Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Feite folk kan skylde på seg selv*Les førstepost*!


Nymph

Anbefalte innlegg

JEg kom bare over noe jeg leste i Biologisk psykologi her..

Der står det at overvektige kjenner ikke metthetsfølelse før etter 1 time, dvs. at det er veldig lett for overspising når de ikke føler seg mett. Hos oss som er norvalvektige kommer den etter 10 min ca. Det er litt vanskelig for dem å vite når de skal stoppe å spise, uten at de får noe hjelp fra andre.

 

Edit: Du skom hadde søster som prøvde å gå ned i vekt: Det er bedre for henne å fokusere på å sykle en viss strekning om dagen, ikke tidsmessig. Da er det lett å jukse, og det skal mye til for at man klarer å slite seg ut max på sykkelen alene. Jeg jogger 1 mil hver onsdag, i tillegg til mine andre treningsdager, og når jeg har god energi klarer jeg det på under 1 time. Har jeg en daff dag må jeg fortsatt jogge så lenge det tar for at jeg skal runde 1 mil, selv om det kanskje tar mer enn 1 time.

Endret av Lise04
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg går også under den meningen at feite folk kan takke seg selv. Jeg vet ingen statistikker, men kan umulig tro at så mange her i landet har en sykdom som gjør dem feitere. (noen er det alltids).

 

mener å ha lest en vei at fobrenningen er opptil 5% forskjellig mellom mennesker. Da snakker jeg om to personer som spiser det samme og gjør samme aktiviteter osv.

 

så om noen sutrer for at dem har dårlig forbrenning kan dem bare takke seg selv. økt forbrenning får man ved å spise riktig og trimme mer.

 

Det dummeste man gjør i henhold til slanking er å spise lite. Da går kroppen i sparemodus, og heller setter ned din forbrenning. så den dagen du begynner å spise normalt igjen, vil vekta gå opp på et blunk siden forbrenningen din er lavere enn normalt.

 

Noen trives med en livstil som feit, og det er fint for dem så lenge dem ikke klager. Dem som klager derimot får ikke sympati av meg : )

Lenke til kommentar

Noe annet man også kan tenke på er at med alderen går forbrenningen ned. Så ikke rart unge folk (15-20 år) gir seg h..... i hva dem spiser, men mange av dem legger på seg i sine eldre dager.

 

Her : http://www.iform.no/pub/art.php?id=444 kan man regne ut sitt kaloriforbruk. Spiser man mer enn dette vil man gå opp i vekt.

 

Selv trenger jeg ca 2500 kalorier om dagen. 100g melkesjokolade er rundt 550 kalorier, så sier deg selv at det er ikke mye som skal til før man overstiger sitt kaloriforbruk.

Lenke til kommentar
Hun har selvfølgelig fått mer muskler etter trening, men hun går rett og slett ikke ned i vekt.

 

Om hun ikke går ned i vekt så kan det også være at man spiser forlite.

Da vil man også føle seg dårlig /slapp

 

På 85/90 kg burde man ligge på 1800-2000 pr dag som tilsvarer ca 1kg ned i uka.

 

1000kcal så tviholder kroppen på fettet og øker forbrenningen av muskelatur.

Mange eksempler på folk som begynner å spise mer så raser dem ned i vekt.

Her er ett eksempel

Lenke til kommentar
Dette er en påstand jeg ofte leser. Hva er sannheten egentlig?

Har hørt mye forskjellig om dette temaet. Noen påstår at fedme skyldes gener og arv, dvs at de har lavere forbrenning og vanskligere enn andre å forbrenne fett. Andre mener at fedme skyldes dårlig selvkontroll, og at de rett og slett spiser mer mat enn de forbrenner.

Hvordan reagerer du når du ser en tykk person spise pølse eller burger?

Kan de spise slik mat uten at det har noe å si, gjemmer de seg bak argumentet "Det er pga gener at jeg er feit", eller er de generellt late?

 

(prøv å vær seriøse, jeg er ikke ute etter å henge ut folk, men jeg interesserer meg for kosthold og trening, og dette er noe jeg har lurt på en stund)

 

jeg blir jævlig provosert når jeg ser feite folk spise pølse/burger.

hvorfor? fordi jeg mener at feite folk flest er sta om vekta si, og burde heller komme seg ut i friheten og trene litt, bli kjent i fjellene og slikt, som veltrente tynne folk "skal" være.

Lenke til kommentar
Pratet nettopp med henne og hun sier at hun spiser normalt nå, ligger på rundt 2k dagen. Og sykler og trener som en galning, men vekta er fortsatt mongo.

INGEN over går fysikkens lover, kcal inn kontra kcal ut. Så enkelt er det faktisk!!

Det er greit at det finnes 1% som har noen genetiske feil/problemer, men selv disse kommer ikke unna regelen kcal inn kontra kcal ut. Men det kan hende de har ganske lavt energi forbruk av forskjellige grunner.

Og hva folk sier de gjør, og hva de faktisk gjør er 2 vidt forskjellige ting. :)

 

Når det kommer til overvektige folk, så er dette et valg de tar selv. Og dette respekterer jeg. Hvis de virkelig vil, så slanker de seg. Ikke noe hokus pokus i hele tatt. Men vi er generasjonen for å finne unnskyldninger på alt som ikke er behaglig til en hver tid. Vi skal alltid være stimulert, og da må det gå som det går. :)

Lenke til kommentar
Det verste jeg ser er en feit mor som gir den lille feite ungen sin enda mere junk.. bare for at hun gir faen i sin egen kropp, så må ungen lide for det..

 

heller det at hun er redd for å gi ungen litt sunn mat og trening, fordi da må hun trene selv.

feite folk er svake folk, mener jeg. fordi de er redde for å møte hard motgang for å oppnå en modellkropp.

 

til dere overvektige:

DET ER IKKE VANSKELIG! trening er oppskrytt, når det gjelder vanskelighetsgrad.

Lenke til kommentar

Og når folk sier "ja , men det ligger jo i genene at ungen skal bli feit da. Bare se på mora og/eller faren!" Så betyr det absolutt ikke at man SKAL/MÅ bli feit, det betyr at man KAN bli feit. Det er en vesentlig forskjell.. Det går an å unngå bare man bruker huet.

Lenke til kommentar

Det handler liksom bare å komme i gang! Jeg hatet å trene før, men nå elsker jeg det. Pulsspinn er en av de hardeste timene vi har, og det er selvmord. Men likevel er det ufattelig deilig å bli ferdig, og være så svett at man må minst drikke 1 liter vann etterpå. Man føler det godt med seg selv også.

 

Jeg har trent så lenge nå at det er muskler, og lite fett på kroppen nå. Og det er deilig å se slike resultater! At jeg klarer mer i rygg-øvlesen enn alle de andre guttene som er der. Man får et boost av selvtillitt ved å trene, og man møter mange greie folk der også.

 

De som er overvektige tenker ofte at hvis de går på trening får de en spot-light effekt (at alle ser på dem), men hvis jeg ser overvektige på mitt studio så tenker jeg KUN "Bra! Kjempeflott at h*n prøver å gjøre en forandring, og kanskje forlenge livet sitt litt mer".

 

Jeg jobber med ei dame som drikker kakao med 3 ekstra kaffefløtebokser (sånne små som du får på kafé) hver dag på jobb, og hvis vi har kake en gang i blant spiser hun 3 STORE stykker, pluss at hun faktisk skraper kakefatet etterpå med kniven! Sjuko. Hun blir bare større og større for hver dag, og jeg syns faktisk synd på henne.

Lenke til kommentar
Pratet nettopp med henne og hun sier at hun spiser normalt nå, ligger på rundt 2k dagen. Og sykler og trener som en galning, men vekta er fortsatt mongo.

INGEN over går fysikkens lover, kcal inn kontra kcal ut. Så enkelt er det faktisk!!

Det er greit at det finnes 1% som har noen genetiske feil/problemer, men selv disse kommer ikke unna regelen kcal inn kontra kcal ut. Men det kan hende de har ganske lavt energi forbruk av forskjellige grunner.

Og hva folk sier de gjør, og hva de faktisk gjør er 2 vidt forskjellige ting. :)

 

Når det kommer til overvektige folk, så er dette et valg de tar selv. Og dette respekterer jeg. Hvis de virkelig vil, så slanker de seg. Ikke noe hokus pokus i hele tatt. Men vi er generasjonen for å finne unnskyldninger på alt som ikke er behaglig til en hver tid. Vi skal alltid være stimulert, og da må det gå som det går. :)

 

Det er greit at ingen går under fysikkens lover, men skal hun da slutte å spise?

Hun har jo sinnsykt lav forbrenning. Har du kanskje et godt råd å gi her istede for å komme med slike obviouse uttalelser?

Endret av OddZen
Lenke til kommentar

Det er ingen ting som heter lav forbrenning kun lavt aktivitetsnivå.

1 kcal er 1 kcal det er energien det tar å varme opp en liter vann 1 grad.

Om man nesten ikke spiser og føler at man går opp i vekt så kan det være tre ting.

Man teller feil

Man beveger seg forlite og dermed trenger mindre

Man spiser forlite så kroppen tviholder på fettet og forbrenner muskelmassen

 

Om man spiser noe som tilsvarer 22-28 kcal pr kg kroppsvekt og deretter justerer dette opp eller ned avhengig av aktivitet så blir saken den samme for alle.

 

Jeg hører hele tiden folk si at dem har så høy forbrenning, jeg kan spise hva jeg vil!

Regn på hva dem spiser så finner man ut at det er lite iforhold til hva dem trenger og det gir ingen utslag om man skulle spise mye enkelte ganger og reklamere med at forbrenningen er høy.

 

Føler man at man lett legger på seg så spiser du formye iforhold til hva du trenger. Bytt ut karbohydratkildene til andre karbokilder om man ikke blir mett så kan man spise mere for samme kcal.

 

 

Om om det skulle finnes en sykdom i fremtiden som heter lavere forbrenning så må man ha måtte spis mindre da og ikke skyldt på det.

 

For å legge på seg må man ha ett kcal overskudd i flere dager i strekk.

Om jeg drikker 10liter olje nå så blir ikke jeg 9kg feitere på en dag.

Magetrøbbel ja men legger ikke på meg.

Man må spise mer en man trenger over en periode for å legge på seg.

 

Her står det litt om kcal beregning

Endret av War
Lenke til kommentar
jeg er selv 192cm og 119kg :)

Feite mennesker har bare seg selv å skylde på. Man blir ikke feit om man ikke spiser mer enn man trenger uansett hva slags gener man har. Greit at gener gjør det mye lettere å bli feit, men alikevel.

 

Uansett. Hvorfor er jeg feit? Fordi jeg i tidlig voksen alder spiste mye usunt. Jeg var også cocaholiker. Gikk fort med 3-4.5 liter dagen. Det førte til noe fordøyelsesproblem så jeg kutta ut det. Nå spiser jeg ikke noe mer usunt enn mine tynne venner, men jeg spiser som regel mer. Jeg har hold meg gjevnt på 115-120 i flere år nå (nå har det akkurat vært jul så jeg er i det øvre siktet) og er vandt til vekten. Har såpass mye faenivold i meg at jeg ikke bryr meg om hva noen synes om kroppen min når jeg feks er ute å bader.

 

Når det gjelder alle helsefarene så vet jeg at sjansen for at jeg dør av livstilsykdomer er større enn vanlig, men jeg skal dø en gang uansett. Spiller liten rolle hva jeg dør av. Gidder ikke bruke noen timer hver uke på trening samt spise mindre og kankje vondere mat bare for å leve noen år til. Kommer sikkert til å angre på det når jeg er 50 og sliter med helsa, men den tid den sorg :)

 

Og bare sånn for morroskyld. Det er mange fordeler med å være feit.

Jeg står stødigere og kan lettere presse meg frem i folkemengder.

Jeg flyter bedre.

Jeg kan bruke vekten til å flytte/dytte tunge ting som tynne folk ikke klarer.

Jeg har langt større sjanse for å overleve knivstikk i mageregionen.

Jeg fryser ikke så fort.

Jeg kan overleve lenger uten mat.

Det er lettere å seg meg om jeg har gått meg vill, eller flyter rundt et vrak.

Pga høyde og bredde får jeg automagisk mer respekt enn om jeg hadde vært 156cm og 45kg. Veldig greit når man skal være vikarlærer :)

Samme prinsipp funker på byen. Færre som ypper når man er stor. (selv om det bare er fett og ikke muskler)

Jeg kan kalle folk feite uten problem. (samme greia med at sorte kan kalle hverandre nigger).

 

1. å være feit er ett problem, både for det sosiale livet, kjærlighetslivet og selvtillitt generelt.

det blir ikke det samme å kalle andre feit, om du er det selv, om man kaller noen nigger, og er svart selv.

 

for det er farlig å være feit. det er usosialt og det er plenty mere ulemper med å være feit;

død av overvektighet

dårligere immunforsvar grunnen usunn mat

kroppen tåler mindre ved fysisk aktivitet, både fordi den ikke er vant til det og at det blir for mye å bære på.

u name it.

 

det er ca. dobbelt så mye ulemper ved å være feit som det er å være tynn. mennesket og dyr generelt ble skapt for å være tynn. (ikke bland i religion, tro etc.)

så feite folk kan ikke påta seg menneskelige roller. for alt feite folk gjør, er å sitte inne foran pcen og spise digg. det ble ikke mennesket skapt for.

mennesket har ett utrolig maskineri av muskler, som helt klart ble skapt for å bevege seg ute i terreng.

 

og ja, det er ett problem for kjærlighetslivet.

JEG vil heller ha sex med tynne en tykke. og som alle andre er jeg neppe alene om dette.

Lenke til kommentar
Det er greit at ingen går under fysikkens lover, men skal hun da slutte å spise?

Hun har jo sinnsykt lav forbrenning. Har du kanskje et godt råd å gi her istede for å komme med slike obviouse uttalelser?

Det er så rart at du TROR på det.. Hvis man trener FÅR man høyere forbrenning. Trener man kondisjon + styrke etterpå varer forbrenningen lengre utover dagen. Det fortalte blant annet personlig trener til meg, som hjalp meg litt med treningsprogram. Så da er det bare 1 ting å si; Søstra di trener for LITE eller for LETT ;)

Lenke til kommentar

Ikke lav forbrenning eller hva dere vil kalle det, men det er noe galt med henne hvertfall, etter mange slankekurer og dritt hun har gått på.

Jeg vet at det er minimal forskjell på forbrenninga til folk, og at jo mer man trener jo mer brenner man. Har lest nok til å vite ganske godt hvordan kroppen fungerer hvis man skal ned i vekt eller opp i vekt.

 

Men seriøst jeg har bodd ilag med henne og vært på treningstudio med henne og jeg vet at hun er knallhard med seg selv, så noe er galt med kroppen hennes. Den reagerer ikke slikt som den burde. Og hun har før slanket seg og da gikk det fint men etter sykdommen som fortsatt er et mysterium og andre faktorer fungerer ikke noe av det hun gjør, slik som det burde.

Lenke til kommentar

Merkelig så mange bedrevitere det var i denne tråden, da. Det verste jeg veit er folk som står på utsida og forteller hvordan verden skal være.

 

Uten sammenligning forøvring, har jeg selv hatt en lengre tids sykdom og opplevd at folk ikke helt tror meg eller forteller hva jeg gjør galt. Selv om de knapt kjenner meg. Det er forferdelig slitsomt!

 

De som er overvektige vet dette godt selv! De trenger ikke få det fortalt eller bli glodd stygt etter fordi de spiser en hamburger. For alt vi vet så kan det være den ene hamburgeren vedkommende spiser i året.

 

Overvekt kan være forårsaket spiseforstyrrelser. Da er det ikke bare bare å slanke seg, som mange påpeker her. Det er også personer som må gå på medisiner som gjør at de legger på seg mange kg. Det er frustrerende nok å kjenne at klærne blir trangere og tranger, enn at man i tillegg må høre på andres "gode" råd og kommentarer.

 

Tenk litt før dere kommer med bastante meninger. Det er et menneske med følelser bak.

Endret av Mirann
Lenke til kommentar

Da burde man jo ikke lese denne tråden.

De syke kan jo nevne en sykdom som gjør at man går opp i vekt evt medisiner så får vi se om det kan gjøres noe.

 

Jeg er for såvidt enig at tykke mennesker ikke burde bli sett stygt på når de spiser junkfood

siden det er kaloriene som teller til slutt og selv med vedlikeholdsnivå av kalorier på ren junkfood så går man ikke opp et gram i vekt.

Sansynligvis er dette fordommer da det er en grunn til at personen er tykk og at det er årets første burger er vel mindre en 1% sjangs VS alle tykke som spiser junkfood daglig.

Endret av War
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...