Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Kjøp av Kia Cee'd SW eller Ford Focus stasjonsvogn?


Hovis

Anbefalte innlegg

Til sommeren venter vi barn og trenger av den grunn litt større bagasjeplass. Har kikket litt rundt på både Mazda 6 og Volkswagen Passat. Her om dagen så jeg en annonse i avisen om Kia Cee'd SW og prisen starter på kr 225.000,-. Er det noen som har erfaringer med denne bilen, har vel vært i salg en kort periode nå? Virker jo som en utrolig rimelig bil med god plass og bra med utstyr. Eneste jeg er usikker på er jo kvaliteten på dette merket, Mazda 6 og Volkswagen Passat er jo velkjente og godt brukte biler. Mangler også partikellfilter på dieselmotorene sine enda også. Ser i tester at Kia generelt gjør det bra, med lite feil på sine biler. 7 års nybilgaranti gjør jo heller ikke noe. Vil jo slippe unna kostander hvis noe skulle være feil. Håper noen kan komme med synspunkter om mine valg, eventuelt komme med andre forlsag.

 

Mvh

 

Håvard

 

Edit: Mazda 6 og Volkswagen Passat vil da være brukte biler i ca samme prisklasse. Glemte å innformere om at jeg ikke ser på nybiler av disse 2 modellene da de er noe over min prisgrense.

Endret av Hovis
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

som sagt er ikke cee'd og passat, 6 i samme klasse. cee'd konkurrerer mot golf og auris og 308 etc...

 

kvalitetsmessig tror jeg du har ingenting å frykte. at kia tør å gi kundene sine 7 års nybilgaranti burde være et kvalitetsstempel i seg selv, akkurat som mitsubishi har gjort det med sin 5-årsgaranti i årevis.

 

tror jeg hadde gått for et hakk større bil, som avensis, passat, 6 stv. og heller kjøpt brukt.

får plass til litt mer når hele familien skal ut på tur.

Lenke til kommentar
som sagt er ikke cee'd og passat, 6 i samme klasse. cee'd konkurrerer mot golf og auris og 308 etc...

 

kvalitetsmessig tror jeg du har ingenting å frykte. at kia tør å gi kundene sine 7 års nybilgaranti burde være et kvalitetsstempel i seg selv, akkurat som mitsubishi har gjort det med sin 5-årsgaranti i årevis.

 

tror jeg hadde gått for et hakk større bil, som avensis, passat, 6 stv. og heller kjøpt brukt.

får plass til litt mer når hele familien skal ut på tur.

 

Bagasjerommet på Kia Cee'd SW er 534L mens Passat har 603L, så forskjellen er ikke så stor. Mazda 6 har 505L. Så sånn sett er ikke lasteplassen avgjørende, kvaliteten er det jeg tenker på. Med Passat er det vel enten eller. Du får en som går og går, eller en som må fikses på ofte. Mazda får jo masse skryt, men har lite kjennskap til dette merket. Hva med Octavia da? Er det et merke man kan anbefale i denne prisklassen?

Endret av Hovis
Lenke til kommentar

Selv om både Mazda 6 og Passaten er noe større tror jeg ikke jeg ville vært i tvil, jeg ville kjøpt Kiaen tvert, hvis jeg var i den situasjonen. 7 års garanti kombinert med fantastisk gunstig pris gir den gunstigste pakka.

Noen synes Passaten har bedre kvalitetsfølelse, og at Mazda 6 kjører bedre, men mange toner ned behovet for kjøremaskin når de skal ha familiebil, og om kvaliteten på interiøret i Cee'd skulle være dårlig får du jo reparert det som går i stykker i sju år framover.

 

Hvis det var snakk om tvillinger + labrador retriever ville den nok vært for liten, men det ville sannsynligvis biler i Passat-klassen også vært. Med to voksne og ett barn har man jo halve baksetet å bruke til bagasje når man skal på langtur.

Lenke til kommentar

Garantien som Kia har på denne modellen sikrer jo de store utgiftene de første årene, men greit å ha en bil med bra kvalitet som ikke blir et irritasjonsmoment. Får se erfaringer fra folk når den har vært på markedet en stund, tester så langt gir jo masse skryt. Det viktigste for meg er god plass og grei kjørekomfort. Kan jo vurdere Peugot 307 SW også, er vel noenlunde samme plass i den også. Den passer også godt prismessig for oss.

Lenke til kommentar

Hvorfor absolutt stasjonsvogn?

Det finnes mange fine sedaner, som både er rimeligere og har bedre kjøreegenskaper, i den prisklassen.

VW Jetta er et godt eksempel, kanskje en av de mest undervurderte bilene i denne klassen. Meget høy sikkerhet, god plass til barnevogn (ca 530 liter bagasje), god plass til barneseter®, gode kjøreegenskaper(bedre enn Golf), god kvalitet og pent design.

Samtidig får du noe ikke "alle andre" har. Verdt en prøvetur!

Endret av Ford Fairlane
Lenke til kommentar

Etter at vi fikk barn, har vi hatt både kombibil, sedan og stasjonsvogn. Den mest upraktiske karosseriformen var faktisk sedan, barnevognen måtte demonteres for å få plass. En liten stasjonsvogn som vi har hatt noen år der det som har passet best for oss, med 2 barn.

 

Dersom du velger Kia, tror jeg du må regne med at annenhåndsverdien vil være litt lavere enn for mer "kjente" merker. Dersom du planlegger å ha bilen i mange år, spiller dette liten rolle, og garantien trekker uansett denne bilen noe opp. Det viktigste er at du finner deg til rette i bilen, og at du liker å kjøre den.

Lenke til kommentar
Hvorfor absolutt stasjonsvogn?

Det finnes mange fine sedaner, som både er rimeligere og har bedre kjøreegenskaper, i den prisklassen.

VW Jetta er et godt eksempel, kanskje en av de mest undervurderte bilene i denne klassen. Meget høy sikkerhet, god plass til barnevogn (ca 530 liter bagasje), god plass til barneseter®, gode kjøreegenskaper(bedre enn Golf), god kvalitet og pent design.

Samtidig får du noe ikke "alle andre" har. Verdt en prøvetur!

 

Hjelper ikke med stort bagasjerom i sedaner når en må demontere vogna for å i det hele tatt å få vogna oppi.

Lenke til kommentar

Tror ikke sedan er et alternativ for oss heller. Har en Peugot 307 nå og vogn får plass i den, men skal jo ha med litt mer også. Er klar over at Kia ikke vil holde seg like bra i pris, men har man den i 5-7 år så slipper man jo store utgififter uansett. Skoda Octavia er også et interessant alternativ, er jo i ca samme prisklasse hvis man kjøper rundt 2005 modell. Men som sagt er kjennskapen min til Kia veldig dårlig, og har jo heller ikke hørt mye positivt om den siden den kom til Norge. Alt stemmer vel ikke, får jo bra med skryt og har få feil ifølge diverse artikler (Din side, Nettavisen). Der ligger Mazda veldig godt an da. Ikke enkelt å velge seg bil nå til dags, godt man har litt tid til vurderinger. Takker for hjelp og tips så langt.

Lenke til kommentar
Hjelper ikke med stort bagasjerom i sedaner når en må demontere vogna for å i det hele tatt å få vogna oppi.

 

 

Det er vel en sannhet med modifikasjoner. Har hatt både VW Golf, Peugeot 307 og VW Jetta som leiebil og Jettaen er, med god margin, best på bagasjeplass av disse. At barnevogner må demonteres er ukjent for meg. En Brio kombivogn går glatt inn både på langs og tvers i Jettaen og da er det mye plass til annen bagasje. Det samme er ikke tilfellet i Golf og 307, der er bagasjerommet fullt når barnevogna er på plass.

Lenke til kommentar

Det finnes faktisk et veldig godt nybilalternativ - nemlig Skoda Octavia Tour. Denne er etter hva jeg har forstått overliggere etter karroseribyttet. Kommer med 100hk TDI motor og følgende som standard utstyr:

 

15" aluminiumsfelger, ESP, 4 airbager, deaktivering av airbag på passasjersiden, fjernstyrt sentrallås, Xenon-lys, tåkelys, kjørecomputer, radio/CD-spiller, 8 høyttalere, elektriske vinduer og speil, helautomatisk klimaanlegg, skinnratt, ekstra mørke sideruter bak og cruisecontrol.

 

Utstyrslisten videre er veldig amputert, men noen få ting som oppvarmede spylerdyser (300,-), bad road pakke (2120,-), soltak (7970,-), hengerfeste (5240,-), alarm (1820,-) og parkeringssensor bak (3530,-) er mulige tilvalg.

 

Prisen er helt genial: 238.000,- inkl leveringsomkostninger. Vil tro annenhåndsverdien på denne vil holde seg rimelig høyt.

Lenke til kommentar

Er egentlig i samme situasjon, men har sett på et par andre stasjonsvogner og lurer litt på hva dere mener om disse mht plass. Først Opel Astra. 500 liter bagasje i specs. Dernest Ford Focus, 485 liter, ny type fra 2005. Har prøvekjørt Focus, og likte kjøregenskapene veldig godt, så holder en knapp på den, Men er den stor nok for en familie med i første omgang ett barn? Får man f.eks. inn en barnvogn på langs i Focus, noe jeg finner viktig da en barnevogn på tvers fort tar hele rommet. Sånn jeg ser det går det et viktig skille mellom ett og to barn, da man med ett barn kan ha deler av baksetene nedfelt, mens man med to kun har plassen bak baksetene til rådighet. For min del lurer jeg først og fremst på om en bil som Focus holder så lenge man har ett barn.

 

Mvh Frode.

Lenke til kommentar

Kia Cee'd SW (flott navn...) anser jeg som en ganske bra bil. Kia har jo ikke gjort skam på seg de siste årene, og har lansert flere gode modeller. Denne modellen er jo i tillegg ganske pen å se på, og har i tillegg godt med plass, så jeg ville ha holdt en knapp på denne. Skoda Octavia Tour blir jo nevnt lenger opp her, og selv om prisen er god, så begynner den på å dra på årene...

 

Men, det viktigste er å tenke plass! Jeg har en gutt på litt over 1 år, og vi greier helt fint å fylle en 307SW helt opp når vi skal på en liten ferietur. For de som ikke har sett en 307SW i det virkelige liv, så har den er veldig stort og praktisk bagasjerom. Husk at det er en ting som heter familiebil, og så vil jeg gjerne innføre babybil som konsept også. Babyen i seg selv tar ikke så mye plass, men gud i helvete hvor mye plass alt det andre tar : Vogn, stelleveske, bæremeis, vippestol,leker osv. I tillegg så spyr og gulper jo visse eksemplarer av denne arten rimelig mye, og det fører til nødvendigheten med å ta med masse klær, uansett hvor du skal. Neida, én strømpebukse tar ikke allverdens plass, men 10 gjør.

 

Jeg ville anbefale alle som er i liknende situasjon som trådstarter om å se for dere hva dere vil ha med på ferie, og så gange dette med 2. Glem også at dere kan pakke i baksetet ved siden av babyen, for dette er utrolig dumt av 2.grunner :

1. Vil du virkelig ha (tunge)ting liggende ved siden av det vakre lille gulpende gullet som sitter i bilsetet?

2. Det kommer garantert et tidspunkt hvor en av foreldrene må sette seg bak og underholde det hylende krapylet som ikke var så glad i bilturer likevel...

 

Stol på meg, jeg snakker av erfaring... ;)

Lenke til kommentar

Min erfaring.

 

Jeg har en datter på 1,5 år og en svær Emmaljunga barnevogn. Tror det må være en av de største vognene.

 

Har i dag Saab 900 Kombi, og jeg må si det er utrolig greit med en så stor lasteluke. Tidligere har jeg jobbet med bilutleie, og fikk testet en del der.

 

Volvo V50 har mindre plass en Saab'en min, og vogna må følgelig demonteres.

Volvo V70: Fantastico.

Passat stv er genialt i så måte, vogna sklir rett inn uten problem.

Passat Sedan, stort bagasjerom, men vogna må demonteres.

BMW 316 sedan, kul bil, men med vognunderstell i bagasjerom og bag i forsetet ikke en spesielt praktisk bil (Mor og barn var da i baksetet).

Skoda Octavia, nesten like stor som Passat STV. Mye bil for pengene, men jeg liker ikke tdi-motorene til VAG.

 

Når det gjelder Kia, det er absolutt ikke et merke man kan kimse med lengre. Gode biler, lang garanti og lav pris.

 

Kjøper man en sånn ny, låner over 7 år betaler man cirka 4000 per måned. Da har man problemfri og billig bil i alle de 7 åra.

Endret av gorber
Lenke til kommentar
Jepp, det er ikke alle biler man kan selge med to års fabrikkgaranti når de er fem år gamle..

Det er sant det, vil jo muligens være en fordel med tanke på pris ved eventuelt videresalg. Må si Kiaen ser bra ut og har forbedret seg som merke fra tidligere år. Men for meg er det noe med de kjente merkene som gir litt trygghet også, uavhengig av den gode garantien til Kia Cee'd. Bilen ser jo bra ut og gjør det godt i tester. En prøvetur vil jo også være avgjørende selv om jeg ikke sitter på mye kunnskap om bil og motor. Volvo V70 har foreldrene mine, nydelig bil, men noe over mitt budsjett hvis man skal ha en nyere modell.

Endret av Hovis
Lenke til kommentar
Det finnes faktisk et veldig godt nybilalternativ - nemlig Skoda Octavia Tour. Denne er etter hva jeg har forstått overliggere etter karroseribyttet. Kommer med 100hk TDI motor og følgende som standard utstyr:

 

15" aluminiumsfelger, ESP, 4 airbager, deaktivering av airbag på passasjersiden, fjernstyrt sentrallås, Xenon-lys, tåkelys, kjørecomputer, radio/CD-spiller, 8 høyttalere, elektriske vinduer og speil, helautomatisk klimaanlegg, skinnratt, ekstra mørke sideruter bak og cruisecontrol.

 

Utstyrslisten videre er veldig amputert, men noen få ting som oppvarmede spylerdyser (300,-), bad road pakke (2120,-), soltak (7970,-), hengerfeste (5240,-), alarm (1820,-) og parkeringssensor bak (3530,-) er mulige tilvalg.

 

Prisen er helt genial: 238.000,- inkl leveringsomkostninger. Vil tro annenhåndsverdien på denne vil holde seg rimelig høyt.

 

Jeg betviler dette om annenhåndsverdien på denne, ettersom at Octavia Tour faktisk er en 9 år gammel modell allerede. Det blir mer riktig å sammenligne Cee'd med nye Octavia stasjonsvogn, og den har en startpris før utstyr på 265k.

 

I tillegg er det milevis forskjell på ny og gammel Octavia, jeg har kjørt begge ganske mye.

Lenke til kommentar

Hvis det blir Skoda Octavia på oss blir det den vanlige stasjonsvognutgaven. Er det noen på forumet her som har prøvd Kia Cee'd SW? Skal prøve å få tid til en prøvekjøring i neste uke. Men vil gjerne høre erfaringer fra andre som har tatt en prøvetur eller eier en. Vipper litt mot Skoda Octavia, flere jeg kjenner som er veldig fornøyd. Bruktpris er ca i min prisklasse, men de holder seg ganske bra i pris føler jeg.

Endret av Hovis
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...