Gå til innhold

Hva skjuler det seg bak din Ctrl+v?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

REDAKTØREN SIER: Han er en drittsekk!

30.05.08: Dette er ondskap satt i system. At en person kan ta en hund som han vet at en hel familie er glad i, sette på den en slaktemaske for så å drepe den med kaldt blod samtidig som han etterpå forsvarer handlingen, er for meg helt uforståelig. Jeg vil hermed utrope bonde Ole Jon Engeland fra Gausdal til Norges største drittsekk! Jeg tar gjerne fengselsstraff for å komme med slike uttalelser siden Engeland neppe blir dømt. Dyra i Norge – og hunder spesielt, har jo ikke rettsvern her hjemme.

 

Av Lasse Evensen ([email protected])

 

Flere av Norges største mediakanaler meldte i går om blandingshunden Ludo som løp etter noen kuer i Gausdal. Bonde Ole Jon Engeland så seg lei på at naboens hund gjorde dette, kalte hunden til seg og brukte slaktemaska til avliving. –Veterinærer kunne forsikre om at dette var en human måte å avlive på, sa han etterpå.

 

Snakk om tåkelegging. Snakk om norgeshistoriens dårligste forklaring. Normalt mentalt utrustede mennesker gjør bare ikke sånt mot en hund. Basta. Kom ikke her å si at denne bikkja var farlig for mennesker eller dyr. Da hadde nemlig ikke dustebonden klart å kalle ham inn til seg.

 

For oss som har greie på hunder, vet vi at når jaktlysten er på topp, skjer det ofte en blokkering. Da skal det i alle fall mye til for at en fremmed, slik Engeland jo var i forhold til Ludo, skal kunne klare å kalle den inn. Langt mindre å få satt på den slaktemaske for avliving. En blanding av rottweiler og dobermann, som Ludo, hadde simpelthen ikke latt seg kalle inn eller fanges i en slik situasjon. Ei heller hadde den frivillig blitt med en fremmede hvis den var farlig for mennesker. Engeland lyver. Det er jeg helt sikker på. Jeg har derfor vanskelig for å tro at dette var en prekær situasjon for kuene.

 

At hundens eier – og pappa i huset, Kjetil Sevaldsen – gikk amok da han kom til Engelands hus og fant Ludo liggende død på en europall med et hull i panna, har jeg full forståelse for. Ludo var et familiemedlem som de var glad i. Personlig tror jeg ikke jeg hadde nøyd meg med å ramponere bilen til Engeland slik han gjorde. Jeg hadde første gitt bonden grundig juling. Så hadde jeg hengt han opp i øyelokkene og truet han til å blunke før jeg hadde svidd av gård og grunn. Deretter hadde jeg gitt bort alle dyra på gården til en som var snill og hadde empati for dyr, noe jeg ikke kan forstå at Engeland har. Deretter skulle han fått lov til å tatovere over hele ryggen: ” Jeg angrer. Unnskyld Ludo”. Som tilleggstraff skulle jeg dømt han til å gå i bar overkropp året rundt resten av livet.

 

Jeg leste en artikkel i Oppland Arbeiderblad om og av Frp-politikeren Johnny Mikaelsen fra Gjøvik. Nå var han lei at hundeloven ga hjemmel for at både hund og eier kunne straffes med døden til følge hvis en hund gjorde noe som stred mot loven. Men for hunden er det motsatt: Mikaelsen etterlyser en lov som gir hunden vern mot overgripere, mot dyremishandlere, en lov som gir hunden rettsvern. Han lovte på tro og ære at han fra nå av skulle kjempe for dyrevern. Flott! Selvfølgelig benyttet han anledningen til å kritisere de rød-grønne i rgjeringskvartalet. Mens vi er inne på politikk: . Vi trenger da ikke politiske dyrehatere som tidligere justisminister Odd Einar Dørum til å lage lover om og for dyr her hjemme. Forøvrig leste jeg at de tre fedrene som har mistet sine barn i hundeangrep, uttalte seg at hundeloven hadde vært positiv i forhold til antall bitt her hjemme. Selvfølgelig er det utrolig trist at slike ulykker skjer, men jeg har sagt det før og jeg sier det igjen: Å sette disse foreldrene i lovkomiteen som skulle utarbeide Hundeloven, er som bukken og havresekken. Det blir habilitetsmessig og følelsesmessig helt feil.

 

Så min rolle: En redaktør skal ikke bli følelsesmessig engasjert i saken. Han skal være objektiv. Men hadde jeg ikke hatt følelser, eller latt de komme til uttrykk, hadde jeg vært som bonden fra Gausdal, Ole Jon Engeland. Det er jeg veldig glad for at jeg ikke er og derfor skriver jeg denne kommentaren på denne måten. Rett fra levra samtidig som jeg innrømmer at jeg er fly forbannet og følelsesmessig engasjert.

 

Jeg sender derfor varme tanker til familien Sevaldsen som har min fulle forståelse, støtte og sympati i denne saken. Og Kjetil: Jeg håper du fikk ødelagt bilen hans mest mulig!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...