Gå til innhold

Hva står egentlig i Bibelen


Anbefalte innlegg

Jeg startet å lese bibelen første gang som 14 åring og har etter dette kun lest litt sporadisk. Det jeg kom frem til er at hvis vi skal leve etter bibelen, så ville vi ha levd i en rå og grusom verden. Vil ikke si noe ondt om bibelen som en bok. Den er en spennende bok, men ikke noe vi kan leve etter og tro på.

 

Først vil jeg spørre trådstarteren hva som menes med dette (første innlegg):

Her skal vi diskutere hva som står i Bibelen uten å komme med kommentarer som kan krenke/fornærme noen, og heller ikke ta bibelens mening ut av dens sammenheng.

Hvor går grensen på å krenke/fornærme? Hvem bestemmer hvor bibelens mening blir tatt ut av sin sammenheng? De som lever etter bibelen har ikke forstått at bibelen kun er eventyr. ”Dere må slutte å tro på julenissen i voksen alder”. Er dette en fornærmelse?

 

Så til dette med oversettelse av bibelen. Hvilke rolle spiller oversettelse og endringer som gjøres?

I disse likestillingstider er det bl.a. gjort endringer i dette med at kvinner skal bære hodeplagg i kirken. Bibelen fra 1930 beskriver at hodeplagg skal bæres som et underlegenhetstegn, men fra bibelen fra 1978 bæres det som et myndighetstegn (1.kor 11:10). For meg er dette to forskjellige begreper og har to forskjellige meninger. Et feminint under. Æres den som æres bør.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...