Gå til innhold

Tjenestedyktig, Kan jeg fortsatt slippe unna?


Squabble

Anbefalte innlegg

Ble erklært tjenestedyktig på sesjon til tross for -1,75 i syn, var vel helt på grensen. Kjenner flere med bedre syn som røk ut pga synet. På sesjon var jeg mer eller mindre innstilt på militærtjeneste men pga synet er de fleste interessante tjenester utelukket, og jeg vil derfor helst slippe å kaste bort et år i militæret før jeg begynner med utdanning. Jeg har hørt at man gjennomgår en legesjekk til når man blir innkalt, og da vil jeg antakelig stryke på synstesten ettersom jeg har fått enda dårligere syn (og vil slippe unna). Saken er imidlertid den at jeg absolutt ikke vil ha noen siviltjeneste heller. Jeg har mange års utdannelse foran meg og vil helst bli ferdig med/begynne på den så fort som mulig.

 

Noen forslag til hva jeg gjør videre. Er ikke spesielt interessert i å lyve om psykiske lidelser eller noe pinglete greier.

 

Edit: Tar forsåvidt i mot forslag til spennende militær/sivil-tjenester som kan være passende.

Endret av Xezutal
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sitter med et slikt problem jeg også, jeg ser egnetlig ingen vei utenom, har hatt utsettelse i 3år nå, men når jeg er ferdig som lærling nå, så vet jeg ikke hvordan jeg skal komme meg unna flere ganger, millitæret er å kaste bort et helt brukbart år. Jeg vet ikke hvordan jeg skal komme unna, men et problem for meg er i alle fall at IT "utdannelsen" min er helt ubrukelig om et år, hvis jeg ikke får fortsette å holde på med IT i forsvaret eller lignende.

Lenke til kommentar
Du kan jo f.eks si at du er en pingle som ikke vil tjenestegjøre? Håper virkelig at mangel på tjenesteuttalelse fra forsvaret trekker ned når du søker jobb etter utdannelsen din!

Du er klar over at kun 12% av årskullene må avtjene verneplikt vel?

Da er det tåpelig at du kritiserer noen for å prøve å slippe.

 

Er du dum, kvinne, invandrer eller kriminell slipper du å "betale" et år av livet ditt i ekstra skatt. Veldig rettferdig..

Lenke til kommentar
Sitter med et slikt problem jeg også, jeg ser egnetlig ingen vei utenom, har hatt utsettelse i 3år nå, men når jeg er ferdig som lærling nå, så vet jeg ikke hvordan jeg skal komme meg unna flere ganger, millitæret er å kaste bort et helt brukbart år. Jeg vet ikke hvordan jeg skal komme unna, men et problem for meg er i alle fall at IT "utdannelsen" min er helt ubrukelig om et år, hvis jeg ikke får fortsette å holde på med IT i forsvaret eller lignende.

I 1989 ble det født 30.000 guttebarn, av alle disse vil ca 50% bli tjenestedyktige. Forsvaret har plass til ca 10.000 på førstegangstjenesten, så 5000 vil ikke bli innkalt dette året. Til tross for at mange utsetter det så tviler jeg på at du blir innkalt :hmm: but I may be wrong. Det er mulig å jobbe innen IT i forsvaret, skrev meg selv opp som muligheten for ikt-driftsoperatør. Går under "samband". Har du enda lenger utdanning har du også større muligheter.

 

Vil selv ikke inn pga jobben. Tenk så mye nytt som kommer i løpet av et år som jeg må begynne på bunnen av ;\

Lenke til kommentar
Du kan jo f.eks si at du er en pingle som ikke vil tjenestegjøre? Håper virkelig at mangel på tjenesteuttalelse fra forsvaret trekker ned når du søker jobb etter utdannelsen din!

 

Det er ikke fordi jeg er redd for militæret jeg ikke vil inn. Jeg er ikke noen pingle verken psykisk eller fysisk.

 

det er ingenting galt med deg, og du vil ikke lyve på deg noe galt, hvordan kan du da slippe?

sikker på at de fleste interesante tjenester er utelukket, så vidt jeg vet er briller/linser godtatt for alle tjenester i førstegangstjenesten...

 

Det er jo synet da som egentlig er for dårlig. Alle de tjenestene jeg spurte om jeg kunne komme inn på sa de bare at jeg helst burde hatt bedre syn...

 

Hvis de ikke klarer å finne meg en mer fornuftig tjeneste enn vakthold f. eks synes jeg ikke de fortjener meg.

Lenke til kommentar
Sitter med et slikt problem jeg også, jeg ser egnetlig ingen vei utenom, har hatt utsettelse i 3år nå, men når jeg er ferdig som lærling nå, så vet jeg ikke hvordan jeg skal komme meg unna flere ganger, millitæret er å kaste bort et helt brukbart år. Jeg vet ikke hvordan jeg skal komme unna, men et problem for meg er i alle fall at IT "utdannelsen" min er helt ubrukelig om et år, hvis jeg ikke får fortsette å holde på med IT i forsvaret eller lignende.

I 1989 ble det født 30.000 guttebarn, av alle disse vil ca 50% bli tjenestedyktige. Forsvaret har plass til ca 10.000 på førstegangstjenesten, så 5000 vil ikke bli innkalt dette året. Til tross for at mange utsetter det så tviler jeg på at du blir innkalt :hmm: but I may be wrong. Det er mulig å jobbe innen IT i forsvaret, skrev meg selv opp som muligheten for ikt-driftsoperatør. Går under "samband". Har du enda lenger utdanning har du også større muligheter.

 

Vil selv ikke inn pga jobben. Tenk så mye nytt som kommer i løpet av et år som jeg må begynne på bunnen av ;\

 

 

Jeg er allerede innkalt til millitæret, jeg er satt til ingeniør bataljonen, sikkert interesant, men jeg har ikke spesielt lyst, får se hva som skjer når den tid kommer.

Lenke til kommentar
Du kan jo f.eks si at du er en pingle som ikke vil tjenestegjøre? Håper virkelig at mangel på tjenesteuttalelse fra forsvaret trekker ned når du søker jobb etter utdannelsen din!

 

Det er ikke fordi jeg er redd for militæret jeg ikke vil inn. Jeg er ikke noen pingle verken psykisk eller fysisk.

 

det er ingenting galt med deg, og du vil ikke lyve på deg noe galt, hvordan kan du da slippe?

sikker på at de fleste interesante tjenester er utelukket, så vidt jeg vet er briller/linser godtatt for alle tjenester i førstegangstjenesten...

 

Det er jo synet da som egentlig er for dårlig. Alle de tjenestene jeg spurte om jeg kunne komme inn på sa de bare at jeg helst burde hatt bedre syn...

 

Hvis de ikke klarer å finne meg en mer fornuftig tjeneste enn vakthold f. eks synes jeg ikke de fortjener meg.

 

Hvis synet ditt er så forferdelig dårlig, skal du leve på trygd i det sivile liv da?

Lenke til kommentar
Jeg er allerede innkalt til millitæret, jeg er satt til ingeniør bataljonen, sikkert interesant, men jeg har ikke spesielt lyst, får se hva som skjer når den tid kommer.

Om du vil gjøre _alt_ for å slippe kan du si til legen (han legen du får på innrykks-dagen) at du har besvimt på skole\jobb. Har du besvimt for under 3 år siden kan du sannsynligvis slippe. Jeg besvimte for 2 år siden på skolen, pga det ville ikke militæret ha meg siden de er ganske strenge på sånt. Du vil heller ikke få senere innkalling (fikk i alle fall ikke jeg) - kom på innkalling for ca. 1 uke siden. Var jo klar for militæret osv, men pga at jeg hukket av på det helsepapiret at jeg hadde besvimt så ville de ikke ha meg med :p

Lenke til kommentar
Du kan jo f.eks si at du er en pingle som ikke vil tjenestegjøre? Håper virkelig at mangel på tjenesteuttalelse fra forsvaret trekker ned når du søker jobb etter utdannelsen din!

 

Det er ikke fordi jeg er redd for militæret jeg ikke vil inn. Jeg er ikke noen pingle verken psykisk eller fysisk.

 

det er ingenting galt med deg, og du vil ikke lyve på deg noe galt, hvordan kan du da slippe?

sikker på at de fleste interesante tjenester er utelukket, så vidt jeg vet er briller/linser godtatt for alle tjenester i førstegangstjenesten...

 

Det er jo synet da som egentlig er for dårlig. Alle de tjenestene jeg spurte om jeg kunne komme inn på sa de bare at jeg helst burde hatt bedre syn...

 

Hvis de ikke klarer å finne meg en mer fornuftig tjeneste enn vakthold f. eks synes jeg ikke de fortjener meg.

 

Hvis synet ditt er så forferdelig dårlig, skal du leve på trygd i det sivile liv da?

 

Tviler sterkt på at det er nødvendig da briller sikkert kan ordne saken, men jeg undres hvorfor holdningen din er slik som den er? Du beskriver alle som ikke havner i tjeneste som udyktig til stort sett alt her i verden og logikken din er like tynn som en tråd. Hvor har du det fra at han vil ende med trygd?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...