Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!


Anbefalte innlegg

Kan man trigge SB-800 uten å fyre pop-upen?
Ja, dvs. du må fyre av pop-upen for at SB-800 skal trigge, men den bidrar ikke til eksponeringen. I svært spesielle tilfeller kan du noen ganger se en ørliten refleks, men det vil i de aller fleste tilfellene ikke være noe problem. Ellers kan du selvfølgelig sette på en SU-800 da...
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Kan man trigge SB-800 uten å fyre pop-upen? :dontgetit:

 

Noe annet system enn på D200 da?

Etter det jeg har hørt her på forumet (av noen som nesten kom gjennom skjermen min for å fortelle meg det), så var det mulig å gjøre det ja.

Og da var det ikke snakk om radiotriggere, men pop-upen.

 

Men hvordan?

Jeg setter en knapp på menyene.

 

Hmm... tilbake i tenkeboksen...

 

Kan man trigge SB-800 uten å fyre pop-upen?
Ja, dvs. du må fyre av pop-upen for at SB-800 skal trigge, men den bidrar ikke til eksponeringen. I svært spesielle tilfeller kan du noen ganger se en ørliten refleks, men det vil i de aller fleste tilfellene ikke være noe problem. Ellers kan du selvfølgelig sette på en SU-800 da...

 

Det var nøyaktig den pre-flash jeg skal ungå... Den får ungen til å myse når bildet blir tatt, + at lyset deltar på bildet.

Lenke til kommentar
Jeg begynner å lure på om min ST-E2 ikke er så dum :)
Tja, den gjør jo jobben praktisk talt likt som SU-800 - bare at den vel ikke støtter like mange grupper (er det ikke max 2)?

 

Ellers Olsen - RF-transceiversett er ikke borte vekk å investere i uansett. Det åpner for at blitsen kan stå f.eks på utsiden av et vindu når du fotograferer på innsiden, eller nokså langt unna, uten at man har synslinje mellom blits og kamera. Spør du meg er det en gåte at ingen av produsentene har implementert dette i den trådløse blitsstyringen sin for lenge siden - det må da være *så* mye mer fleksibelt enn IR, samt at det garantert ikke trenger noen blinkende blitser :o)

Lenke til kommentar
Jeg begynner å lure på om min ST-E2 ikke er så dum :)
Tja, den gjør jo jobben praktisk talt likt som SU-800 - bare at den vel ikke støtter like mange grupper (er det ikke max 2)?

 

Ellers Olsen - RF-transceiversett er ikke borte vekk å investere i uansett. Det åpner for at blitsen kan stå f.eks på utsiden av et vindu når du fotograferer på innsiden, eller nokså langt unna, uten at man har synslinje mellom blits og kamera. Spør du meg er det en gåte at ingen av produsentene har implementert dette i den trådløse blitsstyringen sin for lenge siden - det må da være *så* mye mer fleksibelt enn IR, samt at det garantert ikke trenger noen blinkende blitser :o)

 

Hva koster en slik pålitelig en da?

Lenke til kommentar
Huff, punge ut mer peeng...
Trøst deg med at RF-transmittere/receivere ikke koster all verden.

http://cgi.ebay.com/4-Channel-Flash-Receiv...1QQcmdZViewItem

 

Hva koster en slik pålitelig en da?
Se link ovenfor. Fetteren min har et sett med slike, og han er meget fornøyd. De krever dog manuelle innstillinger, men det bør ikke være noe problem dersom du har litt tid, noe man ofte har i portrettsammenheng. Endret av k-ryeng
Lenke til kommentar
Huff, punge ut mer peeng...
Trøst deg med at RF-transmittere/receivere ikke koster all verden.

<a href="http://cgi.ebay.com/4-Channel-Flash-Receiv...1QQcmdZViewItem" target="_blank">http://cgi.ebay.com/4-Channel-Flash-Receiv...1QQcmdZViewItem</a>

 

Hva koster en slik pålitelig en da?
Se link i en annen post. Fetteren min har et sett med slike, og han er meget fornøyd. De krever dog manuelle innstillinger, men det bør ikke være noe problem dersom du har litt tid, noe man ofte har i portrettsammenheng.

 

Åja :)

 

Så for meg noe SU-800 greier... men plugger man en del inn i blitsen og den andre på toppen av kameraet?

 

Kan den utløse andre blitser?

 

Det er med radiosender på det studiosettet jeg ser på, kan jeg avfyre sb-800 med den?

Lenke til kommentar
Så for meg noe SU-800 greier... men plugger man en del inn i blitsen og den andre på toppen av kameraet?
Jepp...

 

Kan den utløse andre blitser?
Jepp, den utløser hva det måtte være ;o) Den sender bare testkommando til blitsen, så den fyrer av på innstilt innstilling.
Det er med radiosender på det studiosettet jeg ser på, kan jeg avfyre sb-800 med den?
Ikke umulig. Det kan jo være verdt å sjekke før du evt. bestiller noe mer...
Lenke til kommentar
Huff, punge ut mer peeng...

Det du kan gjøre, er å dekke til pop-up blitsen med matpapir som delvis dekket med gaffa-tape. Nok til å dempe lyset, slik at det ikke har noe innvirkning på bildet men nok til å trigge SB800.

 

Alternativt; er du fingernem, så kan du sikkert få laget til noe som sender lyset fra popup-blitsen opp i taket.

 

Tom

Lenke til kommentar
Spør du meg er det en gåte at ingen av produsentene har implementert dette i den trådløse blitsstyringen sin for lenge siden - det må da være *så* mye mer fleksibelt enn IR, samt at det garantert ikke trenger noen blinkende blitser :o)

Dette har vært diskutert før, og det er antakeligvis fordi det ville blitt et helvete for f.eks. Nikon eller Canon og høste inn lisenser for bruk av radiosignaler i alle de landene utstyret blir solgt. Det tok jo for eksempel lang tid før Post- og teletilsynet tillot bruk av uskyldige, små FM-sendere i Norge.

Endret av Ostekjeks
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...