Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Kjøp av Kia Cee'd SW eller Ford Focus stasjonsvogn?


Hovis

Anbefalte innlegg

Jeg betviler dette om annenhåndsverdien på denne, ettersom at Octavia Tour faktisk er en 9 år gammel modell allerede. Det blir mer riktig å sammenligne Cee'd med nye Octavia stasjonsvogn, og den har en startpris før utstyr på 265k.

 

I tillegg er det milevis forskjell på ny og gammel Octavia, jeg har kjørt begge ganske mye.

 

Neinei, det riktige er å sammenligne Cee'd og Octavia Tour, da dette er bilene som diskuteres og har omtrent samme pris. Hvis man har kjørt begge DISSE bilene, så kan man lage en formening om hvem som er best. Uansett lett å se at annenhåndsverdien er høy hvis man snuser litt på Finn.no og Autodb.no.

 

Edit: Forøvrig ville jeg selv personlig tatt et par ekstra titter på Cee'd. :)

Endret av TomasK
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå har jeg prøvekjørt Cee'd SW et par timer idag.

 

Totalinntrykket er svært godt, ikke så mye å sette fingeren på. For å sammeligne denne med Octavia Tour er kvalitetsfølelsen høyere på Cee'd, og det er vesentlig mere støy fra motoren på Tour. Det er ikke like mye motorstøy på nye Octavia.

 

Det eneste jeg merket som negativt var at det var litt lite "kontakt" mellom ratt og vei, men jeg er nok litt kritisk der. I tillegg var det en anelse skrangling fra bakluka.

 

Når det gjelder kjørekomforten merket jeg ikke noen særlig forskjell mellom Cee'd og Tour, det var som man kan forvente av en billig TDI-stv. Men en ting jeg reagerte positivt på var støydempingen fra motor. Svært bra.

 

 

Alt i alt, ser man bort fra ukjent annenhåndsverdi ville jeg valgt Cee'd over tour. Men jeg tror ikke jeg ville valgt noen av de.

Lenke til kommentar

Jeg er ikke hellig overbevist om at annenhåndsverdien til Cee'd blir så forferdelig dårlig. Selvfølgelig vanskelig å si foreløpig, men hvis man søker på finn.no etter den vanlige cee'd, som har vært på markedet i snart ett år, finner man én bil til 190.000, og ellers er prisen på alle andre over 200.000 kr. Om man sammenlikner med prislistene koster bilene nye mellom 200.000 og 250.000. Nå kommer selvfølgelig ekstrautstyret i tillegg, men det gir en indikasjon på at markedet foreløpig ikke mener at det er grunn til å dumpe prisene på brukte utgaver.

 

Samtidig pleier man jo litt på fleip å si at en bil taper seg 50.000 i verdi i det øyeblikket man vrir om nøkkelen og kjører ut av porten hos forhandler.

 

Basert på dette ville jeg ikke vært mer skeptisk til verditapet på Cee'd enn på andre biler.

Lenke til kommentar

Vet ikke hvor relevant dette er, men dagligbilen min (KIA Credos -97) er stort sett en Mazda 626 i motor-rommet. Bilen fungerer aldeles utmerket, og det har aldri vært problemer av noen art. Verditapet på min KIA er formidabelt, men siden jeg ikke har planer om å selge den har jeg utrolig mye bil for pengene. Credos var i sin tid inngangsmodell på det europeiske markedet sammen med sw-utgaven Clarus (samme bil) og var en godt utstyrt bil i sin tid.

Lenke til kommentar
Hvor lenge har du hatt denne Credos'en da?

 

Ikke sikker på hvor relevant den er å sammenligne med, har inntrykk av at det har skjedd mye hos Kia etter konkursen og den påfølgende overtaglsen fra Hyundai. Credos er vel pre-konkurs?

 

Godt mulig, jeg vet bare at den er solid og driftsikker (egenerfaring) og at den har mye Mazda i seg. Pluss at den vant en eller annen designpris....(noe uforståelig for meg, det er jo den ultimate gubbebilen..)

 

Jeg har arvet bilen, og den har vært i familiens eie siden 2001. Intet å anmerke bortsett fra en svidd lukt etter langkjøring. Årsaken var at isolasjonsmaterialet i panseret lå i mot toppen (justerte litt, og lukten ble borte). Bilen har ellers fulgt alle servicer og har kun byttet slitedeler etter intervall. Nesten 200k km, og bruker ikke olje.

 

Men som sagt, dette er sikkert ikke relevant. Bare en positiv erfaring med merket.

Lenke til kommentar

Er jo fint med positive tilbakemeldinger på merket Kia også. Er jo litt det jeg ønsker å høre også, ikke bare det negative som man har hørt siden merket ble noenlunde kjent her til lands. Ser som nevnt over at det er gode tilbud på Mazda 6 for tiden. Har jo litt tid på meg før jeg trenger å bytte bil, men greit å ha det klart også. Er jo mye bra på markedet også og noen plusser og minuser er det på alle. Må jo bare bestemme meg og gå for det valget. Kiaen er spennende, men tror jeg vil se litt mer etter hvert som den har vært på markedet (greit med litt brukstester fra private eiere).

Lenke til kommentar

Det er vel med Kia som andre nye merker fra nye land på bilmarkedet at det tar litt tid for dem å bli akseptert.

 

Jeg har inntrykk av at Kia og Hyundai nå har kommet opp på et nivå som gjør dem til trygge bilkjøp. Tvillingne Ceed og I30 ligger på høyde med det meste i golfklassen, og jeg kan ikke se noen gode grunner til å ikke kjøpe dem.

 

En i familien selger ett av disse merkene, og kan rapportere om fornøyde kunder.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 2 uker senere...

Hei,

jeg har bestilt Kia Cee'd SW, med partikkelfilter, og gleder meg helt utrolig til å få den (antatt levering i begynnelsen av mars) :D

Jeg prøvekjørte også andre biler, og den som var mest aktuell for meg utenom Kia-en, var den nye Golf stasjonsvognen. Men for å si det rett ut, ble jeg direkte skuffet over VW, da det virker som om de tviholder på gammel og utdatert teknologi. Motoren, selv om den hadde flere hester på papiret, virket sløvere enn i Cee'd og støyet mye mer. Dessuten leveres Cee'd som standard med moderne stereoanlegg med USB-port, lydinngang og iPod-støtte. VW kunne ikke engang levere det som ekstrautstyr (i år 2008! Uhørt!). Når VW i tillegg gir 3 års garanti, mens Kia gir 7, så var ikke valget veldig vanskelig for meg.

 

Hvis jeg husker det, så skal jeg komme tilbake hit og skrive noen ord om mine erfaringer etter at jeg har fått den og prøvd den over litt tid.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Hei,

jeg har bestilt Kia Cee'd SW, med partikkelfilter, og gleder meg helt utrolig til å få den (antatt levering i begynnelsen av mars) :D

Jeg prøvekjørte også andre biler, og den som var mest aktuell for meg utenom Kia-en, var den nye Golf stasjonsvognen. Men for å si det rett ut, ble jeg direkte skuffet over VW, da det virker som om de tviholder på gammel og utdatert teknologi. Motoren, selv om den hadde flere hester på papiret, virket sløvere enn i Cee'd og støyet mye mer. Dessuten leveres Cee'd som standard med moderne stereoanlegg med USB-port, lydinngang og iPod-støtte. VW kunne ikke engang levere det som ekstrautstyr (i år 2008! Uhørt!). Når VW i tillegg gir 3 års garanti, mens Kia gir 7, så var ikke valget veldig vanskelig for meg.

 

Hvis jeg husker det, så skal jeg komme tilbake hit og skrive noen ord om mine erfaringer etter at jeg har fått den og prøvd den over litt tid.

Høres veldig bra ut. Håper du og/eller andre kan tilbakemeldinger på erfaringer med denne bilen. Bør jo være en del som har denne bilen, selgerern på Kia i Trondheim sa det var solgt en del av dem. Har enda ikke sett noen på veien da. Var nede å kikket på Cee'd SW og ble imponert over hvor romslig den var, sittekomforten var heller ikke verst. Skal prøvekjøre den til uken. Det eneste jeg synes er negativt er at startprisen var jo på 224.900, men er nå justert opp til 239.900 her i Trondheim. Prisen begynner da å bevege seg opp mot andre, mer kjente merker. Har en Peugeot 307 XS 1,6 bensin i innbytte (kombiutgaven). Noen som vet om hvor mye jeg ca kan få igjen for den? Den har gått 55000 og har ESP, antispinn, ABS, klimaanlegg for å nevne det mest sentrale. Ellers pent brukt, ingen skader o.l. Kia sa ca 120.000 i innbyttepris, synes dette er noe lavt hvis jeg skal kjøpe en splitter ny Cee'd.

Lenke til kommentar

Tror ikke kia`en er et dumt valg nei. Pleier stort sett og være i orden og komfor messig har de kommet langt de siste åra. Aldri noen store feil. Typisk japsebil. Pleier og være mye mazda deler på dem, men veit ikke med de nye. Noen som har bilde av motorrom??

 

Ser ikke noe grunn til og være skepisk til Kia og når du i tillegg får 7års garanti er det bare og kline til spør du meg.. Tror du vil få mye bil for pengene..

Lenke til kommentar

Jeg har kjørt nye Octavia stv, nye Fabia stv og Kia ceed sw og kombi. Av disse vil jeg rangere Fabia på siste plass, støyende motor, trang, liten plass bak og i bagasjerommet. Den er selvsagt en (eller to) klasse mindre enn octavia&ceed, men billigere. Itilleg virker Fabian sitt interiør kjipt, f.eks multimediaspaken sitter utrolig dumt til og her er kia ceed sitt multiratt mye bedre.

 

Når det gjelder motor, kjørte jeg Skodaene med 1,9TDI 105hk. Mye støy i Fabian, ok i Octavien, men Ceed sin 1,6crdi er lydløs iforhold, men den føles ikke så sprekk ut, men akkurat det gir jeg f.. i når det gjelder familiebil, det blir aldri en fullblodssportbil uansett. Itilleg går ceed gjerrigere, brukte 0,48 når jeg prøvde den, fabia gikk på noe over 0,5. Til høsten kommer det en eco utgave av Ceed som bruker 0,39 l\mil på blandet kjøring.

 

Ceed hadde god plass på til fører og passasjerer. Bagasjerommet er også stort og har itilleg ekstra oppbevaringsrom under matta. Når det gjelder sikkerhet så har Kia fått 5 stjerner, octavia klarte kun 4, fabia husker jeg ikke farta. Prisen på en Ceed med høyeste utstyrsnivå(helskinn interiør) kommer på under 300k med vinterdekk, tilhengerfeste og reg\levering ink.

 

Eneste negative med Kia er at det er en KIA, folk er skeptiske til de, men nå er det ikke så lenge siden skoda var en vits for de fleste. 5 års garanti på hele bilen og 7 år på motor\drivverk vil nok dempe verditapet. Om en annen bil med kun 3 års garanti holder seg bedre i pris hjelper lite hvis du må bruke mer penger på reparasjoner de neste 4 årene etter garantien har gått. Så er ikke sikkert det totale tapet blir så mye større.

 

Når det gjelder kvalitet så har jo Kia kommet ut like godt som Toyota når det gjelder driftsikkerhet. Foreldra mine hadde en Kia carens 2003mod(byttet inn med Ceed nå). Der måtte de bytte foringer på et stag i forstillinga og hjullager foran byttet de to ganger(garanti). Itilleg gikk synkronisering på 2.giret, men det ble også byttet på garanti, da måtte også clutch byttes. Ceed er uansett et kjempesteg forover iforhold til Carensen, total inntrykket er mye bedre, så får man vente og se om kvaliteten\driftsikkerheten lever opp til det.

Endret av trra
Lenke til kommentar

Tante kjøpte seg en ny kia ceed nå var det i 2005? eller 2006? uannsett denne hadde bare 5 års garanti tror jeg, men til det viktige, den har vært et helvetes mareritt siden hun fikk den, problemer med dørlåser, elektronikk generelt, dette er 1.6 diesel btw, hun har probleme rmed at den ikke vil starte når minusgradene kommer, vibrasjoner ved belassting bak luka skrangler og har åpnet seg flere ganger under kjøring, det har vært en del feil i lakken, (bobler). eller vært et problem barn, med slike feil som oppheng og stag forninger som har røke i hytt og pine alt dette før 50.000km ikke særlig imponert over kia nei, men kan hende hun har fått en som er produsert ettr at hele fabrikken fikk en flaske med sake? Så min formening er at jeg ikke skal ha kia, samt en skikkelig drittsekk av en forhandler med ingen interesse å vise litt service.

 

Dette er ikke sw, men den vanlige modellem.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Har vært ute å prøvekjørt Kia C'eed SW i noen timer nå. Er utrolig imponert over bilens kvalitet. Lite støy og god kjørekomfort. Utrolig god plass i baksete og bagasjero. I baksetet var det imponerende god plass. Ser at nye Ford Focus stasjonsvogn er i noenlunde samme klasse. Vet ikke om det er stor forskjell på bagasjeromsplass og plass i baksetene mellom disse bilene? Hva anbefales, er Focusen et tryggere kjøpsvalg? Har jo dårligere garantier enn Cee'd, men det er jo ikke alt heller. Får prøvekjøre Focusen også en gang jeg får tid. Men som sagt Kiaen imponerte med skikkelig.

 

Er ikke enkelt valg når man skal ut med så masse penger for en bil. Hva tenker dere om mine valgmuligheter?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...