Gå til innhold

MWSF 2008: MacBook Air lansert

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Men skal jo ha den med meg på skolen hver da. Vil denne tåle så mye transport? Ser jo veldig tynn og skrøpelig ut. I tilleg er den jo av aluminium. Mykt metall?

Skrevet
Hvis du har andre PCer som kan gjøre de tunge oppgavene, gå for Air. Hvis du skal kjøpe din eneste laptop, gå for vanilje-macbook.

Man bør uansett tenke seg om, mener man at den er tynnere veier opp for de relativt store funksjonsmangelen og prisen? Det er ikke automatisk gitt, bare fordi man har en stasjonær hjemme.

AtW

Skrevet

Haller vel mest mot den vanlige macbook'n. Men faen, så slank og pen som den er :love:

Men savner sterkt det at den ikke kan "bygges ut" med mer ram, og at batteriet ikke kan byttes. Burde vel heller kjøpe en vanlig macbook, om jeg har noe vett i hode, men jeg er og blir en sucker for dessign. :(

Kan noen konkludere for meg? Jeg klarer det rett og slett ikke :wallbash:

Skrevet
Haller vel mest mot den vanlige macbook'n. Men faen, så slank og pen som den er :love:

Men savner sterkt det at den ikke kan "bygges ut" med mer ram, og at batteriet ikke kan byttes. Burde vel heller kjøpe en vanlig macbook, om jeg har noe vett i hode, men jeg er og blir en sucker for dessign. :(

Egentlig syntes jeg den nesten blir for spinkel til å være spesielt pen :p

Skrevet

Kjøp en vanlig, design er mest spennende når ting er nytt, etterhvert blir det mindre viktig.

AtW

Skrevet (endret)

Huff, syntest lønninga kan komme inn på konto snart, så jeg får trykt på bestill knappen. Skifter jo mening fra sekund til sekund nå :p

Haller vel mot vanlig nå. Mine grunner?

- Litt for svak ytelse for å vere spessielt fremtidsrettet.

- Ser litt "skrøplig" ut. (tror jeg lett hadde knekt den )

- Kan ikke bygges ut.

- Kan ikke byttes batteri på. (ikke av meg i alle fal )

- Mangler endel "nødvendige" porter.

For å kjøpe? (håper ikke jeg snur i gjenn nå)

- Nydelig

- Liten

- Lett

- Har egentlig alt jeg trenger (pr. dags dato riktig nok)

- har jeg nevnt nydelig?

Endret av XobiN
Skrevet
Huff, syntest lønninga kan komme inn på konto snart, så jeg får trykt på bestill knappen. Skifter jo mening fra sekund til sekund nå :p

Haller vel mot vanlig nå. Mine grunner?

- Litt for svak ytelse for å vere spessielt fremtidsrettet.

- Ser litt "skrøplig" ut. (tror jeg lett hadde knekt den )

- Kan ikke bygges ut.

- Kan ikke byttes batteri på. (ikke av meg i alle fal )

- Mangler endel "nødvendige" porter.

For å kjøpe? (håper ikke jeg snur i gjenn nå)

- Nydelig

- Liten

- Lett

- Har egentlig alt jeg trenger (pr. dags dato riktig nok)

- har jeg nevnt nydelig?

Skaff deg en vanlig MacBook, eller en MacBook Pro. Det gir deg MYE mer for penge.

Eneste grunnen til at du burde skaffe Air måtte være fordi du har noen helt ekstreme portable behov.

Og du nevner den er liten, den er kanskje tynn, men spesielt liten er den jo egentlig ikke.

Og som du nevner syntes jeg også den ser vell skrøpelig ut.

Bruker du bare maskinen til surfing, og skrive dokumenter osv.. Så holder jo Air sånn maskinvare messig.

Og klarer du deg med 1x UBS port og ingen ethernet eller optisk drev så kanskje.

Men tenk hvor vannvittig mye mer du faktisk får om du heller går for en MacBook til samme pris (eller billigere),

eller til og med en MacBook Pro :)

Skrevet

Takker for svar folkens :) Tror jeg har bestemt meg for en sort Macbook med.

+ 2gb ram, en vga kabel og beskyttelsesmappe. Kommer på rundt 14k, som er endel lettere å smile av enn air'n (med alt av utstyr jeg må ha i tilleg).

Skrevet

+ 2gb ram, en vga kabel og beskyttelsesmappe. Kommer på rundt 14k, som er endel lettere å smile av enn air'n (med alt av utstyr jeg må ha i tilleg).

Sort? :p

Koster ikke den over tusenlappen mer, bare fordi den er sort? Fatter meg ikke på folk som betaler såpass mye for å bare få den sort :p

+ 2GB RAM? Altså du valgte å oppgradere den i Apple Store?

Du er vell klar over at du kan heller kjøpe 4GiB RAM separat og sette de inn selv til en lavere pris? :p

Skrevet

Koster ikke den over tusenlappen mer, bare fordi den er sort? Fatter meg ikke på folk som betaler såpass mye for å bare få den sort :p

Du er vell klar over at du kan heller kjøpe 4GiB RAM separat og sette de inn selv til en lavere pris? :p

Får han ikke lov til å bestemme farge selv? Jeg syns ikke den hvite ser ut i det hele tatt i forhold til den sorte.

Skrevet

Det er vel større disker på Blackbooks, regner med han skal kjøpe RAM selv (om han ikke skal det, så bør han selvfølgelig gjøre det).

Dessuten ser en Blackbook ca. 100 ganger kulere ut enn en hvit Macbook (skjønner ikke at Apple har kommet seg unna med 80-talls-møkket så lenge som de har, ikke spesielt pent design spør du meg).

Skrevet

Får han ikke lov til å bestemme farge selv? Jeg syns ikke den hvite ser ut i det hele tatt i forhold til den sorte.

Det var ironisk og humoristisk ment ;)

Beklager om det virket annerledes

Skrevet (endret)

Virker ikke som alle skjønner det som forfatteren av sniktitten skriver:

Det er helt tydelig at denne maskinen retter seg mot brukere som er "i farta" og som trenger en maskin til de enkle og vanlige oppgavene. De "tunge" brukerne kommer rett og slett ikke til å velge denne maskinen, hvertfall ikke som primærmaskin.

Også kaller folk den "mangelfull"...håpløst...den mangler jo ingenting, den har akkurat det produsenten mente den trenger! Og det vet folk som kjøper den, jfr. sitatet.

Blir som om jeg skal kjøpe en Think el-bil, også klager folk på at den ikke har snøskuffe, lastegrabb og tilhengerfeste..."man får jo en fin-fin traktor til samme prisen! Herregud, disse snobbete byfolka som bare sitter på kafé og drikker kaffe latte!"

Endret av angry_norwegian
Skrevet

Det er helt tydelig at denne maskinen retter seg mot brukere som er "i farta" og som trenger en maskin til de enkle og vanlige oppgavene. De "tunge" brukerne kommer rett og slett ikke til å velge denne maskinen, hvertfall ikke som primærmaskin.

Også kaller folk den "mangelfull"...håpløst...den mangler jo ingenting, den har akkurat det produsenten mente den trenger! Og det vet folk som kjøper den, jfr. sitatet.

Blir som om jeg skal kjøpe en Think el-bil, også klager folk på at den ikke har snøskuffe, tilhengerfeste og katalysator..."man får jo en fin-fin traktor til samme prisen! Herregud, disse snobbete byfolka!"

Jeg vil ikke si meg helt enig. Selv for folk som er på "farta" kan denne mangle en del ting.

Sånn om ethernet og flere USB-porter kan være et must for selv den travleste person.

Skrevet

Blir som om jeg skal kjøpe en Think el-bil, også klager folk på at den ikke har snøskuffe, tilhengerfeste og katalysator..."man får jo en fin-fin traktor til samme prisen! Herregud, disse snobbete byfolka!"

Jeg vil ikke si meg helt enig. Selv for folk som er på "farta" kan denne mangle en del ting.

Sånn om ethernet og flere USB-porter kan være et must for selv den travleste person.

Da kan man vel si det samme om hengerfester til biler. For eksemepl Think. Kjekt å ha hengerfeste, men er ikke alltid man bruker det.

Skrevet

Mangler ikke et produkt ting fordi produsenten har MENT at det skal mangle? Det er feil. Apple TV var en fiasko på grunn av en slik filosofi, og det samme var Cube.

Jeg kjøper seriøst ikke denne enheten før den har flere trådløse standarder, flere porter (HDMI og 1Gbps Ethernet) og større lagringsplass (det finnes 160GB harddisker i det formatet). Batteriet bryr meg litt, men det forhindrer meg ikke fra kjøpet.

Skrevet

Jfr. eksemplet med Think...det er ikke den første bilen man kjøper når man har 3 barn, hytte på fjellet og lange reiseveier...man kjøper den som en SEKUNDÆR-bil for å fylle det daglige behovet for kortere transportetapper, enklere parkering osv...

På samme måte er MacBook Air et SUPPLEMENT til en vanlig bærbar. Ta f.eks. meg: Jeg studerer. 80% av tiden bruker jeg kun MS Office og wlan. 20% av tiden gjør jeg tyngre oppgaver som f.eks. spilling og photoshopping.

Air kan fylle de 80%, og fordi jeg allerede har en stasjonær og en kraftig laptop, ville Air passet fint (hadde jeg bare hatt pengene :) )

Skrevet (endret)
Mangler ikke et produkt ting fordi produsenten har MENT at det skal mangle? Det er feil. Apple TV var en fiasko på grunn av en slik filosofi, og det samme var Cube.

Jeg kjøper seriøst ikke denne enheten før den har flere trådløse standarder, flere porter (HDMI og 1Gbps Ethernet) og større lagringsplass (det finnes 160GB harddisker i det formatet). Batteriet bryr meg litt, men det forhindrer meg ikke fra kjøpet.

Det blir dårlig språkbruk å kalle det en mangel, når den har nok til å fylle sin tiltenkte funksjon, og det gjør den. Som nevnt og gjentatt til det kjedsommelige, dette er ikke en primærPC. Dette er en laptop man kjøper når man allerede har en eller to PC-er/Mac'er.

Hvis man skal bruke ordet "mangel" om alt den ikke har, vil jeg da si at den mangler to GeForce Go8800 i SLi, vannkjøling, dobbel quadcore cpu, minst 4GB ram osv osv...poenget: Så lenge den har nok til å fylle sin tiltenkte funksjon, blir det ingen mangel. Den tiltenkte funksjonen er å være portabel, tynn og kraftig nok til enkle oppgaver.

Hvis det er noen som føler den mangler noe, har de kjøpt feil laptop.

Hvis du trenger 2-3 USBporter, ethernet, HDMI og mer enn 2GB ram når du sitter på en kafe og surfer, eller på en forelesning og skriver i Word, da har du kjøpt feil laptop. Hvis ikke, fyller Air funksjonen.

Hvis du trenger en traktor eller stasjonsvogn, kjøper du ikke Think. Har du allerede en traktor eller stasjonsvogn, da kan man kjøpe Think, om man kan hoste opp gryna.

Endret av angry_norwegian
Skrevet

Det blir dårlig språkbruk å kalle det en mangel, når den har nok til å fylle sin tiltenkte funksjon, og det gjør den. Som nevnt og gjentatt til det kjedsommelige, dette er ikke en primærPC. Dette er en laptop man kjøper når man allerede har en eller to PC-er/Mac'er.

Hvis man skal bruke ordet "mangel" om alt den ikke har, vil jeg da si at den mangler to GeForce Go8800 i SLi, vannkjøling, dobbel quadcore cpu, minst 4GB ram osv osv...poenget: Så lenge den har nok til å fylle sin tiltenkte funksjon, blir det ingen mangel. Den tiltenkte funksjonen er å være portabel, tynn og kraftig nok til enkle oppgaver.

Hvis det er noen som føler den mangler noe, har de kjøpt feil laptop.

Hvis du trenger 2-3 USBporter, ethernet, HDMI og mer enn 2GB ram når du sitter på en kafe og surfer, eller på en forelesning og skriver i Word, da har du kjøpt feil laptop. Hvis ikke, fyller Air funksjonen.

Ser poenget ditt. Men da burde den jo ikke koste over 14'000kroner. Det er en helt sinnssvak pris med tanke på funksjonalitet. Uansett hvordan du snur og vender på det så kan det ikke rettferdiggjøres at den koster så mye :nei:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...