Gå til innhold

Dr.pepper... Hva syns dere?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Mmmmm, fluesopp-brus!

Haha, ja, for flugesopp og sukker er det same! x)

Tviler på at det var poenget hans. Antakelig brukte han satire for å vise hvor feil det er å tro at noe er sunnere bare fordi det er naturlig.

 

Hvis du vil ha et eksempel med noe som er søtt, hva med brus av belladonna bær? Kanskje slenge noen beryllium salter oppi for ekstra søthet. Begge søte, begge naturlige og begge giftige. :thumbup:

 

 

Folk bør slutte å tro at naturlige stoffer automatisk er bedre enn kunstige, det skaper bare problemer. Jeg velger selv sukker foran aspartam, men det har absolutt ingenting med at det er kunstig å gjøre.

 

 

 

 

Vanilla coke ja, husker den. Den var utrolig god. Likte ettersmaken (som tydeligvis er hva de fleste ikke likte med den).

Endret av FLarsen
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234
snip

No meinte eg ikkje at det er snakk om å gjere brusen så søt som overhovudet mogleg, men hadde eg hatt valet mellom sukker og eit kunstig søtningsmiddel (som er meint å etterlikne smaken av sukker, så klart), så hadde eg nok vald det som ikkje har vore framstilt i eit laboratorium "frå scratch". :)

Lenke til kommentar
snip

No meinte eg ikkje at det er snakk om å gjere brusen så søt som overhovudet mogleg, men hadde eg hatt valet mellom sukker og eit kunstig søtningsmiddel (som er meint å etterlikne smaken av sukker, så klart), så hadde eg nok vald det som ikkje har vore framstilt i eit laboratorium "frå scratch". :)

Det er mye rart i naturen som mennesker ikke har godt av. En av de tingene er sukker, en annen er fluesopp.

 

Tviler på om mennesker har godt av aspartam heller, men det er nå så. Hva som er verst vet ikke jeg, og de fleste andre som "vet" det bare gjetter, antar eller tror.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234
Det er mye rart i naturen som mennesker ikke har godt av. En av de tingene er sukker, en annen er fluesopp.

 

Tviler på om mennesker har godt av aspartam heller, men det er nå så. Hva som er verst vet ikke jeg, og de fleste andre som "vet" det bare gjetter, antar eller tror.

Menneska har ikkje godt av for store mengder sukker.

I moderate mengder, derimot, virkar det som ein av mange kjelder til livsnødvendig energi.

Derimot spis vi jo ikkje flugesopp, først og fremst sidan den er giftig, og truleg ikkje trengs av kroppen i same forstand som sukker.

Eg veit i alle fall ikkje om nokon som har ete flugesopp og fått noko helsesamt ut av det.

 

Aspartam er jo, som sagt, eit kunstig stoff, og "kunstig" betyr vel strengt tatt det same som "ikkje naturleg" eller "menneskeskapt",

og dette er vel også eit stoff, som så mykje anna, heller ikkje er helsesamt i for store mengder.

 

Uansett ville eg vald å heller drikke ein brus med "ordentlig" søtsmak som blir skapa av det naturlege sukkeret, i staden for det unaturlege aspartamet. :)

Lenke til kommentar
Derimot spis vi jo ikkje flugesopp, først og fremst sidan den er giftig, og truleg ikkje trengs av kroppen i same forstand som sukker.

Eg veit i alle fall ikkje om nokon som har ete flugesopp og fått noko helsesamt ut av det.

Nettopp, man velger å ikke spise fluesopp fordi det er giftig. Det er riktig måte å gjøre det på, altså å se på stoffet selv.

 

Aspartam er jo, som sagt, eit kunstig stoff, og "kunstig" betyr vel strengt tatt det same som "ikkje naturleg" eller "menneskeskapt",

og dette er vel også eit stoff, som så mykje anna, heller ikkje er helsesamt i for store mengder.

Stoffet er menneskeskapt (noe som ikke har noen kjemisk eller medisinsk betydning) og det er ikke noe særlig sunt, det stemmer.

 

Uansett ville eg vald å heller drikke ein brus med "ordentlig" søtsmak som blir skapa av det naturlege sukkeret, i staden for det unaturlege aspartamet. :)

Du velger å ikke spise fluesopp fordi det er giftig og du velger å ikke spise aspartam fordi det er .. kunstig? Det er problemet jeg prøvde å påpeke i forrige innlegg.

 

Det har absulutt ingen betydning om et stoff er kunstig eller naturlig. Et kjemikalie er det samme uansett hvor det kommer fra.

 

Ville du spist kunstig sukker? Med kunstig sukker mener jeg kunstig sukrose, altså ekte sukker, ikke noen sukkererstatning. Jeg ville ikke brydd meg så lenge det er rent.

 

 

Hvis du vil ha en god erstatning til sukker, prøv xylitol.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234
Du velger å ikke spise fluesopp fordi det er giftig og du velger å ikke spise aspartam fordi det er .. kunstig? Det er problemet jeg prøvde å påpeke i forrige innlegg.

 

Det har absulutt ingen betydning om et stoff er kunstig eller naturlig. Et kjemikalie er det samme uansett hvor det kommer fra.

Det eg ville fram til var at viss eg har valet mellom å spise noko kunstig framstilt og noko naturleg, så vel eg det naturlega først.

Eg ser uansett ikkje problemet med å ikkje ville spise noko kunstig framstilt når ein har andre moglegheitar.

Dessuten, viss ein har eit sunt forhold til brus, er det liten vits i å late som ein er sunn ved å drikke lettbrus som inneheld kunstige søtningsstoffer.

 

Ville du spist kunstig sukker?

Med kunstig sukker mener jeg kunstig sukrose, altså ekte sukker, ikke noen sukkererstatning.

Om det hadde stått mellom det og f.eks. aspartam, så hadde eg naturleg nok gått for det som likna mest på sukker.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...