Gå til innhold

Webkafeen


Anbefalte innlegg

Og skal man fremdeles servere XHTML som text/html med en meta tag?

Man må fortsatt servere det som text/html med en HTTP-header for å signalisere til IE at siden skal tolkes som HTML og ikke XML. Selv om du kan angi det med en meta-elementet OGSÅ, har det ingen pratisk betydning. Det er ingen nettlesere som bruker meta-elementet til å finne ut om siden skal tolkes som HTML eller XML.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Og skal man fremdeles servere XHTML som text/html med en meta tag?

Man må fortsatt servere det som text/html med en HTTP-header for å signalisere til IE at siden skal tolkes som HTML og ikke XML. Selv om du kan angi det med en meta-elementet OGSÅ, har det ingen pratisk betydning. Det er ingen nettlesere som bruker meta-elementet til å finne ut om siden skal tolkes som HTML eller XML.

 

Hvordan bør det se ut?

Lenke til kommentar
Og skal man fremdeles servere XHTML som text/html med en meta tag?

Man må fortsatt servere det som text/html med en HTTP-header for å signalisere til IE at siden skal tolkes som HTML og ikke XML. Selv om du kan angi det med en meta-elementet OGSÅ, har det ingen pratisk betydning. Det er ingen nettlesere som bruker meta-elementet til å finne ut om siden skal tolkes som HTML eller XML.

 

Hvordan bør det se ut?

Du kan konfe det i apache eller lighttpd, men har ikke noe å si da IE6 prøver å laste ned fila :p

Google : Serve xhtml as application/xml+xhtml(Eller noe sånt)

Lenke til kommentar

Noen som veit hva man skal gjøre for å skape margin imellom to divs som har float?

 

 

 

Grundigere forklaring:

 

Jeg har to divs med en float:left. Disse to er inne i en annen div, som har en fast bredde.

 

Jeg vil at disse to divsene skal holde seg på helt på sidene, altså skape luft imellom hverandre. Det hele skal være dynamisk.

 

post-91181-1254667662_thumb.jpg

 

Som dere ser her, så har jeg prøvd med margin-right, for å få de ifrahverandre. Men da får begge en margin-right, noe som gjør at det ikke blir symmetrisk. Jeg er ute etter noe som skaper margin imellom to divs! Er dette mulig?

Lenke til kommentar

Støtter IE 8 HTML 5?

Ifølge MS har den

strong HTML 5 support

 

Men siden min, som funker helt flott i Opera 10 og Firefox 3.5.2, funker ikke i IE 8. Derimot hvis jeg endrer <header>-taggen til en div, og tilsvarende i CSSen virker det bedre.

 

Er jeg altså nødt å bruke vanlige diver der jeg kunne brukt de nye taggene?

Lenke til kommentar
Noen som veit hva man skal gjøre for å skape margin imellom to divs som har float?

 

 

 

Grundigere forklaring:

 

Jeg har to divs med en float:left. Disse to er inne i en annen div, som har en fast bredde.

 

Jeg vil at disse to divsene skal holde seg på helt på sidene, altså skape luft imellom hverandre. Det hele skal være dynamisk.

 

post-91181-1254667662_thumb.jpg

 

Som dere ser her, så har jeg prøvd med margin-right, for å få de ifrahverandre. Men da får begge en margin-right, noe som gjør at det ikke blir symmetrisk. Jeg er ute etter noe som skaper margin imellom to divs! Er dette mulig?

Sett en negativ margin-left på wrapper elementer som er like stor som marginen mellom elementene.

Sett så en bredde på wrapper elementet som er bredden+marginen

Sett så margin-left lik marginen og float alt left.

 

Skal det se bra ut i IE6 må også wrap og elementer ha display: inline;

 

Eller misforsto jeg noe her?

Lenke til kommentar

@Ståle:

 

Må si meg enig med Hein her, selv om både Opera, Firefox, Safari og Chrome har noe støtte for HTML 5 tagger, så mangler dette fullstendig i IE8. Trolig vil støtten være minimal i IE9 også, om da ikke Microsoft velger å droppe Trident som renderingsmotor.

 

Og selv ikke Mozilla eller Opera serverer noe som HTML5, så langt jeg har sett. Å bruke HTML5 som doktype er jeg redd hadde skapt kaos. Og på din egen blogg eller side kan du gjerne gjøre som du vil, men i skoleoppgaver og overfor kunder må man nok lage det slik at det virker for alle.

 

@Sebba:

Når omliggende element har fast bredde, skulle de ikke være problematisk å bruke float:left på det venstre og float:right på de høyre.

 

@AnaXyd:

Personlig bruker jeg nesten alltid "multiklasser" i slike tilfeller:

 

<div class="columnGroup">
  <div class="halfColumn left">Til venstre"</div>
  <div class="halfColumn right">Til høyere"</div>
</div>

 

Lett å sette bredde, padding etc på halfColumn og float/posisjon på left/right.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...