Gå til innhold

Test ut KDE for Windows


Anbefalte innlegg

Hvorfor drar du inn Open Source inn i det her? Cygwin (ikke at jeg har prøvd) er ikke brukervennlig og er tilfeldigvis open source. Det finnes nok av open source-programvare som er brukevennlig og enkelt å installere. Det nytter ikke å ro seg unna at du dummet deg ut på at du kritiserte en Alpha-release som lite brukervennlig.

 

Hæ? Hehehe...

 

Linux + Opensource, dvs open source gjengen som utvikler på linux-plattformen primært. Min erfaring med slike programmer er at de er SVÆRT lite brukervennlig. GENERELT sett. Føler ikke jeg har dummet meg ut stort. Og hva mener du med å RO? Jeg nevnte jo CYGWIN i min FØRSTE post!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Altså: Jeg trakk fram Cygwin som eksempel også. Der er det OGSÅ slike "velg pakker å installere" vinduer. Selvsagt er det 200+ forskjellige pakker og ingen forklaring på hva de er. Cygwin er IKKE alpha.

 

Jeg sier generelt at linux må gjøres enklere for at folk skal kunne ta det i bruk. Ubuntu er et steg i riktig retning sånn sett. Det er automatisk pakkenedlasting også.

For det første begår du en brøler ved å klage på "linux-gjengen" fordi at du finner Cygwin lite brukervennlig. Det blir (nesten) like dumt som at jeg skulle kritisert "windows-gjengen" fordi jeg ikke liker World of Warcraft.

 

Cygwin ble utviklet av Cygnus, og deretter kjøpt opp av Redhat, og består av GNU-programmer og biblioteker (og sikkert litt andre ting) som er portet til Windows. Ingen enkel jobb fordi Windows er så forskjelig fra *nix. Men det gir et *nix-liknende programmeringsgrensesnitt til Windows, som kan gjøre det enklere å porte prorgammer.

 

Cygwin har ingen ting overhodet å gjøre med Linux!

 

Når du nevner Ubuntu, bør du være klar over at automatisk pakkenedlasting med dependency-check ikke er noe nytt. Ubuntu er basert på Debian, som er en av de eldste gjenværende distroene. Jeg prøvde vel Debian som første gang for ca. 10 år siden, og da hadde man også "apt-get" med venner, og de fungerte vel omtrent likt som i dag :)

 

Så ikke klag på "linux-gjengen" for at det er vanskelig å installere portede alpha-programmer i Windows. Ikke bare er programmene uferdige, men det er også generelt mye enklere å installere slike programmer i Linux. Linux er selvfølgelig også den foretrukne plattformen (evt. sammen med *BSD osv), og det er der utviklingen faktisk foregår. Man skal være glad det i det hele tatt fins folk som gidder å porte en del av programmene til Windows.

Lenke til kommentar
Opplys oss! Hvorfor blandede følelser,
Fordi det kun går den ene veien, når var siste gang du så MS porte noe over til GNU/Linux? Dessuten irriterer det meg at dette blir brukt som et argument mot GNU/Linux, med dette mener jeg at GNU/Linux programmer er tilgjengelige i XP/Vista men XP/Vista programmer er gjerne ikke tilgjengelige i GNU/Linux. Legg da til alle idiotene som slenger dritt om GNU/Linux uten å ane hva de snakker om, så ser jeg liten grunn til at frivillige skal svi av tid på denne porten fremfor å fokusere på å gjøre GNU/Linux bedre. De samme idiotene nyter gjerne godt av gratis firefox, openoffice og vlc, i det minste nyter alle godt av at MS har et visst press på seg til å levere, uten å vite hvor takknemligheten burde kanaliseres.
og hva har vi gått glipp av f.eks. sammenlignet med explorer i Vista?
Dette tar altfor lang tid å svare på ordentlig. Amarok er allerede nevnt, og er den beste musikkspilleren jeg har sett (naturligvis subjektiv oppfatning, finnes sikkert nok av idioter som synes wmp er det beste som fins). Kaffeine er en av de beste filmspillerne, himmel og hav over wmp etter min mening. At du i irkick har en ferdig software for å håndtere fjernkontrollen din og har pre-definerte valg for disse to er jo også en fin ting. K3b er det beste brennerprogrammet jeg har brukt, med Nero på en god andre plass. K9copy er glimrende DVD-rippe program, Ktorrent har alt jeg kan ønske meg i en bittorrent klient. Kile er den beste latex editoren som fins. Konqueror er foran IE7 på flere områder. Maxemum TV-guide er glimrende til å holde styr på hva som går på TV. Kbfx gir deg alt du ønkser av valg på menyknappen. Ksnapshot - hvorfor betale for snagit. Kopete støtter alt mellom himmel og jord i tillegg til msn. Krfb/Krdc - remote desktop kan vel knapt bli enklere, med innebygget støtte for både MS sin rdp og VNC.

 

Jeg har dessverre ikke tid til mer, må stikke, men det burde ihvertfall svare på dine spørsmål.

Lenke til kommentar
Altså: Jeg trakk fram Cygwin som eksempel også. Der er det OGSÅ slike "velg pakker å installere" vinduer. Selvsagt er det 200+ forskjellige pakker og ingen forklaring på hva de er. Cygwin er IKKE alpha.

 

Jeg sier generelt at linux må gjøres enklere for at folk skal kunne ta det i bruk. Ubuntu er et steg i riktig retning sånn sett. Det er automatisk pakkenedlasting også.

For det første begår du en brøler ved å klage på "linux-gjengen" fordi at du finner Cygwin lite brukervennlig. Det blir (nesten) like dumt som at jeg skulle kritisert "windows-gjengen" fordi jeg ikke liker World of Warcraft.

 

Cygwin ble utviklet av Cygnus, og deretter kjøpt opp av Redhat, og består av GNU-programmer og biblioteker (og sikkert litt andre ting) som er portet til Windows. Ingen enkel jobb fordi Windows er så forskjelig fra *nix. Men det gir et *nix-liknende programmeringsgrensesnitt til Windows, som kan gjøre det enklere å porte prorgammer.

 

Cygwin har ingen ting overhodet å gjøre med Linux!

 

Når du nevner Ubuntu, bør du være klar over at automatisk pakkenedlasting med dependency-check ikke er noe nytt. Ubuntu er basert på Debian, som er en av de eldste gjenværende distroene. Jeg prøvde vel Debian som første gang for ca. 10 år siden, og da hadde man også "apt-get" med venner, og de fungerte vel omtrent likt som i dag :)

 

Så ikke klag på "linux-gjengen" for at det er vanskelig å installere portede alpha-programmer i Windows. Ikke bare er programmene uferdige, men det er også generelt mye enklere å installere slike programmer i Linux. Linux er selvfølgelig også den foretrukne plattformen (evt. sammen med *BSD osv), og det er der utviklingen faktisk foregår. Man skal være glad det i det hele tatt fins folk som gidder å porte en del av programmene til Windows.

 

Sukk... Så lenge Linux-gjengen har denne holdningen "Alt er perfekt på Linux! Alle andre tar feil!" kommer man ikke langt. Lykke til.

Lenke til kommentar
Sukk... Så lenge Linux-gjengen har denne holdningen "Alt er perfekt på Linux! Alle andre tar feil!" kommer man ikke langt. Lykke til.

Jeg har ikke noe sted skrevet at alt er perfekt i linux, men KDE-prosjektet og veldig mange andre frie programmer er opprinnelig utviklet for linux/unix. Windows-ports har ofte kommet mye senere, og er ofte ikke helt på nivå med linux-versjonene. Hvor har jeg skrevet at dette skyldes linux sin overlegenhet?? Det er bare at majoriteten av utviklerne bruker linux. KDE har finnes til Linux siden 1998, mens det først nå har begynt å dukke opp porting av *deler* av KDE til Windows. Forventer du at disse skal være på samme nivå som i linux?

 

Ellers trenger du ikke ønske meg lykke til med noe som helst - jeg driter jo i om du vil kjøre KDE4 programmer i windows.

 

Ellers har vi ikke så mye mer å diskutere, så lenge du blander Cygwin, linux og alt i en smørje.

Lenke til kommentar
Hæ? Hehehe...

 

Linux + Opensource, dvs open source gjengen som utvikler på linux-plattformen primært. Min erfaring med slike programmer er at de er SVÆRT lite brukervennlig. GENERELT sett. Føler ikke jeg har dummet meg ut stort. Og hva mener du med å RO? Jeg nevnte jo CYGWIN i min FØRSTE post!

Jeg så litt på hjemmesiden og mitt inntrykk er at CYGWIN er hverken lagd eller ment for "massene". Det er heller ikke KDE Alpha for Windows. Det finnes mange opensource-programmer som er lette å installere i Windows, Linux og Mac. Kom på 10 på stående fot, kan sikkert finne mange, mange fler om jeg hadde giddet.

 

Linux blir ikke like brukervennlig før det distribueres på samme måte som Windows. Absolutt ingen ting blir for bestefar hvis det ikke er bundlet og støttet fra en tredjepart. Tviler på at en Dell med Ubuntu preinstallert er vanskeligere å bruke enn en Dell med Windows Vista for de fleste.

 

 

Sukk... Så lenge Linux-gjengen har denne holdningen "Alt er perfekt på Linux! Alle andre tar feil!" kommer man ikke langt. Lykke til.

Han sa vel ikke at alt var perfekt, men at å installere pakker i Linux-distro som Ubuntu m. fl. er lett. Og det er det jo. Alt er ikke perfekt, hverken i Windows eller Linux.

Lenke til kommentar
vill det si at ala compiz fusion kommer til windows etter hvert også?

Compiz har lite med KDE og gjøre...

 

Du kan få kde som skrivebordsmiljø på windows, gjennom prosjektet cygwin. Riktignok en noe forelda versjon av kde 3, men den skal funke (dog ikke optimalt).

 

Compiz er uavhengig av (har ingen relasjon til) KDE. En port av kde til windows vil ikke kunne gi deg compiz på windows.

Compiz er veldig avhengig av endel *nix-only features (uten at jeg kan forklare dette mer nøyaktig dessverre), og det vil ikke komme noen port til windows.

 

Compiz er avhengig av X.org, som er den grafiske serveren i Linux/Unix-systemer(Solaris, bsd osv.). X.org tegner det du ser på skjermen hvis du lurte. Jeg er veldig usikker på hva som er begrensningene til Compiz når det gjelder en Windows/Mac port. Men tror det har en del å gjøre med at x-serverene i disse OS'ene ikke gir andre tilgang til kildekoden. Men skal ikke være helt sikker. Compiz har jo kjørt på forskjellige X-servere (XGL og X.org) så jeg regner med at begrensningen heller ligger i at x-serveren må støtte en funksjon som Compiz trenger. Noe Microsoft/Apple selvfølgelig ikke kommer til å støtte.

Endret av DevilsDecoy
Lenke til kommentar
Amarok er allerede nevnt, og er den beste musikkspilleren jeg har sett (naturligvis subjektiv oppfatning, finnes sikkert nok av idioter som synes wmp er det beste som fins).

 

Ja jøss, å si at en spiller er den subjektivt beste man har prøvd, for å deretter kalle folk som bruker noe annet idioter er jo logisk.

 

Amarok er en utmerket avspiller. Uten tvil den jeg foretrekker i Linux. Derimot å kalle WMP for en dårlig musikkavspiller (les: "finnes sikkert nok av idioter som synes wmp er det beste som fins"), virker for meg rart. Ja, den mangler støtte for FLAC, Vorbis og andre viktige formater (bibloteket nekter å håndtere det selv om codec er installert), er den utmerket til MP3 og WMA.

 

Film er en annen sak.

 

 

 

Forøvrig, at du har delte følelser på at KDE blir portet til Windows finner jeg merkelig, da det som skal til for å få flere til å bytte er nettop å få de til å bruk programmene vi har i GNU verdenen.

 

 

Vi er allerede godt på vei med FX og OOo.

Lenke til kommentar
Amarok er en utmerket avspiller. Uten tvil den jeg foretrekker i Linux. Derimot å kalle WMP for en dårlig musikkavspiller (les: "finnes sikkert nok av idioter som synes wmp er det beste som fins"), virker for meg rart. Ja, den mangler støtte for FLAC, Vorbis og andre viktige formater (bibloteket nekter å håndtere det selv om codec er installert), er den utmerket til MP3 og WMA.
Hvis vi snakker om den som medfulgte MSwin så lenge jeg var i det gamet, hvilket vil si inntil et år siden, så er det den samme spilleren jeg gang på gang blanket ut spillisten til når den trådløse musa mistet kontakt. Akkurat parallellen med Amarok på det tidspunktet var helt trivielt, så idiot er et passende uttrykk i mitt vokabular selv om det ikke er politisk korrekt. Kanskje du har lyst til å holde en forsvarstale til wmp?
Forøvrig, at du har delte følelser på at KDE blir portet til Windows finner jeg merkelig, da det som skal til for å få flere til å bytte er nettop å få de til å bruk programmene vi har i GNU verdenen.
Jeg forklarte mine følelser på temaet, så det burde ikke være vanskelig å forstå. At det likevel kan være det beste for alle i det lange løp bekreftet jeg i første post, så jeg aner ikke hvor du vil hen nå.
Lenke til kommentar
Under installasjonen får du en rekke valgmuligheter. De fleste av dem er enkle å forholde seg til, men når du skal velge ut pakker ("please select the requred packages") bør du velge følgende: dbus-msvc, kdebase-msvc, kdewin32-msvc, qt-msvc og kdegames-msvc. Ellers kan det oppstå problemer.

 

Når skal linux + Open source gjengen forstå hva brukervennlighet er?

 

Pakkenavnene er jo meget selvforklarende...mmmhmm...

 

Installerte Cygwin forleden...herregud for et makkverk av en installasjon.

 

All ære til OO og linux, men de må skjerpe inn litt hvis de skal få den jevne bruker over til sin side.

Dette er alfa-programvare. Dersom man ikke greier å installere det, bør du ikke bruke det.

 

Ang. cygwin, så ha Langbein forklart det bra, men jeg ønsker å legge til at cygwin primært brukes av C-utviklere for å sette opp ett GNU-basert uviklingsmiljø i Windows. Jeg kjenner ikke mange utviklere som bruker C, og som har vanskeligheter med å installere Cygwin.

Lenke til kommentar
Hvis vi snakker om den som medfulgte MSwin så lenge jeg var i det gamet, hvilket vil si inntil et år siden, så er det den samme spilleren jeg gang på gang blanket ut spillisten til når den trådløse musa mistet kontakt. Akkurat parallellen med Amarok på det tidspunktet var helt trivielt, så idiot er et passende uttrykk i mitt vokabular selv om det ikke er politisk korrekt. Kanskje du har lyst til å holde en forsvarstale til wmp?

 

Forsvarstale? Jeg sier at jeg ikke har noen problemer med WMP11, og på Windowsplattformen er det den beste spilleren jeg har vært borti.

Den har sine flaws, derfor har jeg VLC installert i tillegg.

 

Jeg forklarte mine følelser på temaet, så det burde ikke være vanskelig å forstå. At det likevel kan være det beste for alle i det lange løp bekreftet jeg i første post, så jeg aner ikke hvor du vil hen nå.

 

 

Ikke jeg heller :p

Har visst en minnefeil i hjernen min når jeg er trøtt :tease:

Lenke til kommentar
Det er jo flotte greier dette, endelig litt gratis greier til oss på Windows plattformen å=)

 

Nå får vi jo programmene portet til Windows, hva skal vi med Linux da=)

 

Joda, forstår godt motviljen her=)

 

Hvis alle bruker Amarok til å høre på musikk, så er det ingen som vil savne WMP i Linux. Akkurat som ingen savner Opera, Firefox, VLC, Thunderbird, Audacity, Enemy Territory: Quake Wars, Quake IV, Google Earth, Picasa, Open Office...

 

Hvis alle programmene du bruker er tilgjengelig i alle OS så er det mye lettere å bytte OS, spesielt når ett OS er bedre enn ett annet.

Lenke til kommentar
Det er jo flotte greier dette, endelig litt gratis greier til oss på Windows plattformen å=)

 

Nå får vi jo programmene portet til Windows, hva skal vi med Linux da=)

 

Joda, forstår godt motviljen her=)

Fordi noen foretrekker Linux over Windows og OSX og omvendt. Det overordnede målet for FOSS er valgfrihet, ikke hvilken plattform man kjører på. Vi hadde hatt mange flere flerplattformsprogrammer om mer ble open source.

 

Dessuten er det mange FOSS-programmer allerede som er tilgjengelig for både Linux, OSX og Windows. De fungerer som reklame/inngangsport for andre plattformer og terskelen for å prøve og starte med Linux/BSD/Solaris/Whatever blir også mindre hvis man der også får programmer man kjenner fra for eksempel Windows. Det er jo fint å ikke være nødt til å bruke Windows, Linux, BSD eller Mac på grunn av programvareutvalget, men at man kan bruke det fordi man foretrekker det.

Lenke til kommentar

Du sier noe der. Har venta ei god stund på Amarok for windows nå, så jeg kan kvitte meg med bloatwareprogrammet iTunes.

 

Det som artikkelen glemmer å nevne, er at tilsvarende pakker finnes til OS X. Du finner de hos kde on mac os x på kde techbase. Direktelink til torrent som installerer "alt": http://ranger.users.finkproject.org/kde/10...115.dmg.torrent. Må si meg veldig fornøyd med konqueror både som nettleser og filbehandler. Nå har jeg endelig ei adresselinje å forholde med til, i motsetning til den innebygde filbwhandleren "Finder".

Endret av dabear
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...