Gå til innhold

KNX standaren ( Eib )


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tja, jeg har vært en del borti KNX/EiB-anlegg tidligere. Hva lurer du egentlig på? Hvis du vil jobbe med slike anlegg bør du utdanne deg som elektriker eller elkraft/automatiseringsingeniør. Flere store bedrifter i Norge leverer KNX-anlegg, blant annet Siemens (InstaBus) og ABB (i-bus).

Lenke til kommentar

KNX/EIB er som behydro sier en fin fin ting... Men den er mest kostnadseffektiv med tanke på innsparing ved større bygg.

Det er enkelt å programere via grensesnittet.

Sånn som jeg ser det så er problemet med KNX litt ute i distriktene ved nybygg og rehabilitering av anlegg. Kompetansen ved dette ligger i hovedsak rundt de større byene.

Xcomfort er også ett genialt og enkelt system som er godt egnet ved boliginstallasjoner og mindre kontorbygg. Det baserer seg på trådløst standard som gjør Rehabjobber mye enklere.

Ulempen med xcomfort er at "dimmepakken" til enheter i anlegget kan være litt "magre" på reaktive laster som lysarmaturer i kontorlandskap. Såvidt jeg vet så takler dem heller ikke jernkjernetrafoer osv...

 

Men byggautomatisering er i vinden som aldri før med tanke på ENØK og green building standard så det er en god tanke å spesialisere seg i det området.

Lenke til kommentar

Har ikke så utrolig mye peiling på dette, men har hørt en del ting.

Har hørt mye om EIB/KNX standarden, men det sies at BACnet er fremtiden egentlig.

Det er den eldste standarden laget spesielt for byggautomatisering.

 

Kan du egentlig implementere styring av ventilasjons prosesser i EIB??

Har hørt at EIB er ganske begernset der??

Lenke til kommentar
Kan du egentlig implementere styring av ventilasjons prosesser i EIB??

Har hørt at EIB er ganske begernset der??

 

 

Med LNX kan man styre ALT!

 

 

og det er ikke grunnlag for å sammenligne X comfort med dette! det er ikke mer genialt en et standard eib anlegg ( jeg tenker Hager da det er det jeg bruker )

 

to the world's

only open STANDARD

for home and building control

 

Er hentet fra www.knx.org

 

Norge er et uland! men jeg er ikke helt enig i den artikkelen!

Lenke til kommentar

Hva er egentlig EIB kontra KNX og LNX? Jeg skjønner hva systmet brukes til, men hvorfor er det såpass mange forskjellige begrep? Systemt virker interessant for emg som hjemmebruker også, først og fremst pga god støtte på mange typer utstyr. Men det er jo ikke like lett å få tak i software til styring, og billigere hjemmeutstyr for den som vil mekke selv.

 

AtW

Lenke til kommentar
LNX vet jeg ikke hva er ;) var det denne linken??

 

 

KNX er den nye EIB standaren. Kort og enkelt fortalt.

 

Lurer på om ikke LNX står for Lon Works eller noe i den duren.

Det er bare en annen type data kommunikasjonsprotokoll mye brukt innenfor byggningsautomasjon.

 

Forresten vet noen av dere om noe bra forum hvor man kan diskutere byggningsautomasjon.

Norske og internasjonale??

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...