Gå til innhold

Hva menes med EF og EF-S

Anbefalte innlegg

Skrevet

Som tittelen sier lurer jeg på hva forskjellen på EF og EF-S er. Har selv nettopp kjøpt meg mitt første fotoapparat, canon eos 40D og skal kjøpe meg et objektiv med bedre lysstyrke for å kunne fotografere inne uten blits. Objektivet jeg har har EF-S betegnelsen, mens det jeg har sett på at bare EF. Syns å ha lest at betegnelsene har noe med hvordan objektivet er tilpasset bildebrikkens størrelse.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Stemmer det. EF fungerer både på fullformat og cropformat, mens EF-S kun virker på cropformat. Vet ikke om 1.3 eller 1.6 cropformat har noe å si, men EF-objektiver fungerer på alt, og du vil få utnyttet det skarpeste området av objektivet med ett cropformat-hus.

Skrevet
Som tittelen sier lurer jeg på hva forskjellen på EF og EF-S er. Har selv nettopp kjøpt meg mitt første fotoapparat, canon eos 40D og skal kjøpe meg et objektiv med bedre lysstyrke for å kunne fotografere inne uten blits. Objektivet jeg har har EF-S betegnelsen, mens det jeg har sett på at bare EF. Syns å ha lest at betegnelsene har noe med hvordan objektivet er tilpasset bildebrikkens størrelse.

På objektiv/blitz delen av forumet finner du en oversikt over forkortelsene.

Guide til forkortelser for objektiv

Skrevet
Vet ikke om 1.3 eller 1.6 cropformat har noe å si

EF-S = 1,6x crop

EF = Alt

Dvs om du har et kamera med 1,3x crop (1D-serien), må du benytte EF-objektiver.

Skrevet

Aetius har som vanlig riktig ja.

Det spiller rolle om man har 1.3x eller 1.6x, og tommelfinger-regelen er ikke at EF-S kun fungerer på såkalte "cropkamera", men kun kamera i xxD og xxxD-seriene. Det vil si at per dags dato (aktuelle kamera / kamera i produksjon) si at EF-S kan kun brukes på 400D, 30D og 40D. De vil også (etter all forventning) være kompatible med det nye 450D / 500D som mest sannsynlig kommer i slutten av måneden.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...