Gå til innhold

- Få vekk ringetone-haiene


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jepp, dette er bedritene greier, svindel!

 

Mens dere er på krigsstien, hva med å få slutt på all den tåpelige sponsingen av mobiltelefoner fra operatørene, for så å binde kunden til et dyrt abonnement.

Dette gjør det jo vanskelig å sammenligne, og mange blir rett og slett lurt her også.

 

Velger man rett mobil og rett operatør er det mye å spare. Men å fornye et slikt abb. uten å få en ny mobil neste gang også - eller sterkt rabattert pris, det er ikke så lurt.

 

trodde det var 18-årsgrense for å binde seg opp mot et abonnement som koster penger...

 

Foreldrene er ansvarlige for abb for de under 18.

Lenke til kommentar

Mange av disse aktørene spiller på folks direkte uvitenhet om teknologien de bruker. Slike reklamer som reklamerer med at ting blir bedre av å bruke en eller annen ringetone, eller software på pc for å få hardwaren raskere uten overklokking er som å selge en bil, hvor selgeren sier at "dersom du kjøper denne bilen, får du 20 liter ekstra bensin på tanken hvergang du fyller, uten å betale for det". Folkens, når disse folka dukker opp på skjermen eller i ett eller annet forum du benytter deg av, så tenk dere om. Disse folka utnytter naive og lett-lurte mennesker, de lever av det.

 

OG ja, når det gjelder denne typen salg, er det helt klart noe som myndigheten bør se svært nært på, fordi salg av gjenstander eller andre produkter som ikke gjør hva reklamen sier er ulovlig i norge. Mener det står noe sånt i en lov jeg leste ett sted. (Mulig jeg tar feil.)

 

Uansett, disse folka bør rett og slett brenne. Mobilbransjen har nok å stri med som det er.

Lenke til kommentar

Jeg og er plaget av disse reklamene. MEN! De er ikke bare på tv. De er også på diverse sider som for eksempel Newgrounds (var der ivertfall) som er rettet mot yngre for det meste.

 

I tillegg til de to under har vi disse "slå ut motstanderen" flash spillene men de fører til alt fra bingo og gambling til mobilinnhold.

 

 

980b8a2202efdc8c957796eqs2.gif

* Tjenestevilkår

 

Tjenesten tilbys kun for brukere som betaler på forskudd/etterskudd med kompatible håndsett på Telenor, Netcom, Ventelo og Tele2 samt tilhørende service providere. Ved å melde deg på denne tjenesten og angi din personlige kode som sendes til mobiltelefonnummeret du oppga på dette nettstedet, aksepterer du at du abonnerer på tjenesten vår. Brukere belastes med NOK60.00 ukentlig og mottar 6 poeng Poly-ringetoner ukentlig. Umyndige under 15 år må ha foreldrenes tillatelse. Ubrukte poeng overfores ikke til neste måned). Vanlige operatoravgifter (WAP, GPRS, SMS) gjelder. Avgiften belastes mobiltelefonregningen din eller trekkes fra den forhåndsbetalte balansen din. For hjelp, send en tekst "HELP" til ****. For å kansellere abonnentet ditt, send en sms med tekst "STOP PL" til **** når som helst, og for å kansellere alle tjenester, send en sms med tekst "STOPP". Dersom du har sporsmål, kan du kontakte kundestotte på support@****.com eller ringe ********. (normal takst).

 

 

 

1b056e576f42b2a24137f15od4.gif

*Den andre skjermspareren er gratis. Kostnadene er 30.00 kroner per skjermsparer, 3 skjermsparere per uke, inntil avregistrering. Oppstart: standard meldingskostnad er gjeldende. For å avslutte abonnementet: Send STOP til **** eller STOPP til ****. Provider: Simiq B.V. Hjelpelinje: ********. For kunder fra og med 15 år, kun med tillatelse fra den som betaler regningen. Celldorado opererer ifølge norske retningslinjer for SMS-tjenester. Celldorado tilbyr nyskapende informasjon og underholding på mobilen din, som for eksempel ringetoner, Javaspill og wallpapers. Celldorado tilbyr originale, unike tjenester med topp standard.

 

 

Lenke til kommentar

Tror kansje Amobil kunne ha gått i spissen og annmeldt de norske selskapene som reklamerer for ymse tjenester som f.eks VERDNS BESTE OPPLEVELSE aka Vibratorlyd, eller for en rader som viser hvem som er i nærheten og bare er et animert bilde. De selger med andre ord løgn på løgn, og vi burde kansje ta igjen snart ?

 

Men på den andre siden, tror jeg at foreldre kan nekte å betale for innholds tjenester som dette med mindre barnet har fått tillatelse. Jeg vet i alle fall at foreldre kan heve kjøp som barn under 18år har gjort uten tillatelse. (med mindre de har endret dette)

Lenke til kommentar

Bra artikkel som formidler ett viktig budskap! Jeg er helt enig med artikkelforfatteren på dette punktet. Villedende reklame som "svindler" brukere som kansje ikke vet bedre! Staten må inn å sette klarere retningslinjer. Kanskje til og med forby slike tullete abonnementer?

Lenke til kommentar

Bra å se at dere setter dette på første side! Min mor på 54 bestilte nettopp et bilde fra en annonse i se og hør, hun leste ikke den den lille teksten nederst på siden og de tømte kontantkortet hennes temmelig kjapt. Hun stoppet abonnementet 3 ganger, men det hjalp ikke, de bare fortsatte å sende henne ringetoner til 30 spenn stykket hele dagen!?! Hvorfor får disse svindlerne fortsatt lov til å reklamere i alle norske medier? Kan dere legge til i artikkelen at det finnes nettsider med tusenvis av gratis toner/bakgrunnsbilder/temaer etc? Her er noen: http://www.mobile9.com , http://www.esato.com/ (kun SE) , http://www.zedge.net/

Endret av friskies
Lenke til kommentar

Hei.

 

Det er på høy tid noen gjør noe med disse snikene.

 

Fatter ikke hvordan de får fortsette i årevis uten at myndighetene reagerer.

 

Kjøp barnebladet over alle barneblad: Donald Duck og se hva du får med på kjøpet -oftest flere sider med slik søppelreklame. Og ingen skal komme og si at disse tilbudene ikke er rettet mot barn. Svin :thumbdown:

Lenke til kommentar

En annen ting er disse tv-programmene som kun har som hensikt å svindle barn og andre svake i samfunnet ved hjelp av tekstmeldinger. Tenker da på mess tv og lignende. De kjører konstant konkurranser med spørsmål som er så enkle at til og med en femåring kan svare på de, men alikevel er det INGEN som tilsynelatende klarer å svare rett. Dette er fordi de sletter de korrekte svarene for å tjene mer penger, jeg er ganske sikker på at dette er ulovlig på noe vis. Noen må stoppe disse idiotene

Lenke til kommentar
den nynnende nokia-ringetonen fikk jeg lyst til å høre, kanskje den er på tv en gang jeg er hos noen kamerater?

Herreguuuud du trenger mer viktige ting å bry deg om :roll:

fordi jeg er nysgjerrig på hva slags lyd det prates om?

 

jeg visste ikke at problemet var så stort, men så er jeg en av de få ungdommene som verken bruker, eller har tv.
Ok, så du har ikke sett på MTV, The Voice, Viasat 4, eller TV3 på flere år ?

det er JEG som ikke har eller bruker tv.

når jeg er på besøk hos min familie eller hos mine kamerater, så brukes veldig ofte tv'en der.

Viasat 4 har jeg aldri sett heller.

 

hvis jeg får en midlertidig kontroll over tv'en, så enten så skrur jeg den av, eller så setter jeg på discovery/national geographic eller tegneserier.

 

TV er så jævlig bortkastet tid!

Lenke til kommentar
En annen ting er disse tv-programmene som kun har som hensikt å svindle barn og andre svake i samfunnet ved hjelp av tekstmeldinger. Tenker da på mess tv og lignende. De kjører konstant konkurranser med spørsmål som er så enkle at til og med en femåring kan svare på de, men alikevel er det INGEN som tilsynelatende klarer å svare rett. Dette er fordi de sletter de korrekte svarene for å tjene mer penger, jeg er ganske sikker på at dette er ulovlig på noe vis. Noen må stoppe disse idiotene

 

Kanskje det sier noe om intelligensen til de som faktisk ser på disse programmene :p

 

NRK mP3 har lignende konkurranser hver morgen/dag som er så enkle at jeg bare blir irritert. Først gir de deg flere veldig tydelige hint om hvilken person de skal frem til, slik som "han var med i Team Antonsen, kjent for å være medlem i bandet Cumshots [++]" og SÅ spiller de alltid av et lydklipp med denne personen, sannsynligvis for å være sikker på at de får med alle idiotene blant de som hører på...

Endret av tommyms
Lenke til kommentar

Flott artikkel, og godt at dette kommer til uttrykk i media. jeg deler oppfatningen med de fleste posterne her inne.

 

Men hva kan gjøres?

 

dette kan være ulovlig markedsføring. men ved å klage inn disse selskapene til f.eks. forbrukerrådet vil de bare forandre markedsføringen marginalt, f.eks. ved å øke størrelsen på betingelsene fra font 8 til font 10.

 

jeg forsøkte å finne noen nøkkeltall for selskapet, men det ser ut til at hovdekontoret er i tyskland, jamba ghmb (eller hva det var as het på tysk)

 

hadde vært morsomt å sett hvordan de disponerte midlene sine. ut fra partnerprogrammene på jamba sine sider ser det ut til at de ikke betaler for markedsføring direkte, men gjennom at markedsfører får en andel av inntektene for hver solgte ringetone/skjermsparer/etc.

 

så man kan spørre seg hvordan pengene blir brukt. sikkert til noe skommelt. det har alltid vært lønnsomt å tjene penger på ressurssvake mennesker, dette er bare et nytt format. men kan det reguleres bedre?

Lenke til kommentar

Ser disse reklamene opp til flere ganger daglig enda jeg ikke ser så mye på reklame. Min søster på 10 år har uheldigvis gått på denne smellen, og hun klager over at hun ikke har så mye penger på sitt kontantkort uten at hun vet hva som er grunnen. Da jeg leste denne artikkelen, så skjønner jeg hvorfor hun har så lite penger.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...