Gå til innhold

Hva står egentlig i Bibelen


Anbefalte innlegg

Det er forferdelig å falle i hendene på den levende Gud!

 

Det er forferdelig å falle i hendene på en dommer når du har gjort noe du vet du vil få dødsstraff for, Herren er en rettferdig Gud

 

Jeg vil komme over dem som en binne

som er blitt fratatt sine unger,

og rive i stykker deres bryst.

Jeg vil ete dem opp som en løve,

markens villdyr skal slite dem sund.

 

Medlidenhet vet jeg ikke av.

 

Igjen, herren er enn rettferdig Gud, de som bryter lovene tar han å dreper.

 

En nidkjær og hevnende Gud er Herren,

ja, Herren tar hevn og er full av harme.

Herren lar hevnen gå ut over motstanderne,

han holder på vreden mot sine fiender.

Igjen, rettferdig Gud

 

Derfor gav jeg dem forskrifter som ikke var gode, og lover som de ikke kunne leve ved

 

Han gav disse lovene fori folket syndet med engang de va ut av nøden.

 

Når en mann har omgang med en annen mann slik som en har omgang med en kvinne, har de begge gjort en avskyelig gjerning. De skal dø; det hviler blodskyld på dem.

- Det forundrer meg litt hvordan den statlige kirke kan tiltrekke seg så mange homofile, og hvordan de kan bli prester osv... Det står da ganske klart hvilken straff som venter dem...

 

Jeg vet, så jeg skjønner ikke hvorfor de søker til en plass hvor de er uønsket.

 

Men fyr løs fram til i morgen kl 11.00 for da skal jeg på noe så da kan jeg spør en annen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det som står i Bibelen er at hvis du ønsker fra hjerte så blir syndene tilgitt og det ønsker du ikke hvis du gjør synder med vilje og tenker jaja, jeg kan jo bare be etterpå.

Kan umidelbart ikke se dette blir presisert noen steder i bibelen

Går ut i fra at dette er en personlig fortolkning.

 

Men se for deg jorda var ett stort land, der det var en president, han innførte dødstraff for brudd på lover, han lagde klovene, og en dag brøt en mann denne ene loven, dermed fikk han dødstraff, presidenten benådet ham og gav ham en ny sjangse, denne personen gjorde dette igjen. Denne gangen ble han drept. Var det da urettferdig?

Spørs hva han har gjort.

Kan ikke se noe i bibelen som antyder til at de kristne har slingringsmon på synder.

 

Slik er det med Gud han hadde en lei vane med å drepe dem som han hadde hjulpet så mye, og de gjengjeldte det med å tilbe andre guder som verken fantes eller hadde gjort noe for dem, hadde ikke du også blitt irritert da?

Dersom "Gud" faktisk hadde gjort det som fremlegges i bibelen er det fult forståelig at folk vender han ryggen.

Han fremstilles som en selvopptatt egiost morder som hater bestemte etniske grupper og er sterkt preget at kvinneforakt. Dersom jeg hadde vært "gud" ville jeg trolig lagt meg inn istede for å la mitt sinne gå ut over tilfeldige folk.

 

Gud ærkjenner at det finnes flere guder:

 

1 - Jeg er Herren din Gud, som førte deg ut av Egypt, ut fra trellhuset. Du skal ikke ha andre guder enn meg.

Hvem var gudesønnene?

1Mos 6,2 forteller om gudesønner som kom til jorden og fikk barn med menneskedøtrene:

 

1 Menneskene begynte å bli mange på jorden, og de fikk døtre. 2 Gudesønnene så at menneskedøtrene var vakre, og de tok noen av dem til koner, dem de helst ville ha. 3 Herren sa: "Min ånd skal ikke for alltid bo i menneskene; for de er bare svake skapninger. Deres levetid skal være 120 år."

 

4 På den tiden, og siden også, var det kjemper på jorden. For gudesønnene levde sammen med menneskedøtrene og fikk barn med dem. Det var de veldige menn fra eldgammel tid, de navngjetne.

 

Hvem i alle dager var disse gudesønnene? Vi kan i alle fall trekke noen konklusjoner om gudesønnene ut fra dette bibelstedet:

- de er ikke mennesker

- det er flere av dem

- de føler begjær, tilsynelatende på samme måte som mennesker

- de er i stand til å ha sex med menneskekvinner og få barn med dem, da må de nødvendigvis ligne veldig på mennesker

- de er mye større enn mennesker

 

Oss?

Herren omtaler også seg selv (eller var det flere "guder"?) i flertall, som i disse eksemplene:

 

1Mos 01,26

26 Da sa Gud: "La oss skape mennesker i vårt bilde, som et avbilde av oss!

 

1Mos 11,07

7 La oss stige ned og forvirre deres språk, så den ene ikke skjønner hva den andre sier!"

 

Tre menn = Herren ?

Vi har alltid fått høre at Herren er en allmektig gud som holder til i et abstrakt fantasisted kalt "himmelen". Dette bibelstedet kan imidlertid tyde på noe annet:

 

1Mos 18,01

1 Siden viste Herren seg for Abraham i eikelunden i Mamre, en gang han satt i teltåpningen midt på heteste dagen. 2 Da han så opp, fikk han øye på tre menn som stod foran ham. Med det samme han fikk se dem, sprang han imot dem fra teltåpningen, bøyde seg til jorden 3 og sa: "Herre, dersom jeg har funnet nåde for dine øyne, så gå ikke forbi din tjener! 4 La oss få hente litt vann, så dere kan vaske føttene og hvile dere her under treet! 5 Så vil jeg komme med litt mat, som dere kan styrke dere med, før dere drar videre siden dere nå har lagt veien om deres tjener." De svarte: "Ja, gjør som du sier!

 

6 Da skyndte Abraham seg inn i teltet til Sara og sa: "Skynd deg, ta tre mål hvetemel; kna det og bak kaker!" 7 Selv sprang han bort til buskapen og hentet en fin og god kalv; den gav han til tjenestegutten, som skyndte seg å lage den til. 8 Så tok han rømme og melk og den kalven som gutten hadde stelt til, og satte det fram for mennene. Og han stod hos dem under treet mens de spiste.

....

16 Nå brøt mennene opp og gikk i retning av Sodoma. Abraham gikk med; han ville følge dem på veien.

 

Er dette "Herren"? Tre menn som kommer gående til Abrahams telt, som vasker føttene sine og som spiser middag med Abraham og hans kone? Dette virker påfallende lite allmektig. Som dette eksempelet viser, blir tre menn tatt for å være "Herren". Kan vi ikke da regne med at andre steder i det gamle testamente som omtaler "Herren", også egentlig handler om menn, i flertall? Og hva er det som er så spesielt med disse tre mennene som gjør at Abraham kaster seg til jorden og tilber dem som sin høyeste gud?

 

Herren, sjef over gudene?

Herren blir beskrevet som den mektigste av gudene i det gamle testamente. Han holder dom over andre guder:

 

Sal 082,01

Gud står fram i gudenes forsamling,

blant guder holder han dom:

 

2 "Hvor lenge vil dere felle urett dom

og holde med de ugudelige?

 

Herren regjerer også over en rekke "engler", "kjeruber", "serafer" og "gudsmenn" som han sender til menneskene i forskjellige ærend, noen ganger for å utkjempe krig for israelittene, andre ganger med beskjeder til "profetene". Et par eksempler:

 

Jos 05,13 Josva møter høvdingen over Herrens hær

13 Mens Josva var i nærheten av Jeriko, hendte det en gang da han så opp, at han fikk øye på en mann som stod rett foran ham med løftet sverd i hånden. Da gikk Josva bort til ham og spurte: "Er du en av våre, eller hører du til fienden?" 14 Mannen svarte: "Nei, jeg er høvdingen over Herrens hær. Nå er jeg kommet." Da falt Josva på kne, bøyde seg til jorden og sa: "Hva har min herre å si til sin tjener?" 15 Høvdingen over Herrens hær svarte: "Ta skoene av deg, for det stedet du står på, er hellig." Og Josva gjorde så.

 

Jes 06,01

1 I det året da kong Ussia døde, så jeg Herren sitte på en høy og mektig trone, og slepet av hans kappe fylte templet. 2 Serafer stod omkring ham. Hver av dem hadde seks vinger. Med to dekket de ansiktet, med to dekket de føttene, og med to holdt de seg svevende.

 

Esek 40,03

Se, der var det en mann som var lik bronse å se til. Han stod i porten og hadde en linsnor og en målestang i hånden. 4 Mannen sa til meg: Menneske, bruk øynene og ørene og legg merke til alt det jeg lar deg se. Du er ført hit for at jeg skal vise deg det. Alt det du ser, skal du fortelle til Israels ætt.

Lenke til kommentar

Noen gang hatt lyst til å oppgi denne guden, som åpenbart kommer med det ene sinnsyke "budet" etter det andre. Til og med DU ser at dette må være sludder og vås nå, ikke sant? Egentlig sitter jeg her og syntes synd på deg som må forsvare dette tullet, for du er hva? 15 år? Og så skal du svare på spørsmål som erkebiskoper ikke klarer å forsvare. Vel, lykke til! Er du smart leser du og lærer litt underveis oppi dette. Og kanskje tar av deg skylappene du har på deg, ihvertfall klipper dem litt mindre. :D Det du antagelig IKKE ser er at de fleste ateister her inne har vært der du er i dag, eller nære der du er i dag! VI vet hva du tror og mener for vi har vært der selv og som jeg har sagt før, har du først kastet av deg religions åket kommer du aldri til å se tilbake på det som noe positivt! ALDRI!!! Men det skjønner ikke du oppi ditt hellige korstog mot oss vantro... Men vi har vært der og vet hva det vil si å være blind Du aner ikke hvor vanskelig det er å få en blind til å se men det er mulig HVIS den blinde vil se. Du har verktøyet til å se med rett foran deg gutt!!! Bruk det!!!

 

 

Eller lykke til i lalaland!

 

Ditt valg! Din fremtid! Vi argumenterer så godt vi kan her fordi vi ikke vil deg noe vondt, men fordi vi vil ha deg seende. Skjønner du det?

 

:D

Endret av strayder
Lenke til kommentar
Noen gang hatt lyst til å oppgi denne guden, som åpenbart kommer med det ene sinnsyke "budet" etter det andre. Til og med DU ser at dette må være sludder og vås nå, ikke sant? Egentlig sitter jeg her og syntes synd på deg som må forsvare dette tullet, for du er hva? 15 år? Og så skal du svare på spørsmål som erkebiskoper ikke klarer å forsvare. Vel, lykke til! Er du smart leser du og lærer litt underveis oppi dette. Og kanskje tar av deg skylappene du har på deg, ihvertfall klipper dem litt mindre. :D Det du antagelig IKKE ser er at de fleste ateister her inne har vært der du er i dag, eller nære der du er i dag! VI vet hva du tror og mener for vi har vært der selv og som jeg har sagt før, har du først kastet av deg religions åket kommer du aldri til å se tilbake på det som noe positivt! ALDRI!!! Men det skjønner ikke du oppi ditt hellige korstog mot oss vantro... Men vi har vært der og vet hva det vil si å være blind Du aner ikke hvor vanskelig det er å få en blind til å se men det er mulig HVIS den blinde vil se. Du har verktøyet til å se med rett foran deg gutt!!! Bruk det!!!

 

 

Eller lykke til i lalaland!

 

Ditt valg! Din fremtid! Vi argumenterer så godt vi kan her fordi vi ikke vil deg noe vondt, men fordi vi vil ha deg seende. Skjønner du det?

 

:D

 

Jeg kan si det samme om dere.

Lenke til kommentar

Du sa:

 

Herren omtaler også seg selv (eller var det flere "guder"?) i flertall, som i disse eksemplene:

 

1Mos 01,26

26 Da sa Gud: "La oss skape mennesker i vårt bilde, som et avbilde av oss!

 

1Mos 11,07

7 La oss stige ned og forvirre deres språk, så den ene ikke skjønner hva den andre sier!"

 

 

Jeg er ikke kristen, men jeg følger med på skolen, også i KRL-timene.

De som er Kristne, tror på en Treenig Gud.

( Alså Herren, Sønnen og Den Hellig Ånd )

Kanskje han mener det ?

Endret av Limi
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147
Eller lykke til i lalaland!

 

 

 

:D

 

Jeg mener at slike formuleringer er med på å forsøple viktige debatter. Kom i håg at vi nå snakker om verdisyn, ikke popcorn.

:)

Lenke til kommentar

Verdi syn for noen, popcorn for meg! Kommer vel helt an på hvordan en ser det, gjør det ikke? Sånn du fremstiller det blir det liksom tatt "litt" ut av en sammenhengen, men deg om det. Forsøpling? Nei, ikke for meg! Tvert i mot syntes jeg at de som tror på guder lever i lalaland, det er mitt syn på det, beklager hvis det støter noen.

 

For meg er lalaland en mild ting å si om folk som tror på det. (Jeg kan jo begynne å utrykke meg sånn jeg faktisk ville sagt det. det vil si litt mindre mildt, hvis det er ønskelig, men jeg tror ikke du vil like det da jeg ikke er fullt så skolert som deg og har muligens et litt mindre sivilisert språk.) Men vi kan jo prøve? Er nok litt for dårlig når jeg ordlegger meg skriftelig, (er langt verre muntlig, hvis det er noen trøst!!), men jeg kaller en spade for en spade og kaller det ikke et agronomisk grave redskap eller noe lignende svevende som du sikkert ville valgt i steden....

 

Hvis du ikke liker det beklager jeg det, skal prøve å være litt mer rett frem i fremtiden....

 

 

:D

Endret av strayder
Lenke til kommentar
Jeg vil komme over dem som en binne

som er blitt fratatt sine unger,

og rive i stykker deres bryst.

Jeg vil ete dem opp som en løve,

markens villdyr skal slite dem sund.

 

Medlidenhet vet jeg ikke av.

 

Igjen, herren er enn rettferdig Gud, de som bryter lovene tar han å dreper.

 

Men mennesker bryter jo lovene automatisk, vi er tross alt syndige vesener med fri vilje som finner på alskens. Snakker man ikke om tilgivelse og nestekjærlighet i Bibelen? Det var da en svært så selvmotsigende Gud som dreper de som bryter lover... Høres heller ikke særlig rettferdig ut å fremsette regler som man vet mennesker ikke klarer å følge, spør du meg...

Endret av J-Core
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147
Verdi syn for noen, popcorn for meg! Kommer vel helt an på hvordan en ser det, gjør det ikke? Sånn du fremstiller det blir det liksom tatt "litt" ut av en sammenhengen, men deg om det. Forsøpling? Nei, ikke for meg! Tvert i mot syntes jeg at de som tror på guder lever i lalaland, det er mitt syn på det, beklager hvis det støter noen.

 

For meg er lalaland en mild ting å si om folk som tror på det. (Jeg kan jo begynne å utrykke meg sånn jeg faktisk ville sagt det. det vil si litt mindre mildt, hvis det er ønskelig, men jeg tror ikke du vil like det da jeg ikke er fullt så skolert som deg og har muligens et litt mindre sivilisert språk.) Men vi kan jo prøve? Er nok litt for dårlig når jeg ordlegger meg skriftelig, (er langt verre muntlig, hvis det er noen trøst!!), men jeg kaller en spade for en spade og kaller det ikke et agronomisk grave redskap eller noe lignende svevende som du sikkert ville valgt i steden....

 

Hvis du ikke liker det beklager jeg det, skal prøve å være litt mer rett frem i fremtiden....

 

 

:D

 

Du er litt låst i din egen forestilling, og det er synd at du ikke skjønner det.

:)

Lenke til kommentar
Har ikkje lest so mykje i bibelen, men syntes å hugse at eine ungen til adam og eva (ein eller abel? andre døde vel?). fekk unge med ei hedning kvinne? vist det er riktig, kor kom ho frå?

 

Det står i Bibelen at adam fekk mange sønner å døtre, men nå seie dåkke sikkert: det står jo bibelen at du ikkje ska gifta deg me de egå søster. å så seie dåkke dessuten såå e det dårlig arve stoff

 

Svar:

Detta va før den loven kom. Å når adam å eva blei skapt så va de perfekte så ongane fekk ikkje dårli arve matriale

Lenke til kommentar

Anbefaller det sCuper å leste litt historie fra kristendommen.

 

Begynn med hvordan kristendommen ble innført i Norge, korsfarene, heksebrenningen, inquisisjonen osv.

 

Selv legger jeg meg bak listen av de som synes synd på deg, bibelversene du siterer er kvalmende og oser av typisk hjernvaskningstoff.

Lenke til kommentar
Du er litt låst i din egen forestilling, og det er synd at du ikke skjønner det.

:)

 

Mulig du har rett. Mulig jeg er forutinntatt. Har mye å lære på dette feltet og er, når alt kommer til alt, ikke god nok til å utrykke meg verken skriftelig eller muntelig, men jeg lærer ihvertfall. Men lalaland står fremdeles ved lag om en del religiøse..., :) tFaktisk noe jeg ofte ser hos min egen svigermor, alt hun ikke fortstår er, (åpenbart!!) djevelens verk! Altså lever hun i lalaland i mine øyne, ute av stand til å se verden sånn verden egentlig er! Og du kan ikke si at det ikke er flere religiøse som lever i det landet, kan du vel? :D

Lenke til kommentar
Som scuper sier hjelper det ikke å synde og be om tilgivelse, om man ikke angrer oppriktig.

Det blir litt ala "three strikes out"-systemet( http://en.wikipedia.org/wiki/Three_strikes_law ). Ikke med samme antall selvsagt, men prinsippet ligner litt..

 

Hva mener du med "oppriktig"? Har du i så fall en fasit??

:)

Med oppriktig mener jeg at du gjør det fordi du innerst i hjertet faktisk vil. Og ikke gjør det kun for sikkerhets skyld, eller fordi du er redd eller av vane osv..

Man kjenner selv når man er helt oppriktig om noe.

Lenke til kommentar
Har ikkje lest so mykje i bibelen, men syntes å hugse at eine ungen til adam og eva (ein eller abel? andre døde vel?). fekk unge med ei hedning kvinne? vist det er riktig, kor kom ho frå?

 

Det står i Bibelen at adam fekk mange sønner å døtre, men nå seie dåkke sikkert: det står jo bibelen at du ikkje ska gifta deg me de egå søster. å så seie dåkke dessuten såå e det dårlig arve stoff

 

Svar:

Detta va før den loven kom. Å når adam å eva blei skapt så va de perfekte så ongane fekk ikkje dårli arve matriale

Det står vel egentlig ingensteds bibelen at han aldri skapte fler..?

Noen ting tyder jo på det..

http://no.wikipedia.org/wiki/Lilith

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...