Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!


Anbefalte innlegg

Noen erfaringer med polarisasjonsfilter på 10-20mm? Blir det ujevne blåfarger på f.eks himmelen eller går det greit?

 

Kenko sine Pro-Polfiltere klarer nok en del vidvinkel. Om det holder følge så vidt som 10mm tviler jeg på, men 13-14mm bør kunne være realistisk. Kjøpte selv et Kenko ikke-pro Polfilter (til halve prisen), hovedsaklig til min 17-55mm. Er man snill med seg selv så holder det faktisk brukbart på 17mm. Vil derfor tro at Pro-filteret vil klare noen mm videre, da det reklameres for at det er sterkere i nettopp det vide området.

Endret av Andreasfe
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har merka det same for Hardagervidda, og fjell generelt, i det siste. Det er fantastisk, og kamera bringe meg endå nærare dette. Sjå om du finn nokre bielte av Johan Brun, meget inspirerande.

Skal sjekke ut han! :)

Tips fra meg, sjekk ut Jotunheim-bøkene fra Glittertind Forlag, fantastiske bilder! Boka er dyr men jeg vil påstå at det er verdt det =)

Lenke til kommentar

Noen erfaringer med polarisasjonsfilter på 10-20mm? Blir det ujevne blåfarger på f.eks himmelen eller går det greit?

 

Kenko sine Pro-Polfiltere klarer nok en del vidvinkel. Om det holder følge så vidt som 10mm tviler jeg på, men 13-14mm bør kunne være realistisk. Kjøpte selv et Kenko ikke-pro Polfilter (til halve prisen), hovedsaklig til min 17-55mm. Er man snill med seg selv så holder det faktisk brukbart på 17mm. Vil derfor tro at Pro-filteret vil klare noen mm videre, da det reklameres for at det er sterkere i nettopp det vide området.

 

Kvaliteten på filtret er også avgjørende,har brukt PL helt ned til 11mm med greit resultat.

 

 

post-151946-1281220266,3406_thumb.jpg

 

Lenke til kommentar

Har merka det same for Hardagervidda, og fjell generelt, i det siste. Det er fantastisk, og kamera bringe meg endå nærare dette. Sjå om du finn nokre bielte av Johan Brun, meget inspirerande.

Skal sjekke ut han! :)

Tips fra meg, sjekk ut Jotunheim-bøkene fra Glittertind Forlag, fantastiske bilder! Boka er dyr men jeg vil påstå at det er verdt det =)

Skal sjekkast ut. :) har ei jotunheimen bok her heime, men den har nesten berre luftfoto - meh.

 

sånn ellers har eg loka litt for mykje rundt på... marerittframkalande ting i kveld. Kjem sikkert ikkje til å sova i natt.

Lenke til kommentar

Det er lett å se grensen for hvor cpl virket på bildet ditt Nautica.

Jeg tror ikke dette har med hvilket cpl du bruker, men de fysiske egenskapene til cpl å gjøre.

 

edit - mulig det er på FX og film de har kommet fram til ei grense på rundt 24mm/28mm, så da er 17mm rundt grensen på DX - bare hva jeg tror.

Endret av arela
Lenke til kommentar

Det beste er og få montert disse på innsiden av taket ?

 

Sprutsikker boks kan vaere en mulighet. Pass bare på at den gir nok rom rundt trafoen. Kan også montere trafoen på en metall plate inne i boksen, for bedre varmeegenskaper. Ventilasjons-hull som foreslått er heller en dårlig ide.

Slik jeg forstår dere er det altså mulig å bruke skjønn? Hvis det er "praktisk umulig" at trafoen blir våt kan jeg altså installere den ute?

Lenke til kommentar

Jeg ville ikke montert ett IP20-apparat utendørs. Fant ikke noe konkret om det i NEK400'en, utover tabellen med definisjonen på IP-tallene, men som nevnt tidligere så angir 0'en at den ikke har noen form for beskyttelse mot vannintrengning, slik at bare en dråpe vann kan være nok til å skape kortslutning og branntilløp.

 

Monterer du apparatet inni en boks der både boksen og kabelgjennomføringene har tilstrekkelig kapslingsgrad (helst IP44 eller høyere), er innsiden av boksen per def å regne som innendørs mtp inntrengning av vann og fysiske objekter.

 

Merk at kapslingsgraden (IP) kun angir hvorvidt apparatet er beskyttet mot inntrengning av vann og fysiske objekter - beskyttelse mot andre ytre påvirkninger som temperatur, luftfuktighet, korrosjon, sopp/råte osv må du se i databladet/spesifikasjonene for apparatet for å finne.

Lenke til kommentar

Hvis den er fast koblet til strømnettet må det utføres av elektriker og forestås av godkjent installatør. Hvis det er koblet til strømnettet via støpsel som kan trekkes ut kan man montere selv dersom man er kyndig og vet hva man gjør (da regnes det ikke som fast installasjon, selv om man velger å skru fast apparatet i ett eller annet).

 

Her ville jeg nok anbefalt å kontakte autorisert elektriker i det minste for rådgivning. Jeg vet ikke nok om apparatet det er snakk om eller stedet det skal monteres til å si noe konkret utover det jeg sa i forrige innlegg.

 

Apparatet er kanskje heller ikke jordet? Ujordet apparat i potensielt fuktige omgivelser kan fort ende med tragedie.

 

Helge

(heller ikke elektriker, men elektroingeniør)

Lenke til kommentar

Mmmmh - har ikke vært på Notodden på mange, mange år. Irriterer meg enda at jeg ikke fikk tak i noen pressebilder fra da The Blues Brothers Band spilte live, og jeg (med kompisene) ble invitert opp på scenen under ekstranumrene - håndhilste på bandet og danset med.. Det var gøy. :)

(Vi var seks stykker - i dress, hatt og solbriller.)

Dere var nok et vakkert syn. Et av bandene som vi hørte på denne gangen var Downchild - bandet som inspirerte Blues Band.

 

En meget vellykket helg, om en noe fuktig ;)

 

Da er sekken pakket og det er like før jeg tar turen til Notodden for å få den årlige dosen med blues. Er tilbake på søndag ettermiddag, forhåpentligvis med noen bilder på brikka.

 

God tur,og husk å ta med deg laderen :)

Hadde da med ekstra batterier (oppladet) og minnekort. Ikke at jeg trengte det.

Lenke til kommentar

Da bør du få med deg The Urban Blues Band. Tromsøs blueshelter har plateslipp på Notodden i år.

Fikk med settet de spilte under Union Blues Cup finalen (de spilte mens juryen fant ut hvilket band som skulle vinne.

 

Vinneren i år var Pristine - også fra Tromsø (og samme bassist som UBB - han får det travelt). Selv likte jeg stilen til Pristine bedre, så jeg håper de har plate klar neste år :)

Lenke til kommentar

...

 

Jeg skal lære om bygg og anlegg, blikk, maskiner osv. Skal også bruke tiden min på kontoret etc. Han ville ha en kar som kunne ta seg av kontoarbeidet også. Jeg har vært med å drive en bensinstasjon i 3-4år. Spå noe erfaring har jeg.

 

Er drittlei av å ikke ha et yrke og bare søke på de samme ræva jobbene som finnes og skole er ikke noe for meg. Er jeg heldig så får jeg fagbrev før 35års dagen :fun:

Det høres morsomt ut - tror det er et yrke som har mye interessant å by på.

Lenke til kommentar

 

(heller ikke elektriker, men elektroingeniør)

 

Autorisert :whistle:

 

Ikke autorisert til å forestå installasjoner nei. For å få slik autorisasjon kreves minimum to års relevant arbeidserfaring, helst skal man være siv.ing innen elkraft, men det kan lempes på hvis arbeidserfaringen er tilstrekkelig, deretter må man søke om å få gå opp til installatørprøven, ett kurs som har en strykprosent på mellom 30 og 40% (på første forsøk).

Jeg er autorisert til å anbefale folk å ikke tukle med faste installasjoner eller apparater som skal tilkobles fast anlegg - det skal utrolig lite til før man ender med strømsjokk/strømgjennomgang eller branntilløp.

 

Du som er båtmann bør da vite litt om farene ved jordfeil - hva skjer dersom en person som har falt i vannet, f.eks. fra en brygge, prøver å klatre opp leideren på nærmeste båt, denne båten har en jordfeil og er tilkoblet landstrøm uten galvanisk skille?

Lenke til kommentar

Hvilken mini-PC er anbefalt? Gidder ikke å bruke 10K på Macbook. En liten sak til 3K holder. Win7 er vell bra? På tide å tukle med Windows igjen siden alle PC'ene på jobb har Win.

Windows 7 går greit nok det. Men Atom CPU-ene er ikke utpreget raske. Faktisk er de til tider utroligtrege. Så jeg tror du bør se på 13.3" modellene mellom 5 og 6 lapper.

Lenke til kommentar

Noen erfaringer med polarisasjonsfilter på 10-20mm? Blir det ujevne blåfarger på f.eks himmelen eller går det greit?

 

 

Her er ett tatt med Pentax`DA 15mm f.4.0(bildevinkel 86") og Heliopan polafilter.. man kan sikkert gjøre forskjellen mindre ved å optimalisere vinkelen til solen.. problemet er da at motivet ikke blir det samme :dontgetit: . Har ikke hatt tilsvarende fargeforskjeller på Pentax DA 21mm f.3.2

post-152982-1281273773,1539_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Du som er båtmann bør da vite litt om farene ved jordfeil - hva skjer dersom en person som har falt i vannet, f.eks. fra en brygge, prøver å klatre opp leideren på nærmeste båt, denne båten har en jordfeil og er tilkoblet landstrøm uten galvanisk skille?

 

Det problemet fjerner båtfolk lett,med og kutte jordingskabelen i landstrømkabelen :)

 

Det er ikke lov men mange som gjør det for og unngå at båten blir et jording-anker.

Er verre med de som har en 220volts aggregat ombord og jordingsfeil og det ikke er en jordingsplate/skillerele montert i skroget,veldig smart og bade da når man blir den eneste jordingsforbindelsen.

 

Et galvanisk skille er og foretrekke,men nå har det begynt og dukke opp nye systemer på markedet som "leser" av spenningpotensialet i skroget,anoder og metaller ombord.De beskytter båten på en ny måte,både mot groing,korrosjon og jordingsfeil.Man kobler opp 12/24volt,220/400volt og alle metaller som har forbindelse med sjøen samt spesielle anoder som kobles til en skinne i en spesifisert rekkefølge.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...