Gå til innhold

Slett


Elgjeger

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ville vel ikkje gitt f.. i utdanning. Du veit aldri kva framtiden bringer, kan vere lurt å ha ein form for utdanning. Men eg vil påstå at det er lurt med eit "friår" før du setter deg på skulebenken igjen. Då har du og arbeidserfaring og kansje meir peil på kva du vil jobbe med i framtiden.

 

Med ein slik jobb har du jo og kjangsen til å legge opp litt penger (slipper å leve på fiskepinner :p).

Endret av PastaJensen
Lenke til kommentar

Anbefaler deg absolutt å gå ut videregående og deretter begynne i gullgruva om du fortsatt har lyst til det. Da har du også alltid noe du kan falle tilbake samtidig som du får et par år til som du kan tenke deg på og utvikle deg. Å begynne å jobbe med gruvedrift så tidlig som ved 16 år kommer du til å angre på senere i livet. Du trenger å oppleve litt forskjellige ting først! :-)

 

Edit: Husk at her kommer han fortsatt til å bo hos familien sin i et par år, så pengeargumentet er heller svakt. I tillegg mener jeg at det er bedre å fullføre utdanning før man tar seg et friår. Er uhyre vanskelig å komme seg tilbake i en seriøs skolegang etter et friår da man for det første har glemt veldig mye, og for det andre har veldig vanskelig for å motivere seg selv.

Endret av eskhyo
Lenke til kommentar
Anbefaler deg absolutt å gå ut videregående og deretter begynne i gullgruva om du fortsatt har lyst til det. Da har du også alltid noe du kan falle tilbake samtidig som du får et par år til som du kan tenke deg på og utvikle deg. Å begynne å jobbe med gruvedrift så tidlig som ved 16 år kommer du til å angre på senere i livet. Du trenger å oppleve litt forskjellige ting først! :-)

 

Edit: Husk at her kommer han fortsatt til å bo hos familien sin i et par år, så pengeargumentet er heller svakt. I tillegg mener jeg at det er bedre å fullføre utdanning før man tar seg et friår. Er uhyre vanskelig å komme seg tilbake i en seriøs skolegang etter et friår da man for det første har glemt veldig mye, og for det andre har veldig vanskelig for å motivere seg selv.

 

Mulig det, men jeg føler at jeg ikke har nok MOTIVASJON til å begynne på enda en skole... Jeg orker det bare ikke.

Jeg er sliten, og bare ordet "skole" får meg på dårlig humør!

Lenke til kommentar

Tror ikke det vil være så dårlig etter en to måneders sommerferie. Dessuten: Hvis du hater ordet nå, vil du i alle fall ikke kunne starte på skole igjen om et år eller to. Det beste er å møte motgang, og ikke utsette den. :-)

 

Tenk på at du vil oppleve og oppnå noe i livet. Kanskje Bygg og anlegg-utdanningen kan hjelpe deg til å få en høyere og bedre stilling i gruva og?

Lenke til kommentar

No var pengene bare ein bonus ikkje akkuratt eit argument... Meiner forsatt det er sunt med eit friår, ein kan finne ut mykje på det. Eit år der man jobber kan også øke kunskaptørsten, ein får gjerne ein ide om kvifor det er ein fordel med utdanning ect. Ok, kansje det er litt tungt å komme seg inn i "skulemodus" etter eit år med jobb, men unge menesker tar seg fort inn igjenn.

 

Men når det er sagd, du bør alikevel søke på videre utdanning kan god hende du kommer på andre tanker etter ei mnd. eller to med ferie evnt. gruvearbeid.

Lenke til kommentar

Jeg synes du skal søke om videregående, så kan du heller bare la vær å møte opp om du vil. Men det er ikke noe poeng i å ta videregående å få 2-3 i snitt fordi du ikke er motivert, det er ikke mye verdt. Jeg mener du kommer til å trives med å jobbe i gruva, men det kan godt hende at du blir sittende fast der for det er ikke så lett å rive seg løs fra god inntekt og gå på skole i noen år uten noe særlig lønn. Av det jeg har set er det sjelden at de som er skolelei på ungdomskolen blir svært motivert til å gå på skolen etter noen år ute i arbeidslivet. Men er man skolelei så er man skolelei.

Lenke til kommentar

Kan du utdype "man tjener godt i den gruva"? Kan hende man tjener fett i forhold til deltid i kassen på rimi, men la oss nå si at du blir værende der i 40 år; er det god nok lønn da?

 

Å droppe utdanningen er som oftest det dummeste man kan gjøre, men samtidig har noen av verdens rikeste mennesker droppet utdanningen og gått gradene basert utelukkende på erfaringen.

Endret av Loomy
Lenke til kommentar
Ikke gi faen i utdanning. Ta heller allmenne fag om du er usikker, da har du grunnlag for videre utdanning, og har du gode karakterer er det ikke sikkert du trenger videre utdanning siden det er mange bedrifter som nøyer seg med bare karakterer fra videregående.

Ingen bedrifter er da interessert i en som kommer ut fra allmenn, uavhengig om han har gode eller dårlige karakterer? Får du jobb med bare videregående, får du nok jobb uten det også (sett at du er like gammel).

Lenke til kommentar
Ikke gi faen i utdanning. Ta heller allmenne fag om du er usikker, da har du grunnlag for videre utdanning, og har du gode karakterer er det ikke sikkert du trenger videre utdanning siden det er mange bedrifter som nøyer seg med bare karakterer fra videregående.

Ingen bedrifter er da interessert i en som kommer ut fra allmenn, uavhengig om han har gode eller dårlige karakterer? Får du jobb med bare videregående, får du nok jobb uten det også (sett at du er like gammel).

det er nok rett ja, men det er eit stort MEN med det.

 

Dropper ein VGS så står ein temmeleg på bar bakke om ein skulle ha eit ønske om å gå vidare innan andre typer jobber enn den ein fekk som 16-åring.

 

Ein jobb ein får som 16åring gir ikkje automatisk muligheitene for vidare karriere anna enn den typen arbeidsoppgåver ein begynte med. Tida der ein kunne gå rett frå "folkeskulen" til arbeid og vere garantert ein god karriere er slutt for lenge sidan. Det er dagens 50-60åringer som kunne det. Idag må ein nesten ha 13 år skule for å kunne ha sjanse til å skape seg ein god karriere.

Selfølgeleg finnes det unntak men då er det ofte grundervirksomheit som gjer suksessen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...