Gå til innhold

Er Avenged Sevenfold et emoband?


Lurvefranzen

Anbefalte innlegg

Avenged sevenfold er etter min mening ikke emo i det heletatt.. De starta som metalcore, men ( som resten av alle bandene på den tiden) ble lei av metalcore sjangeren, og gikk over til mer metal inspirert musikk på City of evil skiva.

 

Med den siste skiva dems, har de gått mer til stadium hard-rock a là Guns (litt for mye etterlikning kanskje?), men de har prøvd å eksperimentere litt, noe som mange hater, og andre digger.

 

Uansett, det er fortsatt ikke noe emo i musikken.. De ser kanskje litt "emo" ut, men det har ikke noe på musikken deres å gjøre. ser også ut som de har gått litt fra "emo" looket nå, og prøver å ser litt mer badass ut. Spesiellt vokkisen. hehe

 

Jeg vil beskrive musikken dems som stadium-metal.

 

Jeg er ikke super fan av a7x, men jeg syntes det er fett. Gode gitarister, god vokkis ( som alle ser ut til å hate), catchy låter, og de har baller til å prøve noe nytt. ( A little piece of heaven?)

 

PS:

 

BUllet for my valentine kan henge seg.

Scream, aim, fire.... jeg har ikke ord... æsj

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Purified in Blood er rimelig bra vil jeg si, har en annen sound enn de typiske amerikanske/britiske metalcore bandene. Metalcore, første EP'n heller mot hardcore, mens påfølgende albumet heller mer mot metall. Selv om det er klart metalcore så er det inspirert av band som Iron Maiden og Kreator. (Men det kommer ikke veldig frem i lyden egentlig..) Blitt kåret til Norges beste liveband, og det med grunn, de har en vanvittig energi. Gode sanger er Forfeit og Possessed by Death.

 

Vet ikke om The Dillinger Escape Plan teller, er er vel mer hardcore med frijazz og andre elementer, men de er veldig populære i metall-sirkler(Inkludert i de sirkler der metalcore er sett ned på.) Kan ikke snakke for hele diskografien, men Miss Machine er for meg en svært bra plate.

 

Annet norsk band som jeg kan anbefale er Benea Reach. Vet ikke helt om det er rett å kalle dem metalcore, men de er også svært bra. Såg dem live på Motstøy. Litt Meshuggah-inspirert.

 

Sånn ellers så er jeg enig i at 95% av metalcore er dritt.

Lenke til kommentar
De ser litt emo ut, ja. Musikken er også ganske typisk emo, av det jeg har hørt.

 

Men de har noen kule riff og sånn. Introen til Strength of the World er jo awesome!

De ser ut som emo, men de spiller langt fra emomusikk! Underoath er emo, ikke avenged sevenfold.

 

BTW, sjekk ut waking the demon fra bullet for my valentines nye album!! jævlig rått :D

http://www.youtube.com/watch?v=lMiccNVb7hQ

Lenke til kommentar

Til dags, er det vel bare vokalisten som ser ut som ser mer ut som en metaldude, resten vil jeg si ser forferdelige ut. Det bildet tidligere i tråden er vel tatt rundt den tiden når de først kom med sitt første album. Synes A7X er helt greit jeg, vokalisten har en litt konge stemme, og de har en del sanger som også er konge, selv om jeg også må si de har en del dårlige sanger også.

Lenke til kommentar

musikken er middelmådig, noe som ikke trenger å være noe negativt, hadde det ikke vært for de har slik en ufortjent plass i dagens metal-scene, og de har ikke kommet pga musikken sin, de har kommet dit fordi de er en gjeng med søte guttebasser som sminker seg og kler seg på en måte som appellerer til fjortisjenter og annen faenskap.

 

gitaristen synyster gates har chops, men soloene er ikke av spesielt god musikalsk art, bare tekniske brifesoloer, noe han heller ikke gjør spesielt bra, i motsetning til f eks Slayer som faktisk kler det.

 

og grunnen til at "emo-rockere" er såpass mislikt er at "vanlige" metallhoder ikke vil bli assosiert med metroseksuelle.

Lenke til kommentar

Jeg synes dere fokuserer alt for mye på image.

 

Om noen femirockere(virker jo som det det er det dere har mest i mot) lager god musikk så ser jeg ikke problemet med det. Gackt ser ut som ei dame for det utrente øyet, men likevel lager han meget god musikk. (Dårlig eksmpel, kvaliteten på musikken hans er noe ujevn, men var den eneste femirockeren jeg kom på i farten.)

 

Problemet med emo er at det er folk som er stolte over å være "fucked up", stolte over å være svake psykisk og stolte over at verdens nesten tar knekken på dem(ikke at de er feminine). Metall er en god subkultur for de som har problemer å føler seg svake da den oppfordrer til styrke, til at en skal skjerpe seg, til at en skal utvikle seg. Emo ikke bare formoder at en skal slå seg til rette med en middelmådig eller dårlig situasjon, men til og med at en gjerne skal dra det ned til et ennda mer tragisk nivå. Fy, for en trist subkultur.

 

PS: Dette er det intrykket jeg har fått av mainstream emo, og de emoene jeg har møtt. Om "ekte" undergrunns emo er forskjellig og mye mer fornuftig kan så være, så jeg snakker om den dominerende varianten ikke nødvendigvis den opprinlige.

 

sten synyster gates har chops, men soloene er ikke av spesielt god musikalsk art, bare tekniske brifesoloer, noe han heller ikke gjør spesielt bra, i motsetning til f eks Slayer som faktisk kler det.

Slayer sine soloer utrykker (som oftest) kaos, som naturlig nok passer godt sammen med resten av stemmningen i musikken. At det passer dårlig inn i sutring om kjærlighet er ingen overaskelse.

Endret av TLZ
Lenke til kommentar
når vi er inne på norske band, vil jeg ta friheten til å reklamere litt for bandet mitt..

 

Shot at dawn.. sjekk ut på www.myspace.com/shotatdawnmusic

 

håper det faller i smak :)

 

Fuck yeah br00tal Deathcore!

 

OT:

 

Avenged Sevenfold is a hard rock band from Huntington Beach, California, United States. They started out as a metalcore band, but has since moved towards heavy metal and hard rock. -Last.fm

Lenke til kommentar
  • 8 måneder senere...

Siden emo-begrepet er et vepsebol siden det alltid er noen som har noe å si på bruken, synes jeg bare vi skal kalle det sutremusikk. En merkelapp som kan brukes på tvers av sjangre. Saken her er ikke hvorvidt A7X mer eller mindre presist treffer en diffus sjangerbetegnelse, men at de suger og at de er noen kjipe deppehorer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...