Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Feite folk kan skylde på seg selv*Les førstepost*!


Nymph

Anbefalte innlegg

Ta feks risikosport. Det er vel som regel 'sunne' mennesker som driver med slikt. Sjansen for å dø av basehopp er vel noe større enn av å spise for mange burgere, hvorfor må ikke de tenke på helsa? :D

 

Synes du virkelig det var en bra sammenligning? :) helt ærlig?

Forsåvidt. Hvis helsen er hovedformålet med en sunn kropp så må man leve på visse premisser for å redusere sannsynligheten for å få dårlig helse/dø. Så, man lever på et bestemt vis for å få en litt bedre sjanse for å leve lenger, også hopper man fra oslo plaza for morro skyld. Om jeg bedriver 'risikosport' med min livsstil så ser jeg ikke hvorfor det er noe bedre/værre enn hvilke som helst andre ting som påvirker sannsynligheten for å dø. (selv om det er 100% sjanse for å dø uansett da)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Du har ingen illusjoner slike illusjoner? Likevell så trekker du fram utøvere av ekstremsport som motsettningen til deg? Alle bør tenke på helsa min venn. Jeg gjør det, jeg er ingen ekstremsportøver. med mindre kampsport går under det da. Og jeg er heller ikke overvektig. likevell tenker jeg på helsa.

 

Man har bare et liv og en kropp. Dessverre vil mange si.

 

Grunnen til at jeg trekker frem ekstremsport er vel bare måten jeg argumenterer på. Trekker frem eksempler som det er vansklig å formilde slik at poenget blir stående. Mulig det er en dårlige metode.

 

Tingen er vel at vi begge har sett på fordelene og ulempene med livstilen min og trukket forskjellige konklusjoner. Jeg anser ikke den økte risikoen for livstilssykdommer som tungtveiene nok til å forandre livsstilen min. Du ser på de samme fakta jeg gjør, og trekker en annen konklusjon. Det kan også virke som du synes det er merklig at noen trekker en annen konklusjon enn deg. Gjør du det får du også et behov for å kunne forklare det andre synet på en måte som er forstårlig for deg. Hvis noen velger å ikke gjøre de små enkle tingene som skal til for å leve sunnt så kan det hende du tror det kommer av at man ikke har forstått hvor små og enkle de er, eller at man ikke forstår hvor fint det er med en sunn kropp.

 

Det blir litt som klimadebatten. Alle ser de samme fakta, men man trekker forskjellige konklusjoner...

 

EDIT: "Alle bør tenke på helsa min venn." Hvorfor det? og hvorfor er det å 'tenke på helsa' ensbetydene med å leve normalt sunt? Hygglig at vi er venner da :)

Endret av noob11
Lenke til kommentar

noob11

Vet du hva? :) Etter argumentet ditt om risikosport og tynne folk, klarer jeg faktisk ikke bry meg om det du skriver etterpå.. Det må være den dårligste sammenligningen jeg noen gang har lest....

haha... :!:

 

Syns det er fint at noen her argumenterer for de overvektige også! Sånn at vi ikke bare får synspunkt fra tynne mennesker som mener ditt og datt

Lenke til kommentar

Orker ikke lese alt det andre, så det kan hende jeg sier noe som er blitt sagt,men for å svare på det du spurte meg om noob: jeg mener mitt syn på helse er riktig, fordi jeg innbiler meg at selv feite folk vil leve lenge. overvektige folk sliter ofte med helsa og e utsatt for mer enn de som holder seg i form.

 

spør en overvektig person om de foretrekker å være feit fremfor å være i form. se hvor mange "ja" du får.

Endret av prada8
Lenke til kommentar
Orker ikke lese alt det andre, så det kan hende jeg sier noe som er blitt sagt,men for å svare på det du spurte meg om noob: jeg mener mitt syn på helse er riktig, fordi jeg innbiler meg at selv feite folk vil leve lenge. overvektige folk sliter ofte med helsa og e utsatt for mer enn de som holder seg i form.

 

spør en overvektig person om de foretrekker å være feit fremfor å være i form. se hvor mange "ja" du får.

 

Det er sant det. Har man muligheten til å magisk få god helse tror jeg alle ville sagt ja. Omformulerer du derimot spørsmålet til "Foretrekker du å leve livet ditt slik du gjør i dag og fortsette å være feit, eller å forandre på relativt små deler av det og bli i form?" Det er det langt flere som svarer nei på. Bare se hvor mange som er feite :)

 

Også en ting til. Å være feit gir større risiko for å ikke leve like lenge. Det betyr ikke at hvis du er feit så dør du garantert tidligere. Noen aksepterer større risiko for å dø for å kunne leve akkurat som de vil. (det var litt av poenget med ekstremsport eksemplet mitt, selv om det ikke fungerte så bra)

Lenke til kommentar

Feite folk kan skylde på seg selv ja, med mindre det er en eller annen sykdom inne i bildet. Dersom du inntar mer kalorier enn du klarer å forbrenne, vil du legge på deg. Sånn er loven. Så dersom du ikke ønsker å være feit, men likevel spiser usunn mat og øker regelmessig i vekt, bør det lyse et rødt lys. Dersom man velger å ignorere dette er det helt greit for meg, men da velger man altså selv å legge på seg.

Lenke til kommentar

jeg skjønner hva du mener, men jeg tror det finnes veldig mange der ute som er overvektige og som er mer enn villige til å endre måten di lever på for å få bedre helse og kropp, men de mangler det som skal til. altså er det ikke snakk om å ikke ville det,men å rett og slett ikke være i stand. there's a difference.

Lenke til kommentar

Ja, viljestyrke er ganske sentralt her, og mange overvektige personer har dessverre opparbeidet seg dårige vaner som jeg kan forstå er vanskelige å legge fra seg. Ofte er også manglende kunnskap en årsak til fedme. Jeg har sett mange som prøver å sulte seg slank, noe som ikke er noe god løsning uten at jeg skal gå inn på detaljer. Når du forsøker å slanke deg uten å vite hva du holder på med, ender det som regel dårlig. Dette fører til at at mange gir opp og tror at det ikke nytter. Vektnedgang krever planlegging, utførelse og en god mengde selvbeherskelse. Du bør også være 100 % motivert.

Endret av Sponplanken
Lenke til kommentar

Jeg tror mye av problemet med slanking er at man vil ha resultater med en gang. Når det går 3 uker med bare litt/ingen nedgang ved å følge en grei plan med relativt enkle forandringer så føler man at det ikke nytter og dropper det hele. Så går man kanskje over på sultekurer om gir resultater raskt, men om er umulige å leve med. Da blir man jo-jo. Så får man kanskje tanken at slanking ikke nytter, også for å ikke bebreide seg selv for mye skylder man på alt mulig rart istedenfor.

(ikke det at selvbedrag er forbeholdt for feite folk da)

 

Btw: jeg må bare påpeke at jeg uttaler meg basert på observasjoner, ikke personlig erfaring.

Lenke til kommentar

Det jeg tror overvektige ikke skjønner er at å gå ned i vekt er en livsstil. Man kan ikke leve på gulerot og suppe i ett år, for å så gå tilbake til vanlige vaner igjen. Guess what? Da går man opp igjen. Jeg hadde før bare noen kilo ekstra jeg ville gå ned, men så lenge jeg bodde hjemme gikk det ikke. Samme mat og smugspising. MEN når jeg flyttet hjemmefra handler jeg all maten selv, og da velger jeg lett produkter fremfor "ekte". And let me tell you, stooor forandring. Så om man vil gå ned, må man være villig til å finne et punkt man trives på, og forsette å leve slik. Lykke til til alle som prøver i allefall :)

Lenke til kommentar
Det jeg tror overvektige ikke skjønner er at å gå ned i vekt er en livsstil.

 

Jeg tror overvektige skjønner det veldig godt jeg, og de velger å ikke leve den livsstilen fordi gleden ved den livsstilen de har overveier ulempene ved den. (i deres øyne)

 

Og de som vil ned i vekt får lykkeønskninger fra meg også :)

 

post-134975-1201042325_thumb.png

Endret av noob11
Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...
Gjest Slettet-1ZSK0pUMX2

Ut ifra allmennlege: Når en person har flere i slekten som sliter med overvekt, vil dette veldig ofte, men med unntak gå videre i arv. Dette gjør da at man får vanskeligere for og gå ned i vekt.

----------------

 

 

Det er mange som ikke vil være tunge, som prøver men som ikke endrer vekt, og det er mange som har så høy forbrenning at de ikke klarer å gå opp. Er i bekjentskap av en nær av meg som selv ikke går opp i vekt. Denne personen har alltid vært lett, og har prøvd alle slags metoder for vektøkning. Han stod opp til og med 5 om natten for og begynne å spise. Da var det snakk om STORE mengder fett/sjokolade etc.

 

 

Synest det at folk dømmer andre utifra vekt er ufattelig stygt gjort. Det er alltid lett og stå på utsiden og se ned på andre.

Lenke til kommentar

ekstrem overvekt misliker jeg, belastning for samfunnet. har de faktisk en sykdom, genfeil e.l så er det selvfølgelig helt greit. men sitter de å stapper i seg drittmat og mottar elektrisk rullestol og gudene vet hva fra staten er det dårlig gjort.

 

angående barn som er overvektige burde dette bli strengt kontrollert på barneskole med overvåking av vekt og fettprosent hos alle barn noen ganger i året. brev hjem til foreldrene hvis barnet beveger seg over grensa til overvekt. få barna i aktivitet så de holder seg sunne og friske, så slipper de selvtilitsproblemer og mobbing.

Endret av Henrik2k
Lenke til kommentar

De overvektige kan si hva dem vil bare dem ikke nevner at det er arvelig

og skyder på det. Det er kun miljø.

Om foreldrene er overvektig og du er det så er det kostholdet det er noe galt med da og ikke dnaèt.

Ta en hvilken som helst overvektig person og se på kostholdet,

100% sikkert at det er mer kcal inn vs kcal ut enkelt og greit.

 

De overvektige jeg har på skolen spiser i alle timene, drikker juice på trening osv.

Lenke til kommentar
De overvektige kan si hva dem vil bare dem ikke nevner at det er arvelig

og skyder på det. Det er kun miljø.

Om foreldrene er overvektig og du er det så er det kostholdet det er noe galt med da og ikke dnaèt.

Ta en hvilken som helst overvektig person og se på kostholdet,

100% sikkert at det er mer kcal inn vs kcal ut enkelt og greit.

 

De overvektige jeg har på skolen spiser i alle timene, drikker juice på trening osv.

 

Søsteren min er litt over grensen til å være overvektig, hun var før tynn. Hun har slitt med en sykdom og har gått på medisiner som gjorde at hun ble feitere. Regner med at hun er 177 cm og ligger på 85-90.

Ihvertfall så har hun tidligere gått på mange forskjellige dietter, grete rode, ketose diett, og lavkarbo, og mye mer. Så hun har vell vært litt jojo etter at hun gikk på de medisinene for flere år siden.

 

Hun spiser nesten ingen ting, og har sinnsykt lavt kalori inntak. Hun trener flere ganger uka, styrke, og HVER dag sykler hun 90 minutter, har en unge og hus så det er mye fysisk arbeid i tillegg til det andre hun gjør.

Hun regner ut hva hun ligger på i kcl inntak og har stålkontroll, på inntaket, hun ligger rundt 1000 kcal inntak hver dag, dette sjekket jeg også opp mot mat på data. Hun har utrolig sterk vilje og jeg vet at hun ikke jukser.

 

Hun har selvfølgelig fått mer muskler etter trening, men hun går rett og slett ikke ned i vekt. Prøver hun å spise litt mer normalt, som i julen så går det fort opp i vekt.

Jeg fatter ikke hva som feiler henne, og ekspertene sier at hun bare må leve med det, og prøve å holde vekta, men jeg syntes alt er bare helt sykt. Kroppen hennes må jo være innstilt på minimalt energiuttak. Hun vil ihvertfall være en av de som lever lengst hvis det blir sult.

 

Poenget med å skrive dette var å si at jeg er uenig i det du sa War, og det blir litt feil å dra alle under en kam. Selv om jeg tror du ikke mente å dra alle under en kam på den måten.

Men når vi kommer til stykke så tror jeg at det er et veldig lite fåtall som sliter slik som min søster gjør og at nesten alle som sliter med overvekt har seg selv og skylde på. Men hvis de ikke vil gjøre noe med det så får de være slik, og mange av dem har sikkert godtatt at det er slik de er. De er fortsatt vanvittig trivelige mennesker, og mesteparten av de som er overvektig har jeg større respekt for enn de som er mer "normal" om vi skal få kalle oss det.

Endret av OddZen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...