Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Produserer ikke bare båt, utvider sortimaget med landganger :)

En billig stige med påsveiset rør? Tåle den trykket fra ho Magda?

 

Er ikke lett og finne er skikkelig stige lengere, men den tåler ihvertfall en vekt på 250kg og kunden ville ha en som var så lett som mulig.

Lenke til kommentar

Bruker min D700 til litt av hvert, har ikke møtt på noen områder hvor jeg føler den ikke passer i det hele tatt. Veldig fornøyd med egenskapene i dårlig lys, tar mye konsertbilder (rundt 15 000 av dem siden jul) og her ligger ISOen som regel på 2000 - 5000. Til landskap finnes det jo kameraer med mer oppløsning som kan være en fordel, men dersom du kan leve med 12 MP så fungerer D700 absolutt her også.

Lenke til kommentar

yikes, idag hadde jeg flaks, hadde fått stilt kamera på jpeg(small) på 5d mk1'n min, bilder i 2496x1664, fikk heldigvis oppdaga etter en 40-50 bilder så fikk jeg bytta til raw

 

men overraska over hvor bra det blir på jpeg small egentlig, flere av bildene jeg tok som absolutt er bra selv med jpeg

Lenke til kommentar

D700 kan brukes til alt; ikke det naturlige valget for landskapsbilder og studiobilder, men resultatet blir bra her også. Funker mindre bra om man skal ha A2+ i størrelse på utskrift, noe flertallet ikke benytter uansett. Krever også at man komponerer rett i kamera; lite å croppe med om man prøver å fikse etterpå.

Lenke til kommentar

Takk for svar Killswitch og TGB - syns selv det er ett allsidig kamera, jeg bruker det mest til fotografering av mennesker, selv om planen er å ta mange flere typer motiver, men når man aldri sier nei når folk spør så...

 

Grunnen til at jeg spurte er det jeg har lest om D800 for en fremtidig oppgradering, og virker mer og mer som ett mye mer spesialisert kamera enn D700 og dyreste konklusjonen til flere er D800+D4 som utfyller hverandre.

Lenke til kommentar

Må si meg ganske enig i hva du sier om D800 fo2re.. Jeg kunne på flere måter tenkt meg en D800 selv, samtidig så ville de store råfilene forsinket meg kraftig når man har tett med deadlines, så for meg og mitt bruk ville en brukt D3s til ca samme pris være et langt bedre kjøp. Samtidig så ville den vært veldig kjekk å ha til landskap og makro for min del, men tar langt ifra nok bilder av denne typen til å forsvare et kjøp. D700en får nok klare seg et år til ihvertfall, med samme arbeidsmengde frem mot sommeren som jeg har hatt ved siden av skolen, så har jeg neeesten tjent nok til D4.

 

Når det er sagt, har man råd til både D4 og D800 burde man være bra dekket for det meste av situasjoner.

Lenke til kommentar

Det går an å kjøpe et D800 i tillegg til D700, de skulle vel utfylle hverandre nesten like godt som D4+D800. Det blir vel sånn ca. 40.000 billigere enn D4+D800.

Ikke helt; D4 er ganske mye bedre på høy ISO og dynamikk enn D700. D800 derimot kan også brukes på virkelig dårlig lys om man skalerer ned til 16 Mpixels (eller 12). Kvaliteten på høy ISO er da _langt_ over hva D700 klarer presse ut. D800 nedskalert er på nivå med D4. Så D800 er egentlig det ultimate om man ser bort fra de brutale datamengdende og hastigheten.

Lenke til kommentar

Ja det går selvfølgelig an Fytterakkern, men D700en er jo noen hakk under D4 på hastighet, skuddtakt og AF prestasjoner... Ja, er fornøyd med D700en min i det store og hele, men det er situasjoner hvor jeg heller kunne tenkt meg en D3s \ D4, evt. en av dem i tillegg til D700en. D800en ville nok absolutt ikke vært feil, men er litt redd for å få dårligere tid (korte deadlines fra arbeidsgiver) enn man allerede har til tider pga de store filene til D800. Hadde jeg hatt endel bedre råd \ levd av foto som primærjobb ville jeg nok hatt både en D4 (eller 2?) og en D800.

Lenke til kommentar

Trikset med D800 og høy ISO er å få skarpe bilder på pixelnivå (la det bli masse støy om nødvendig!). Da ser det ekstremt pent ut når man skalerer ned til D700/D3 oppløsning (eventuelt D4 sin oppløsning).

 

Edit:

2 * D4 og D800 er det optimale ;) En D3s i bakhånd skader heller ikke.

Endret av TGB
Lenke til kommentar

12800 og 25600 går fint; Selvsagt er det ikke klokkerent på nedskalert ISO25600, men det ser langt bedre ut enn man skulle tro.

 

Edit:

For trykk av litt kvalitet hadde jeg nok holdt meg til ISO6400 nedskalert, men til webbruk er det bare å bruke hele skalaen. For 36 Mpixels som skal brukes i sin fulle oppløsning, holder jeg meg til ISO800 og nedover; ISO1600 til nøds.

 

Edit2:

Skal bla opp noen eksempler når jeg har energi

Endret av TGB
Lenke til kommentar

Såpass ja, ikke dårlig det. Du kunne ikke la deg overtale til å dele et eksempel?

 

Men vil nok uansett gå for en D3s før D800 er jeg ganske sikker på.

Edit2 i svar over :)

 

D3s er ren nattmaskinmagi; D4 er ikke helt på høyde med den engang på de øvre ISO-verdiene (men D4 har langt bedre dynamikk! Så spørs hva man foretrekker). Selv om D4 har litt mer støy enn D3s, så er D4 sin støy veldig pen (D3s sin støy er også pen, men D4 er litt bedre her).

 

Edit:

Hovedproblemet med D3s er den hårreisende WT4 trådløs senderen, som strengt tatt er den verste konstruksjonen på denne siden av 2000-tallet jeg har sett. Kvaliteten er bra, men hvilke kontorrotte kom på den konstruksjonen; neppe noen som bruker det daglig kan jeg med stor sikkerhet si.

Endret av TGB
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...