Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Feite folk kan skylde på seg selv*Les førstepost*!


Nymph

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er bevist at gener er skylden i ca 2% av all overvekt.

 

jeg liker ikke å si "feite" folk. Men overvekt og fedme kommer av:

 

- Dårlig kosthold (feil mat, og alt for mye av den)

- Dårlige vaner (kan også komme fra oppveksten)

- Latskap ovenfor trening og kost (usunn mat er ofte lettere å tilbrede enn et sunt måltid)

- Uvitenhet over hvordan kroppen fungerer.

- Hobbyspising. (mange eter selv om de ikke er sulten)

- For lite veskeinntak (drikk 3 liter vann om dagen. Ofte er sulten egentlig tørste)

Lenke til kommentar
Det er bevist at gener er skylden i ca 2% av all overvekt.

 

Så hvis du har de genene så kan du leve på luft og vann og alikevel bli overvektig?

Man kan ikke bli overvektig med mindre man inntar mer energi enn man forbruker. Så enkelt er det. Greit, jeg skal ikke krangle på at gener kan gjøre det mye letterer å bli overvektig, men at det har skylden for det er bare tull. Hvis du kunne blitt feit av gener så burde det jo være en del feite sulterammede personer.

 

BTW, du blir feit av å spise for mye sunn mat også.

Lenke til kommentar

"Genene er skyld i overvekt" - Ja, kanskje, men uansett hva slags gener du har så kan det ikke skapes fett av ingenting. Det må mat inn for at dette skal skje. Så om du er feit og vil bli tynn, drikk bare vann og spis kun ett eple som mat for hele dagen i f.eks. en halv måned. Skal love deg at du tar av vekt på det. Mennesker kan jo overleve på kun vann i en måned så det er ikke noe risiko ved å gjøre det. Prøv nå å gå litt utendørs også i stedet for å sitte stille i sofaen så går det ennå raskere. Og spis for all del ikke like mye som før etter du har gått ned i vekt. Hvis du blir feit av mat andre spiser uten å bli feit så er det tydeligvis ikke meningen at du skal spise så mye som dem.

Lenke til kommentar
Det er bevist at gener er skylden i ca 2% av all overvekt.

 

Så hvis du har de genene så kan du leve på luft og vann og alikevel bli overvektig?

Man kan ikke bli overvektig med mindre man inntar mer energi enn man forbruker. Så enkelt er det. Greit, jeg skal ikke krangle på at gener kan gjøre det mye letterer å bli overvektig, men at det har skylden for det er bare tull. Hvis du kunne blitt feit av gener så burde det jo være en del feite sulterammede personer.

 

BTW, du blir feit av å spise for mye sunn mat også.

 

 

Hehe må si du lever opp til nicknamet ditt..

 

For å de som må ha det inn med t-skjeen: Nei selvsagt kan du ikke bli feit av å leve på luft og vann. Men disse folka (som er SVÆRT skjeldne) legger utrolig lett på seg av et relativt normalt matinntak.

 

Men det er heller ikke poenget. 2% er utrolig lite. Konklusjonen blir likevell at overvektige folk kan egentlig takke seg selv.. Selv om det er litt enkelt å si det på den måten.

Lenke til kommentar
Hehe må si du lever opp til nicknamet ditt..

 

For å de som må ha det inn med t-skjeen: Nei selvsagt kan du ikke bli feit av å leve på luft og vann. Men disse folka (som er SVÆRT skjeldne) legger utrolig lett på seg av et relativt normalt matinntak.

 

Men det er heller ikke poenget. 2% er utrolig lite. Konklusjonen blir likevell at overvektige folk kan egentlig takke seg selv.. Selv om det er litt enkelt å si det på den måten.

 

Er en ting enkel så skader det sikkert ikke å si det enkelt :)

 

Men, 2% er ikke SVÆRT skjeldne. Det er heller ikke utrolig lite. Det er jo faktisk 1 av 50... Hvis 1 av 50 har noe er det ikke sjelden. Veldig grovt regnet er det 1 nordmann per 1200 jordboere. Hvis 1/50 er SVÆRT sjelden hva er 1/1200 da?

 

Uansett. Host opp beviset ditt du ;)

 

EDIT: Feilskrivingen av sjelden er fra min side ironisk ment hvis det var noen som ville henge seg opp i det :)

Endret av noob11
Lenke til kommentar

Hehe jeg kan ikke hoste opp noe bevis på stående fot. Men de finnes. :) Du får bare ta mitt ord for det akkurat nå.

 

Og det er kanskje ikke så få, alt etter hvordan man ser på det. MEN jeg personlig tror at alle kan være sunne hvis de går inn for det. Enkelte må selvsagt jobbe litt ekstra for det. Men slik er det nå bare. Det er derimot ikke umulig for noen, å ha en sunn kropp, men en ok fettprosent.

 

Noen kan bare drømme om å ha en kropp med 10% fett, men en sunn kropp som ikke er syk av overvekt, Det kan alle oppnå.

 

Jeg liker i alle fall å tro det.

 

Var det et lettere svar?

Lenke til kommentar
jeg personlig tror at alle kan være sunne hvis de går inn for det. Enkelte må selvsagt jobbe litt ekstra for det.

 

Det er vi helt enige i :)

 

Med unntak av unger som ikke er gamle nok til å styre kostholdet sitt da. Feite unger er foreldrenes skyld. Feite ungdommer/voksen er deres egen skyld. Jeg tror det er relativt få som blir tvunget til å spise mer enn de vil og trimme mindre enn de vil.

 

Jeg er som sagt tidligere feit, og det kunne ikke falle meg inn å skylde på noe annet enn meg selv. Kraftig benbyggning, gener, mobbing, whatever er tafatte forsøk på å fraskrive seg ansvar. Ikke det at det er noe galt i å være feit. Greit, jeg har større risk for å dø noen år tidligere, men det bryr jeg meg ikke noe om. Live fast and leave a big fat corpse og alt det der ;)

Lenke til kommentar
jeg personlig tror at alle kan være sunne hvis de går inn for det. Enkelte må selvsagt jobbe litt ekstra for det.

 

Det er vi helt enige i :)

 

Med unntak av unger som ikke er gamle nok til å styre kostholdet sitt da. Feite unger er foreldrenes skyld. Feite ungdommer/voksen er deres egen skyld. Jeg tror det er relativt få som blir tvunget til å spise mer enn de vil og trimme mindre enn de vil.

 

Jeg er som sagt tidligere feit, og det kunne ikke falle meg inn å skylde på noe annet enn meg selv. Kraftig benbyggning, gener, mobbing, whatever er tafatte forsøk på å fraskrive seg ansvar. Ikke det at det er noe galt i å være feit. Greit, jeg har større risk for å dø noen år tidligere, men det bryr jeg meg ikke noe om. Live fast and leave a big fat corpse og alt det der ;)

 

Men du har ikke prøvd å gå ned i vekt da? Jeg mener, virkelig gått inn for det?

 

Et kort, men heftig liv er ofte en "grunn" folk setter for å godta at de ikke gidder å bli sunne. Men menneskekroppen er stort sett lik, og den trives best når den er sunn. Uten unntak vil jeg tro. Men det er jo klart.. Det er jo en lang vei dit for mange.

 

Ofte krever det store forandringer og offer fra sitt normale liv. . :)

Lenke til kommentar

Nei, jeg har ikke det. Nærmer jeg meg den øvre grensen for vekt jeg er komfortabel med (dvs 120kg) så kutter jeg ut godteri til vekten er under kontroll igjen.

Jeg er fullt klar over at en sunn kropp har det bedre enn en usunn kropp, men jeg setter mine mentale behov først. Dermed blir det underholdning og saus til middagen istedenfor trening og bare salat. Det er mer spennende å sitter på diskusjon.no enn å løpe i skog og mark ;)

Endret av noob11
Lenke til kommentar
Nei, jeg har ikke det. Nærmer jeg meg den øvre grensen for vekt jeg er komfortabel med (dvs 120kg) så kutter jeg ut godteri til vekten er under kontroll igjen.

Jeg er fullt klar over at en sunn kropp har det bedre enn en usunn kropp, men jeg setter mine mentale behov først. Dermed blir det underholdning og saus til middagen istedenfor trening og bare salat. Det er mer spennende å sitter på diskusjon.no enn å løpe i skog og mark ;)

 

Vel, jeg har ingen ønske om å fortelle deg hvordan du skal leve livet ditt. Men hvis du av en eller annen grunn, inderst inne i deg IKKE har lyst på en sunnere kropp, så kan det kanskje komme av at du ikke vet hvordan det føles?

 

Sunne folk sitter ikke å sulter etter å ha spist et salatblad til middag. Det er en myte blant folk som ikke trener eller spiser sunt.

 

Du trenger ikke engang å trene noe særlig. Et passe aktivt liv sammen med små, men viktige forandringer i kosten, er ofte nok. :)

 

igjen, bare noen små råd fra meg.. Du er herre over ditt eget liv/kropp

Lenke til kommentar
Vel, jeg har ingen ønske om å fortelle deg hvordan du skal leve livet ditt. Men hvis du av en eller annen grunn, inderst inne i deg IKKE har lyst på en sunnere kropp, så kan det kanskje komme av at du ikke vet hvordan det føles?

 

Joda, jeg vet hvordan det føles. Jeg ble ikke feit før jeg var over 20 :)

 

Det er ikke det at jeg ikke har lyst på en sunnere kropp, det er det at lysten til å ikke forandre livsstil er sterkere enn lysten på en sunn kropp.

 

Det er godt å kunne løpe så og så langt uten å bli helt kake, men på den annen side har jeg ikke noe behov for å løpe...

Lenke til kommentar
Det er godt å kunne løpe så og så langt uten å bli helt kake, men på den annen side har jeg ikke noe behov for å løpe...

 

Nok en gang så ser jeg, hvis jeg leser mellom linjene, at du også bruker en innstilling som mange overvektige gjør: De tvinger på seg en illusjon om at det er to tillstander: Den ene er å være overvektig, mens det andre alternativet er å være kombinert treningsmasking og kostholdsfanatiker.

 

Det er ikke snakk om det. Du trenger ikke engang ta deg en eneste løpetur. Det er bare snakk om relative små forandringer, som faktisk gjør underverker i det lange løp. :)

 

-Frode-

Lenke til kommentar
Når jeg ser feite folk gofle i seg snop blir jeg direkte kvalm. vet det høres frekt ut, men de må jo tenke på helsa og. tror mye er deres egen feil, trim og sunt kosthold gjør underverker.

Som selvoppnevnt representant for feite folk trenger du ikke tenke på at det er frekt :)

Hva du blir kvalm av er knakende irrelevant for de feite folka som gofler i seg snop.

 

Men, hvorfor må disse feite folka tenke på helsa? Eller rettere sagt. Hvorfor er ditt syn på helse det riktige og de feites syn på helse feil?

 

Ta feks risikosport. Det er vel som regel 'sunne' mennesker som driver med slikt. Sjansen for å dø av basehopp er vel noe større enn av å spise for mange burgere, hvorfor må ikke de tenke på helsa? :D

Lenke til kommentar
Nok en gang så ser jeg, hvis jeg leser mellom linjene, at du også bruker en innstilling som mange overvektige gjør: De tvinger på seg en illusjon om at det er to tillstander: Den ene er å være overvektig, mens det andre alternativet er å være kombinert treningsmasking og kostholdsfanatiker.

 

Hmm, mellom mine linjer så er det vel bare hvitt? (med mindre du har annen bakgrunnsfarge enn meg da)

 

Jeg har da ingen slike illusjoner. Jeg vet jeg enkelt kunne gått ned i vekt og fått bedre kondis etc ved relativt små inngrep i livet mitt. Feks ta trapper istedenfor heis osv. Det er ikke noe nytt dette her. Alle former for media som finnes nærmest bombarderer deg med hvordan det funker.

 

Noe jeg vet er fakta er at det er to tillstnader. Jeg kan enten leve livet mitt slik jeg gjør med de konsekvenser det har, eller jeg kan leve livet mitt anderledes med de konsekvenser det har. Jeg er fornøyd med livet mitt, så jeg velger å ikke forandre det. Hvis jeg var missfornøyd med livet mitt hadde jeg forandret det. Så enkelt er det. Som sagt tidliger så kutter jeg ned på usunn mat om jeg nærmer meg grensen for hva jeg selv er komfortabel med. Hadde jeg fortsatt med det så hadde jeg relativt raskt vært under 100KG kan jeg tenke meg. Men, jeg gidder ikke. Motivasjonen er der rett og slett ikke. Og hvorfor skulle jeg ha det? Trenger jeg en sunn kropp? Nei, i dagens sammfunn så gjør jeg faktisk ikke det. Greit jeg får litt høyere risiko for livstilssykdommer, men det er jo ikke noen automatisk kobling mellom å spise burgere og dø av hjerteattack. Det er bare mer sannsynlig at jeg gjør det. Men, jeg gjør ganske mye som medfører langt større dødsrisko enn livsstilssykdommer, så jeg gidder ikke bry meg om deg :)

Lenke til kommentar

Du har ingen illusjoner slike illusjoner? Likevell så trekker du fram utøvere av ekstremsport som motsettningen til deg? Alle bør tenke på helsa min venn. Jeg gjør det, jeg er ingen ekstremsportøver. med mindre kampsport går under det da. Og jeg er heller ikke overvektig. likevell tenker jeg på helsa.

 

Man har bare et liv og en kropp. Dessverre vil mange si.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...