Gå til innhold

Nytt glass fra Pentax


Anbefalte innlegg

Det er mye mer komplisert, siden det der må kompenseres for at brennvidden er kortere enn registeravstanden. Den designeren som eventuelt knekker den nøtta, vil nok kunne gå av tidlig, og leve godt på etterlønn resten av livet ;)
Tja, det er ikke så mye mer komplisert å lage en 17-70 f/2.8 (for crop) enn det er å lage 28-105 f/2.8 for fullformat. Tamron har gjort det siste ;o)

 

Men den er *dyr*, og tror ikke den optiske kvaliteten er like god som Tamron 17-50...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Videre viser nå veikartet til Pentax enda flere nye objektiver i anmarsj.

 

Vi nevner:

DA 15mm Ltd

DA* 30 (35mm er blitt 30mm)

 

Og noe som heter "Rear converter for SDM", som enkelte spekulerer i et en 'SDM' AF adapter for objektiver uten SDM, andre mener det er en TC for SDM objektiver. Vi får se.

 

Mvh,

Beej80

Lenke til kommentar
Enda mer Pentaxglass på trappene :)

 

DA* 55/1,4

DA* 60-250/4

DA 17-70/4 (SDM bekrefta)

 

http://www.dpreview.com/news/0801/08012919pentaxlenses.asp

 

Mvh Tim

Både 17-70mm og 60-250mm høres spennende ut. Hva kan sånt noe komme til å koste mon tro?

 

Tom

 

Håper at 17-70/4 blir under 4500,-, 60-250/4 er eg redd blir 12-13K, om en ser på kva DA*300/4 er prisa til hos Fovi, får håpe eg tar feil, muligens Fovi priser litt taktisk, og ser på prisane til Nikon og Canon, og legg seg litt under..

Skjønner heller ikkje heilt prispolitikken dei fører. Eksempel DA 12-24/4 er dyrare enn DA*16-50/2.8, alle andre plasser er det motsatt. Men god service har dei i alle fall.. :thumbup:

 

Er foresten veldig spent på kva Scandinavien Photo setter prisen til, prisane dei har på Pentax varer har vist seg veldig gunstige.

Lenke til kommentar
Både 17-70mm og 60-250mm høres spennende ut. Hva kan sånt noe komme til å koste mon tro?
Er farlig å spå, men 17-70 bør ikke bli dyrere enn Nikons 16-85VR. Førstnevnte har fast blender f/4, mens sistnevnte strekker seg litt lenger og har bildestabilisator, men i samme område burde man kunne forvente, altså markedspriser rundt 4000 kr, forhåpentligvis litt under...

 

60-250 er verre å spå, men den bør ikke bli mye dyrere enn Sigmas 100-300 f/4 for at folk skal velge den i stedet. Værtetning og DA* er selvfølgelig verdt en del, men 100-300 f/4 er kanskje det beste Sigma-objektivet, i hvert fall under 10000, og man vil kunne nyte godt av sweet spot siden det er fullformat...

 

Samtidig vil det være pussig om den ble mye billigere enn DA* 300mm f/4, så omtrent det samme som den er min spådom...

 

 

DA* 30 (35mm er blitt 30mm)

 

F1.4, F1.2 eller F1.0 her montro ?

Siden vi snakker DA*, er det meget mulig at det blir f/1.4. DA* 55mm ble f/1.4, og det vil være naturlig å ha noe i samme område. f/1.2 blir antakelig i dyreste laget, og vesentlig vanskeligere å lage rent optisk.
Lenke til kommentar

Antallet F1.0-linser som noengang er laget i masseproduksjon er vel ikke så veldig langt unna 1? Verden trenger flere sånne.

 

Er det forresten noengang laget noe med blendertall UNDER 1? Det skulle da ikke være noe teoretisk i veien for det?

 

Edit, et stk google senere: Zeiss har laget en 50mm F/0.7, som ble brukt i en scene i Barry Lyndon som bare ble opplyst av stearinlys...

Endret av Onkel
Lenke til kommentar

Da har jeg hatt en liten gjennomgang av de "viktigste" glassene til Pentax i produktguiden, og oppdatert slik at søkene får med seg flest mulig priser. Mange av prisene var falt ut pga dårlige søkekriterier.

 

Kommer til å gjøre tilsvarende for andre produsenter etter hvert også, men ha tålmodighet med meg, det tar tid (og er skrekkelig dårlig betalt).

Lenke til kommentar
..og er skrekkelig dårlig betalt.

 

Man får ikke bare lønn i penger vet du. :grin:

Neida, og har gått igjennom det meste av Nikon-optikk også nå - samt at alle Zeiss-optikk til Pentax og Nikon er lagt inn. Siden Zeiss ikke ligger inne som merke, og jeg ikke har myndighet til å legge dem inn, ble de lagt inn som hhv. Pentax og Nikon-optikk.
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

[snip]

 

Når det gjelder fastoptikk, skal du ikke kimse av Pentax. De har bedre utvalg enn enn konkurrentene, og har samtidig mange objektiver konkurrentene ikke har makne til. Ta DA 40mm f/2.8 Pancake for eksempel - fantastisk objektiv, putt den på en K100D og du har en helt suverent kompakt løsning...

 

[snip]

 

Når det gjelder pancake'en... Jeg vet. Ohboy! (men til det formålet har jeg et 120-filmkamera som går i lomma. :love: )

 

Husk at man kan få mye billig utenlands nå, og Pentax trenger ikke å være sååå dyrt. Er Lånekassen finansiert selv :) Kjøpte Samsung GX-10 (=K10) med KIT for 600$ på ebay og 40mm Ltd for 264$ på Adorama. Skal sies at jeg får bekjente til å ta dem med over, så jeg sparer toll, frakt, og moms. Allikevel: 4700kr i USA mot 8700kr i Norge ... :new_woot:

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Nå er der lagt ut spesifikasjoner på den nye DA 17-70/4 som skal komme til sommaren. http://www.pentax.no/accounts/433774/File/...tiver/18720.xls

 

Det ser ut som at nå er det kun SDM som gjelder (motor i objektivet), og dermed er objektivet ikkje bakoverkompatibelt på kamera før K100D Super og K10D, om dette stemmer.

 

Vektmessig blir den på over halvkiloen, med solblender, som er litt tyngre enn eg forventa.

 

Uansett er eg spent på både pris og optisk ytelse..

Lenke til kommentar
Nå er der lagt ut spesifikasjoner på den nye DA 17-70/4 som skal komme til sommaren. http://www.pentax.no/accounts/433774/File/...tiver/18720.xls

 

Det ser ut som at nå er det kun SDM som gjelder (motor i objektivet), og dermed er objektivet ikkje bakoverkompatibelt på kamera før K100D Super og K10D, om dette stemmer.

 

Vektmessig blir den på over halvkiloen, med solblender, som er litt tyngre enn eg forventa.

 

Uansett er eg spent på både pris og optisk ytelse..

Høres ut som en spennende sak for Pentax folket. Jeg legger merke til at Pentax liker å lage objektiver med fast maks brennvidde, istedet for variabel som de fleste andre.

 

Tom

Lenke til kommentar
Det ser ut som at nå er det kun SDM som gjelder (motor i objektivet), og dermed er objektivet ikkje bakoverkompatibelt på kamera før K100D Super og K10D, om dette stemmer.
Det blir spennende å se om dette blir den nye filosofien på DA-optikken til Pentax, går ut fra at det er litt rimeligere å utelate dette. Det er i hvert fall et spennende objektiv :-)
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Det ser ut som at nå er det kun SDM som gjelder (motor i objektivet), og dermed er objektivet ikkje bakoverkompatibelt på kamera før K100D Super og K10D, om dette stemmer.
Det blir spennende å se om dette blir den nye filosofien på DA-optikken til Pentax, går ut fra at det er litt rimeligere å utelate dette. Det er i hvert fall et spennende objektiv :-)

Pentax har sendt ut pressemelding i dag på DA17-70/4 så prisen kjem vel i løpet av kort tid. USA PRIS $599,- (Tipper kr 3900,-, som for DA35/2.8 makro)

Når det gjeld framtidig strategi på AF-drift har eg saksa dette frå denne sida: http://www.pentaximaging.com/footer/news_m...icleId=10527486

 

Despite the great advantages of our SDM autofocus systems, we will continue to develop both SDM and body-based focus systems. In fact, different types of lenses have different requirements. For example, our unique Limited lenses are often so compact that there is no space for an SDM autofocus motor. Until time and technology present other options, we will continue to develop both types of autofocus systems.

Remark: Current DA* lenses (16-50mm, 50-135mm, 200mm and 300mm) contain both SDM and body-based focusing. While we will continue to develop lenses for each type of autofocus system, we will also phase out lenses that support both types of focusing simultaneously. Due to issues of cost, development timeframe and other factors, in the future, PENTAX lenses will either support SDM focusing or body-based focusing, but not both.

Endret av Kaffilars
Lenke til kommentar

Det er mye godt å si om Fovi, spesielt når det kommer til service. I forhold til resten av verden har Pentax vært overpriset i Norge, men det var enda verre med ist* og ist*Dl. De var i starten grotesk overpriset i forhold til Canon og Nikon, i og med at de var ganske standard konstruert = null antishake.

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...