Gå til innhold

Filsystem;


francis

Anbefalte innlegg

Skaffet meg for en stund siden et artig problem.. Skulle legge inn winxp, og ble avbrutt av en blå skjerm som sa...(husker ikke), og siden har harddisken (IBM 30GB) antatt en reservert holdning til meg,- og data generelt. Kommer ikke inn på den, men blir funnet i Bios. Feilmeldingen går på "ukjent filsystem". Flakket litt mellom Fat32 og NTFS,- fram og tilbake, og plutselig var jeg i besittelse av et filsys. ingen ville vedkjenne seg,- fdisk og Part.Mag.

Noen med en ide om hva som kan gjøres?

For ordens skyld,- har ikke rota meg borti Linux e.l., bare forsøkt fdisk på win98,xp,2000

Hvordan fikk jeg et "ukjent filsystem" ut av dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
kan jeg vel ikke...? Får jo beskjeden "ukjent filsystem"  Har prøvd det meste innen det vanlige....

Kjøpte til slutt ny HD 180GB, men vil og skal finne ut av det som skjedde...:-))

 

Glemte en detalj,- hvis disken står alene i maskinen,- altså en C: disk kommer beskjeden "finner ikke disken, ukjent filsystem" opp., altså uansett, men også da. Får ikke kloa i den.... :o

Lenke til kommentar
Fjern hele partisjonen og begynn på nytt. Prøv med fdisk, hvis den ikke vil så prøv Ranish.

 

Ikke for å virke vrien, men hvordan skal R virke uten operativsystem på en disk som har status som utilgjengelig? Trenger noe som kan boote..., eller helst en guru som kan forklare hva det er som egentlig har skjedd?

Ellers må jeg få takke deg Hårek!

Lenke til kommentar

Hadde et liknende problem, dette fikset det:

 

Bruk Partition Magic 8. Boot fra cd'en (Du har den ikke sant?) :-)

Da skal du få frem alle diskene i "DOS- mode". Merk disken det gjelder og formater/partisjoner den i et standard-format. Jeg anbefaler FAT32, i føsrste omgang, så kan du bruke XP-cden til å formatere den på nytt til NTFS. Hvorfor? Mindre sjanse for mix-up. PM har en del forskjellige NTFS- "formater" å velge mellom, og jeg vet ikke hvilken som er riktig... :-D

Lenke til kommentar

hehe, har hatt ett lite problem selv på min gamle boks. *ler* Hadde dual install på W2K og Linux på den, linux i linux filformat.

 

Fdisk ville ikke knekke og fjerne den gamle linux partisjonen i det hele tatt. så satt der med 5GB partisjon på en 10Gb disk som ikke ville slettes.

 

Løsningen ble Gdisk programmet fra Symantec (etter tips fra en kompis), fant det ett sted på nettet, Gdisk er samme som Fdisk bare mere avansert og støtter mere etter som jeg har forstått.

 

Gdisk fiksa biffen i allefall. :p

Lenke til kommentar

kommer ikke så langt at jeg får fjerna noen partisjon, blir stoppa etter å ha bekrefta støtte for store disker, også hvis jeg ikke vil ha denne støtta.... :grumpy: Det gjelder forøvrig ikke bare deathstaren, men en WD også, som sto sammen med den andre under den opprinnelige fatale operasjonen... - kom igjen ????, please

har ikke PM 8, må på bygda en tur...hmm

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...