruker fire AA-type batterier

+ Høyeste ISO 3200

- Laveste ISO på 200, dette kan evt. kompenseres med ND-filter.

- LCD-panel på toppen mangler bakgrunnslys

- ikke mulig å ta bilder i RAW+JPG samtidig

 

Utvidelsesmuligheter

+ Kompatibel med nesten alt av eldre Pentax-objektiver.

- Orignalt batterigrep fins ikke

- Utvalget av nye objektiver er pt noe begrenset (dog er bruktmarkedet i utlandet betydelig)

 

 

Pentax K10D/ Samsung GX-10

Bildekvalitet

+ Generellt god bildekvalitet

 

Funksjoner

+ Stor og lys søker med utskiftbare mattskiver(95% bildeutsnitt)

+ Bildestabilisator

+ Tettninger for støv og fukt

+ Ubegrenset antall jpg ved seriefotografering

+ Egen knapp for å ta bilder i RAW+JPG

+ Hus i stål

+ Mekanisk støvreduksjon/ sensorrens

+ Eget modus for ISO-valg

 

Utvidelsesmuligheter

+ Innebygget trådløs blitzstyring med full TTL lysmåling

+ Kompatibel med nesten alt av eldre Pentax-objektiver.

- Utvalget av nye objektiver er pt noe begrenset (dog er bruktmarkedet i utlandet betydelig)

 

 

Sony Alpha A100

Bildekvalitet

+ generellt god bildekvalitet

+ lite aggresivt støyfilter gir svært høy detaljgjengivelse ved lav ISO.

- En del bildestøy ved ISO 800 og 1600 (dette blir til en viss grad kompensert av bildestabilisatoren)

 

Funksjoner

+ Bildestabilisator

+ Mekanisk støvreduksjon/ sensorrens

+ ISO 80 (Lo) og ISO 200 (Hi) for hhv skygge/høylys-motiver

+ Fokusbekreftelse i søkeren også ved manuell fokusering

+ Sensor for øyestyrt AF-aktivering

- Treg AF i lite lys

 

Utvidelsesmuligheter

+ Innebygget trådløs blitzstyring med full TTL lysmåling

- Orignalt batterigrep fins ikke

- Utvalget av nye objektiver er pt noe begrenset (dog er bruktmarkedet i utlandet betydelig)

- til en viss grad, høy pris på objektiver

 

 

Sony Alpha A200

Bildekvalitet

+ generellt god bildekvalitet

 

Funksjoner

+ Bildestabilisator

+ Mekanisk støvreduksjon/ sensorrens

 

Utvidelsesmuligheter

+ Innebygget trådløs blitzstyring med full TTL lysmåling

- Utvalget av nye objektiver er pt noe begrenset (dog er bruktmarkedet i utlandet betydelig)

- til en viss grad, høy pris på objektiver

 

Olympus E-410

Bildekvalitet

+ Generellt god bildekvalitet

+ God kit-zoom

- En del bildestøy ved ISO 800 og 1600

 

Funksjoner

+ Liveview

+ Mekanisk støvreduksjon/ sensorrens

+ Mindre og mer kompakt, perfekt for små hender.

+ Lav vekt

+ Kan benytte to kort samtidig (CF og xD)

- Mindre/ mørkere søker enn gjennomsnittet, ikke ideelt for manuell fokusering

- Treg AF i lite lys

 

Utvidelsesmuligheter

- Orignalt batterigrep fins ikke

 

Olympus E-510

Bildekvalitet

+ Generellt god bildekvalitet

+ God kit-zoom

- En del bildestøy ved ISO 800 og 1600 (dette blir til en viss grad kompensert av bildestabilisatoren)

 

Funksjoner

+ Liveview

+ Bildestabilisator

+ Mekanisk støvreduksjon/ sensorrens

+ Kan benytte to kort samtidig (CF og xD)

- Mindre/ mørkere søker enn gjennomsnittet, ikke ideelt for manuell fokusering

- Treg filoverføring (USB 1.1), kan kompenseres ved å benytte kortleser

- Treg AF i lite lys

 

Utvidelsesmuligheter

- Orignalt batterigrep fins ikke

 

Nikon D40/ Nikon D40x

Bildekvalitet

+ Generellt god bildekvalitet

+ Svært god kit-zoom med 18-70mm f/3.5-4.5

 

Funksjoner

+ Rask AF med AF-S objektiver

+ Eget AF-hjelpelys

- mangler innebygd autofokusmotor (alle-ikke AF-S og HSM (sigma) objektiver er manuellfokus)

- mangler dof-knapp

- mangler egen knapp for ISO og hvitbalanse (dog kan dette programmeres)

- ingen muligheter for bracketing

- mangler intelligent følgefokus

 

Utvidelsesmuligheter

+ God tilgang til objektiver og utstyr (nytt og brukt)

+ Bakoverkompatibel med det "meste" av Nikon-objektiver med manuellfokus.

- Svært mye av Nikons fastoptikk og annen optikk vil ikke ha autofokus

- Orignalt batterigrep fins ikke

 

Nikon D80

Bildekvalitet

+ Generellt god bildekvalitet

+ Svært god kit-zoom med 18-70mm f/3.5-4.5

 

Funksjoner

+ Rask autofokus

+ Stor og lys søker

+ Eget AF-hjelpelys

+ Programmerbar FUNC-knapp

+ Belyst ekstra skjerm på toppen for teknisk informasjon

+ To kommandohjul

- mangler speillås

 

Utvidelsesmuligheter

+ God tilgang til objektiver og utstyr (nytt og brukt)

+ Innebygget trådløs blitzstyring med full TTL lysmåling

 

 

Canon EOS 350D

Bildekvalitet

+ generellt god bildekvalitet

+ Lite bildestøy ved høy ISO

 

Funksjoner

+ Rask autofokus

+ Mindre og mer kompakt, perfekt for små hender.

- Noen finner kameraet lite og dårlig å holde. Dette kan for noen kompenseres med et vertikalgrep.

- Manglende mulighet for spotmåling.

- åpner du luken hvor minnekortet sitter slår kameraet seg av, og evt. bilder i bufferen forsvinner.

- ingen informasjon om iso og hvitbalanse i søkeren når du endrer dette

 

Utvidelsesmuligheter

+ God tilgang til objektiver og utstyr (nytt og brukt)

 

 

Canon EOS 400D

Bildekvalitet

+ generellt god bildekvalitet

 

Funksjoner

+ Rask autofokus

+ Mekanisk støvreduksjon/ sensorrens

+ Mindre og mer kompakt, perfekt for små hender.

- Noen finner kameraet lite og dårlig å holde. Dette kan for noen kompenseres med et vertikalgrep.

- Manglende mulighet for spotmåling.

- åpner du luken hvor minnekortet sitter slår kameraet seg av, og evt. bilder i bufferen forsvinner.

- ingen informasjon om iso og hvitbalanse i søkeren når du endrer dette

 

Utvidelsesmuligheter

+ God tilgang til objektiver og utstyr (nytt og brukt)

 

 

Ingen språkdiskusjon i denne tråden, dersom du har innsigelser mot bruken av ordet GAID ber jeg deg om å gjøre det i denne tråden Språk for fjols - Lær å skrive rett!

Endret av kimare
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er tanken at vi skal komme med innspill her i tråden? I så fall må det komme med som fordel på D70 at det har innebygget trådløs blitzstyring med full TTL lysmåling. Ulempe for både D50 og D70s er at portrettgrep ikke er mulig uten modifikasjon. Batterigrep finnes fra 3.partsleverandører, men altså ikke med utløser/kommandohjul sånn uten videre.

 

Nikonene har den udiskutabelt mest avanserte lysmålingen, som tar hensyn til et svært stort antall variable.

 

En ulempe til for D70 kan være dårlig støtte for USB2, slik at overføring av bilder tar litt tid. Et 2GB kort tar vel fort opp mot 30 minutter...

Endret av Anew
Lenke til kommentar
Er tanken at vi skal komme med innspill her i tråden? I så fall må det komme med som fordel på D70 at det har innebygget trådløs blitzstyring med full TTL lysmåling. Ulempe for både D50 og D70s er at portrettgrep ikke er mulig uten modifikasjon. Batterigrep finnes fra 3.partsleverandører, men altså ikke med utløser/kommandohjul sånn uten videre.

 

Nikonene har den udiskutabelt mest avanserte lysmålingen, som tar hensyn til et svært stort antall variable.

 

En ulempe til for D70 kan være dårlig støtte for USB2, slik at overføring av bilder tar litt tid. Et 2GB kort tar vel fort opp mot 30 minutter...

6530900[/snapback]

 

 

Det var tanken, og jeg vil ukritisk legge inn all info..... :)

Lenke til kommentar
Det var tanken, og jeg vil ukritisk legge inn all info..... :)

6531108[/snapback]

Og hva om det viser seg at jeg er en kunnskapsløs tosk, som absolutt ikke vet hva jeg snakker om? ;) (egentlig: hva om noen sier noe motstridende?)

Endret av Anew
Lenke til kommentar

Jeg har skrevet til PMnormal for at få en lignende tråd oppe ved annonceringer - men det er måske denne :) Der skal derop og ligge.

 

Ved ulemper DSLR bør nok stå at man ikke kan bruge skærmen som søger undtaget på Olympus og i sorthvid på et af pentax modellerne.

 

Crop/omregningsfaktorerne burde også være anført. Specielt på dem med x 2,0

Lenke til kommentar

Flott at noen tar på seg ansvaret, fordi jeg har ikke overskudd til denne typen langvarige engasjementer for tiden. Har jo ikke engang deltatt i konkurransene, men jeg har i alle fall stemt.

Jeg skal sette meg ned og kommentere etter hvert. Nå har jeg en kommentar. Samsung-modellene må det gjøres klar over at tilsvarer de to modellene fra Pentax, og det bør også nevnes at *istDL også har søker som er over gjennomsnittet god.

Jeg er jo så kritisk til absolutt alt, så jeg vet ikke om jeg er rett mann til å skrive dette, he he. Alle vil ende opp med gamle Hasselblad og Rolleier.

Lenke til kommentar

Denne uttalelsen gjentas av flere "Ulempe for både D50 og D70s er at portrettgrep ikke er mulig uten modifikasjon" og må begrunnes. Alle Nikon speilreflakskameraer er ypperlige tilportrettfotografering (som de øvrige også er) og trenger ikke "portrettgrep" (hva nå enn det måtte være).

Lenke til kommentar
Denne uttalelsen gjentas av flere "Ulempe for både D50 og D70s er at portrettgrep ikke er mulig uten modifikasjon" og må begrunnes. Alle Nikon speilreflakskameraer er ypperlige tilportrettfotografering (som de øvrige også er) og trenger ikke "portrettgrep" (hva nå enn det måtte være).

 

Og til trådstarter. Vil du at en guide skal gjenfinnes må du benytte normale ord ikke ikke konstruere ord som "gaid".

6538891[/snapback]

 

Portrettgrep/vertikalgrep/batterigrep.. Jeg ville kanskje ha brukt betegnelsen vertikalgrep, siden et batterigrep ikke nødvendigvis har utløserknapper, mens et vertikalgrep sannsynligvis vil ha dette.

 

Googlet setningen "gaid til noe", og fikk opp en artikkel hos Norsk Språkråd som et av de tre første treffene. Om denne skrivemåten ikke har vunnet popularitet ennå, er det ingen grunn til at det ikke vil gjøre det etterhvert. Det blir derfor litt kunnskapsløst å si at trådstarter "konstruerer" ord, selv om det kanskje hadde vært en fordel for tråden at den mest kjente skrivemåten var brukt (for enklere søking m.m).

 

Deretter kan vel "mekanisk støvreduksjon" (eller et mer presist uttrykk?) tilføyes på Alpha-100 og E-ene, "mindre/mørkere søker enn gjennomsnittet" på E-ene.

 

"Dårlig støtte for USB2" kan endres til "kun støtte for USB2 Full Speed (overføringshastighet maks 11mbps mot 480mbps for USB2 High Speed") på Nikon D70, noe jeg vet også gjelder flere modeller. Støtter noen entrymodeller egentlig High Speed?

 

Alpha-100 støtter spotlysmåling, selv om mange amatører kanskje har nok å gjøre med å mestre alle mulige eksponeringsmodi er det forholdsvis unikt i klassen.

 

Jeg skal tilføye mer siden, men nå var det dette jeg kom på i farten.

 

Mvh

Kjetil

Lenke til kommentar
Nikon D70s

Styrker

Svært godt kitobjektiv

God tilgang til objektiver og utstyr (nytt og brukt)

Innebygget trådløs blitzstyring med full TTL lysmåling

Avansert lysmåling, som tar hensyn til et svært stort antall variabler

 

Innvendinger

Portrettgrep ikke er mulig uten modifikasjon.

Bør ikke dette endres til "finnes ikke originale portrettgrep, men flere produsenter har laget uoriginale som passer fint uten modifikasjoner" eller noe lignende?

 

F.eks har Hähnel en løsning, mens andre igjen har løsninger som også har utløserknapp som sender info direkte til kamera enten gjennom kabel eller trådløs overføring.

Lenke til kommentar
Bør ikke dette endres til "finnes ikke originale portrettgrep, men flere produsenter har laget uoriginale som passer fint uten modifikasjoner" eller noe lignende?

 

F.eks har Hähnel en løsning, mens andre igjen har løsninger som også har utløserknapp som sender info direkte til kamera enten gjennom kabel eller trådløs overføring.

6539432[/snapback]

Hele poenget med å si "portrettgrep" er å påpeke at det ikke er utløser/kontrollhjul. Batterigrep er ikke det samme, men jeg ser jo av diskusjonen at denne begrepsbruken slett ikke er utvetydig... Vertikalgrep er kanskje et vanligere begrep på norsk.

Endret av Anew
Lenke til kommentar
"Dårlig støtte for USB2" kan endres til "kun støtte for USB2 Full Speed (overføringshastighet maks 11mbps mot 480mbps for USB2 High Speed") på Nikon D70, noe jeg vet også gjelder flere modeller. Støtter noen entrymodeller egentlig High Speed?

 

 

Nikon D50 støtter High Speed. Kanskje en av grunnene til at Nikon snart kommer med en erstatning for D70s.

Lenke til kommentar
Ved ulemper DSLR bør nok stå at man ikke kan bruge skærmen som søger undtaget på Olympus og i sorthvid på et af pentax modellerne.

 

Jeg leste en annen plass på forumet at dette gjaldt for E-330 og Fujifilm S3pro, jeg tar kun med Olympusen til vi får bekreftet dette ang Pentax.

 

Crop/omregningsfaktorerne burde også være anført. Specielt på dem med x 2,0

6531737[/snapback]

 

Dette hadde jeg med i utgangspunktet sammen med megapixler, men strøk det og heller linket til spesifikasjonsiden til kameraet hvor dette vil komme opp. Dersom stemningen er at jeg skal nevne dette spesielt for 2x kameraene vil jeg gjøre det.

 

Portrettgrep/vertikalgrep/batterigrep.. Jeg ville kanskje ha brukt betegnelsen vertikalgrep, siden et batterigrep ikke nødvendigvis har utløserknapper, mens et vertikalgrep sannsynligvis vil ha dette.

 

Deretter kan vel "mekanisk støvreduksjon" (eller et mer presist uttrykk?) tilføyes på Alpha-100 og E-ene, "mindre/mørkere søker enn gjennomsnittet" på E-ene.

 

"Dårlig støtte for USB2" kan endres til "kun støtte for USB2 Full Speed (overføringshastighet maks 11mbps mot 480mbps for USB2 High Speed") på Nikon D70, noe jeg vet også gjelder flere modeller. Støtter noen entrymodeller egentlig High Speed?

 

Alpha-100 støtter spotlysmåling, selv om mange amatører kanskje har nok å gjøre med å mestre alle mulige eksponeringsmodi er det forholdsvis unikt i klassen.

 

Vertikalgrep er notert.

 

A100 og Olympus kameraene er oppdatert. Jeg brukte "Mekanisk støvreduksjon/ sensorrens". USB2 innsigelsen på D70s er slettet, og lagt til D50 som en styrke siden den støtter Full Speed.

 

 

Og vær snill og kutt ut språkdiskusjon... det har ikke noe her å gjøre. Har slettet noen innlegg, og redigert andre for å fjerne diskusjonen

 

Som du ser så har jeg lenket til en høvelig side for de som ønsker språkdebatt. :tease:

 

Bør ikke dette endres til "finnes ikke originale portrettgrep, men flere produsenter har laget uoriginale som passer fint uten modifikasjoner" eller noe lignende?

 

F.eks har Hähnel en løsning, mens andre igjen har løsninger som også har utløserknapp som sender info direkte til kamera enten gjennom kabel eller trådløs overføring.

 

Jeg har nå endret på formuleringen, se om den passer bedre.

 

 

Gaiden er nå oppdatert, men vi mangeler fortsatt masse info. spesielt på Pentax, Samsung, Olympus og Canon.

Lenke til kommentar

Om det skal nevnes som fordel for Alpha at det har spotmåling, så må dette nevnes på Nikon, Olympus, Samsung og Pentax også...

 

Er det egentlig andre enn Canon som utelater dette? Burde ikke denne mangelen stå som en ulempe på 350D i stedet?

Endret av Anew
Lenke til kommentar
Om det skal nevnes som fordel for Alpha at det har spotmåling, så må dette nevnes på Nikon, Olympus, Samsung og Pentax også...

 

Er det egentlig andre enn Canon som utelater dette? Burde ikke denne mangelen stå som en ulempe på 350D i stedet?

6546249[/snapback]

 

Hehe, det skulle vel stemme bra. Jeg må ha blitt forvirret av alt styret rundt dette når 30D 'endelig' fikk det.

 

Mvh

Kjetil

Lenke til kommentar

"+ Mindre dybdeskarphet takket være større bildebrikke" som fordel på dslr. Dette bør føres opp som ulempe også.

 

Dessuten er jeg ikke sikker på om den marginale forbedringen av bildestøy fra D70 på høy ISO er verdt å nevne som fordel på D50.

 

En fordel med D50 må da være prisen?

 

Ulempe med 350D: manglende spotmåling som Anew påpeker.

 

Fordel med 350D: mindre og mer kompakt, perfekt for små hender.

 

 

STOR fordel med D70/D50: blitzsync på 1/500. Meget hendig for utfyllingsblitz.

 

 

Dette burde også kanskje nevnes, da denne tråden tar for seg billige dslr: Søkeren er mye mindre og mørkere enn på sine dyrere modellbrødre. Dette kommer overraskende sjeldent fram i tester.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...