Gå til innhold

Hva står egentlig i Bibelen


Anbefalte innlegg

På oppfordring fra en PM starter jeg denne:

Dette er en tråd hvor vi skal diskutere betydningen om hva som egentlig står i Bibelen. Og ikke hva som er din personlige mening om Kristne/ Kristendommen.

For å sette denne i gang starter jeg med denne:

Det som hovedsaklig skiller kristendommen fra andre religioner er den lille Bibel:

"For så høyt har Gud elsket verden, at han ga sin Sønn, den enbårne, for at hver den som tror på ham, ikke skal gå fortapt, men ha evig liv." Joh. 3,16.

I følge dette verset så har Gud ofret seg for oss slik at vi kan komme til paradis, mens i andre religioner må folk leve helt perfekt for å komme dit.

 

Og dette er en diskusjon på et litt høyere plan så ikke kom med noen sånn: "Kristne er helt syke i hodet."

Her skal vi diskutere hva som står i Bibelen uten å komme med kommentarer som kan krenke/fornærme noen, og heller ikke ta bibelens mening ut av dens sammenheng.

 

Hvis du skal si noe, vær så snill henvis deg til ett bibel vers, eller spør hvor noe står. Hvis du svarer på noe som en aen har spurt om/ svart så går det også greit

Endret av sCuper
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Bruker-95147

Sitatene sier meg at Gud ofret sin sønn, og ikke seg selv for oss. Og hvis vi ikke tror på Guds perfekte ord, så lover han fortapelse. Hva er forskjellen fra andre skremselsreligioner?

:)

Lenke til kommentar
Sitatene sier meg at Gud ofret sin sønn, og ikke seg selv for oss. Og hvis vi ikke tror på Guds perfekte ord, så lover han fortapelse. Hva er forskjellen fra andre skremselsreligioner?

:)

 

Det sies jo at Gud og Jesus er den samme, dessuten hvis du hadde hatt en sønn så ville du vel ikke ofret ham for noen som langt fra fortjente det?

Lenke til kommentar

Hvis gud er allmektig, hvorfor ofret han sin sønn for at mennesket ikke skulle gå fortapt, når han egentlig kunne bare "gjort" at mennesket ikke skulle gå fortapt? Da gitt at han er allmektig (se fadervår).

 

Edit: Fadervår ja :)

Endret av Epistemi
Lenke til kommentar
Hvis gud er allmektig, hvorfor ofret han sin sønn for at mennesket ikke skulle gå fortapt, når han egentlig kunne bare "gjort" at mennesket ikke skulle gå fortapt? Da gitt at han er allmektig (se faddervår).

 

Det heter Fadervår ikke faddervår, sikkert bare en skriveleif.

Gud skapte mennesket med fri vilje, dermed kan Gud ikke bare kontrollere et menneske, Han kan påvirke det, men ikke bestemme over det. F.eks. i GT så spiste Adam og Eva av treet selv om Gud hadde sagt at de ikke skulle gjøre det, og der ble de påvirket, riktignok ikke av Gud men av djevelen.

Endret av sCuper
Lenke til kommentar
I følge dette verset så har Gud ofret seg for oss slik at vi kan komme til paradis, mens i andre religioner må folk leve helt perfekt for å komme dit.

Ifølge hvilke religioner må man leve helt perfekt for å komme til paradis?

 

Hvis din gud er allmektig, hvorfor måtte han bruke 6 dager på å skape jorda og i tillegg ha en hviledag? Kunne han ikke gjort alt på ett sekund?

Endret av Abigor
Lenke til kommentar
I følge dette verset så har Gud ofret seg for oss slik at vi kan komme til paradis, mens i andre religioner må folk leve helt perfekt for å komme dit.

Ifølge hvilke religioner må man leve helt perfekt for å komme til paradis?

 

Hvis din gud er allmektig, hvorfor måtte han bruke 6 dager på å skape jorda og i tillegg ha en hviledag? Kunne han ikke gjort alt på ett sekund?

 

Kansje ikke helt perfekt, men man må leve veldig godt, så godt at det nesten er umulig. Disse religionene er f.eks.

Buddismen, Hinduismen osv

 

Sitatene sier meg at Gud ofret sin sønn, og ikke seg selv for oss. Og hvis vi ikke tror på Guds perfekte ord, så lover han fortapelse. Hva er forskjellen fra andre skremselsreligioner?

:)

 

svar på siggen din. Woof!

Lenke til kommentar
Sitatene sier meg at Gud ofret sin sønn, og ikke seg selv for oss. Og hvis vi ikke tror på Guds perfekte ord, så lover han fortapelse. Hva er forskjellen fra andre skremselsreligioner?

:)

 

Det sies jo at Gud og Jesus er den samme, dessuten hvis du hadde hatt en sønn så ville du vel ikke ofret ham for noen som langt fra fortjente det?

Jeg tør påstå at jeg hadde ofret sønnen min for at hele menneskeheten skulle unngå fortapelse. Sånn sett er det ikke veldig spesielt det guden din gjorde der.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147
Sitatene sier meg at Gud ofret sin sønn, og ikke seg selv for oss. Og hvis vi ikke tror på Guds perfekte ord, så lover han fortapelse. Hva er forskjellen fra andre skremselsreligioner?

 

Det sies jo at Gud og Jesus er den samme, dessuten hvis du hadde hatt en sønn så ville du vel ikke ofret ham for noen som langt fra fortjente det?

Jeg tør påstå at jeg hadde ofret sønnen min for at hele menneskeheten skulle unngå fortapelse. Sånn sett er det ikke veldig spesielt det guden din gjorde der.

 

Hvis du har barn, så blir jeg litt skremt, og hvis du ikke har barn, tar jeg utsagnet ditt som et lettvint et ...?!

:)

Lenke til kommentar
Sitatene sier meg at Gud ofret sin sønn, og ikke seg selv for oss. Og hvis vi ikke tror på Guds perfekte ord, så lover han fortapelse. Hva er forskjellen fra andre skremselsreligioner?

:)

 

Det sies jo at Gud og Jesus er den samme, dessuten hvis du hadde hatt en sønn så ville du vel ikke ofret ham for noen som langt fra fortjente det?

Jeg tør påstå at jeg hadde ofret sønnen min for at hele menneskeheten skulle unngå fortapelse. Sånn sett er det ikke veldig spesielt det guden din gjorde der.

 

Og vi er skapt i Guds bilde, demed er vi litt like gud, men hvaslags far er du?

Endret av sCuper
Lenke til kommentar
"For så høyt har Gud elsket verden, at han ga sin Sønn, den enbårne, for at hver den som tror på ham, ikke skal gå fortapt, men ha evig liv." Joh. 3,16.

I følge dette verset så har Gud ofret seg for oss slik at vi kan komme til paradis, mens i andre religioner må folk leve helt perfekt for å komme dit.

 

Først og fremt så viser gud her hvor utrolig feig og selvsentrert han egentlig er...

 

Jeg får ta det fra en kant:

Først så skaper han jorden, så mennesket (i sitt bilde) og gir dem paradis (edens hage).

 

Så fordi han kjeder seg og vil ha litt spenning så planter han ett tre i hagen med noen sykt svære epler og sier til Adam og Eva at det er en synd å spise frukten av dette treet.

Til sin store forundring så holder de seg unna dette treet så Gud sender bud på Djevelen som skal forsøke å overtale dem.

Man trenger jo ikke være allmektig for å skjønne at Eva ikke hadde særlig stor sjanse til å motstå den slue slangen, så dette var jo tilnærmet avtalt spill.

 

Nå som vi mennesker var konstatert syndige måtte vi altså reddes på ett eller annet vis og da finner Gud ut at han skal ofre sønnen sin slik at vi skal kunne reddes.

 

I stedet for å ta konsekvensen for den fatale feilen han har begått selv, så sender egoisten sønnen sin for å ta smellen.

 

Hva har Gud da ofret egentlig?

Han har ikke ofret noe som helst, men overtalte sin uskyldige sønn til å ta straffen for ham.

 

Makan til far dette her altså, og han her vil dere tjene og helst tilbringe resten av evigheten sammen med?

Jeg blir rett og slett deprimert av tanken...

 

 

Edit: leiv er gud!

Endret av R@ge
Lenke til kommentar
Og vi er skapt i Guds bilde, demed er vi litt like gud, men hvaslags far er du?

 

Hvis du har barn, så blir jeg litt skremt, og hvis du ikke har barn, tar jeg utsagnet ditt som et lettvint et ...?!

:)

Har ikke barn. Men dersom jeg hadde vært fullstendig overbevist om at det fantes en gud som ville drepe seks milliarder mennesker dersom jeg ikke ofret sønnen min, tror jeg det er bare er ett valg jeg kunne tatt.

 

Dette er selvsagt et lettvint utsagn, som du sier, da jeg ikke har noe forhold til å være en far. Men slik jeg ser det nå vil jeg heller leve et liv med ufattelig savn og smerte, enn å ofre hele menneskeheten.

Endret av Idioteque
Lenke til kommentar
Og vi er skapt i Guds bilde, demed er vi litt like gud, men hvaslags far er du?

 

Hvis du har barn, så blir jeg litt skremt, og hvis du ikke har barn, tar jeg utsagnet ditt som et lettvint et ...?!

:)

Har ikke barn. Men dersom jeg hadde vært fullstendig overbevist om at det fantes en gud som ville drepe seks milliarder mennesker dersom jeg ikke ofret sønnen min, tror jeg det er bare er ett valg jeg kunne tatt.

 

Dette er selvsagt et lettvint utsagn, som du sier, da jeg ikke har noe forhold til å være en far. Men slik jeg ser det nå vil jeg heller leve et liv med ufattelig savn og smerte, enn å ofre hele menneskeheten.

 

Du må huske at alt du ville sett i disse mennesken var synd. Hva ville du helst drept seks millioner f.eks. Osama Bin Ladener ( vet det er litt fornærmende men jeg fant ikke på noe bedre, sorry hvis noen blir fornærmet) eller få din helt uskyldige sønn pint og drept av disse mennene?

 

Til sin store forundring så holder de seg unna dette treet så Gud sender bud på Djevelen som skal forsøke å overtale dem.

 

Gud sendte ikke bud på djevelen, han kom av seg selv, for han visste at det ville ødelegge for Gud hvis de spiste av det treet.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147
Gud sendte ikke bud på djevelen, han kom av seg selv, for han visste at det ville ødelegge for Gud hvis de spiste av det treet.

 

Var det ikke slangen som symboliserte Satan?

:)

Lenke til kommentar
Det heter Fadervår ikke faddervår, sikkert bare en skriveleif.

Gud skapte mennesket med fri vilje, dermed kan Gud ikke bare kontrollere et menneske, Han kan påvirke det, men ikke bestemme over det. F.eks. i GT så spiste Adam og Eva av treet selv om Gud hadde sagt at de ikke skulle gjøre det, og der ble de påvirket, riktignok ikke av Gud men av djevelen.

Leeeenge siden jeg leste den delen av bibelen, men såvdit jeg husker så var det vel det at de spiste eplet som ga de fri vilje, så det er vel egentlig satan vi kan takke for fri vilje om dette stemmer?

 

Satan rules!

 

 

Tilbake til topic:

"I følge dette verset så har Gud ofret seg for oss slik at vi kan komme til paradis, mens i andre religioner må folk leve helt perfekt for å komme dit."

Gud er allmektig og allvitende, altså visste han at syndefallet kom til å komme om han gjorde som han gjorde, alikevel gjorde han som han gjorde, så ser ikke helt hva som er så snilt med å ofre sønnen sin, som han uansett møter igjen i himmelen. Sønnen kommer jo også til himmelen så for han er det vel bare en gevinst? Ser ikke helt hva som er så stort her.,

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...